هزاره ها؛ قربانیان اصلی استراتژی ترور در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۷    ۱۳۹۷/۲/۹ کد خبر: 150449 منبع: پرینت

استراتژی تروربه کارگیری ابزار"انفجار"و"انتحار"برای برآورده کردن "مقاصدسیاسی" است. این استراتژی معمولا از بن مایه های رادیکال مذهبی- شوونیستی به منظوردستیابی به مقاصدسیاسی بهره برداری می کند. این امر نشان می دهد که یک رابطه معنادار و نسبتی وثیق میان ترور و قصدسیاسی برقراراست. فی الواقع ترور هنر دیالکتیک دو اراده متضاد هویت و منفعت است. بدین سان، ترورسیستماتیک هزاره ها چه در عبادتکده ها و چه در صحنه تعیین سرنوشت سیاسی و هویتی برایند و سنتزاین دو اراده است-هویت و منفعت.

اینکه چرا هزاره ها قربانیان اصلی استراتژی ترور است؟ چندین عامل را می توان فهرست نمود:
اول اینکه، هزاره ها هماره رویکردی اثباتی و نه سلبی نسبت به ایستار های جدیدی همچون پارلمانتاریسم، دموکراسی، صلح، حقوق بشری و تفکیک قوا داشته اند.
این ایستارها باسیاست هویت و منفعت در تروریست ها در تضاد قرار می گیرد. بنابر این دشمنی تروریسم با هزاره ها به صلح طلبی، عدالت خواهی انعطاف پذیری انان در برابر نوپیداها و حوادث واقعه دارد. به گفته مولوی: دشمن طاووس امد پر او- ای بساشه را بکشته فر او...

دوم، از نظرگاه حلقه های تروریستی پروسه و راهبرد صلح را فی الحال هزاره ها مدیریت می کنند. برای اینکه جریان صلح را در حل و فصل منازعات ناکارامد و کار پایه صلح را متزلزل نشان دهند، براساس گزینش عقلانی، هزاره ها را برای این مقصد بر می گزینند. انان از طریق استراتژی ترور می خواهند عملا نشان دهند وقتی ریاست عالی صلح نمی تواند از مردم خود در برابر حملات انتحاری دفاع کند چگونه می تواند منادی برقراری صلح سرتاسری باشد؟
تروریست ها به شدت به خون آقای خلیلی به عنوان ریاست عالی صلح تشنه اند. همچنانکه استاد ربانی قربانی عطش مفرط این گروه دهشت افگن قرار گرفت و چون شخص اقای خلیلی در تیر رس تروریست ها قرار نمی گیرد لاجرم از همتباران و هم مسلکان وی انتقام می کشد.
این جزو استراتژی تروریست ها است که وقتی در تحقق اهدافش به توفیقی دست نیافتند ضعفا را با گیوتین انتقام سرمی برند. کودکان، زنان، پیران و هرکسی بی دفاع را تا تعادل اجتماعی را برهم بزنند و از طریق ایجاد نا امنی روانی به مقاصد سیاسی شان دست یازند.
اساساترور و تروریزم قایم به انتقام اند. چه اینکه اگر انتقام از قاموس فکری سیاسی آنان حذف شود دیگر ترور و تروریسمی باقی نخواهد ماند.
هنگامیکه ترور، خصلت شوونیستی پیداکرده و کدهای قبیله ای مرجع و مبنا قرار دهد، آستین انتقام بیشتر بالا می رود و دهشت افکنی به مقیاس وسیع در جامعه تکثیر می گردد.

سوم، یکی از انگیزه های سیاسی در ترور هزاره ها ایجاد شکاف و کاشتن خنجر میان مردم و رهبران آنان در بدنه حکومت وحدت ملی است.
گروه های تروریستی انقدر از شعور و عقلانیت سیاسی بهره مند اند که بفهمند میان مردم و رهبران فاصله وجود دارد. نه رهبران کار درخوری برای مردم انجام داده اند و نه مردم آنان را نمایندگان با ار اده و خدوم خودها تلقی می کنند.
هدف تروریست ها گسستن همان رشته های ضعیفی است که مردم و رهبران را گاها و صل و گره می زند. بدین سان، ترور و تروریزم در خدمت اغراض سیاسی قوم گرایان، تمامیت خواهان و اربابان زر و زور و تزویر درمی آید.
بااین وصف، ترور و تروریزم در همسویی با اغراض و مطامع فاشیسم بوده و ابزاری است برای یکدست سازی قدرت و بیشینه سازی قدرت. هنگامی که قدرت هدف شد این قدرت است که ترورها را توجیه عقلانی می کند. تفکر ماکیاولی، هابزی ایدیولوژی برتری قومی، جزمیت بنیادگرایی ترکیبات ناموزونی است که جامعه را جولانگاه گرگان ساخته است.
ای دریده پوستین یوسفان- گرگ برخیزی از این خواب گران گشته گرگان یک به یک اعضای تو- می درانند ازغضب اعضای تو.

چهارم، از نظر تروریست ها جرم هزاره هادر فضای جدید افغانستان مضاعف و بسیار سنگین است. این قوم در تلقی آنان افزون برهزاره بودن، شیعه بودن، در برابر فضای باز سیاسی بسیار انعطاف پذیرند. این فضای باز با اندیشه خلافت داعشی و امارت طالبانی در تضاد و تعارض قرارمی گیرد. در نظر تروریست ها هزاره ها در برابر حکومت های مطلوب تروریست ها سد معبر کرده و باید برداشته شوند...

محمد عارف دولتشاهی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
پشتون ها
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه باوجود که نیروهای چندملیتی در افغانستان مستقر هستند اردوملی وپولیس ملی با تمامی تجهیزات مدرن مجهزهستند امنیت ملی هزارها پرسونل باتجربه و باسواد دارند بازهم در پایتخت افغانستان بالای یک ملیت خاص مومن و زحمت کش قتل وکشتار هدفمند وپلان شده صورت میگیرندچرا؟افراد فاشیست وخودخواه در تمامی ارگان های دولتی به شکلی ازاشکال جای گرفته اند که طرح وپلان ترور وادم کشی را برای ملیت های محروم ومظلوم افغانستان را ترتیب نموده واز طریق به‌ آدم کشان و دشمنان رنگارنگ مردم محروم ومظلوم افغانستان میدهند.این فاشیستان به این فکر هستند که ازینطریق میتوانند بالای مردم ملیت های محروم ومظلوم افغانستان فشاربیاورند که یا وطن ابایی شانرا ترک کنند ویا از اهداف خود ها برای مقام های بالای دست بردار شوند.فاشیست های جاهل امکانات مالی فراوان را وازهرطریقی بدست آورده اند برای خرید افراد انتحاری و استشهادی مصرف میکنند.فاشیست های تنگ نظر که بعضی شان درحکومات فاشیستی گذشته ها موجود بودند بازهم خیلی زرنگانه درکمین نشسته اند برای دولت موجود پلان های ماجراجویانه وخطر ناک طرح و تطبیق مینماید تا ازینطریق وضعیت سیاسی را برای بازگشت دوباره خودها آماده میکنند.انان بدانند که ملت مومن و زجر کشیده افغانستان از توطئه ودسیسه آنها روزی خبر خواهد شد وانواع توطئه های آنان را به موقع خنثی می نمایند
ومن الله التوفیق

>>>   شايد خود هزاره ها در پشت تمام اين ترور هاي هزاره ها باشند، كه أوامر خارجي ها را قبول نموده با عث اغتشاش عمومي شوند، و هم آساني در پذيرفتن شان بصفت مهاجر در خارج باشند.

>>>   تنها مردم هزاره قربانی تروریست نیست بلکه تمام جامعه افغانستان در این ٤ دهه قربانی شدند و همه این موضع را به خوبی درک کرده اند ۔ جامعه به ارامش نیاز دارد دست از قوم پرستی بردارید ۔ مهم انسانیت است ۔
حبیب الله یوسف زی

>>>   یکی ازدلایل موضوع سوریه است که به خانه زنبور دست زدند خواه به مجبوری خواه داوطلبانه هرچه بود شد و داغش وحشی به دستور عرب های ترورست خون میریزند وجان می ستانند

>>>   مردم مظلوم و شجاع هزاره با هزاران باید ضرورت عاجل به اتحاد و نظم درونی دارند باید بین مردم و نسل جوان اتحاد محکم درونی مستحکم شود و اتحاد و نظم بصورت مخفی و علنی باشد. نظم و اسرار درونی تشکیلات کاملاً مخفی و تبلیغات و غیره کارهای مدنی علنی باشد. مردم هزاره برای قتل عام و کشتارجمعی از طرف تروریستها و اربانان شان انتخاب شده است. هزاره مجبور است که از خود دفاع کند یا نابود شود.

>>>   هزاره های مومن و مظلوم افغانستان در شروع جهاد افِغانستان با صداقت وایمانداری کامل در تمامی ولسوالیهای خود حکومات فاشیستی خلق وپرچم را ازبین بردند وحوزهای دینی و جهادی را برای پیشبرد اهداف مقدس جهاد وهم برای حل و فصل مشکلات مردم در مناطق شان دایر نمودند که این حوزه ها با کمال ایمانداری و متانت پروسه جهاد را رهبری کردند وبه پیروزی رسانیدند.وهم‌چنین برای حل وفصل مشکلات مردم منطقه هم موفق بودند. متاسفانه بعد از پیروزی جهاد مشکلات ها برخورد ها بین گروپ های مختلف مجاهدین صورت گرفتند که باعث کشته شدن و خرابی شهر کابل شدند. اما فاشیستان گوناگون آرام ننشستند مردم بیگناه مسافرین مظلوم را ازموترها پایین آوردند وبه شهادت رساندند و مردم مظلوم ومومن هزاره جات را تحریم موادغذایی نمودند که بالاخره نیروی آمریکا و ناتو آمدند.

>>>   اقای دولت شاهی.
این گفته های شما دیگر خریدار ندارد. به خلیلی و اتی باقیر بیکفایت که از خون هزاره ها به مقام فرعونی رسیده اند و با دولت فاشیستی که هزاره ها را قتل عام میکند همکاری میکند بگو که مردم هزاره شما را به بزودترین وقت به تشناب خواهد انداخت و انتقام خود را از شماها و دولت فاشیستی خواهد گرفت.

>>>   مسولیت حکومت در برابر قتل عام هزاره ها چیست ؟ هفته گذشته ۵۷ تن هزاره به شهادت رسیدند و ۱۳۰ تن زخمی شدند. به خاطر یک حرکت مدنی شان برای اخذ تذکره تابعیت و ثبت نام برای رای دهی . حکومت در مقابل این جنایت چه عکس العمل نشان داد هیچ . تقبیح به شدید ترین الفاظ ! آیا تقبح درد و رنج ده ها فامیل که عزیزان و نان آوران شان را از دست داده مداوا می کند.
حکومت در برابر دو تن داعشی که مسولیت قتل عام نمازگزاران مسجد امام زمان را گرفته چه کرده است ؟ اگر در کفش حکو مت ریگ نیست همان هفته علناٌ این دو قاتل و جانی را به محضر عام اعدام می کرد اما زمانیکه درین موارد سکوت می شود چیزی برای مردم گفته نمی شود مردم مشکوک بر خود حکومت می شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است