پیروزی تاریخی دکتر غنی بر «تنظیم» ها
تیم دکترغنی، با مهارتی مثال زدنی و با کمک عملیاتی چند جانبه متحدان بین المللی، در منزوی کردن رهبران «تنظیمی» ظفر یافته و اکنون بی رقیب قدرت سیاسی و اقتصادی را به سبک و سیاق هفده سال گذشته با عناصری از جنس «تنظیمی» ها تقسیم نخواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۱    ۱۳۹۷/۲/۲۳ کد خبر: 150968 منبع: پرینت

هرگاه از میان سیاست ورزان پشتون، چهره ای میانه رو و به دور از غلظت تعصب قومی (نظیر اتمر و غنی) به میدان بیاید و با جامعه بین المللی پروگرام های خود را همآهنگ کند؛ صد درصد زعیم آینده افغانستان خواهد بود.

با سقوط نرم عطا محمد نور - آخرین پایگاه «تنظیمی» در مجادله بر سر قدرت، این تجربه تاریخی یک بار دیگر ارزشمندی خود را هویدا ساخت که گره زدن زعامت ملی به «تنظیم» های بازمانده از دوران جنگ سرد، یک اشتباه بزرگ و تمام عیار است. هزاره ها مقدم تر از دیگران به این نکته پی برده اند. طیف تاجک، احتمالا درعملیه تغییر دیدگاه، دستخوش دشواری های چند مرحله ای خواهد بود. اما تغییر، آمدنی است. اگر قرار بر بقای افغانستان باشد، یگانه راهش این است که در وهله اول، رویارویی بی فایده میان پشتون و تاجک (آنهم نفع چند تیکه دار قومی وسیاسی) باید خاتمه یابد. گزینه ای غیر ازین، جنگ هزارساله حتی پس از تجزیه جغرافیایی افغانستان است. تجزیۀ اجتماعی وفرهنگی افغانستان نا ممکن است.

تیم دکترغنی، با مهارتی مثال زدنی و با کمک عملیاتی چند جانبه متحدان بین المللی، در منزوی کردن رهبران «تنظیمی» ظفر یافته و اکنون این میدان خالی و دم و دستگاه بی رقیب قدرت سیاسی و اقتصادی را به سبک و سیاق هفده سال گذشته با عناصری از جنس «تنظیمی» ها تقسیم نخواهد کرد. این تحول درنفس خود یک پیشرفت است؛ با این حال، خود این تیم کوچک، به عنوان سرتاج تعصب لقب گرفته و از حمایت طیف های اصلی پشتون نیز بهره مند نیست. این تیم، با وصف جان کنی برای ماندن، رفتنی است.

ساختاری دو گانه به نام حکومت وحدت ملی، همان موجود معلولی بود که به طور منطقی، از بطن سیاست های یکنیم دهۀ سیاستگران تنظیمی و سکولار بیرون آمد؛ به گونه ای که تنظیمی ها جدا جدا به شکل «منفرد» به سهمی موقت دست یافتند؛ اما در زمان بروز بحران در میدان رقابت، بند ناف خود را اول به منافع فردی خود و سپس، ( حسب ضرورت) بازهم به تنظیم بسته کردند و عنصر غایب، همانا مصلحت عمومی بود. این ماجرا تا هنوز ادامه دارد؛ مگر دیدگاه ها و مناسبات اجتماعی تغییر کرده و دگرکارآمدی گذشته را ندارد.

به هم پیوستن و از هم گسیختن در ائتلاف نجات برای افغانستان که هر از چند گاه درعکس های غیر حرفه ای و فرسته های پر از غلطی املایی وانشایی در شبکه مجازی به روز می شود؛ تا کنون کدام دست آوردی نداشته و در آینده سیاسی نیز نقش چندانی ندارد. اضلاع شامل در ایتلاف نجات، عملاً سهم دار حکومت اند و باتور دوستم، درمراسم اصلی عقب شانه دکترغنی ایستاده است. بنا برین، ایتلاف و نجات، همانا دنباله حکومت دکترغنی است و تنها رقیبی ریزرف در خارج از دولت شورای حراست و ثبات است که گزینۀ بدیل برای حکومت کنونی می تواند به حساب آید.

منطقی است اعتراف کنیم که موقعیت گیری سیاستگران پشتون غالباْ از روی آموزه های تاریخی است؛ گذار از یک کارشیوه های حکومت داری به کار شیوۀ دیگر، در خون آن هاست. فرهنگ زعامت در مغز هریکی از آن ها نهادینه است؛ و در توفانی ترین شرایط سیاسی، از روی یک دیدگاه دور نگرانه و مالکانه به اوضاع می نگرند. یک ربع قرن ثابت کرد که رهبران تنظیم ها فاقد این خصایص اند؛ تا زمان کسب تجارب ویژه گی های زعامت، نیاز به زمان بیشتر دارند و ظاهراً دوره آموزشی هفده سال اخیر، زمانی کافی نبوده است. این بدین معنا نیست که بازهم چانس یک دوره آموزشی طولانی مدت دیگر درمیان باشد. برعکس، جای خود را به نسلی تازه آمده خالی می کنند.

رهبران تنظیمی، برخلاف سیاستگران سنتی و سکولار پشتون، کاملن شیفتۀ منافع شخصی و خانواده گی اند. هرگز اثبات نتوانستند که ظرفیت رهبری و ایجاد زبان مشترک در سطح عمومی را دارا می باشند. علاوتاْ نقطه ضعف عمده دیگر شان این است که گزینه محوری امریکا و غرب نیستند و بخشی از نیروهای محلی حساب می شوند. تا زمان رسیدن عصرمسالمت آمیز گذار دموکراتیک به سوی زعامت مدنی که درآن بحث هزاره و ازبک و پشتون وتاجک از میان برود، راه درازی در پیش است. بنا برین، باید به جای چسبیدن به گزینه های «تقسیم» دولت یا ائتلاف بی پایه به گونه ۵۰-۵۰ برای قراردادی های شکست خورده،‌ راه منطقی و سوم سراغ شود.

کلید گزینه سوم، نه در اختیار رهبران تنظیم ها، بلکه دراختیار رهبران سکولار پشتون تبار است که در قدم اول، همه را از رده خارج کرده و امتیاز اصلی شان این است که از حمایت جامعه جهانی و قدرت برتر (امریکا) برخوردار اند. اما این نباید سرآغاز یک اشتباه دیگر شود. توهم استفاده از رهبران افراطی پشتون در مبارزه قدرت، افراطیت متقابل می زاید. به تجربه دکترغنی نگاه کنید، رهبران پشتون در ارگ، جنگ قومی رسمی را به راه انداخته اند و در برابر چالش غلبه بر بحران عمومی اعتماد شکست خورده اند. اما دکترغنی، وظیفه خود را انجام داده؛ هرچند در رابطه به رفع و دفع بحران عمومی اعتماد، کاملا ناکام است و باید جای خود را به یک تیم ملی و سکولار مرکب از جریان های غیر تنظیمی چند قومی خالی کند.

ارگ بر ایتلاف انقره از درون نظارت دارد. جنرال دوستم یا عطا محمد نور از نگاه همایون، لالی احمدزی و ظاهر قدیر شایسته گی رهبری حکومت و نظام سیاسی را ندارند. تدبیر آنان این است که ایتلاف نجات را از اول تا قدم های آخر در تیررس و کنترول خود داشته باشند. اما این تحولات، به احیای اعتماد عمومی کمک نمی کند، بلکه به آن بیشتر دامن می زند. هرگاه از میان سیاست ورزان پشتون، چهره ای میانه رو و به دور از غلظت تعصب قومی ( نظیر اتمر و غنی) به میدان بیاید، و با جامعه بین المللی پروگرام های خود را هم آهنگ کند؛ صد درصد زعیم آینده افغانستان خواهد بود.

داکتر سهراب سمندری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دکترغنی
تنظیم ها
رهبران
نظرات بینندگان:

>>>   دوره اول ریاست جمهوری به تصفیه وخلع جنگ سالاران گذشت ،دور دوم ریاست جمهوری غ به عملی ساختن پروژه های امان الله خان وداود خان سپری خواهد شد

>>>   ....به اين بيروزي با اين غلامي و نوكري كه مردمش را قتل عام كند و جور و جباول به حدش رسيده و افتخار هم كند بزور بادارانش هدف شوم قبيله كرايي را هم حاكم كند و اين برايش افتخار نيست و در اصل به اين مناقين تاريخ زده ها شرم است

>>>   سران رمه ....ها بدون چور دزدی قتل دیگر هیچ چیزی برای حکومتداری نداشتند چند بی سواد و احمق یکجا شدند و ړطن عزیز ما را ویران ساخت که حالاچوچه ....نیز میخواهد که افغانستان را به تباهی بکشاند و به نام این وان یکبار تذکره را بهانه کرده غوغا میکند و یک بار خراسان گفته ما نند .....هنگ میزنند باید این همه .....از یک سر پاک شود و به یک افغانستان نوین و متحد راه باز شود

>>>   دا کتر شا پور بختیار

نمونه از دزدی های ملیاردی!
غنی و هوادانش باید پاسخ بدهند، 10% ماليه كردت كارت هاي مبايل

گفته ميشود تا كنون بيش از 25 ميليون سيم كارت در افغانستان توزيع شده است كه اگر حد اوسط ده فيصد ماليه هر سيم كارت را حدود 10 افغاني در نظر بگيريم
يك روز: 250 ميليون افغاني
يك هفته: 1750 ميليون افغاني
يك ماه: 7500 ميليون افغاني
يك سال: 9 ميليارد افغاني
اگر حد اوسط ماليه را 20 افغاني در نظر بگيريم پول هاي جمع آوري شده دو برابر ميشوند.

سوال اينجاست كه اين مقدار پول به كجا ميرود؟
كي ها در آن سهم دارند؟
چرا باوجود اينكه ده فيصد ماليه كردت كارت ها از طرف پارلمان منتفي اعلان شد، باز هم اخذ 10% ماليه ادامه دارد؟

و جالب اينكه سيم كارت هاى كه غير راجستر به بازار عرضه ميشود و همه ما شاهد آن هستيم، اكثريت سيم كارت ها ثبت نشده بوده و شركت ها از آنها به دولت ماليه نميپردازند!

به نظر شما اين مقدار پول هنگفت به كجا ميرود و چرا همه خاموش اند؟

>>>   متعصب ترین انسان روی زمین همین آدم است که نه افغان است ونه تاجیک .
زره

>>>   اگر پشتون ها این قدر زرنگ و باهوش بودند این کشور را خراب نمی کردند. ریشه همه وابستگی های کشور به این ها بر می گردد. قوم وابسته به بیگانه نمی تواند سرور بقیه اقوام باشد. ارتش سرخ را این ها آوردند خلق و پرجم، طالب، القاعده، داعش و دیگر گروهک های انتحاری همه پشتون اند. آزمینه تجاوز مریکا و ناتو را پشتون ها فراهم کردند. دو تجاوز ویرانگر تاریخی معاصر در افغانستان توسط این قوم سامان دهی شده است. آقای سمندری یا بی اطلاع هستید و یا جاندارانه می نویسید. از گذشته ها بگذریم فعلا کدام قوم کشور را تخریب می کند؟ کدام قوم ستمگری می کند؟ کدام قوم مکاتب را آتش می زند؟ کدام قوم با تمدن و فرهنگ مبارزه می کند؟؟ کدام قوم مساجد را تخریب می کند؟ و ...؟؟؟

>>>   تشکرررر مطلب بسیار زیبا و حقیقت بود واقعا چند نفر جنگ سالار و قوم پرست در بین ما جنگ انداختن است و بس کاش همه این بزرگان بمیرند تا شود همه مردم افغانستان از شر این خیانت کار ها رهایی یابد

>>>   داکتر صاحب غنی داکتر حیوانات است. و حیوانات را بسیار خوب تداویی میکند ولی یک تعداد حیوانات درنده هنوز تداویی نشده است که تداویی انها ضروری است.

>>>   حالی هر بی شخصیت و بی کفایت همه پشتون ها رو بدنام مکنند اما من همه تاجک ها رو بدنام نمیکنم چون صاحب شخصیت انسانیت هستند اما یک تعداد نمیدانم چقدر بی حسیت و پست فطرت هستند که پشتون ها رو به نام های مختلف یاد میکنند ولی یادتان باشد کوشش نکنید که جنگ را در میان بندازید ورنه از ۷۵٪ مردم پشتون ۲۵٪ ان با جنگ در مقابل تاجک کشته خواهد شد و ۲۵٪ تاجکان از بین میرود و نیست و نابود خواهد شد و در نتیجه بازهم همان سردم داران لاشخوار و بی شخصیت زنده خواهد مان و بس لطفا لطفا از کلمان توهین امیز علیه همه پشتون ها دوری کنید ضرب مثل است میگه
قار فقیر نقص فقیر

>>>   همین مناطق پشتون نشین نیستند که مراکز اموزشی تروریستان طالب را درمناطق خود اجازه داده و هرروز برای کشتن ما تروریست تربیه می کنند . شرم اور از این کجاست که یک تاجیک یاهزاره ویا اوزبیک یا ترکمن از تظاهرات پشتونهای درپاکستان حمایت وپشتیبانی کند .

>>>   اشرف غنی ، یک فاشیست ، متعصب ،قوم گرا ، تمامیت خواه و قاتل مردم است .
زنده باد مردمانیکه ، نه خود را و نه دیگران را میکشند و میخواهند ، انسانی و صلح آمیز زندگی کنند !

>>>   در استانی که نمایندگی می کنید. چند درصد زمین های زراعتی تریاک کشت می شود؟ کدام پول رایج است؟ چرا جلو چلش کلدار پاکستانی را نمی گیرید؟ چرا تصاویر قاعد اعظم را پایین نمی کنید؟ چرا مانع رفتن فرزندان قوم افغان، به مدارس افراطی پاکستان نمی شوید؟ چرا مانع سربازگیری طالب از قوم افغان نمی شوید؟

>>>   هر کس به این دلقک باور کنید، بی عقل ترین انسان روی زمین خواهد بود.

>>>   ۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان شاشیدن را از غنی کوچی .

>>>   Bezhan
اشرف غنی
زمامدار
نظام دیکتاتوری است؟
یا
نظام دموکراتیک؟

>>>   سمندری صاحب!
احتیاط که مطلب بگوش حکمتیار نرسد اگه نی غنی را از تو تیر میکنه و تو را از غنی !!!!!!!!!!!!!!

>>>   (قلب جناب رئیس جمهور از سنگ است )
چندی پیش جناب اشرف غنی دریک محفل سخنرانی داشت گفت:
درون سینه من قلب نیست سنگ است !کمترکسی مفهوم واقعی حرف شانرا درک کردند اکثریت اینگونه فکر نمودند که به تلفات مردم وجوانان پولیس اردوی ملی گویا رئیس جمهور دلش میسوزد ومتاثر میشود ، درحالیکه هدف نهانی شان اینست که اگر روزی هزار فرد ملکی هزار جوان پولیس واردوی ملی شهید شوند ، فامیل ها بسته به قتل برسند صد ها رهگذر وپیروجوان دختر وپسر به اثر حملات انتحاری و انفجاری جان شانرا از دست بدهندواجساد شان پارچه پارچه گردد برای رئیس جمهور کوچکترین ارزشی ندارد ، جان زنده جهان زنده،
اگر 60 جوان مردم درالسوالی تاله وبرفک توسط اشرار محاصره بعدشهید ویا به دریا انداخته میشوند ، اگر چهل جوان اردوی ملی در فراه والسوالی بالا بلوک اسیر وتوسط اشرار حلال وجان شان گرفته میشود وملیون ها دالر تجهیزات توسط اشرار انتقال میگردد رئیس جمهور ما خم به ابرو نمی آورد ، مرکز ولایت غور درخطر سقوط قراردارد السوالی های فاریاب سرپل بدخشان غزنی قندز هلمند 90 فیصد توسط داغش وطالب اداره میشود
با این اوضاع خونین رئیس جمهور یک روز را درجلسه با جوانان سپری میکند روز دیگر را یکجا با بی بی گل درمجلس زنان ضایع میسازد روز دیگر صرف از روی تظاهر درمحفل گرامیداشت ابو حنیفه مصروف میشود درحالیکه همه مردم میدانند رئیس جمهور شخص سیکولار است ، روز دیگر مصروف کمیسیون انتخابات است ودیکتاتورانه عمل میکند تا بهر صورت درانتصابات بعدی بازهم خودش رابرمردم تحمیل کند
براستی قلب اشرف غنی از سنگ است چون هیچگونه احساس انسانی دران موجود نیست ،این جوانان که هر روز نامراد میشوند ودسته جمعی شهید میشوند پدر ومادر برادر خواهر ندارند که تمام عمر شان درماتم اینها سپری شود اولاد شان یتیم ووزندگی شان تباه میگردد
در زمان حمله اشرار وپاکستان بالای جلال اباد داکتر نجیب شبها نمی خوابید تا اینکه با تدبیر وشجاعت پاکستانی ها ومزدوران شانرا به شکست ذلیلانه مواجه ساخت ، او خودر ا درجلسات گـــدی بازی مصروف نمیساخت ، او میدانست کدام کار اولویت دارد ،اگر روز تجلیل از زردک باشد هم رئیس جمهور ما ساعت ها درجلسه حاضر ووقتش را هدر میدهد ، اگر روز والنتاین باشد هم رئیس جمهور ما همراه با ملکه پیش ازهمه درتالار حاضر بیانیه میدهد ،
شانزده ساعت کار شان همینگونه به هدر میرود،
ر

>>>   چهارده ملیارد افغانی بین وزارت مالیه ووزارت مخابرات مفقود است

>>>   علاج کوری دل کن که درقلمرو رنگ
به هر کجا نظری هست جلوه توام اوست
بیدل دهلوی

>>>   پدرام هشدار داد : ما بدخشان را خودمختار میسازیم !
در همایش شکوهمند امروز داکتر پدرام هشدار داده است که اگر اشرف غنی و همدستان فاشیستش بخواهند هویت اوغان را بالای دیگران تحمیل کنند، ما بدخشان را خودمختار می سازیم. داکتر پدرام لاف نمی زند، همین حالا بسیار جدی روی برنامه ایجاد ایالت خودمختار بدخشان کار میکند، موافقت و حمایت بزرگان و مردم بدخشان را با خود دارد. اشرف غنی گور خود را کنده است. با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمرراوی.

>>>   Ayendagan
درود!
باغنی احمدزی بدترین اتفاقات را تجربه خواهیم کرد....
کسیکه خود اش با ملیون ها رای تقلبی در کشوری بنام افغانستان حاکم شد ، چگونه از او توقع دارید تا انتخابات شفاف و بدور از تقلب برگذار کند ، متاسفانه ما بد ترین اتنخابات جهان را تجربه خواهیم کرد و همینطور بد ترین و فرومایه ترین آدم ها در مجلس نماینده گان خواهند آمد که بدون شک هر خواست و پیشنها نامشروع غنی را بی درنگ تصویب خواهند کرد.......مگر اینکه انقلابی صورت گیرد.

>>>   این لعنتی هیچ بردی ندارد، همه موفقیت های او در جهت مسایل سمتی زبانی و قومی است، ودر مورد منافع ملی این نکبت بلاخره کشور را بسمت تجزیه سوق میدهد۰

>>>   باید عنوان نوشته خود را. غنی در انزوا انتخاب میکردی .

>>>   اگر کسی طرفدرا انکشاف و ترقی کشور است میداند که اشرف غنی بهترین گزینه برای این هدف است ولی کسانیکه درخانه جنگی و دزدی و چور بیت المال منافع خودرا میبینند خط آنها جداست چون این افراد گاهی از یک تنظیم/اییتلاف گاهی از دیگر که جز پلان دزدی هیچ نوع پلان اقتصادی اجتماعلی ندارند دنباله روی میکنند

>>>   هذف تنظیمهای جهادی باپروژظهور طالب آغاذشده یعنی اکثریت افراد جنگجویا ن طالب همین تنطیم وابسته به پاکسنا ن بودند .در زمان مقاومت نیروهای مشخص دریک جغرافیای معین درمفابل تجاوز دفاع نمودند وبس !
تنظیمها هذف شده باسقوط طالب مجددا درمفابل نیروهای مقاومت دوباره به حمایت پاکستا ن مطرح شد ه اند تا فرصت برای اعنبار از ذست رفته زمان زمامداری باشد
نجرابی

>>>   نویسنده در خواب خرگوش است و نمیداند که اخرین میخ در تابوت افغانستان مستقل توسط غنی زده شد ....

>>>   غنی بجر از فریاد زدن ،تعصب، مقرری مخکش ها و بقیه فاشیستک هی قبیله، تقلب دروغ، و تبلیغات عوامفریبانه دیگر هیچ دست آوردی ندارد۰ تمام دزد ها و فاشیست های اوغان را از یون گرفته تا زاخیلوال فاروق وردک امرخیل گوسفندزی و بقیه دزد ها و خائن های اوغان را محافظه کرد و قدرت داد۰ دزدی او از اجمل غنی گرفته تا چور زمین های دولتی آلکوزی و حتی دزی شرکت لبنانی نامزد سابقه رولا غنی به همه معلوم است۰ این نکبت بدتر از همه بوده۰

>>>   Ariaie
شكست ها و سقوط ها عمدى است. نخست احتمال دارد غنى حكومت نظامى اعلان كند تا داكتر عبدالله را خانه بفرستد. هدف دوم فراموش كردن بحث هويت است و مسله سوم مدريت انتخابات !
داكتر عبدالله روزى كه قدرت را بعد از برد انتخاباتى اش واگذار كرد بزرگترين خيانت بعد از كنفرانس بن را مرتكب شد!

>>>   اشرف غنی با سواد ترین رئیس جمهور افغانستان در طول تاریخ است. در پاک بودن او حتی مخالفینش هم شک ندارند. در سطح منطقه مدرن ترین رئیس جمهور است.

>>>   از ادرس این تنظیمها هر یک شان صاحب میلیونها دالر شدن و از همین سبب دیگر نه روی دارند و نه دهن که صدای شانرا بالا کنند امریکا و انگلیها قصدا این پولهای شانرا در دست فساد داد تا با پول اینها را از صنحه خارج سازد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است