نگاهی بر شناسنامه های برقی در سه گپ
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۷    ۱۳۹۷/۲/۱۹ کد خبر: 150843 منبع: پرینت

سه گپ دارم:
گپ یکم: نگاه دوگانه اشرف غنی.
154 آدم در مقابل مسجد عیدگاه جمع شدند و گفتند" افغانیت غوارو" رییس حکومت توافقی بدون درنگ، به روی قانون پاس شده پارلمان که خودش هم امضا کرده ایستاده می‌شاشد و فرمان صادر می‌کند باید افغان درج شناسنامه ها شود؛ اما اعتراض دوامدار ملیون انسان برایش پشیزی ارزش ندارد و در برابرش سکوت ننگین اختیار کرده.

گپ دوم: شناسنامه
جدا از اینکه من هم برای برادران افغان خود افغانیت می‌غوارم و هیچ مشکل با ایشان ندارم، درج قوم، زبان، نام پدر بزرگ و سکونت اصلی را لازم نمی بینم که درج شناسنامه شود، به دلایل ذیل:
1_ در هیچ کشور این گزینه های بدرد نخور درج شناسنامه نیست.
2_ افغانستان در حال جنگ است، هنوز هم آدم خوری های گذشته را کسی فراموش نکرده، اینجا قبول بکنید یا نکنید اقوام در برابر هم خواهند گرفت، باور ندارید بروید از تاکستان‌های شمالی پرسان کنید؛ اگر یک بار دیگر جنگ خانه به خانه شروع شود، درج قومیت بحران ساز می‌شود و منجر به نسل کشی خواهد شد.
3_ وقتی محل تولد درج شناسنامه باشد، هیچ نیاز نیست که سکونت اصلی هم درج شود؛ درست و منطقی نیست که تعداد اتاق های آپارتمان مان هم در شناسنامه ذکر شود.!
4_ من حتا مخالف درج نام پدر هستم؛ چون نام و تخلص کافی است؛ خوب نام پدر باشد؛ اما نام پدر کلان دیگه هیچ توجیه ندارد که درج شود.
5_ عوض چند قطار شتر بیاید از نام تمام اقوام افغانستان یک نشان بسازیم که همه خود را در شناسنامه دیده بتوانند.

گپ سوم: نگاه افغان ها و غیر افغان ها.
افغان ها یا پشتون ها از ملا شروع تا دموکرات، تکنوکرات، دانشجو، پزشک، آموزگار، وکیل، بی سواد و باسواد همه می‌گویند که اگر افغان نیستی برو به ایران و تاجیکستان و ازبیکستان، شما مهاجر هستید. افغان ها برای غیر پشتون ها زبان تعریف می‌کنند، هویت تحمیل میکنند، ارزش های خود شان را تعین می‌کنند و همیشه ترافیک زبان و هویت دیگر اقوام هستند. همیشه غیر افغانها را متهم به جاسوسی و وطن فروشی می کنند درحالیکه وجب وجب خاک این ستمکده را نیاکان شان فروخته است و در جیب کلان کلان رهبرهایشان شناختی کارت پاکستان است. (به بحث تاریخی بومی و مهاجر نمی پردازم.)

در مقابل غیر افغان ها( تاجیک ها، ازبیک ها و هزاره ها" هیچ گاه نگفته اند که آقا در هر جمله پشتو که از زبان مبارکتان برون می شود شش واژه اردو و انگلیسی و فارسی است، برو مواظب زبان خودت باش.
غیر افغان ها می‌گویند، برادر افغانم، قربان نام و تاریخ و فرهنگت شوم، اگر قرار باشد که هویت من در شناسنامه ام ذکر شود پس بگزارید خودم تصمیم گیرنده باشم؛ اگر یک ذره هم به حقوق شهروندی باور دارید و به همدیگر پزیری احترام دارید بیاید و در کنار من ایستاد شوید و از هر اعتراض عدالت خواهانه دفاع کنید تا من هم در کنار تو ایستاده شوم و از حکومت بخواهم چرا در پانزده سال دوازده خانم از مکاتب پکتیا فارغ می شود؟ مگر زن افغانِ پکتیایی حق ندارد با سواد شود؟ بیاید از حکومت بخواهیم لقمه نان جوان پشتون را به آنطرف دیورندی ها ندهد.

پشتون عزیز بخدا قسم است که پشاوری برادر تو نمی‌شود، من برادرت هستم، من برای تو اشک می‌ریزم و من در برابر بیگانه ها از تو دفاع می کنم نه پشاوریها !
بیا پشت لر و بر نگرد، مرا در آغوش بگیر تا پلان شوم دشمنان مشترکمان را ناکام بکنیم. هنوز هم ناوقت نشده.

ادیب همراه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ادیب
شناسنامه
نظرات بینندگان:

>>>   اقای ادب همراپیش قوم پرستان گریبان پاره کردن چه فایده اشرف غنی و دار و دسته ان خوب میداند که حدود سی فیصد نفوس را پشتون ها تشکیل میدهند ام خودرا با لجاجت و زور گویی مشران شان بالاتر از شصت فیصد میگویند و اگر استدلال منطقی وعقلی میکید اول دست به یخن میشود و قتیکهخودرا ضعیف دید باز مسله اتحاد بی باور خودش را پیش میکند انها کرسی شاهی و ریاست جمهوری و چوکیهای بلند دولتی را بخود اختصاص داده اگر میگوید که برادر دانش و فضل درایت و اخلاق و صداقت باید مد نظر گرفته شود نه قوم و زبان و سمت ومنطقه میگوید همینطور خو است زورت در کمرت و در انتخاب ریس جمهور رای پاک مردم را در نظر ندارند دست به تقلب میزنند شرم هم ندارند بزیر نان صداقت خیانت و بزیر نام اتحاد و اتفاق قومگرایی و زبان اندیشی و سمت پرستی و بزیر شعار عدالت و برابری خیانت و دروغگویی و بزیر اتفاق ملی نفاق وتفرقه اندازی در رگ و خون شان از سالها و نسل ها جاری است مشکل است که این اعمال زشت از وجود انها پاکسازی گردد بهترین راه حکومت فدرالی ویا تجزیه است دیگرراه وجود ندارد.

>>>   اوغو از خر جل پیاده نمیشود

>>>   افغانستانی هایکه در جغرافیای زمین مهاجر شده اند در سکونت فعلی شان
کجا باید درج شود ؟ این ستون بی معنی است یک فرد یا یک فامیل در
زندگی مکرر نقل مکان می کند چه کوتاه مدت و چه دراز مدت . انسانیکه
در خارج تولد میشود رشد میکند و خود خانواده تشکیل میدهد محل سکونت
اصلی او کجا است ؟
این یک مثال است ده ها موضوع دیگر به کلی غیر ضروری اند و ذکر شان قطعآ
و قطَا لازم نیست که در تذکره باشد ذکر قومیت و افغان را که هفتادفیصد نفوس
کشور مخالف ذکر انند اگر یاد نه کردم خود انکار هویدا است و رد کلمه ،اول
به آ نست .
م. امین مفتی

>>>   ملت افغانستان سال ها افغان بوده و قرن ها افغان خواهی ماند کسانی که عقده سییاسی دارند ویا جاسوس ایرا ن و پاکستنان هستند این ملک مقدس افغان را ترک کنند
بصیر نظری

>>>   برادرمحترم این کشور راکه تو افغانستان مینامی 2000هزارسال بنام خراسان یادمیشدازنام که شماتوسط انگلست ها بالای دیگراقوام قبولاندید150سال میشود بیش از 150سال این کشوربنام خراسان یادمیشد 2000هزارسال قدامت دارد میدانی اول تاریخ را مطالعه کن بعداً نظرپردازی کن بدون مطالعه تاریخ هیچ استی همراه نیاکانتان شماوجب وجب این خاک وبوم را به همسایگانتان دربدل امتیاز فروختید کسی که خاک خودرا بخاطرامتیازمیفروشداو اصلا ازاین خاک نیست او مزدوراست باشنده اصلی این خاک و بوم مردم های دیگراقوام استند تواول بزبان خودت نظربانداز ازکدام زبان گرفته شده بازبه دیگراقوام توهین
تشکر
خراسانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است