آینده ای که غنی می سازد
غنی نه پشتونی است که با کودتا به قدرت برسد و نه جهادی که با انقلاب ماندگار شود. بلکه قدرت را در تقلب یافت و بقای خود را در سازماندهی انتخابات حفظ می کند... 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۷    ۱۳۹۷/۲/۵ کد خبر: 150304 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دوران جدید افغاستان بنا به نظامی ریاستی و در سلطه یک قومیت شکل گرفت، فرمولی که طی چهادهه خون ریخت و ویران کرد از حکومت کمونیست و جهاد گرفته تا طالبان که همواره پای قدرت خارجی در میان بوده و هست.

داوود خان، پایان دهنده سلطنت خود به دست همراهان حکومتی به قتل رسید و سپس، شومی خیانت جان یک به یک رهبران کمونیست را گرفت و با وجود اینکه رهبران جهادی با اقتدار در میدان نبرد عمل کرده بودند بدترین سیاستمداران برای حکومتداری بودند و پایتخت را در بی تدبیری به خاک و خون کشاندند تا پروژه افراط گری پاکستان در حمایت امریکا اجرایی شده و تروریسم شکل بگیرد.

و در آستانه کودتای هفتم ثور و انقلاب هشتم ثور که هر دو به میزان خود نتیجه ای جز سقوط و جنگ نداشت، انتخابات در روند ثبت نام به جای کارت های رای دهی در حالی جریان دارد که انتحاری مرگبار غرب کابل، زنگ حمله ها را نواخت و حال چه تفاوت میان داعش و طالب است که هر کدام زیر یک پرچم و ایدیولوژی هدفی جز نابودی و ویرانی ندارد.

در این میان، انتخابات توسط کمیسیون وابسته به حکومت با سازماندهی های ارگ در حالی آغاز به کار کرد که اقدامات اساسی امنیتی حداقل در مراکز ثبت نام و ثبت نفوس برقرار نمی باشد و تلاش رییس جمهور برای تشویق مردم تنها معطوف به اجبار کارمندان دولتی برای ثبت نام می شود و ابراز نگرانی رییس اجرایی از حضور کم رنگ جامعه.

افغاستان با مردمی که دو نسل آن در جنگ به دنیا آمده و بزرگ شد، همچنان امیدوار به صلح و حاکمیت قانون است و با وجود بی اعتمادی های گسترده اگر انتخابات صحنه استقبال مردمی به مانند گذشته نیست اما تاکنون تعدادی هرچند کم وارد این روند شده اما بیم آن می رود که با افزایش ناامنی ها و عدم شرکت مردم راه بر تقلب ها بیش از هر زمانی همواره و به مانند حکومت کرزی در دوران غنی، انتخابات گوسفندی نیز حسرتی برای جامعه پس از انتخابات آینده شود.

در حالیکه انتظار شفافیت انتخابات در افغانستان ناممکن می باشد باید گفت که خاورمیانه آشفته در خود هیچ کشوری را ندارد که انتخابات آن مستقل از نفوذ قدرت و یا سلطه گری برگزار شده باشد به مانند پاکستان که ارتش اختیار زمام امور را دارد و جدای از اینکه چگونه پوتین بر روسیه حکمرانی می کند کشورهای تحت نفوذ این کشور با دیکتاتوری به حیات خود ادامه می دهد و باقی کشورها نیز تهی از تقلب در انتخابات نمی باشند.

در همین راستا، غرب در افغانستان حکومتی ریاستی و پیچده در قبیله گرایی را جایگزینی شایسته برای طالبان کرد که در سلطه رهبران پشتون، باقی اقوام رانده و تروریستان بدل به ذخیرهای قومی شدند در هدف پشتونیزم کردن کشور.

و همچنانکه طالبان به جای حذف بدل به برادران ناراضی کرزی شد و یک حکومت در پی به صلح کشاندن آنان، اشرف غنی با تقلب و معامله به قدرت رسید و با تکیه بر حمایت امریکا، تمامی رهبران سیاسی و قومی را از صحنه خارج و عبدالله را با ناچیزترین امتیازها ساکت کرد.

در این میان، بحران های بزرگ به وجود آمده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته که بخش اعظم سیاستمداران، آن را سقوط نظام می دانستند با حضور متقلب های بزرگ به حیات خود ادامه داد اما آیا در دولت بعدی، اشرف غنی رییس جمهور می ماند و عبدالله، رییس اجرایی؟

عبدالله سلطه پذیر که به مصلحت اندیشی تعبیر می شود نشان داد که در مواجه با امتیاز ارگ به حزب جمعیت و قومیت تاجیک خیانت می کند و همراه با دیگر رهبران از بانیان دیکتاتوری حکومت است اما چگونه نظام با برهم خورده توازن قدرت حول محور رییس جمهور می چرخد؟

زمانیکه مقام معاون اول ریاست جمهوری تهی است و ریاست اجرایی تنها در نام وجود دارد، ارگ با استانکزی و اتمر کشور را کنترل و بقای اشرف غنی را حفظ می کند و بنا به سازماندهی انتخابات توسط حکومت، ناامنی ها برای هرچه بیشتر کردن بی میلی مردم آنهم با گزینه قومی و مذهبی با شدت آغاز شده و پارلمان و شورای ولسوالی ها در آرایش قومی شکل خواهد گرفت و بماند که رییس جمهور، خود را بی رقیب و پیروز انتخابات آینده می داند.

و حال، جنرال دوستم، عطا محمد و محقق چه نقشی در این روند خواهند داشت و گلبدین حکمتیار پس از مقام مشاور اعظم رییس جمهور قرار است در کدام پست حضور یابد؟

سه رهبر ایتلاف نجات دیگر تهی از حمایت و نفوذ قومی به مانند گذشته هستند که جدای از جنرال دوستم و محقق که یکی در تعبید است و دیگری در انزوای داخلی، عطا محمد در معامله با ارگ و اعطای بلخ از مشروعیت اجتماعی و سیاسی ساقط شد تا راه بر اشرف غنی و گلبدین حکمتیار هموار شود.

امروز سیاست افغانستان شاهد است که چگونه خط و نشان کشیدن های حکمتیار به واقعیت بدل شد و رهبر حزب اسلامی تا کجای قدرت و سلطه در پارلمان، شورای ولسوالی ها و سپس حکومت آینده به پیش خواهد رفت.

اشرف غنی نشان داد که نه کرزی می باشد که مخالفان را با پنبه سر ببرد و نه همچون رهبران قومی و جهادی که با توطیه و امتیاز مغلوب شود بلکه رییس جمهور قومیت پشتون است، نقطه قوت تروریستان و بهترین گزینه مورد حمایت اسلام آباد و باب طبع کاخ سفید.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
آینده
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   نویسنده محترم آنقدر به ...وبی حرمتی صحبت کردی که بوی تعفن ودشمنی اقوام شریف را دامن زدی ،غنی به نظر خودت آدم بد وخراب است ضرورت نیست آتش بی اتفاقی اقوام شریف افغانستان به حرف های میان تهی ات دامن زنی ،همه اقوام افغانستان گلهای یک باغ اند واما بوی وخوشبوی آنها از هم فرق میکند ،کوشش کنید اقوام افغانستان را به هم نزدیک سازید نه بین انها فاصله ایجاد. کنید سیاست مداران ما در افغانستان همه یک شکل اند در بین شان فکر کنم کدام فرقی فاحشی وجود ندارد ،خداوند. متعال این سیاست مداران را اصلاع کند وهم کسانی که دست به مناقشه واز هم پاشیدن اقوام میزنند ،وقلبهای این اشخاص وافراد را به راه درست اسلامی باز کند
عبدالله ریحان

>>>   ای کاش انسان ها بر مبنای دین ومذهب و نژاد و قوم قضاوت نشوند؟ ؟؟؟
ما قبل از اینکه مسلمان باشیم.
قبل از اینکه پشتون وهزاره وازبک وتاجیک باشیم،
انسان هستیم. .

>>>   غنی کوچی میخواهد اوغانیستان بسازد، خواب دیده۰

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا ....هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   جهنم برای اقوام هزاره ازبک تاجیک بلوچ و عموم اقوام فارسی زبان و ترک زبان سیاست فاشیزم همین است
یاهو

>>>   اگر انسان از عرش انسانیت لغزید نتیجه اش میشود داعش و طالب و تیم فاشیستی ارگ.
ع ریحان به حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود

>>>   اگر کسی به اراده واختیار خود امده بود وماندنش هم به اراده ای او میبود کرزی چالاک تر العیاذا بالله اراده ای ترامپ وسی ای ای نقش تعیین کننده دارد کسی را که انها بخواند بماند می ماند کسی دور نمیتواند وکسی راکه نمیخواهند نمیتواند بماند
گل پیکی

>>>   "کودتای هفتم ثور و انقلاب هشتم ثور"
دلچسپ است!!!!

>>>   اتفاق بودنی تمام اقوام در یک کشور بسبار ضرور است و نا اتفاقی انداختن در بین اقوام کشور های مسلمان پلان یهودی ها و کافر ها میباشد، آنها از این استفاده می کند تا گوشت مسلمان را در روغن مسلمان سرخ کند. درست است که پشت پرده سیاست افغانستان کشور های خارجی دست دارد و آن ها می خواهد که در بین اقوام افغانستان نا اتفاقی ها را نیز بیشتر نمایند، اگر ما و شما روشن فکر باشیم ، بیشتر نگذاریم که کافر ها دیگر از این طریق استفاده کرده ما را با دستی خود از بین ببرد. اگر شما تاریخی تمام مسلمان های دونیا را بخوانید در آن زمان شما خواهد فهمید که کافر ها چی گونه و از کدام راه ها مسلمان ها را از بین میبرد.
شرق دور

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   نویسده محترم !
از نوشتن کلمات میان خالی شما منحیث یک انسان ،خجالت کشیده و دیگر برایتان گفتنی ندارم. جزء اینکه :حسد بردن از دانش،استعداد،توانمندی،شائستگی،انجام کار های خستگی ناپذیر اشرف غنی،شمارا کور چشم،عقل و منطق ساخته است.این گناه کبیره اشرف غنی است.چهار سال میشود که ....گذشته شما مداحان را پاک کرده نمیتواند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است