افغانستان سرگردان بازی های آمریکا
حال که افکار عمومی کشورهای منطقه روز بروز ضد آمریکایی می شود و قدرت های رقیب آمریکا توان ایجاد چالش برای آمریکا را پیدا کرده اند، آمریکا باید یا این منطقه را به رقبای خود واگذار کند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۸    ۱۳۹۷/۲/۱۷ کد خبر: 150762 منبع: پرینت

رییس جمهور آمریکا تاکید می کند که شورش گری در افغانستان بگونه ای فعال جریان دارد و این کشور نمی تواند دهشت افگنی و طالب را از افغانستان محو کند. عده ای بر این باورند که اظهارات اوباما درخصوص ناکامی افغانستان، در واقع آینده سیاست ترامپ را روشن می کند!

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر لطیف نظری استاد دانشگاه در برنامه "بازنگاه" درخصوص واقعیت اظهارات رییس جمهور آمریکا گفت: اوباما نگران این است که باتوجه به شخصیت غیرقابل پیش بینی ترامپ، ممکن است پرونده افغانستان به صورت نیمه تمام رها شود و هدفش این است که روند جاری در افغانستان ادامه یابد چرا که در غیراینصورت بیشترین ناکامی متوجه اوباما و حزب وی خواهد بود.

داکتر نظری می گوید: مفهوم پیام رییس جمهور آمریکا این است که آمریکایی ها نتوانسته اند به هدفی که در افغانستان ترسیم کرده اند،دست پیدا کنند و ممکن است با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، همانطور که ترامپ صراحتا گفته بود در پرونده سوریه از گروه هایی که مورد حمایت اوباما بوده است، حمایت نمی کنند در افغانستان هم عملا قضیه به نفع روس ها و هم پیمانانشان در منطقه فیصله یابد.

این استاد دانشگاه، درخصوص صحبت های ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی اظهار کرد: اظهارات ترامپ نه تنها جهان که متحدان منطقوی و فرامنطقه ای آمریکا مانند کشورهای عربی و اتحادیه اروپا را هم نگران ساخته و این تشویش به داخل آمریکا هم سرایت کرده است. باتوجه به اینکه وی همه چیز را از زاویه تجارت و اقتصاد می بیند و درخصوص افغانستان هم اظهارنظری نکرده است، احتمال می رود جنگی را که هزینه زیاد و فایده روشن برای آمریکا ندارد، خاتمه دهد و یا با رییس جمهور روسیه مذاکره کند که این موارد می تواند یک ضربه حیثتی کلان به پرستیژ آمریکا در سطح جهانی ارزیابی شود.

وی، درخصوص اینکه آیا منافع کلان آمریکا در افغانستان، بحث پایگاه های نظامی، کنترل مجموعه قدرت های رقیب و در مجموع پالیسی کلان آمریکا این اجازه را به ترامپ می دهد که جنگ افغانستان را نیمه تمام رها کند و میدان را در اختیار روس ها بگذارد گفت: در زمان مبارزات انتخاباتی بحث اخراج مهاجرین مسلمان از آمریکا، دیوار مکزیک، جلوگیری از واردات چین و حتی لغو تجارت کلان که بین آمریکا و اتحادیه اروپا جریان دارد توسط ترامپ مطرح شد و با توجه به تاثیرگذاری سیاست خارجی آمریکا در جهان، یک چنین شخصیتی می تواند نگرانی و تشویش را برای جهان بوجود بیاورد.

داکتر نظری در همین مورد ادامه می دهد: بحث دیگر محدودیت هایی است برای ترامپ در ساختار نظام سیاسی آمریکا وجود دارد و کنگره با هر دو اتاق خود می تواند برای ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا و نه شخصی که در مبارزات انتخاباتی بحث می کند، محدودیت ایجاد کند تا واقعیت های سیاست بین الملل را درک کند.درحال حاضر هم سیاست کلی آمریکا حضور در افغانستان است.

این استاد دانشگاه، درباره اینکه سیاست های آمریکا بیشتر برای افغانستان تهدید خلق می کند یا فرصت می گوید: به باور من اگر سیاست های ترامپ پیش برده شود و افغانستان در انزوا قرار بگیرد، این احتمال هست که تروریست های کشورهای مختلف افغانستان را ناامن می سازد و اگر محدودیت هایی هم برای ترامپ ایجاد شود و سیاست های 14 ساله آمریکا باز هم در افغانستان ادامه یابد، باز هم افغانستان قربانی و در تهدید کشورهای منطقه است.

وی، درخصوص خوش بینی های حکومت از بهر روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، که سال 2017 را سال پیروزی بر دشمن می خوانند معتقد است: باور من این است که درون حکومت افغانستان چهره هایی که تحولات منطقه ای و جهانی را به درستی تحلیل و واکاوی کند، وجود ندارد و به همین دلیل خوش بینی ها و بدبینی ها بیشتر برمبنای احساسات و کنش های غیرعقلانی است.

داکتر نظری افزود: یک ماه پیش حکومت از انزوای پاکستان صحبت می کرد در حالیکه امروز نه تنها پاکستان را منزوی نکرده ایم که در حقیقت پاکستان توانست ما را دور بزند و ایران، چین، و روسیه را با خود همسو و تماس طالبان را با آنها برقرار بسازد.

این استاد دانشگاه، درخصوص راهگشا بودن و تداوم سیاست های آمریکا در افغانستان می گوید: پیمان امنیتی که ماحصل سیاست های آمریکا در افغانسان بود هیچ دردی از ما را دوا نکرد، به جز اینکه چند پایگاه در اختیار آمریکایی ها قرار داد، کشورهای منطقه را حساس کرد و اجماعی علیه افغانستان بوجود آورد دستاورد دیگری برای افغانستان نداشت واگر این سیاست ادامه پیدا کند که آمریکا متهم به داعش سازی در افغانستان باشد، کشورهای منطقه اجماعی را در تقابل شکل خواهند داد و در این بین منافع ملی افغانستان دچار سرگردانی و در واقع قربانی سیاست های سلطه طلبانه آمریکا در منطقه خواهد شد.

وی، درخصوص اینکه بهبود روابط روسیه و آمریکا برای افغانستان می تواند مزایا داشته باشد اظهار کرد: به باور من آمریکا عامل بحران در افغانستان و منطقه است. خوانش جدیدی که در روابط بین الملل شکل گرفته این است که آمریکا یک ابرقدرت رو به افول ترسیم شده و ازطرفی روسیه خود را احیا کرده و بازی خود را در سطوح بین الملل و منطقه افزایش داد ه و بنابراین در تحولات منطقه تغییر بوجود آمده است. بنابراین آمریکایی ها حتی اگر ناخوشایند هم باشد، ناگزیر خواهند بود که بحث همکاریهای منطقه ای را مد نظر قرار دهند.روشن است که آمریکا بدون همکاری های منطقه ای و نقش کشورهای پیرامون افغانستان نمی تواند تحولات افغانستان را پیش ببرد و نمی توان برای بحث مبارزه با تروریزم بدون همکاری های منطقه ای نقطه پایانی تصور کرد.

داکتر نظری می گوید: آمریکا ناگزیر است که در برابر واقعیت های سیاست بین الملل تسلیم شود و در غیراینصورت ممکن است با سرنوشت روسیه مواجه شود. همانطور که روسیه یک ابرقدرت بود اما چون واقعیت ها را درک نکرد به سرنوشتی دچار شد که از تحولات منطقه کاملا عقب نشینی کرد. در حال حاضر که افکار عمومی کشورهای منطقه روز به روز ضد آمریکایی می شود و قدرت های رقیب آمریکا توان ایجاد چالش برای آمریکا را پیدا کرده اند، ناگزیر است یا این منطقه را به رقبای خود واگذار کند و یا کشورهای منطقه را در امور شریک بسازد.

وی افزود: تحقق افغانستان مستقل و آزاد از سلطه آمریکا و شر تروریزم به حکومت افغانستان برمی گردد که آیا این تدبیر را دارد که هم افغانستان درنزد کشورهای منطقه، وابسته به آمریکا تفسیر نشود و در انزوای منطقه قرار نگیرد و هم بار دیگر تروریزم در این منطقه احیا نشود و در عین زمان آینده ای را ترسیم کند که بدون حضور خارجی های بتواند سیاست خود را پیش ببرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظری
آمریکا
منطقه
نظرات بینندگان:

>>>   داکتران گاه به نعل و گاه به میخ و نان به نرخ روز خوران کشور تا دیروز سینه چاک آمریکا و امروز ناقد ؟؟؟
پا بند امر حق چو نه ای از وفا ملاف
با خالقت چه کردی که با خلق او کنی

>>>   دوست و دشمن مردم مظلوم ما در داخل هست، تا زمانی که با خودمان به صلح نرسیم ، در هیچ مسئله و مکان دیگری نیز به صلح نخواهیم رسید. بعبارتی دیگر وقتیکه بعنوان مسئول و روشنفکر و نویسنده و مقام دولتی نتوانیم مردم خود را بطریق منطقی قانع و راضی کرده و اعتبار داخلی بدست آورده و به خلاقیت و توانمندیهای داخل متکی شویم، هرگز به صلح و ثبات داخلی نیز نخواهیم رسید. دشمن دانا بلندت می کند، بر زمین می زندت نادان دوست. دشمن دانا به از نادان دوست. اگر دشمن دانا ما را یکبار به چاه اندازد، دوستان عقبماندهً نادان بنام خدا و دین و پیغمبر هرروز مردم افغانستان را به چاه اندخته و می اندازند.
پا بند امر حق چو نه ای از وفا ملاف
با خالقت چه کردی که با خلق او کنی

>>>   هر اندازه از خدا فاصله بگیرید وضع بدتر می شود. اگر دین و خدا و پیغمبر را قبول دارید مرد مردانه پای عقیده تان بایستید در غیر این صورت نان دین را می خورید و به دین خیانغت می کنید. 15 سال در برابر غربی ها زانو زدید و کرنش کردید نتیجه این است که می بینید. دشمن دانا بعد از طالب و القاعده برای شما غرب پرستان داعش ساخته است منتظر باشید تا فردا این دشمن دانا برای شما چه نسخه ای دارد. کسی که نداند و نداند و نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است