اقدام یکجانبه و عجولانه اشرف غنی قابل قبول نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۷/۲/۱۳ کد خبر: 150611 منبع: پرینت

اقدام یکجانبه پنهانی و عجولانه‌ی ریاست جمهوری در رابطه به توزيع شناسنامه هاي برقي قابل پذيرش نيست.

1. از نظر قانوني تصميم رییس جمهور خلاف قانون عمل کرده است و جدا قابل قبول ما نیست ما در کنار مردم خود خواهیم بود.

2. از نظر هويتي باعث حذف هويت ديگر شهروندان اين كشور مي‌شود یعنی بالای هویت اقوام دیگر جعل صورت گرفته است.

3. از نظر اجتماعي باعث اختلاف هاي قومي در بين شهروندان تا به سطح قريه جات كشور می‌گردد.

4. از نظر كارايی، تذكره نیاز داخلي کشور است و هيج ضرورتی جهت درج كلمه افغان احساس نمي شود.

5. از نظر سير تاريخي در گذشته ها هم، نه نام اقوام درج بوده و نه هم کلمه افغان.

6 ما نیازی به همچو تذکره که باعث نفاق و بحران در کشور ما شود نداریم.

بنا به دلايل فوق توزيع تذكره با مشخصاتی كه در مصوبه فرا قانوني آمده‌است؛ خلاف منافع ملی و غير عملي بوده و هموطنان ما چنين تذكره را نمي پذيرند و در غیر آن هر نوع پيامد، بدوش كساني خواهد بود كه به شكل پنهاني و عجولانه در تطبيق اين مصوبه‌ی فرا قانوني گام برداشته‌اند.

داکتر ظهیر سعادت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سعادت
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   خوب چي فرقي ميكنه بنده بصفت يك تاجيك باور كنيد اگه ده اينمي تذكره ها مشكلي ديده باشم .
مزاري

>>>   غنی به خاطر ایجاد بهانه برای توزیع شناسنامه حمله تروریستی را سازمان داد و با کشتن خبرنگاران برایشان فهماند که صدای مخالفان این شناسنامه را نشر نکنند.
هیچ کس مجبور به گرفتن این شناسنامه نیست.
همان ورقی اش کافی است.
سال بعد نه غنی است و نه شناسنامه اش.

>>>   جنایات بار دیگر آغاز میشود.

>>>   تبریک همه باد ، این شناسنامه خیلی مهم است و نباید از این به بعد به تاخیر میافتید

>>>   كار نيك هست!!

>>>   حکومت ضعیف اشرف غنی همیشه بعد از حملات خونین بخاطر توجع مردم را طرف دیگر جلب کردنددست به اقدام احمقانه زده است تا مردم را فریب داده به حکومت ریشخند و مسخره خود ادامه بدهد.

>>>   اقای سعادت وکیل در شورای ملی چها تا کل و کور دور بر اشرف غنی احمدزی معتصب قومگرای عوام فریب نمیتواند هویت اقوام و اجداد دیگران که اکثریت نفوس هستند مانند حذف کنند و با جعل و فریب زمان عبدارحمن خانی شان مردم را در قید ظلم و اسارت خودشان گیرند اشرف غنی احمدزی با چم وخم کردن در برابر داکتر عبدالله عبدالله و پادر میانی و فریب جان کیری کرسی ریاست جمهوری را به توافق داکتر عبدالله ریس توافقی ریاست جمهوری گردید با تحمل چند صباح مردم دیدند که همین ریس جمهور پنجاه پنجاه فیصد قدرت حکومت چه خیانتی نبود که تاحال در حق سایر مردم به استثنای قوم خودش جنایت را انجام داده و چه بیدریغ کمکی را به ترورستان طالبان جنایت پیشه قوم و زبان خودش حاتم بخشی کرده این همه از نظر مردم پنهان نمانده است خیانت پی خیانت بمردم خارج از قوم و زبان خودش به اقوام دیگر کرده بخاطر نفع قوم و زبان خودش خودش زاده دروغ حرفش در برابر مردم دروغ و وعده هایش همه دروغ سرتا پا دروغ کسیکه یک کار صادقانه ومخلصانه بنفع کشور و مردم در زمان دولتش انجام نداده همه کار های متفکر شیطانی بشمول توزیع تذکره الکترونیکی بنام ملت افغان که مربوط بنام قوم خودش اشت بالا کشیدن قوم و زبان خودش و گم کردن دیگر اقوام از تاریخ سرزمین کشور است و بس لعنت به خیانتکار در هر کجای و به نامی و قومی که باشد.

>>>   افغان یا اوغان تنها نام یک قوم ناقل افغانستان است
ظهور قبیله بنام واغان یا افغان « پشتو زبان » در ( سال 1018 ه .ق ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است.
شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.

داشتن دوکتورای جعلی غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .

تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است

منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است