مدیر ثبت احوال غزنی: هزاره پیش من رسمیت ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۹۷/۲/۶ کد خبر: 150363 منبع: پرینت

امیر محمد احمدزی؛ مدیر ثبت احوال نفوس در غزنی:« ساکنان هزاره نشین شهر غزنی پیش من رسمیت ندارد، بروید از همان جایی که آمده اید تذکره بگیرید ..»

توتاخیل حکیمی؛ عضو هیات توزیع تذکره‌ی کاغذی از کابل:« جناب مدیر! این یک پروسه‌ی ملی است، تذکره برای همه‌ی مردم این سرزمین توزیع می شود، در مرکز تماس گرفتم، آنان وظیفه داده اند تا تذکره‌ی کاغذی برای همه بدهم»

نشست امروز (پنجشنبه) ساعت ۹:۳۰ دقیقه پیرامون تذکره‌های کاغذی در مسجد حضرت علی برگزار می شود، اهمیت نشست جدی ست، در غزنی در هر صورت ممکن هزاره‌ها را از «حق رای» محروم می کنند، از ۳ مرکز در ساحه های هزاره نشین هیچ مرکزی را در نظر نگرفته اند، وقتی در قبال این بی عدالتی واکنش نشان دادیم و پیش مسوولان توزیع تذکره رفتیم، توتاخیل حکیمی؛ مدیر عمومی پروسه‌ی توزیع تذکره از جدیت مردم ما در قبال شرکت در انتخابات تشکر کرد، او پیشنهاد کرد تا مساله را با مدیر عمومی ثبت احوال نفوس، امیر محمد (احمد زی) در میان بگذاریم، به دفتر او رفتیم، او بدون توجه به عرف و عنعنات، برخورد نیک و اخلاق انسانی به یک قوم خاص اهانت ورزید و صریح طینت درونی خویش را در میان گذاشت و در مرکز «تاجیکراسی» با نگاه حذفی و بی شرمانه در پاسخ موی سفیدان گفت:« من چه کار کنم که ۱۱ وکیل در پارلمان دارید ...»؛ در همان لحظه آقای حمید الله سروری؛ وکیل شورای ولایتی آمد، حضور او در همان لحظه پرسش برانگیز بود! من باورم این بود جناب سروری شاید خویشتن را وکیل همه‌‌ی مردم غزنی بپندارد و به منطق گفتگو پای بند باشد؛ اما او هم به پشتیبانی از امیر محمد برخاست و به زعم خودش ما را «طرز العمل توزیع تذکره» درس می داد، او گفت: بروید مشکل تان را با همایون محتاط حل کنید ...»

پس از نزاع لفظی در اداره‌ی ثبت احوال نفوس با مدیر ثبت احوال و دخالت کارمندان آن اداره، همه از جای مان برخاسته بودیم، اهانت به یک قوم بزرگ! قابل تحمل نبود، احتمال خشونت وجود داشت،در نخستین بار با گوش و چشم خودم اهانت می شنیدم و تحقیر نژادی را حس می کردم! از این رو حساس شده بودم، دوستان هم زیادتر حساس شده بودند، سروری در فرجام، پس از واکنش‌های تندی که صورت گرفت، خطاب به من گفت: برو بیرون ...»!

اینگونه موارد چیز تازه ای در اداره‌های غزنی نیست، حضور مردم ما همواره مایه‌ی کینه توزی و حسادت گردیده است، بگونه‌ی که حتی تذکره فروشی بسان امیر محمد احمدزی، در فاسد ترین اداره‌ی دولتی در غزنی جرات می کند تا به هزاره‌ها اهانت ورزد، آن هم در پیوند به خواست قانونی ای که حق اساسی مردم ماست، او در اداره‌ی فاسد تذکره و از آدرس «تاجیکراسی» حکم می کند تا اعضای پنجاه هزار خانوار هزاره در غزنی، برای گرفتن تذکره به منظور شرکت در انتخابات به ناور، مالستان، جاغوری و ... برود و سپس در انتخابات شرکت نمایند!

میثم صحرا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غزنی
هزاره
صحرا
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی ازنظرقانون تذکره درمرکز ولایت مجازباشد، آنوقت چه نیازاست که اینهمه جمعیت به ولسوالیهای خودشان برای اخذتذکره بروند؟ گرفتن تذکره ازولسوالیها باتوجه به خطرناک بودن راه وهزینه رفت وبرگشت، ونیز بیکارشدن چند روزه افراد معقول نبوده وبرخلاف اصول مدیریتی می باشد.

>>>   پاکستانی ها نزد زی صاحب رسمیت دارند !

>>>   بسیار بی ننگی و بی غیرتی است که یک ....جاهل و وحشی همیشه بر همه ی اقوام حکمرانی کند!!!!
اقوام دیگر بیخی غیرت و مردانگی شان را از دست داده اند.
آیا زمان آن نرسیده است که اقوام غیر پشتون متحد شده و حقوق خود را از حلقوم ناپاک و پلید این .... بکشند؟؟
زلمی از بدخشان

>>>   هیچ کسی حق ندارد که در پروسه حقوقی مردم موضوعات قوم،زبان و سمت را دامن بزند و اگر هرکسی اینگونه اعمال را مرتکب میشود خاین ملی است باید تحت تعقیب قانونی قرار گیرد. امیرمحمد احمدزی که دوست نزدیک من است و یک انسان هوشیار است اولا من باورم نمیشود که اینگونه وضعیت کرده باشد ولی فاشییستها و مزدوران آی ایس آی در هرکنج وکنار افغانستان حضور دارند ممکن است آقای احمدزی را در این موضوع استفاده (Yous)نمایند ،بنا باید امیرمحمد متوجه این قضیه باشد بخاطریکه آقای احمدزی شخص مسلمان و نماز گذار است نباید که در حق هیچ گروهی و قومی ظلم نماید و اگر نمیتواند استعفی دهد. بلی امیر محمد چرا خود را احمدزی تخلص میکند ههههههه بخاطر که میداند که وقت وقت قوم بازی است جای تعجب و عجیب است.
عجیب....
یکتن از رامکیهای غزنی

>>>   كاملا مدير ثبت احوال نفوس درست مي فرماييد و وقتي كه عطا نور بخاطر منافع شخصي ميدان مبارزه و عدالت خواهي را ترك كرد ديكر جه اميدى بايد داشت و با وصف كه اين بروكرام بشتوني هم نتيجه ندارد جون بربادي اصلا بالاي اينها است و جون اين طايفه همان طوريكه يك وقتي نوكر روس بودند و حال جهره تبديل كرده اند و بالان ها امريكا و باكستان را بياده ميكنند و بايد هم اين طايفه را ناز داد جون هم طالب و هم دولت و هم انتحاري و هم بي مكتبي و جهالت بالاي اين ها حكمفرما است و در حقيقت اصلا بربادي اين طايفه در بلان است و باز نميدادنند

>>>   بهترین راه اش بستن شاهراه کابل غزنی است.
پدر تقلب غنی احمدزی میخواهد در غزنی انتخابات را ساحوی بسازد چون میداند که پشتون های غزنی طالب هستند و رای نمیدهند و باید جلو تاجک ها و هزاره ها را بیگیرد.
به دانش بی دانش و خلیلی مزدور اخطار بدهید که اگر مشکل حل نشد آنهرا بایکوت میکنید.

>>>   نسل جوان هزاره درست است که باسواد هستند و اهل خرد ولی در بعضی جاه ها هم باید غیرت و شهامت شان را نیز بروز بدن مانند همین قضیه تا سایر متعصبین حساب کار دستش بیاید یکی باید این مردک را حسابی گوش مالی بدهد

>>>   علل بی نظمی ها وعنعنات سلیقوی بدلیل ضعف مدیریت رهبران کشور و در راس ان بی کفایتی شخص اشرف غنی است.در قانون اساسی اولین چیزی که مهم است برسمیت شناختن تمامی اقوام ومذاهب وادیان است واینکه همه قومیت ها باهم برابرند وکدام فرقی نمی کند تاجیک باشی یاهزاره پشتون باشی یا بلوچ ازبیک باشی یا ایماق.همه باهم برابر وبرادرند.این روزها علیه قوم شریف ومسلمان هزاره رفتار وگپهایی جریان دارد که گویا درپشت این رفتارها امریکا خفته است وصد فی صد وهابیزم سعودی هم با دالرهای خود وارد گردیده است.به نظر اینجانب در افغانستان فتنه بزرگی در جریان است وهمانا برهم زدن وحدت مردم کشور است.هرگونه تهمت واتهام به قومیتها یعنی جا پای داعش وطالب گذاشتن ودر راستای دشمنان افغانستان قدم زدن.
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   چقدر "احمدزیها" زیاد شده در زیر هر سنگی یک "احمدزی" یدا میشه.

>>>   باید از بین بروند غزنی و لایتتان است اعتراض منید و حق خود از دهان .....بگیرید

>>>   در زمان ظاهر شاه مردم هزاره در خاکیران ولایت زابل تذکره نداشتند. ولسوالی به نام صبور خان وقتی باخبر شد که مردم هزاره در این منطقه تذکره ندارند، تصمیم گرفت که بروند آنجا و به این مردم بیچاره تذکره بدهد. ولسوال با مامور احصائیه و دو عسکر از بایلوغ مرکز ولسوالی دایچوپان به سوی خاکیران رهسپار شد. وقتی آنجا رسید به مانعی برخورد کرد. مانع حاجی منگل خان بود که نصف زمینهای خاکیران را اشغال کرده بود. او به ولسوال گفت که این مردم بیچاره است و مشکلاتی زیادی دارند و برای اینکه عسکری نروند بهتر است به آنان تذکره ندهید. ولسوال در جواب گفت که اینها مردم افغانستان هستند باید تذکره داشته باشند. حاجی منگل وقتی احساس کرد که ولسوال به آنان تذکره می دهد به تندی گفت اینها کافر و برده های من هستند شما حق ندارید که به آنها تذکره بدهید. ولسوال گفت که کافر خود تو هستید اینها مسلمان هستند من به آنها حتما تذکره می دهم. وقتی منگل خان دید که ولسوال جدید است، باافراد مسلح ولسوال را محاصره کرد و ولسوال هیچ کاری نتوانست انجام دهد و برگشت به بایلوغ و سپس رفت به قلات علیه منگل خان پیش والی شکایت کرد. این شکایت نه تنها هیچ اثری مثبت نداشت بلکه با رشوه دادن منگل خان ولسوال مردم دوست که از مردم پکتیا بود از دایچوپان تبدیل شد و منگل خان به خاکیران برگشت و دوبرابر رشوه را که داده بود از مردم هزاره دریافت کرد. علت اینکه منگل خان نمی خواست مردم هزاره تذکره بگیرند این بود که هر ظلمی علیه آنان انجام دهد و آنان نتوانند شکایت خود را به دولت برسانند و از نقطه ضعف مردم هزاره به نفع خود استفاده کند. او هر هزاره ای را که دلش می خواست به راحتی می کشت و هیچ شکایتی هم انجام نمی گرفت. این عین واقعیت است و بنده خودم دایچوپانی هستم و واقعیات دردآور زیادی را در خاطرات دارم.

>>>   اگر این حرف حقیقت داشته باشد باید مردم مومن و زحمت کش هزاره های ولایت غزنی متحدانه دفتر والی ودفتر ثبت احوال غزنی را لاک و مهر کنند تا توطئه گران درک کنند که زور مردم زود خدواندبزرگ است.متاسفانه درحالیکه چندین صد سال میشود مردمان غزنی متحدانه باهم زندگی کرده اند. گرچه دربعضی موارد در حق هزاره ها ازطرف حکومات فاشیستی گذشته‌ شان مورد ظلم وتعدیل صورت گرفته اند.مردمان هزاره مومن و زحمت کش ولایت غزنی بهترین تولید کنندگان منابع اقتصادی وغذایی این ولایت هستند که در رشد و پیشرفت اقتصادی مردم این ولایت خیلی نقش موثر و مفید داشته اند.برای صلح و امنیت تمامی مناطق این ولایت همیشه کوشا بوده اند لذا این‌مردم‌درهرنقطه افغانستان‌محبت قرارگیرند.

>>>   مدير ثبت احوال غزني درست فرموده، هزاره ها خودي شان در هر جاي دنيا بافتخار بيان ميكند كه انها چنگيزي هستن واز منگوليه أمده است هزاره ها بايد مملكت مارا ترك كند بايد برود در همان چنگيز ستان شان دست از سر ما بردارد.
يوسيفزي از كابل

>>>   باید احمد زی ترور شود وریشه ی زی ها از وطن اریاییها نابود شود انها همه خائن هستند

>>>   تواحمدزی که معلوم نیست چه کسی تورادراین پست گذاشته توکی هستی که خواسته باشی درباره یک قوم تصمیم بگیری مملکت میراث پدر توی احمدزی یایوسف زی نیست که این همه حرفهای نفهمی میزنید
امیدحیدری یک تاجیک

>>>   خنده آور است نميدانم كه هزاره ها ديگر چى ميخواهند معاون ريس جمهور معاون ريس إجرائه آقاى محقق كه ان هم بدماش وصد ها جنرال و وزير و ريس ها ادارات ديگر چى وقتيكه گپ از قانون وحق شود باز ميگويد كه قوم مظلوم هزاره خجالت بكشيد برخورد مدير ثبت احوال نفوس غزنى بجا است او مطابق مواد قانون برخرد ميكند سو استفاده جويى بنام قوم هيچگاه قابل قبول نيست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است