پشتون ها هم باید تابعیت افغانستانی داشته باشند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۱    ۱۳۹۷/۲/۱۵ کد خبر: 150657 منبع: پرینت

از لحاظ علمی هیچ قومی تابعیت افغان را ندارد بلکه همه ی اقوام افغانستانی اند زیرا تابعیت روابط سیاسی و حقوقی شهروندان با دولت افغانستان است یعنی ما روابط سیاسی و حقوقی با دولتی داریم که نامش افغانستان است پس ما تابعیت افغانستانی داریم.

بر مبنای تعریف علمی که از تابعیت موجود است حتی پشتون ها باید تابعیت افغانستانی داشته باشند نه افغان. از دید جامعه شناسی کشورهایی که متشکل از اقوام مختلف هستند سه نظریه بخاطر داشتن تابعیت و هویت مطرح گردیده است:

1. ادغام اقوام به یک قوم برتر؛ این نظریه تاکید بر این دارد که اقوام کوچک به اقوام بزرگ مدغم گردند و یک قوم، یک هویت و یک تابعیت واحد شکل دهند این نظریه مربوط به گذشته های دور و زمان استبدادی بوده که اکنون قابل قبول نیست.

2. وحدت اقوام؛ در این نظریه تاکید می شود که اقوام میان خود اتفاق نمایند تا یک نام واحد و تابعیت واحد داشته باشند.

3. کثرت اقوام؛ این نظریه تاکید بر موجودیت اقوام متعدد دارد که خوشبختانه قانون اساسی افغانستان و قانون مصوب پارلمان همین نظریه را پذیرفته است و بر مبنای این نظریه براساس ماده 4، 16 و 131 قانون اساسی دو زبان رسمی و دو مذهب را به رسمیت شناخته و همچنان از همه بهتر اینکه هم در قانون اساسی و هم در قانون تذکره مصوب پارلمان اقوام متعدد نیز به رسمیت شناخته شده است.

در جمع بندی به این نتیجه می رسیم که از دید علمی تابعیت تمام اقوام موجود در افغانستان افغانستانی می باشد و از دید قانونی همه ی اقوام حق دارند تابعیتی داشته باشند که مربوط به دولت افغانستان باشد و قابل قبول برای همه.

عبدالرووف ابراهیمی، پسر جنرال دوستم، خلیلی و سایرین که بخاطر پرونده فساد مالی هویت خود را نادیده گرفتند کار شخصی شان است.


هویت شناسنامه برقی تابعیت افغانستان مردم پشتون



شاکر حیات

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
تابعیت
نظرات بینندگان:

>>>   کلمه افغان هیچ به پشتون و پتان و پختانه ارتباط ندارد.
کلمه افغان یک کلمه انگلیسی است که از دو کلمه (آف) و (گن) یعنی منطقه غیر محارب و یا آتش بست، منحیث منطقه حایل بین امپراطوری انگلیس و امپراطوری تزاری روسیه، بنا شده است.
قبل از سال ۱۷۵۰ شما در هیچ متون تاریخی کلمه افغان را نمیتوانید پیدا کنید و هیچ پشتون آنطرف سرحد، خود را افغان نمی داند.
اگر شما در عوض نام افغانستان، روی نام خراسان پافشاری کنید، هیچوقتی کشور ایران نام خود را تغیر داده و خراسان نام نمی نهد.
اما شما میتوانید در آینده در پهلوی خراسان رضوی، بنام خراسان شرقی، یکی از ایالت های کشور ایران، در اثر سیاست های راهبردی آنها شوید.

>>>   بله ابراهیمی و خلیلی و بچه دوستم به دلیل فساد های مالی نمی تواند از سایر مردم نمایندگی کند

>>>   شاکر حیات!
ملیت (Nationality) و تابعیت (Citizenship) بسیار فرق دارد. هر شخص میتواند تابعیت خود را تغییر دهد ولی هیچکس نمیتواند ملیت خود را تغییر دهد.
سرت خلاص شد یا نه؟؟؟؟

>>>   سر تو که خلاص است
به پاسپورت بی بی گل نگاه کن نوشته شده
ملیت افغان
اصلن چیزی به نام تابعیت وجود ندارد
کسی تابع کس نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است