اظهارات بی سابقه حکمتیار درخطبه روز جمعه
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۷/۲/۱۲ کد خبر: 150575 منبع: پرینت

اظهارات بی سابقه حکمتیار در باره کودتای داود خان، هفت و هشت ثور !
منبع: خطبه روز جمعه حکمتیار، هفت ثور ۱۳۹۷

1. در حکومت کمونیستان بیش از نیم نفوس افغانستان مجبور به مهاجرت شدند. از همان هفت ثور تا به امروز به هر اندازه افغانهاییکه می میرند و یا اینکه جنگ در افغانستان ادامه دارد؛ این همه از اثر کمونیستان پست و بی برکت است.

2. کودتای سردار محمد داود خان علیه حکومت محمد ظاهر شاه در اتحاد شوروی طرح شده بود و توسط آنعده کمونیستان که در اتحاد شوروی تحصیل کرده بودند عملی گردید. در واقع جناب حکمتیار سردار محمد داود خان را تلاش می کند اجنت اتحاد شوروی معرفی کند.

3. هم کودتای محمد داود خان علیه محمد ظاهر شاه و هم کودتای هشت ثور برای تضعیف نهضت اسلامی و اخوانیان طرح شده بود. بخاطریکه در آنزمان این نهضت بصورت سریع در حال توسعه وگسترش بود و به مرور زمان به قدرت تک سیاسی در افغانستان تبدیل می شد. در باره این موضوع ایشان مثالی از انتخابات محصلان را ارایه می کند.

4. حفیظ الله امین بخاطری علیه محمد داود خان کودتا کرد چراکه او معقتد بود که اگر کمونیستان حکومت را نگیرند، اخوانیان علیه حکومت محمد داود خان کودتا می کردند.او می گوید امین بعد از کودتا در یک رساله چند صفحه ای در باره دلایل بوقوع افتادن انقلاب ثور خودش نوشته بود که «اگر کمونیستان انقلاب نمی کردند، اخوانیان می خواستند توسط کودتا حکومت سردار محمد داود خان را سقوط دهد.

5. هشت ثور تسلسل هفت ثور است. یگانه تفاوت این دو فاجعه این است که در هفت ثور کمونیستان تنها با شوروی متحد بودند اما در هشت ثور یک تعداد با ریش و پکول نیز همرایشان بودند. آنزمان فقط مسکو در کنار کمونیستان بود مگر در هشت ثور KGB و CIA هردو برای از بین بردن افتخارات جهاد، مجاهدین را حمایت می کردند و هدف آن از بین بردن حز ب اسلامی و اخوانیان اصیل بود. هشت ثور تاریخ دو فاجعه یعنی هفت ثور جمع هشت ثور است.

6. اکنون کسانی پیدا شده که هرکس را شهید می گویند. مجاهدین هشت ثور در حال داخل کابل شدند که ارگ زیر کنترول جنرال دوستم قرار داشت و کمربند امنیتی کابل در دست اینها بود. گارنیزون کابل هم در دست اینها بود و جنرال عظیمی قوماندان آن بود. جنرال آصف دلاور لوی درستیز بود او این دو نفر مهره های اصلی حکومت داکتر نجیب الله به شمار میرفتند. در هشت ثور همه چیز همانند قبل بود فقط داکتر نجیب الله دیگر رییس جمهور افغانستان نبود. پکول داران و ریش داران در چنین وضعیتی شرم آور در کابل یورش بردند. جناب حکمتیار می گوید که هشت ثور بر اساس توافق جمعیت و شورای نظار با کمونیستان و CIA امریکا صورت گرفت. او می گوید افتخارات جهاد را کسانیکه با کمونیستان توافق کردند از بین بردند.

7. چون جهاد افغانستان تحولات گسترده را در تمام جهان بوجود آورده بود و کم کم رویاهای مقدس همانند جهاد، هجرت، شهادت، حکومت اسلامی، نظام اسلامی و خلافت اسلامی و... در تمام جهان مسلمانان را بیدار کرده بود. بنابر این بود که آمریکا با شوروی یکجا توافق نمود تا توسط جمعیت اسلامی و شورای نظار افتخارات جهاد را از بین ببرند و چنین هم شد.

ظریف امین‌یار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
ظریف
نظرات بینندگان:

>>>   میمور مردکه بسیار خراب شده! حرف های خنده اورد میزند! مردم که نزدش میشند و حرف هایش را گوش میکند و سر مشورانند سخت ابلحان اند

>>>   جواب جناب محترم گلبدین حکمتیار ریس اصبق حزب اسلامی خـــامـــوشـــی است!!!

>>>   1- بی برکت رامردم افغانستان میشناسد که باهرکس یکجاشده شکست خورده ،7 ثور نشده بود که تو به نصیرالله بابر پناه بردی !
از تسلیمی این مریض حکومت چی حاصل کرد ؟ خودش درداخل حکومت تفرقه اندازی وباندش باطالبان یکجا ضد حکومت می جنگند

>>>   والله بسیار شرم است.
چی کنیم افسوس که معاف هستی ورنه اظهارات بی عقلانه این غلام علفه بگوش ای اس ای و سی ای ای که بیش از 70 فیصد کمک های غرب را به جیب میزد به همه معلوم است.
او نوکر تو همراه دوستم یکجا نشدی.
او نوکر تو همراه شهنواز خان تنی علیه نجیب کودتا نکردی و دهها نفر را در کابل به شهادت رسانیدید.
او نوکر ای اس ای. تو به دستور کی فعلا آمده ای. آیا ما نمیدانیم. ما شاهید نیستیم.
همه چیز تو نوکر و غلام به ما ملت افغانستان معلوم است.
لاکن بزرگ ها گفته اند که آدم پشت را که خوب زدی باز بالای شانه های خود بلند کن باز بیبین که چی میگه.
شاهین شمالی

>>>   ههههههه خودش در چار آسیاب دختر مفروخت حال آمده خود را شریف مکه شمار میکنه

>>>   مجاهدین هرات خود را در انتخابات آینده کاندید میکنند

>>>   من یک جمیعتی نیستم و از بسا موارد بر ضد جمیعت هستم ولی از شما سوالات را مطرح میکنم که:
1-آقای حکمتیار، چرا بهاو الدین مجروح،انجنیز عزیز احمد عثمانی،مولوی نیک محمد قومندان برجسته ولایت غزنی،اقای کروخیل از طرفداران ظاهر شاه،میرویس جریر و ده ها تن از هموطنان ما را در پشاور شهید ساختی؟
2چرا قومندان استاد عارف و استاد حلیم قومندان حزب اسلامی را با دیگر براردانش شهید ساختی؟
3-شما ادعا دارید که حزب کلان بودید و هستید وقتیکه این ادعا را دارید چرا به ساختن حکومت با جمیعت متحدان برای نجات افغانستان کار نکردید؟

4-آیا تو کسی نیستی که حمایت آی ایس ای را بیشرمانه و تاهنوز داری؟
5- اقای تو قدرت طلب و خونخوار نیستی؟ که هستی.
6- چرا تمام روز اقای یون که یک پیسه ارزش ندارد،یا شاهنواز تنی ملاقات و بغل کشی های گرم و نرم دارید.
او حکمتیار صاحب ساده و دور از منطق مردم شما را می شناسند و هیچ کسی با صحبتهای تو باور نمیکند. تا چانس خوبی داشتی که خود را ثابت میکردی ولی باختی باختی وباختی این باخت را بپذیر. لطفا یا خود را اصلاح کن یا از سیاست دست بردار.

قیوم چرخوال

>>>   گل بی دین در خواب خرگوش قرار دارد فکر میکند هنوز هم مردم را فریب داده میتواند چندین بار گل بی دین بخاطر اظهارات احمقانه خود شرمنده شده دوباره از مردم معذرت خواهیی کرده استصدها و هزارها سند به غلام بودن و جاسوس بودن گل بی دین موجود است بخاص جاسوس س ای ای بودنو صدها دسیسه سازی دیگر بخاطر تخریف اوغانستان بخصوص شریک کودتاه ننگین شهنواز تنی نی نیاگر خدا ناکرده بجای گل بی دین میبودم از شرم و خجالتی دیگر رنگ خودرا به مردم نشان نمیدادم

>>>   استاد سیاف محترم گفت:
گلبیدین مـــــریض است !

>>>   حکمتیار همه را درست گفته، فقط در یک موضوع زیاده روی نموده است که در نطق شان بسیار کمونست - کمونست گفته اند! در حالیکه جناب ایشان میدانند که در افغانستان اصلاً کمونیست وجود نداشته، تنها ایشان تلاش دارند که هنوز از همان شعار های جنگ سرد استفاده بکنند،
افسوس که ملت هنوز آن پختگی سیاسی را ندارد اگرنه باید به ریش مجاهدین با این دروغ شان که گویا علیه کمونیزم جهاد نموده اند، تف باندازد. به هرصورت گفته های حکمتیار یگان پهلوهای واقعی هم دارند اما باز هم تلاش نموده اند که جنایت جهادی ها (اخوانی ها) را به کمونستها؟ برچسب زنند.
میهن زرغون

>>>   گلبیدین راکتیار این شخص ... از روزیکه بکمک از دفتر ای اس ای پاکستان خود را تسلیم دولت کرده در صدد جنگ و نفاق بین اقوام و توطعه و دسیسه جهت نا ارامی کشور ما طبق خواست و دستور ای اس ای در حرکت است و بهر طرف جف میزند و دهان می اندازد از کمونست نام میبرد و انتعاد میکند در حالیکه خودش با کار مل شورای هماهنگی درست کرده بود بخاطر گرفتن قدرت وقتیکه درین کار اش ناکام شد با شهنواز تنی وزیر دفاع داکتر نجیب رابط اش را قایم کردو کودتا را براه انداختنتد بازهم ناکام شد در حکومت مجاهدین بریاست پروفیسور استاد ربانی صدراعظم ان حکومت بود تا زمانیکه دستور ای اس ای برایش داده نشد در چهار اسیاب دور تر از ارگ بخود جای انتخاب کرده بود ووقتیکه مسله اشغال افغنستان را ای اس ای پاکستان بزیر نام امارت طالبانی طرح و عملی کرد قبل از ان طرحه جاسوس خود گلبیدین را وظیفه سپرد تا داخل شهرکابل و نزدیک به ارگ شود تا راپور چینی کند و به ای اس ای بسپارد که همان کرد ای اس ای و نظامیان پاکستان قسمت بزرگ خاک مارا اشغال کردند احمدشاهمسعود درک کرد که اگر گلبدین ... همرای شان باشد متباقی خاک کشور هم بدست پاکستانی ها خواهند افتادطبق خواست خود همین جاسوس توسط یک فروند چربال به ایران فرستاده شد و در ایران برایخود دفتر گرفت در ایران هم نمک حرامی کرد وقتیکه افشا شده به نمک حرامی و جاسوسی به پاکستان از انجا دوباره بدفتر ای اس ای بگفته خودش فرار کرد گلبیدین انسان .... نظر به عقده مندی پاکستانی ها که حزب جمعیت و دیگر مجاهدین ازادی کشور جلو اشغال تمام کشور و سرانجام افغانستان رااز اشغال پاکستان نجات دادند گلبیدین ... بدستور ای اس ای عقده گشایی همان شکست پاکستان را با توطعه و دسیسه در پیش گرفته بعوض اینکه خشم اش در باربر ...و پس از ان دیگران هم به چنین کار موفق شده بودند که همین علت باعث اخراج ان از مکتب حربی وقت شده بودانتقام گیری کند به انتقام گیری از حزب جمعیت که در راس مقاومت در برابر پاکستان اشغال گر قرار گرفته بود توطعه و دسیسه را بیشتر و بیشتر کرده نماز در پشت ادم ...مشهور کی میشود به همین خاطر در مسجد هرات بدهنش به بوت زده شد اما جی شرم دارد گلبیدین...

>>>   گلبیدین بیمار روانی خطرناک است گلو سادیست و تروریست ظالم است. کلبیدین مزدور آی اس آی و سی آی ای میباشد. جاسوس پاکستان است و جاسوس طالبان و داعش است

>>>   چرندیات گلب ادین به همه مردم افغانستان به شمول اعضای کدری حزب غیر
قانونی او معلوم است تبصره کردن و کمنت دادن برای چرندیات و سفسطه گویی او ضایع کردن وقت است .
م . ک. زمین بوس

>>>   خداوند شفا بدهد ، بدنامترین بی برکت ترین ،مریض ترین ، منفور ترین شخص درافغانستان !

>>>   بنده هیچ تعلق و علاقه به حزب اسلامی و آقای مریض گلبدین ندارم، اما من با نقطه شماره 2 ایشان موفقم. مشکل اساسی کشور این است که برادران پشتون متعصب هستند. حتی عالم پشتون هم متعصب است. پشتونها پشتونوالی را از دین و عقیده خود مقدمتر می شمارد. یکی از ویژه گی حزبی ها و بخصوص گلبدین این است که هرچیز را برای خود، برای فرزندان خود و برای همفکران خود حلال می شمارد ولی برای دیگران حرام. به نظر بنده این یکی از علایم منافق است.

>>>   حالی گلبدین چرا برعلیه داود خان گپ میزند؟
فقط بگویی که داود خان بعد از کودتا اش برعلیه ظاهر شاه،برادر گلبدین یعنی سیف الدین را همراه رفیق اخوانی گلبدین یعنی حبیب الرحمن بندی و اعدام کرده باشد و خود گلبدین همراه با برهان الدین ربانی و دیگر اخوانی ها،گریخته به پاکستان رفته باشند.
عجیب و غریب مردمی پیدا میشوند.

>>>   یعنی که شما میخواهید همه قاره های آسیا و اروپا و افریقا را،به جز از قاره امریکا، به کمک امریکا و عربستان و کشور های عربی خلیج و پاکستان ،توسط جهاد و خونریزی مسلمان نموده و آنها را به قرون وسطی ببرید؟
مگرم این آرمان خویش را به گور ببرید.
هم شما و هم امریکا در فکر این نباشید که سطح زمین و زیر ابجار و فضای آسمان را در اختیار سلاح های خویش دارید،بلکه دیگران نیز چنین سلاح هایی در دست دارند.

>>>   این مردکه حافظه خوده از دست داده

>>>   لعنت خدا بر حكومتداران دَاوُدَ خان كه أشخاص مانند گلبيدين را بندي سياسي نموده بودند، آيا هيچ نَفَر در آن حكومت ندانسته بود كه اين نفر يك مجنون ...بيشتر نيست.

>>>   جناب حكمتيار اين طور وانمود ميكند كه تنها درافغانستان حزب اسلامي جهاد كرده وبس ...
مردم كابل همه شاهد هستند كه حزب اسلامي با تمام نيرو وقواي خود از طريق جنوب به لوگر رسيدن تا دروازه هاي كابل وازطريق غرب ميدان شهر همه رسيدن تا دروازه شهر كابل اهسته اهسته نيروي شان داخل كابل كردن ويك تعداد كه از قبل حزبي ها جذ ب شده حزبي بودن داخل هم زمان شروع كردن أشغال كردن وچور كردن را اين جا را بيگير وان جا را بيگير نهايت كوشش خود ها را كردن كه قدرت را عام وتام به دست بيارند كه نشد از طرف جمعيت شوراي نظار مقابل شدن جنگ درگيري شروع شد نتيجه ان شد كه شوراي نظار ودوستمي هاي گلم جم كار حزب را يك سره كردن مثل .... زده زده از كابل بيرون شان كردن وحزب سر شكسته سنگر گرفت در دروازه هاي كابل ان بود كه حكمتيار راكتيار راكت هايش را فرمان داد روزانه از صد راكت تا حدوداً سه صد راكت خوراك كابل جان بود وكرد كه هر چي كرد
والسلام حاجي قدير از وردك

>>>   کاملاً حقیقت را بیان کرده
آیا آفتاب را می شود به دو انگشت پنهان کرد
جوزجانی

>>>   حرف بسیار سنجیده و درستی به زبان رانده خصوصا انچه در باره جمعیت و شورای نظار گفته است

>>>   سوگند یاد میکنم که تحت السقر جایت هست تو هیچ مسلمان نیتی !
( ص . کر.... )

>>>   به نظر بنده همه شما رهبران به اصطلاح مجاهدین‏ که حالا خودشان را به رهبران (مفسدین) در حقیقت تغییر نام داده اند دست تان به خون صدها هزار نفر از جوانان، محاسن سفیدان، زنان وکودکان افغانستان آلوده هستند، جمعیت وشورایی نظار بدنام نصف کابل به خصوص منطقه غرب کابل را ویران کردند،مردم را قتل عام ،هزاران توپ وتانک وده ها جنگنده ارتش افغانستان را به تاجیکستان انتقال دادند،هم جمعیت وهم حزب اسلامی که بنام اسلام به قوانین انسانی واسلامی تف انداختند وبه خاک،وطن ومردم افغانستان هر ساعت ودقیقه خیانت میکنند، منافع شخصی واربابان شان را بر منافع جمعی وافغانستان ترجیع میدهند در واقع به اندازه اشرار داعش، طالب ودیگر ویروس ومیکروبهای نوکر خارجی ها مقصرند وخیانتکارند، پس خودتان را فرشته نجات ودیگری را شیطان ونگهبان درب جهنم نگویید،همه شما یک وجه مشترک دارید آن این است که همه شما به جای خداوند دلار را سجده میکنید،بجای خدمت به خدا،خلق خدا ،کشورتان وجلب رضایت باریتعالی،اول برای خوشنودی بادار وبعد پر کردن جیب تان کوشش وتلاش میکنید هر چند که از روی دریای خون هزاران فرد بیگناه وطن بگذرید هیچ ابای ندارید.
نادرشاه

>>>   اگر حکمت یار صاحب بگوید یا نگوید ولی تمام مردم افغانستان میداند که:
هشت ثور شورای نظار به جنبش گیلم جمع و پرچمی های گروه کارمل به هم متحد شده و مرتکب بزرگترین خیانت در تاریخ افغانستان شدند.
این خاینین به سرکرده گی بز شادگل یعنی احمدشاه مسعود به هدایت و حکم ISIپاکستان و کی جی بی شوروی اردوی دو صدساله افغانستان را تجزیه نموده و تمام اسلحه و تجهیزات ان را به قیمت آهن به پاکستان فروخت و پلان پنج فقره ایی ملل متحد را به شکست مواجه کرد.
نفرین به مسعود بز و ربانی و یتیم بچه های کارمل.
پاینده باداتحاد و همبستگی ملت غیور افغانستان.

>>>   والله باورم نمیشود که این خطبه از حکمتیار باشد اگر ثابت گردد که او چنین چرندیات را ابراز داشته بیدرنگ باید او عقلش را از دست داده باشد این که او خودرا اخوانی نامیده مانند همیشه به خود وهمراهان تهمت بسته است زیرا اخوان ویا اخوانی لقب حزب مقتدر مصر است که از انتساب حکمتیار وامثال ان به حزب خویش ننگ دارندواصلا احزاب اسلامی افغانستان را مسلمان نمیدانند چه رسد به این که قبول نمایند اینها اخوانی باشند همچنان در تاریخچه ای احزاب وحرکت اسلامی افغانستان یکبار هم از اخوانیت اسم برده نشده خصوصا حکمتیار که از طریق جماعت اسلامی پاکستان که موسس ان مودودی است به ای اس ای تقرب جسته باسایر احزاب اسلامی صرف بخاطر جمع اوری پول وامکانات خودرا نزدیک میکرد
نکته ای جالب این که این اخوانی!!! با امین که در خروطی بودن باهم مناسبت تام داشته وهرد وعضو برجسته ای سی ای ای بودند ایتلاف وحکومت مشترک تشکیل دادند وقریب بود که اغا شاهی وزیر خارجه ای پاکستان به کابل سفر نموده این تولد نوزاد را جشن بگیرد امین توسط روسها سرنگون گردید وخواب حکمتیار تعبیر نامیمون داشت وباز از طریق لیبی وعراق چندین بار این اخوانی نام اور!!! بانجیب ودولت کابل نزیک میگردد که هربار خوابهایش شرمنده ای تاریخ می شود واین اعتراف ها از سوی بعض اعضای برجسته ای حزب اظهار گردیده واخیرا سردار اخوانی های افغانستان!!! با شهنواز تنی وزیر دفاع وهمصنفی حکمتیار که ریس دفتر تنی بود وکا جی بی انقدر خام ونا پخته بوده که ریس دفتر وزارت دفاع حکومت دست نشانده اش با حکمتیار قرابت داشته نمیدانسته اند !!!اشکارا کودتای ناکام را علیه نجیب انجام دادند که به شکست مواجه شد وبلاخره حکمتیار صدر اعظم هشت ثوری ها وبعد وزارت دفاع حکومت ربانی را قبول نمود وپس از شکستش در چهار اسیاب دوباره به اغوش پکول دار ها درامد وتا یک مدتی از عقب انها می دوبد تا طالب های کرام اورا تا ایران پیش نمودند واز همه شرم اور این که این اخوانی دو اتشه به اغوش امریکای ها جا ه خوش نموده زیر پرچم اشغال درامده با انها یکجا به کشتار ملت خود ادامه میدهد چقدر شرم اور وخجالت بار است که ان اظهارات از همچو یک مرد بی ریشه واساس صادر شده باشد
صوفی ....

>>>   والله اگر راست بگویی همین گل بدین راست میگوید و .....اش بر جمعیتی ها شورای نظار شرف دارد< منتها این گل بدین و مسعود و ربانی و سایر ایخوانی های وطنفروش در زمان داودخان در آغوش گرم آی ایس آی خوابیده بودند

>>>   وقتیکه حقایق باز گو می شود و به نفع تان نمی باشد، آنهم حقایق انکار ناپذیر. آنگاه لب به دشنام باز می کنید. آیا ازین حقیقت انکار می کنید که از زمان سقوط نجیب تا حال همین جمعیت است که سر و مال مردم و دولت را تاراج کرده و می کند و امروز در همه بی نظمی های و قانون شکنی ها دست دارند.
به عکس های 20 سال پیش فهیم و عطا ببینید ریش های شان از شپش پر بود اما حالا قصر ها و سرمایه های شان در بانک های دوبی و اروپا جای نمی شود. آخر اگر هرچه کودن هم باشید باز هم کمی عقل دارید که فکر کنید.
بلال احمد فاروقی از ناحیه 17

>>>   تنظيم هاي هفتگانه از يك مرجع تغذيه و پرورش يافته اند. خود اين آقا بين شصت تا هفتاد فيصد سهم ميگرفت و متباقي سي تا چهل فيصد تقسيم ديگران ميشد. حكمتيار چون نازدانه بود، فكر ميكرد كه بعد از نجيب حكومت به او و تنظيمش ميرسد و او يكه تاز ميدان ميشود. باينخاطر با هر كه سازش كرد. اما مسعود مثليكه در دوران شاگردي خود پيش آي آس آي از حكمتيار پيشي ميكرد، اينبار هم لقمه را از حلقومش پس كشيد. حالا اين عقده هنوز حكمتيار را ميخورد. او پشت مسعود را كه هفده سال از كشته شدنش ميگذرد، هنوز هم رها نميكند. اينكه بعد از طالبها دالر هاي بادآورده را كيها نوش جان كردند، بتمام مردم افغانستان معلوم است. در دزدي همه دست اندركاران سياست افغانستان يكي از ديگر پيشي ميكنند. مادر هيچكدام شان اولاد صادق بوطن، پرهيزگار و مردم دوست بدنيا نآورده است.

>>>   خداوند از احمدشاه مسعود بازخواست کند چطور این بلارا زنده ماندی ؟

>>>   حکمتیار بس کن اینهمه نوحسرایی ها را ،با قاطعیت سخن راست گو ،والا هیچ کس اعمال ات را نمستاید وخود را زیادتر مسخره مکن ،تا چه وقت این همه یاوه سرایی میکنی بیدار شو ،حتی محبوبیت را در صوفوف خود. حزب اسلامی از دست داده ای ،دیگر زیادتر در حق حزب اسلامی جفا مکن ،این حزب را به قهقهرا پایین آورده ای ،حالا مشکل است قدرت را در افغانستان وتنها یک حزب ویا یک گروه بخصوص بدست گیرد ،این زیاده رویی هایت باعث خجالت اعضای حزب اسلامی میگردد .
عبدالله ریحان

>>>   از نظر مردم افغانستان این ها همگی ازیک قماش.پیش مردم حزب نا اسلامی.جعميت.حرکت ندارد.دزد اشرار.قاتل جنایت کار هستند.این قدر که این رزيل ها به مردم ومملکت ضرر رساندن امین خلقی وشوروی نرساندن.حیف آن که اسم اسلام را برای خودشان سپر قرار دادن
(شاهزاده ازلوگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است