چرا نباید بر ارتقای حقوق و آزادی‌ فردی تمرکز کنیم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۳۹۷/۲/۱۵ کد خبر: 150677 منبع: پرینت

مهمترین مانع توسعه که در تیوری‌ های توسعه ذکر نمی‌ شود تلاش اقوام برای توقف برنامه‌ های توسعه بخاطر این‌ است که تمام ملاحظات قومی و سهم تیکه‌ داران قومی لحاظ نشده است که در عمل امکان ندارد.

این وضعیت اصلی‌ ترین مانع برنامه‌ های توسعه‌ در افغانستان شده است. تذکره الکترونیکی اساسی‌ ترین نیاز زیربنایی توسعه در افغانستان است پس چرا باید متوقف شود؟ در حالیکه متن این تذکره دقیقا بنابر ماده‌ های قانون اساسی سال 2004 است.

ذکر کلمه «افغان» در پای تذکره که این همه مخالفت‌ را برانگیخته است در عمل بیشتر از یک تاکید اضافی، ارزش و اهمیت دیگری نمی‌ تواند داشته باشد. اگر کلمه «افغان» در قوانین اساسی 1964 و 2004 تاکنون نتوانسته اقوام دیگر را «افغان» بسازد بلکه هویت قومی از آن زمان برجسته‌تر شده است ذکر این کلمه در تذکره الکترونیک نیز بی‌تاثیر خواهد بود.

اینهایی که خواستار تعویق/تعطیل این روند هستند همانهایی هستند که در مجلس بزرگان (لوی جرگه) قانون اساسی بودند سازش کردند و حالا باز از نو امتیاز می‌ خواهند. آوردن قومیت افراد در تذکره الکترونیکی امتیاز و دستاورد نیست بلکه زندگی من و شما را روزانه با مخاطره و ریسک مواجه می‌ سازد و هیچ فایده خاصی ندارد مگر اینکه قانون اساسی دیگری تصویب شود که در آن به روشنی بیاید که:

در هر فرصت شغلی، اداری، انکشافی و سیاسی سهمیه اقوام بعنوان یک اصل درنظر گرفته می‌ شود در حالیکه چنین ساختاری را مانند لبنان در قانون اساسی خود نداریم و یک اجماع نظر عمومی وجود دارد که دامن زدن به تضادهای قومی به نفع هیچ قومی نیست. چرا نباید بر ارتقای حقوق و آزادی‌ های فردی تمرکز کنیم؟

یاسین رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رسولی
تذکره برقی
هویت
آزادی
حقوق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است