هشتم ثور روز پیروزی یا فقط ورود مجاهدین به کابل؟
در بدو ورود به شهر های بزرگ و خصوصا کابل به فکرحکومت و دولتداری افتادند و در راه رسیدن به این متاع، در قدم اول کوچه ها و خانه های مردم را بین خود تقسیم کرده و وزارت خانه ها را چپاول کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۷/۲/۸ کد خبر: 150400 منبع: پرینت

بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، فرا رسیدن هشتم ثور سالروز پیروزی مجاهدین در سال 1371 خورشیدی که اوج صداقت و باور دینی یک ملت بود را ارج می نهد.

مراسم تجلیل از هشتم ثور در ارگ ریاست جمهوری با حضور محمد اشرف غنی در حال برگزاری است.
هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به کابل و هر ساله مراسم و جشنی به همین مناسبت با حضور رییس جمهور و دیگر مقام های دولتی برگزار می گردد.

بعد از شکست و خروج ارتش سرخ از افغانستان، مجاهدین حدود چهار سال ديگر با بقاياي ابرقدرت شرق و کمونيست هاي حاکم بر کابل به نبرد پرداختند و سرانجام در هشتم ماه ثور سال 1371 رژیم داکتر نجیب الله ساقط شد و مجاهدین پس از چهارده سال جنگ اعلام پیروزی کردند. مهمترين پيامي كه جهاد مردم افغانستان به جهان داشت اين بود كه تسليحات نظامي، ارتش مجهز و تكنولوژي‌هاي پيشرفته نمي‌توانند تضمين‌كننده پيروزي باشند، بلكه ايمان، عقيده و مجهز بودن به سلاح معنوي، ضامن پيروزي است.

بسیاری هشتم ثور را سالروز پیروزی افغانستان برکمونیسم می دانند، اما واقعیت آن است که هشتم ثور نه سالروز به اصطلاح آزادی افغانستان و بلکه هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به شهر کابل!
زیرا اغلب ولایات افغانستان ماه ها قبل تصرف گردیده بود، و دقیقا، در هشتم ثور سال 1371 بود که شیرازه حکومت حزب دموکراتیک خلق از هم پاشید و نظامیان وابسته به گروه های جهادی از جبل السراج، چهار آسیاب، سروبی و میدان شهر به کابل ریختند، و متاسفانه از صبحدم هشتم ثور تا شامگاه آنروز ادارات دولتی، قطعات نظامی،بانکها، دانشگاه و مکاتب شاهد بزرگترین تاراج و غارت بی نظیر در یک صد سال گذشته بود.

در فردای هشتم ثور جنگ میان احزاب جهادی ابتدا در شرق کابل آغاز گردید وکمی بعدتر به غرب و جنوب کابل سرایت نمود و پس از آن کابل در طول چهارسال حضور مجاهدین شاهد جنگ و ویرانی گردید که دیگر هیچگاه فرصت جبران آن خسارتها پیدا نشد.

زمانيكه ارتش شوروي از افغانستان خارج شد، با تحریک خارجی ها، رسیدن به رياست و قدرت ميان رهبران جهادي مطرح گردید و رهبران جهادي براي به دست گرفتن انحصار قدرت، دست به جنگ‌هاي داخلي زدند.

مجاهدین که در زمان تسلط حکومت کمونیستی و قبل از پیروزی هشت ثور به عنوان مبارزان راه آزادی، مدافعان ارزشهای دینی و پاسداران ناموس ملت و جنگجویان حق علیه اشغالگرن شوروی در نزد مردم شناخته می شدند، در بدو ورود به شهر های بزرگ و خصوصا کابل به فکرحکومت و دولت داری افتادند و در راه رسیدن به این متاع، در قدم اول کوچه ها و خانه های مردم را بین خود تقسیم کرده و وزارت خانه ها را چپاول کردند.
چنانکه شهری را ازدشمن فتح کرده باشند، شروع کردند به تصرف نقطه به نقطه شهر، آنهم نه به صورت یک گروه متحد و فاتح بلکه به صورت گروه های گوناگون و متضاد، هرکدام بر مخروبه ای از یک وزارت خانه بیرقی بلند کردند و این سبب شد تا این پیروزی مقدمه ای باشد برای شکستی که تاکنون ادامه دارد.

درباره علل این اتفاق نیز می توان به مشکلات داخلی و خارجی اشاره نمود. در قسمت مشکلات داخلی مسایلی چون عدم همپذیری، جنون رسیدن به قدرت، اختلاف بعضی از احزاب در مسایل خورد و کلان از مهمترین این عوامل بود.

اما درباره مسایل خارجی می توان یادآور شد که وقتی روس ها از افغانستان خارج می شدند، حزب خلق یک تعداد را به بهانه های مختلف از حزب بیرون می کرد، تا جایی را برای آینده آنها در کنار تنظیم های جهادی با استفاده از وجهه قومیت، پیدا نماید. اما ما بقی را تحت پوشش حزب وطن گرد آوردند تا این ها را در بخش های مختلف جابجا نمایند. کسانیکه متعلق به قوم پشتون بودند، آنها را در کنار تنظیم های جهادی پشتون ها جابجا کردند، آنهایی که متعلق به قومیت تاجیک بودند در کنار تنظیم های که مربوط به تاجیک ها بودند جابجا نمودند، آنهایی که متعلق به قومیت هزاره بودند، در کنار تنظیم‌های هزاره‌ها جابجا نمودند که بعد از پیروزی مجاهدین همین ها مجاهدین را وادار به جنگ علیه هم کردند و در بین مجاهدین فتنه افگنی می کردند. و تضاد منافع قدرتهای بزرگ در جهان و منطقه مهمترین عوامل دردسر ساز برای مجاهدین گردید.

هرچند پس از پیروزی هشتم ثور وقايع تلخ و رويدادهاي غم انگيز زيادي در افغانستان اتفاق افتاد که آنهم بخاطر بي تدبيري، کم تجربگي، فزون خواهي قومي برخي از گروه ها و دخالت پنهان و آشکار برخي از همسايگان و قدرت هاي فرامنطقه اي، اتفاق افتاد و از سوی دیگر، دخالت هاي خارجي به ويژه دخالت های کشورهای عربی و همسايه، مانع تشکيل حکومت پايدار و فراگير در افغانستان گرديد.

اما روی همرفته، نبايد هشتم ثور را در آيينه ی احزاب و فرماندهاني که امروز کارنامه هاي خوب يا بد دارند، نگريست. پيروزي هشتم ثور ثمره ی خون ميليون ها شهيدي است که بي نام و نشان روي صخره ها و در دشت ها و دامنه ها به خاطر دفاع از کشورشان، هدف گلوله ی اشغالگران بیگانه قرارگرفتند و دليرانه از سرزمين شان دفاع نمودند و مظلومانه به شهادت رسيدند.

ولی آنچه مهم است درس گرفتن از وقایع تاریخی است. مهمترین درسی که می توان از واقعه هشت ثور گرفت تحمل و مدارا با دیگران، همپذیری همدیگر، حرکت به اساس منافع مردم مسلمان افغانستان، احترام گذاشتن به باور های دینی مردم مظلوم کشورمان است که امید داریم روزی به این باور برسیم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجاهدین
8 ثور
نظرات بینندگان:

>>>   شما تمام اختلافات مجاهدین را به حضور اعضای حزب دموکراتیک درتنظیم های جهادی خلاصه کردید.
آیا همین گلبدین نبود که بیشتراز38 قوماندان جمعیت را درولسوالی فرخار به قتل رساند وبعداً احمدشاه مسعود عامل فاجعه متذکره را که عضوحزب اسلامی بود (به اسم سیدجمال ولید) محاکمه واعدام کرد؟
با دلایل سیخکی خودتان را مسخره خاص وعام نسازید ، من ونسل من تاریخ زنده اند ، روزهای حاکمیت مجاهدین هنوزدرخاطره ما است. به نسل نو هم توصیه میکنم که خرد گرا باشند ونوستالژیک دوره ضلمت ووحشت مجاهدین نشوند. حتی همین احمد شاه مسعود که شخص بنده هم خیلی به ایشان ارادت دارم ودوست شان دارم نتوانست قوماندان های سرکش را سرجایشان بنشاند. اگردوره مقاومت ضد طالب پیش نمی آمد ، برای مسعود نام وآبرویی باقی نمانده بود چون افراد قانون گریز وخدا ناترس جهادی چنان ظلم هایی روا داشتند که وجهه مسعود نیزمنحیث مسئول مخدوش شد.

>>>   هشتم ثور اًغاز بدبختی ،وطنفروشی به بیش از چهلکشور جهان ،تسلط کشور ما توسط کشورهای که سالهادر ارمان اینبودند که تایرموترهای شان در سرکهای افغانستان درحرکت شوداًغاز چور ،چپاول، غارت قتل ملیونها هموطن ما گرسنگی بیکاری وغیره فجایع که تاحال تماشامیکنیم . بیگناهی ماتفرقه میان افغانها وپارچه پارچه ساختن اقوام کشور.
بنام اسلام مگر نمیتوانی بخاطرجمع نمازت را درمساجد به جماعت ادا کنی.
میرویس یاسینی

>>>   روز هشت ثـــور :
روز هشت ثور روز اشغال افغانستان توسط پاکستان ،
سیــاه تـــرین روز درتاریخ پنجهــــزار سالــه این سرزمیـــن ، روز هشت ثور دهــــان دوزخ گشوده شد ، روزهشت ثور روزتولد غارتگری وحشت قتل های دسته جمعی ، وند گیری مهاجرت ، تجاوز، چور وچپاول ، لیلام بیت المال ، قوم جنگی ، نفاق ملی ، خونریزی ، تجزیه طلبی ملوک الطوایفی ، روز هشت ثور روز دخول همه ترورست های بین المللی به این وطن ، از هم پاشی ومحو همه بنیاد های افتصادی ونظامی ، علمی وفرهنگی ، روز هشت ثور روز مرگ عدالت وامنیت واستقلال درین وطن ،
براساس نوشته تاریخ اساطیری عبری هشت ثور مطابق است با غصب قدرت توسط ضحاک مار بدوش ، سال 1371 سالِ مار بود ،
- درحملات وهجوم چنگیز ، تیمور ، انگلیس ، شوروی ، تا این حدود وحشت وبی نظمی وبی قانونی واقع نشده بود چون وقتی انگریزان آمدند با پول وسکه های طلا دهان امیران ، ملکان ، سادات وملا هارا می بستند وخود مصروف سیاست های خود که ساحه روس وپارس بود مشغول میشدند ، وقتی شوروی آمد با برنامه وهدف مشخص آمد وساحه عملش معلوم بود
وقتی چنگیز آمد همه قشونش یک دست ویک اداره بود مردمانیکه تسلیم میشدند دیگر خطر متوجه شان نبود اما وقتی پروتو کولی های آی اس آی آمدند شروع کردن به کُشتن کُشتن بین خود وبیگانه ، اردو را متلاشی ساختند سلاح ووسایل نظامی را به پاکستان بخشیدند ، دروازه های مکاتب تمبه شد،اقوام به دشمن یکدیگر تبدیل شدند ،
فرهنگ واصطلاحات منهوس مانند ونـــــد ،پـاتـک ،دزد را قوماندان نامیدن ، موهای چرک وکشال ، دریشی های پلنگی پکول ، پیراهن های دراز وپاچه های بالا کشیده ،قطار موتر ها با بادیگاردها راکت ها بم ها ،فیرهای هوائی ،کسانی راکه تا دیروز کمونست می گفتند هرکس می کوشید اورا بطرف خود بکشد،
سرحد وساحه سکونت اقوام باهم برادر درهر شهر توسط حفر خندق ها وسنگربندی ها مشخص شد ، وهرکس می کوشید یک کوچه را فتح کند!! وبعد پیام های تبریکی به نسبت این دست آورد بزرگ شروع میشد و آن کوچه استراتژیک ترین نقطه درتمام افغانستان یاد میشد ،فردایش یک گروپ دزدان دیگر آن نقطه را دوباره به تصرف خود درمی اوردند ،
این داستان سیاه طویلتر از داستان هزارو یکشب است ، نسل های فردای این وطن با مطالعه تواریخ و یاد داشت های منابع بی طرف بهتر ازما اینان را خواهند شناخت !

>>>   چه بهتر است تا یک گروپ دانشجویان رشته تاریخ و جامعه شناسی از مقاطع مختلف گزد هم بیایند و یک پروژه تحقیقی را در مورد علل و عوامل درگیری های بعد 8 ثور راه اندازی کنند تا نسل های آینده به گونه مستند ومشرح ای مقطع از تاریخ وطن را مطالعه نمایند.
چیزیکه مهم است این است که هنوز هم یک تعداد زیاد افراد داخلی و خارجی که مستقیم یا غیر مستقیم در قضایا دخیل بودند و همچنان شواهد عینی و متضررین آن حوادث حیات دارند
که میشود معلومات دست اول را از آنها به دست آورد.
مثلن
گلب الدین
دوستم
حضرت
سیاف
خلیلی
محقق
قانونی
بسم الله
و دیگران

>>>   بعد از تسلیمی قدرت به برادران مجاهد این وطن به صلح وامنیت آرامی واستقلال دست یافت ،کاش قدرت را چند روز پیشتر مثلا اول ثور به مجاهدین سربکف تسلیم میدادند تا بیشتر کار و آبادی صورت میگرفت

>>>   یکی از صاحب نظران بیشمار درمصاحبه با رادیوی شی...گفت:
من در جلال آباد استاد لیسه بودم روز پنجشنبه رادیو بی بی سی گفت:
(( پنجشنبه آینده در افغانستان کودتا صورت میگیــــرد دلیلش این بود که خلقی ها برای شوروی گفته بودند اگرتو حمله نکنی ایران حمله میکند همو بود که پنجشنبه شوروی ها حمله کردند ))
حالا درتمام جهان یک نفر را نشان بدهید که حرف این صاحب نظر را تائید کند ویا بی بی سسی بگوید ما این خبرا پخش کردیم !

>>>   هشت ثور روزیکه خلقی ها پرچمی ها سرک هارا پاک و آب پاشی کردند واز گوریلاها که شب را درپلچرخی سپری کرده بودند پذیرائی نموده قدرت را دو دسته تسلیم آنها کردند وخود بدنبال زندگی شخصی خود رفتنذ ، از همین روز منحوس وحشت وغارتگری شروع شد وند ، پاتک ، فیرهای هوائی ، فتح نمودن های دروغین ،وسپردن همه داروندار این وطن به پاکستانی ها
اینست دست آورد های هشت ثور

>>>   یکی از برادران مجاهد هشت ثور را تجلیل کرد:
نماینده بغلان پس از نوشیدن الکل یک پولیس را به گروگان گرفت
«حشمت الله ستانکزی» سخنگوی فرماندهی پولیس کابل گفت که عاشق الله در ساحه حوزه هفتم، شام امروز شلیک هوایی می کرد و پولیس کابل تلاش کرده تا مشکلی ایجاد نشود و وی را به منزلش رسانده است.
ستانکزی می افزاید گه پس از این شلیک ها، قوماندان امنیه کابل به پولیس دستور داد تا این عضو ولسی جرگه را تا خانه اش ‘سرک دارلامان’ برساند.
به گفته وی عاشق الله وفا در نزدیک خانه اش برادر یکی از پولیس های را که او را همراهی میکرد به گروگان گرفته است.
از سوی دیگر سالم الماس رئیس مبارزه با جرائم جنایی پولیس کابل نیز تایید میکند که عاشق الله وفا پس از نیشه ‘نوشیدن الکول’ به این عمل مبادرت ورزیده است.

>>>   این مقاله را اشرف غنی بخواند که پر از حقایق است. انتخابات (اگر برگزار شود) نزدیک است و اشرف غنی حاضر است برای انتخاب شدن کف بوتهای رهبران مجاهدین را ببوسد. ولی وقتی به مراد رسید دیگر حضرت مضرت طرح نیست. فقط امریکا و غرب است. اشرف غنی با قلقله گفت که نه برای چور امده و نه چور را اجازه میدهد. راست میگوید او برای نظاره چور آمده. (استثناء را کنار بگذارید )حقیقت تلخ اینست که از یک پولیس عادی سر راه گرفته تا بالاترین مقامات دولتی هر کدام باندازه توان خود مصروف چور و چپاول اند و "مغز متفکر" فقط نظاره میکند.

>>>   در هشتم ثور امدن مجاهدین چندان اهمیت ندارد زیرا بلوک غرب به حریفش فایق امده وداکتر نجیب را روسها تنها گذاشته واختلاف شدید میان حزب دموکراتیک خلق به اوجش رسیده و محاصره ومشکلات اقتصادی در کابل بیداد میکرد یگان جاگزین برای همچو یک حالت تفنگ داران طرفدار پاکستان وغرب بود که امدندولی خارجی ها نقشه ای دیگری در سر داشتند تا بتوانند برنامه ای بنان سوان را در معرض تطبیق قرار دهند ویالا اقل نماینده ای خاص خود اقای حکمتیار را به کرسی ارگ بنشانند اگر روسها شکست خوردند ودولت داکتر نجیب سقوط کرد دیگران نیز چندان به اهداف مطلوب نایل نیامدند وبرنامه ای شان راانطوری که لازیم بود عملی نتوانستند مهمتر ان که روسها در کمال ضعف واصیب پذیری قرار داشتند میشد باسرازیر نمودن سیل از به اصطلاح مجاهدین چچینی واوزبک وتاجیک واوبغور وعرب والقاعده هم اسیای میانه وچیچینیا را به اسانی تحت اشغال در اورند وهم چین را متضرر سازند اما این همه تسهیلات پروگرامهای غرب را مسعود مانع گردید وپاکستانی ها بالای حکمتیار بسیار سرمایه گذاری نموده تا اندازه ای زیاد مطمین بودند که افغانستان را ایالت پنجم برای خود ویک ایالت ۵۳ برای امریکا بسازند چون القاعده ولشکر جنگجوی وبسیاری از سلاح داران حکمتیار و...را کاملا در اختیار داشتند این از یکسو اختلاف وچند پارچگی میان دولت نجیب نیز این رویا را متاثر ساخت چه یک تعداد با سلاح های فراوان دریک طرف وتعدادی هم در سوی دیگر قرار گرفته اکثریت پشتون تبار های خلق وپرچم با حکمتیار هم صدا وهم نوا بودند واین مانع ازان شد که خواب دیرین غرب وپاکستان تعبیر خوب نشود
بهر صورت برجستگی هشت ثور درین است که غربی ها نیزدر پی شکست روسها در تطبیق پلان های خود ناکام گردیدند وپس از ده ویا دوازده سال بلاخره همان پلان بنان سوان در بن پیاده کردند ولی تا اندم خیلی دیر شده بود واین ممانعت ومقاومت مسعود که خود نیز قربانی همان اقدام متهورانه اش گردید اما جهان را از یک قطبی شدن کامل نجات دادوپاکستان ناکام ونامراد گردید وغربی ها هم خواب های شیرینی را که دیده بودند در کامشان انقدر لذت بخش نبود اینست ارزش هشت ثور که از برکت ان هفت ثوری ها نیز همه به دامان غرب پناهنده شده به پیشگاه امپریالیست های که یک ملیون افغان را به ان اتهام کشته بودند خود به دام انها افتیده همه در خدمت به قول خودشان امپریالیزم خبیث قرار گرفتند وتا هنوز از دل و جان به انها خدمت مینمایند به عبارت دیگر هشت ثوری ها هفت ثوری ها وروس وغرب همه را شکست دادند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   روز هشت ثور توسط خلقی ها قدرت امانت به مجاهدین تسلیم داده شد اما آنها به امانت خیانت کردند ، اینها به حکومت کردن ساخته نشده بودند ،پاکستان این گوریلا هارا صرف برای ویرانی وتباهی ساخته بود که کردند

>>>   مجاهدین گوریلا هارا صرف برای ویرانی وتباهی ساخته بود. مهاجرت ، تجاوز، چور وچپاول ، لیلام بیت المال ، قوم جنگی ، نفاق ملی ، خونریزی

>>>   یک چیزی که تآسف اوراست این است که جاده ها ، چهارراهی ها ودانشگاه ها را دروطن عزیرمان به نام های رهبران گوریلا ها یاد میکنند . که لیاقت واهلیت این را ندارند . به نام این ها .......های که درکابل جدید اعمارگردیده است مسمی شود بهترخواهد بود .
برای اینکه این ها دشمن علم ، دانش فرهنگ ، آزادی ، همپذیری وغیره خوبی ها بودند باید به نام شان دانشگاه ها یاد نشود ودیگراینکه اینها دشمن سرک وآبادی بودند وبنام اینها چرا یاد شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است