به این دلایل، هر سه انتخابات را باهم برگزار کنید
از تکرار تلفات و هم از تکرار بودجه جلوگیری کنید. هر انتخابات در کشور تلفات دارد و هر یک از پروسه های انتخاباتی مورد نظر،‌ حدود یکصد میلیون دالر هزینه دارد. با برگزاری همزمان هر دو انتخابات،‌ از تکرار مصارف و تلفات جلوگیری می گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۶    ۱۳۹۷/۲/۴ کد خبر: 150293 منبع: پرینت

حزب نهضت ملی گرایی افغانستان بر این باور است که ۲۸ میزان ۱۳۹۷، به دلایل ذیل تاریخ مناسب برای برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی ها نمی باشد؛ بلکه بهتر است انتخابات شورای ملی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ثور سال ۱۳۹۸برگزار گردد:

1. تعویق انتخابات ریاست جمهوری: بر اساس شواهد و قراین موجود، حزب نهضت اذعان می دارد که با برگزاری انتخابات شورای ملی در ۲۸ میزان ۱۳۹۷،‌ انتخابات ریاست جمهوری در ثور ۱۳۹۸ برگزار نمی گردد. حالانکه، برای ملت افغانستان، احزاب سیاسی و سایر نهادهای ذیصلاح،‌ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه حمل یا ماه ثور و انتقال قدرت در جوزای سال پنجم، کاملا حیاتی بوده و به تعویق انداختن آن به هیچ دلیل قابل پذیرش و تحمل نمی باشد. ملت افغانستان، چند سال یک پارلمان نامشروع را تحمل کرده،‌ چند ماه دیگر نیز تحمل خواهد کرد،؛ اما، تمدید تصدی حکومت برای ملت افغانستان تحت هیچ شرایطی قابل تحمل نمی باشد. زیرا،‌ نهال دموکراسی نوپا و لرزان در کشور،‌ به قیمت خون هزاران انسان این خطه خونین غرس و آبیاری گردیده است. تعلل در این زمینه،‌ به مثابه پامال کردن خون قربانیان راه آزادی و مردم سالاری و نابودی کامل دموکراسی در این کشور می باشد.

2. مصروفیت قوای امنیتی و دفاعی: مسوولیت تأمین امنیت پروسه انتخابات،‌ بخش های اعظم قوای امنیتی و حتی قوای دفاعی کشور را مصروف می سازد. این مسئولیت حدود دو سال یعنی از جدی ۱۳۹۶ شروع تا جوزای ۱۳۹۸ ادامه می یابد. سکتور امنیتی و دفاعی کشور از ماه جدی ۱۳۹۶، مصروف انجام سروی سراسری در کشور، به هدف تشخیص امکان باز کردن دفاتر ثبت و مراکز رأی دهی بوده اند و از ماه حمل عملا مسوولیت گرفته اند تا امنیت مراکز توزیع تذکره و دفاتر ثبت نام را تأمین نمایند. این مسوولیت تداوم می یابد تا دو ماه بعد از برگزاری انتخابات شورای ملی، یعنی تا اول جدی ۱۳۹۷. انتخابات شورای ملی، در حالت عادی، الی دو ماه بعد از برگزاری انتخابات یعنی تا اول جدی ۱۳۹۷ نهایی خواهد گردید؛ که شامل جمع آوری صندوق¬های رأی،‌ شمارش آرا‌، رسیدگی به شکایات، و حل و فصل و مدیریت منازعات می باشد. انتخابات ریاست جمهوری بعد از سه الی چهار ماه یعنی در ماه حمل یا ماه ثور ۱۳۹۸ برگزار می گردد، کمیسیون انتخابات ناگزیر خواهد بود، تا تمامی نیروهای انسانی، وسایل،‌ وسایط و دفاتر خویش را، بمنظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حفظ نماید. پس تأمین امنیت دفاتر مذکور به معنی تداوم مسوولیت¬ تأمین امنیت انتخابات توسط قوای مسلح کشور می باشد. مجددا،‌ قوای مسلح از حمل تا جوزای ۱۳۹۸ بصورت جدی مصروف تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. حالانکه قوای مسلح کشور، در میدان نبرد،‌ در نبود چنین مسوولیت اضافی،‌ با مشکلات فراوان و تلفات سنگین، رو برو می باشند، که گاها با فاجعه،‌ تلفات و عقب نشینی های کمر شکن نیز همراه است. مصروف نگهداشتن قوای امنیتی و دفاعی کشور، برای چنین مدت طولانی،‌ ممکن است باعث خستگی غیر قابل تحمل و کمبودات فوق العاده در میدان مبارزه گردیده، حوادث و پیامدهای ناگوار و غیر قابل جبران را در پی داشته باشد. یا اینکه،‌ نسبت تراکم مسئولیت های وظیفوی، نتوانند امنیت پروسه انتخابات را بصورت لازم و کافی تأمین نمایند. که بازهم باعث حوادث ناگوار خواهد گردید.

3. کاهش اشتراک رأی دهندگان به اثر سردی هوا: در ۲۸ میزان، در بخش های زیادی از کشور،‌ درجه حرارت به صفر تقرب می کند و این چالش جوی، باعث می گردد تا کهن سالان،‌ مادران شیرده و شهروندانی که از سلامتی خوب برخوردار نیستند،‌ در پروسه رأی دهی اشتراک نکنند و از حق قانونی خویش در یکی از بزرگترین و سرنوشت سازترین مسایل کشوری محروم گردند؛ که این مسأله باعث یک انتخابات ضعیف گردیده و تمرین دموکراسی توسط شهروندان که یکی از اساسی ترین اولویت ها است را به چالش بکشد. حالانکه در ماه ثور بهترین وضعیت آب و هوا در کشور است.

4. محرومیت شماری از رأی دهندگان به اثر نداشتن تذکره برای ثبت نام: شاید بتوان ادعا کرد که حدود یک چهارم واجدین شرایط رأی دهی، تذکره ندارند و نمی توانند ثبت نام نمایند تا رأی خویش را استفاده کنند. جدول زمانی تعیین شده از سوی کمیسیون برای توزیع تذکره،‌ بیشتر از ۳۰ درصد این مشکل را حل نخواهد توانست. پس،‌ کمبود زمان از یکطرف، مشکلات و چالش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور از طرف دیگر،‌ ‌بعلاوه ی ناتوانی های ادارات مربوط به ریاست محترم عمومی ثبت احوال و نفوس،‌ شمار زیادی شهروندان، از پروسه محروم خواهند گردید. حالانکه تا ماه ثور ۱۳۹۸ زمان کافی وجود دارد تا حکومت با تلاش پیگیر، این مشکل را به حد اقل ممکن برساند.

5. تقبل دوبار تلفات جانی: با یک دنیا درد و تأسف باید به این واقعیت اعتراف کرد که انتخابات در کشور ما،‌ تلفات جانی زیادی را در پی دارد. تلفاتی که شامل نیروهای مسلح،‌ کارمندان پروسه انتخابات،‌ رأی دهندگان و سایر شهروندان می باشد. با توجه به شرایط می توان اذعان کرد که آمار تلفات از مرز صدها به مرز هزاران نفر صعود خواهد کرد؛ عاقلانه به نظر نمی رسد که به فاصله چند ماه بین دو انتخابات،‌ ملت و دولت دوبار متحمل چنین آمار بلند تلفات گردند. در صورتیکه مدت چند سال است،‌ ملت افغانستان،‌ پارلمان نا مشروع را تحمل کرده،‌ چند ماه دیگر نیز تحمل خواهند کرد.
رد تکرار بودجه: هر یک از پروسه های انتخاباتی مورد نظر،‌ حدود یکصد میلیون دالر هزینه دارد. با برگزاری همزمان هر دو انتخابات،‌ از تکرار مصارف جلوگیری می گردد.

بخش سوم:
1. قوت: اساسی ترین نقاط قوت در سیستم عبارتند از:
۱. تحدید مراکز رأی دهی و تهیه لیست رأی دهندگان
2. اما عمده ترین چالش اینست که در مناطق دور دست،‌ نا امن و مناطقی که افراد مسلح غیر مسوول اشراف دارند یا تنظیم ها، احزاب و شخصیت های خاص نفوذ غیر عادی دارند،‌ می توانند با جعل تذکره و روش های ممکن دیگر،‌ شمار واجدی شرایط رأی دهی را به چند برابر افزایش دهند. حالانکه برای کمیسیون، معیار ارسال اوراق رأی دهی و پذیرش تعداد رأی استفاده شده همان لست رأی دهندگان می باشد. در این زمینه کمیسیون،‌ هیچ نوع مسوولیت را نمی پذیرد و آنرا از مسوولیت های اداره ثبت احوال و نفوس کشور میداند.

بخش چهارم:
1. قوت: تشریک مساعی و روحیه نقد پذیری در کمیشنران محترم بهتر از دوره پیش به مشاهده می رسد.
2. ضعف: رییس دارالانشأ هنوز تعیین نگردیده و تشکیلات نا تکمیل می باشد.

حزب نهضت ملی گرایی افغانستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
حزب
نظرات بینندگان:

>>>   پیشنهاد عالیست.

>>>   ای کاش انسان ها بر مبنای دین ومذهب و نژاد و قوم قضاوت نشوند؟ ؟؟؟
ما قبل از اینکه مسلمان باشیم.
قبل از اینکه پشتون وهزاره وازبک وتاجیک باشیم،
انسان هستیم. .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است