بلاتکلیفی دو ماهه ایتالیا برای تشکیل دولت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۳۹۷/۲/۹ کد خبر: 150429 منبع: پرینت

در شرایطی که دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی ایتالیا می‌ گذرد و در آن هیچ حزبی نتوانست اکثریت آرا را از آن خود، گفتگو های احزاب برای تشکیل دولت همچنان به نتیجه نرسیده است.

ایتالیا حدود دو ماه پیش شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود، اما با وجود کش‌ و‌ قوس‌ های مختلف بین احزاب متعدد این کشور و مذاکرات متعدد بین رهبران گروه‌ های سیاسی این کشور، ایتالیا همچنان فاقد یک دولت منتخب است و در حالتی از سرگردانی به سر می‌ برد.

بیزینس‌اینسایدر در گزارشی با بررسی این مساله نوشت که در انتخابات پارلمانی اوایل ماه مارس ایتالیا، هیچ حزبی نتوانست اکثریت را به دست آورد و تاکنون ایتلافی که دارای اکثریت باشد نیز شکل نگرفته است.

بزرگترین حزب حاضر در پارلمان ایتالیا، یعنی حزب «پنج ستاره» هرچند در ابتدا اعلام کرده بود که حاضر به ائتلاف با هیچ حزب دیگری برای تشکیل دولت نیست، اما اخیرا موضع خود را نرم‌تر کرده است و احتمالا بخشی از دولتی خواهد بود که نهایتا تشکیل خواهد شد. اما همچنان معلوم نیست که کدام حزب سیاسی حاضر در پارلمان با پیوستن به حزب پنج‌ ستاره، دولت این کشور را که دارای سومین اقتصاد بزرگ در ناحیه پولی یورور است، تشکیل دهد.

بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که سه حزب عمده می‌ توانند با پیوستن به حزب پنج‌ ستاره دولت را تشکیل دهند، اما انجام چنین کاری باعث می‌ شود که تمامی مشکلات به گردن آنها نیز بیافتد. حزب «پنج‌ ستاره» تعمدا خود را به هیچ جناح سیاسی در این کشور وابسته نکرده است، کشوری که به طور سنتی دارای دو جناح سنتی چپ و راست است و احزاب مختلف به یکی از این دو جناح نزدیک هستند.

در شرایط کنونی، واضحترین راه‌حل برای حزب پنج‌ ستاره پیوستن به حزب «لیگ شمالی» - یک حزب تندروی دست راستی که همانند حزب پنج‌ ستاره گرایش‌ هایی ضد نظم‌ سیاسی مستقر دارد - است، هرچند این حزب در مسایلی همچون مهاجرت رویکردهای بسیاری افراطی‌ تری دارد.

اما مشکل این اتحاد به پیش از انتخابات پارلمانی ایتالیا باز می‌ گردد، زمانی که متیو سالوینی، رهبر حزب لیگ شمالی با حزب «فورزا ایتالیا» - که رهبری آن با سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر پیشین ایتالیا است - توافقنامه‌ ای را امضا کرد. از نظر حزب پنج‌ ستاره، برلوسکونی در ضدیت تمام با آن چیزی است که این حزب برای آن شکل گرفته است و بر این باور است که برلوسکونی بخشی از نظام سیاسی مستقر فاسد در ایتالیا است و در نتیجه نمی‌ تواند در دولتی حضور داشته باشد که فورزا ایتالیا نیز در آن نماینده دارد.

سالوینی و حزب متبوعش - لیگ شمالی - پیشتر وعده داده بودند که متحد برلوسکونی باقی خواهد ماند، هرچند برخی گزارش‌ های رسانه‌ ای اخیر نشان می‌ دهد که وی به جدایی از برلوسکونی و رها کردن وی متمایل شده است؛ با این حال سالوینی این مساله را رد کرده است.

در این شرایط تنها یک گزینه واقع‌بینانه برای حزب پنج‌ ستاره باقی‌ مانده است، آن‌ هم ایتلاف با حزب دمکراتیک است، مساله‌ ای که حزب دمکراتیک پیشتر آن را به‌ طور کامل رد کرده بود. مایوریتزیو مارتینا - رهبر حزب دمکراتیک- اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که این حزب متعهد است به عنوان یک مخالف قدرتمند در برابر دولت آتی عمل کند. هرچند برخی از مقام های ارشد این حزب اخیرا تغییر عقیده داده‌ اند و رهبر این حزب هم‌ اکنون مایل به مذاکره با حزب پنج‌ ستاره شده است. اما مشکل همچنان برقرار است و متیو اورفینی، رییس این حزب همچنان در مقابل تشکیل هرگونه دولتی با حزب پنج‌ ستاره مقاومت می‌ کند.

دو حزب پنج‌ ستاره و دمکراتیک قرار است از چند روز دیگر مذاکرات خود را برای تشکیل دولت ایتلافی احتمالی آغاز کنند، اما اختلافات داخلی در حزب دمکرات همچنان یکی از مشکلات موجود در این مسیر است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتالیا
دولت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است