پشتون‌های غزنی: با ما خشکه حساب کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۸    ۱۳۹۷/۲/۹ کد خبر: 150442 منبع: پرینت

پشتون‌های ولایت غزنی که نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت این ولایت را تشکیل می‌دهند، در مرکز این ولایت خیمه تحصن برپا کرده و می‌گویند: به دلیل ناامنی و عدم امکان برگزاری انتخابات در مناطق پشتون‌نشین، سهم نمایندگی ما در پارلمان باید خشکه داده شود.

تقریباً همه مناطق پشتون‌نشین ولایت غزنی در کنترل طالبان است، پشتون‌های غزنی با استفاده از ناامنی، بدون کانکور در دانشگاه‌ها، راه یافته‌اند، بدون امتحان وارد دانشگاه افسری شده‌اند، به بهانه ناامنی دارای سرک پخته و شفاخانه پخته شده‌اند، بدون پرداخت مالیات، تمام بودجه غزنی را جذب نموده‌اند، با اینکه یاغی هستند و سربازان حکومت را می‌کشند، بیشترین امتیازات را هم از حکومت می‌گیرند، پس چرا یاغی‌گری نکنند؟

سیاست غلط حکومت و حامیان خارجی حکومت، مبنی بر اینکه به مناطق ناامن امتیاز بدهند تا آن‌ها به حکومت دلگرم و از یاغی‌گری دست بردارند، نه تنها باعث کاهش ناامنی نگردیده است، بلکه حتی مناطق امن پشتون‌نشین، عمدا دست به ناامنی و یاغی‌گری می‌زنند تا از حکومت بیشتر امتیاز بگیرند.

اما مناطق امنِ هزاره‌نشین غزنی، با اینکه از حکومت حمایت کرده و هزینه‌های سنگینی را برای حمایت از حکومت پرداخته و بهترین جوانان شان به خاطر دفاع از حکومت قربانی شده‌اند، ولی نه سرک پخته دارند، نه مکتب پخته‌کاری و نه شفاخانه پخته‌کاری، این حکومت به یاغی‌ها و آدم‌کشان، بیشتر از حامیان حکومت، امتیاز داده است و این امر، ظلم آشکار و عین بی‌عدالتی است.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
غزنی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر این موضوع واقعیت باشد قابل تأسف و تأمل است. حکومت باید به موضوع این گیلایه برحق مردم راه حل جستجونماید. نباید مردم بیشتر متفرق و به طرف بی ثباتی کشانیده شوند.ولایت غزنی یکی از ویژگیهای شان این بود که هیچ نوع تعصبات قومی و زبانی دامنگیر این ولایت نشده است و در آینده نیز فرصت داده نشود تا دشمنان افغانستان سرباز گیری و جنگ قومی را دامن زنند.
رباطی

>>>   دولت افغانستان اگر مردمی می بود، بعد از سقوط طالبان وحضور جامعه جهانی به مردم کشور اعلام میکرد، ما باز سازی رااز مناطق آغاز میکنیم که در آنجا امنیت بر قرار است وپذیرای باز سازی اند، تامردم مناطق نا امن به دلیل عقب نماندند از باز سازی با مخالفین دولت درگیر شوندوزمینه باز سازی را در ساحه زیست شان آماده سازند،
مع الاسف به مناطق نا امن باج داده شد ومناطق امن محروم ماند از روند باز سازی ، واین ریشه در تفکر قوم گرایانه ی نفر اول مملکت داشت.

>>>   هزاره ها
لطفن در هر ولسوالی چند گروپ طالب و داعش هزاره جورکنید و امتیاز بگیرید.
در غیر آن باید بمیرید.

>>>   این سیاست در این حکومت جوابی خوبی می دهد. به جای اینکه تنبیه شوند از آنان به صورت غیر قانونی تقدیر می شود.

>>>   یعنی پول نقد داده شود؟؟؟ سهم شانرا برای برادران هزاره بفروشند

>>>   نتیجه اینکه:
راه رسیدن به قدرت وثروت وامکانات از طریق وحشی گری وانتحار وانفجار میگذرد.
واسلام شعاری بیش نیست.

>>>   عجب توقعی داری جناب! کی دست خود را قطع میکند که این دولتی ها بکنند؟ مگر اینکه دیوانه باشند مانند بزرگان هزاره ، تاجک و ازبیک

>>>   بسیار بجاه فرمودی جناب جعفری چنین کردار در اکثر ولایت های کشور جریان دارد وهمیش اینها باج گیری کرده اند اگر به تاریخ رجوع کنیم از احمدشاه درانی شروع وتااین لحظه همیشه معامله نموده اند وهمیشه باج گیری نموده اند.
احمدجان
کابل

>>>   خوب موقف شان باید داده شود

>>>   چون در ارگ از قوم پشتون انهم معتصب و قومگرای پشتون در ارگ نشسته و حکمروایی دارد حاتم بخشی های بیشماری را به قوم و زبان خودش از کیسه مردم بخشیده و هر تقاضای انها براورده از جانب است ترورستان طالبان هر روز مردم ما را قتل عام میکند کشور ما را ویران میسازد و هرکاری را که دل بادار پاکستانی شان خواسته باشد انرا در کشور ما انجام میدهند بالمقابل ریس جمهور غنی احمدزی بنام صلح خواهی امتیازات گوناگون به انها پیشکش میکند ترورست و رهزن و قاتل و خاین وطنفروش طالبان ترورست را مخفی و علنی از بند رها میکند خون ریخته شده سرباز و افسر و مردمان ملکی را که ترورستان ریخته اند ارزش نداده وکسانی که از مردمان غیر پشتون در قدرت دولت سهم مشترک و مساوی دارند و بخاطر حاکمیت دولت جنشانرافداکرده و جان فدا میکند غنی احمدزی در صد توطعه سازی و دور کردن انها از بدنهقدرت ودولت است حتی چوکی های پینتر را هم نمیخواهدکه مردم غیر پشتون با وصف دانش بالای شان داشته باشد چون در انتخابات گذشته وکلای پشتون غزنی نسبت به وکلای غیر پشتون رای کمتر اوردند و از ترس انتخابات پیشروی قبل از قبل چنین فکر خاینانه را نموده اند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است