هیات راه آهن ایران در بازدید از پیشرفت خط آهن هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۷/۲/۶ کد خبر: 150347 منبع: پرینت

هیات ۹ نفره فنی- مهندسی از مسوولین راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی روند ریل گذاری خط آهن خواف- هرات در تاریخ 4/2/1397 وارد ولایت هرات شدند.

هیات مذکور با استقبال مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی افغانستان به محل ریل گذاری قطعه سوم خط آهن خواف _ هرات عزیمت نموده و از نزدیک روند اجرای این پروژه بزرگ را مورد بازدید قرار دادند.

هیات ایرانی با بازدید از ایستگاه های شمتیغ و روزنک پیشنهادات و موضوعات مختلف پیرامون ساخت این ایستگاه ها را به پیمانکاران و مسئولین افغانستانی ارایه نمودند.

آقای مهندس کرمانیها مجری طرح های برون مرزی شرکت حمل و نقل و زیرساخت های راه آهن و رییس هیات بازدید کننده ایرانی به مسوولین خط آهن افغانستان این نوید را دادند که در آینده نزدیک این پروژه به بهره برداری کامل خواهد رسید.
مهندس کرمانیها افزود: با توجه به عدم دسترسی های مناسب در مرز شمتیغ پیشنهاد کردند که ساختمان اصلی ایستگاه قطعه سوم در روزنک احداث گردد. این موضوع هم اکنون در دست بررسی های کارشناسی طرفین قرار دارد. بنظر می رسد که ایستگاه روزنک که آخرین ایستگاه قطعه سوم می باشد، با قرار گرفتن درحاشیه جاده هرات _ اسلام قلعه – دوغارون موقعیت مناسبی دارد و دسترسی به آن برای مردم و تجار نیز راحتتر از دو ایستگاه دیگر است.

در این ملاقات آقای صدیقی معاون اداره ملی خط آهن افغانستان بر آمادگی کامل کشور افغانستان برای آغاز احداث فاز اول مرحله چهارم این خط آهن، همزمان با تکمیل مرحله سوم نیز اشاره نمودند.
احمد شعیب معصومی رییس اداره خدمات سکتوری ولایت هرات نیز از همکاری خوب کشور دوست و برادر ایران در امر ساخت مراحل اول، دوم و سوم خط آهن خواف _ هرات تقدیر و قدردانی نمود.

این هیات همچنین در نشست کاری در محل ولایت هرات که در تاریخ ۱۳۹۷/۲/۵ برگزار شد، تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران مایل است تا در تمامی برنامه ها و پروژه های زیر بنایی افغانستان که به رشد وتوسعه این کشور کمک کند ، صمیمانه مساعدت نمایند.
همچنان در این نشست طرفین بر تکمیل بموقع کارهای ساختمانی؛ زیرساخت ها و ایستگاه در مناطق شمتیغ، غوریان و روزنک تاکید کردند.

خط آهن خواف _ هرات یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک دو کشور در افغانستان و در مراحل افتتاح رسمی است.
با افتتاح این خط آهن فاصله و زمان دسترسی کشور افغانستان به خلیج فارس و آبهای آزاد بسیار کوتاه خواهد شد و این امر تاثیر بسزایی در افزایش جذب محموله های ترانزیتی و کاهش هزینه های حمل و نقلی از آبهای بین المللی به افغانستان خواهد داشت.
خط آهن خواف _ هرات از راه‌آهن سنگان_ تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب‌ شرقی این منطقه در ایران ادامه می‌یابد.
این خط ریلی همچنین جاده تایباد_ خواف و جاده معدن سنگان را در داخل خاک ایران به‌صورت زیرگذر قطع کرده و پس از عبور از ارتفاعات به نوار مرزی می رسد؛ خط آهن خواف _ هرات پس از ورود به خاک افغانستان از ولسوالی های غوریان به زنده‌جان و از آنجا تا نزدیکی‌‌ فرودگاه هرات و تا جاده هرات- کابل امتداد خواهد یافت.
سه قطعه خط آهن خواف _ هرات به طول 136 کیلومتر توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته می شود. با ساخت قطعه چهارم بندر عباس ایران از طریق خواف به هرات متصل خواهد شد. قطعه سوم در داخل خاک افعانستان از محل کمک های توسعه ای جمهوری اسلامی ایران به افغانستان تامین مالی شده و خوشبختانه هم اکنون در آستانه بهره برداری است و بیش از 90 درصد این پروژه عظیم هم اکنون تکمیل شده و قرار است در آینده نزدیک با ساخت ایستگاه های باربری، مسافر بری و سوله های تخلیه بار در روزنک به جمهوری اسلامی افغانستان رسما تحویل گردد.

جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه های عام المنفعه حامی دولت و ملت افغانستان بوده و هست، چنانچه می توان به اقدامات بازسازی ایران در غرب افغانستان از جمله ساخت جاده آسفالت دوغارون _ هرات ؛ تامین برق شهرک صنعتی و روشنایی مردم هرات و شهرستانهای مسیر ، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای و احداث جاده در حال ساخت ماهیرود به فرآه به طول ۱۲۵ کیلومتر و غیره نیز اشاره نمود.

بهراد یوسیفی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خط آهن
ایران
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   تا جایی که من فکر میکنم راه ابریشم با ظرفیت ده ها هزار کیلومتر شاهراه ها و جاده ها و خطوط آهن و راه های بحری، ساخته خواهد شد، اما در افغانستان دوصد کیلومتر راه آهن هم ساخته نخواهد شد.
من همین حالا به تمام مردم افغانستان اظهار میدارم که فریب وعده های دروغین این دولت را نخورید که نه صاحب خط آهن خواهید شد و نه لوله گاز و نه هم معدن مس عینک و حاجی گک و غیره استخراج خواهد شد.
هفده سال از دولت کرزی و غنی میشود. به ما نشان بدهید که کدام پروژه زیر بنایی،بغیر از چند کیلومتر سرک قیر که آنهم نظر به عدم کیفیت خوب، دوباره به سرک خامه تبدیل شده است، انجام داده شده است؟
دولت بیست و چهار ساعت در فکر دادن قرارداد و گرفتن قرارداد ها از یک شرکت به شرکت دیگر است، بدون آن که کار شان معلوم باشد.
رهبران مجاهدین در فکر تجلیل ازین روز و آن روز و ازین شهید و آن شهید.
مردم در فکر پیدا کردن یک لقمه نان ، هر روز با ترس و لرز به شهر می برآیند و نمیدانند که زنده خواهند برگشت و یا در حمله انتحاری، این نان آور خانه جام شهادت را خواهد نوشید و دولت با دادن یک پاکت نقل و شیرینی، به بازماندگان شان، شهادت نان آور فامیل را ،برایشان تبریک خواهد گفت.
سربازان نیز در جبهه، مثلی که توت را از درخت بتکانی، در جبهات جنگ میمیرند.
هیچ کس نیست که پرسان کند.
مردم نیز توکل خود را به خدا کرده اند. خدایی که توانایی حفظ خانه خود را ندارد و در مسجد اش بمب انتحاری انفجار میکند و در بغل کعبه اش جر ثقیل چپه میشود و مردم را زیر خود میکند.

>>>   ولا آفرین ایران خوب خدمت کرده اگرچه ازین خدمات ایران هم نفع میبرد اما باز هم آفرینش اما افسوس وصد افسوس به حال پاکستان که غیر از خرابی دیگه چیزی نیست
میاگل لوگری مقیم هالند

>>>   نظر دهنده ی اول
اینقدر بد بین نباش
خط اهن به اخر رسیده و افغانستان تا چند روز دیگر صاحب راه اهن و قطار میشود
اینقدر بدبینی و اظهار نظر در سایت عمومی که فکر مردم را خراب میکند درست نیست
ان شا الله افغانستان هم رشد اقتصادی میکند
جایی که اوضاع اقتصاد خوب باشد نا امنی هم ارام ارام از بین میرود
محمد قیاسی ایران

>>>   مهزیار مهرآذین :
ایکاش یک خط راه آهن از دوشنبه ، پایتخت تاجیکستان ، شروع می شد و به کابل می رسید و آنگاه با گذشتن از شهرهای مهم افغانستان به هرات می رسید و از هرات به خواف و از آنجا از طرف شمال به مشهد و تهران و تبریز و ترکیه و سپس به اروپا متصل می شد و از طرف جنوب هم به چابهار و دریای عمان و اقیانوس هند متصل می شد . با اینکار علاوه بر متصل شدن سه کشور فارسی زبان به یکدیگر دو کشور محصور در خشکی تاجیکستان و افغانستان هم به تا حدود زیادی از انزوا در می آمدند و نیز امکان رشد و توسعه و پیشرفت بیشتر می یافتند .

>>>   تنها راه نجات منطقه و سود سازی برای تمام منطقه این هست که ایران با کانالی خزر رو به خلیج فارس متصل کنه.
کل اقتصاد منطقه رونق میگیره و کشورهایی مثل ترکیه ضرر هنگفتی میکنن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است