نفوذ چین در اوراسیا، هند و آمریکا را نگران کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۷/۲/۱۸ کد خبر: 150786 منبع: پرینت

کارشناسان امنیتی هند بر این باورند که رهبران چین مصمم هستند تا وابستگی کشورهایی مثل یونان، مجارستان و پولند را به اتحادیه اروپا کاهش دهند تا پکن را به قدرت اقتصادی و امنیتی مسلط در اوراسیا تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری"یو اس ان آی نیوز"، دو کارشناس امنیتی هند تاکید کردند: طرح های چین برای نفوذ در اوراسیا موجب نگرانی های زیادی در هند و آمریکا شده است. رهبران چین کاملا مصمم به کاهش وابستگی یونان، مجارستان و پولند به اتحادیه اروپا هستند تا پکن را به عنوان یک قدرت اقتصادی و امنیتی در اوراسیا مطرح کنند.

سمیر ساران رییس بنیاد تحقیقاتی آبزرور در دهلی نو در اینباره گفت: شی جین پینگ رییس جمهور چین و سایر رهبران این کشور دیدگاه دیرینه ای برای گسترش تسلط اقتصادی، فرهنگی و نظامی دارند. گسترش طرح چینی "یک کمربند یک جاده" به سوی غرب، با هدف کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به اتحادیه اروپا بوده است.

وی در ادامه این اقدام چین را با طرح ابتکاری موفقیت آمیز پکن برای گسترش نفوذ خود در آسیا مقایسه کرد و گفت: چین نخست از کشورهای همسایه هند مثل پاکستان و کشورهای کوچکتر مثل بوتان و نپال آغاز کرد و با ساخت تاسیسات بندری، فرودگاه و ارایه خطوط اعتباری، در این کشورها نفوذ خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: چین در آفریقا نیز در حال تامین مالی پروژه های راهسازی و ساخت سدهای مختلف است و نخستین پایگاه نظامی خارجی خود را در جیبوتی افتتاح کرده است. چین سرمایه گذاری های متعددی در بخش مخابرات و انرژی ترکیه انجام داده است، کشوری که عضو ناتو است و پلی بین اروپا و آسیا به شمار می رود.

چین یک بازار 40 تریلیون دالری را هدف اصلی خود قرار داده است. چینی ها برای دستیابی به این هدف بزرگ، از اختلافات منطقه ای بین جنوب آسیا، جنوب شرق آسیا و اروپا چشم پوشی کرده اند.

سانجوی جوشی دبیر بنیاد تحقیقاتی آبزرور نیز گفت: هدف چین برای کنترل این بازار بزرگ و مهم، یک پاداش مهم در قرن 21 خواهد بود. چین نه تنها یک قدرت در حال ظهور و رشد است بلکه یک قدرت مهم و بزرگ به شمار می رود.

وی در ادامه ضمن اشاره به تغییرات اخیر در روابط بین المللی به خصوص تحولات مربوط به روابط آمریکا، اتحادیه اروپا و هند و جاپان با چین، اظهار داشت: یک مثال برای تغییر سریع روابط بین المللی اتفاقاتی است که در خصوص کوریای شمالی رخ داده است، این تحولات و اتفاقات کاملا غیرمنتظره بوده است، برگزاری دیدار بین دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی، آن هم به جای آغاز جنگ.

این تحلیلگر سیاسی افزود: سئوال این است که شما به عنوان قدرت های اقتصادی مثل آمریکا، جاپان، کوریا تایوان و اتحادیه اروپا، که همگی دمکراسی های لیبرال هستید، چگونه می توانید از افزایش قدرت و ظهور چین منتفع شوید؟

این تحلیلگر سیاسی پیشنهاد می کند که این کشورها باید بانک توسعه و زیرساختی خود را ایجاد کنند، همان طور که چین و روسیه این کار را برای کشورهای همسایه خود انجام داده اند.

این تحلیلگر سیاسی دیدار غیررسمی رییس جمهور چین با نارندرا مودی نخست وزیر هند را تلاشی برای کاهش تنش بین دو کشور ارزیابی کرده است. چین و هند دهه ها است که اختلافات و مناقشات مرزی دارند و اخیرا این تنش ها موجب تبادل آتش بین دو طرف شده است.

جف اسمیت پژوهشگر بنیاد هریتیج در اینباره گفت: سلامت روابط بین آمریکا و هند بسیار مهم است. در دوره ای که با سیاست های توسعه طلبانه چین روبرو هستیم، تقویت این روابط برای دو کشور و سایر دمکراسی ها لازم و با اهمیت است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
هند
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است