فتواى حلال و حرام بودن جنگ از خارج صادر می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۰    ۱۳۹۷/۲/۲۴ کد خبر: 150993 منبع: پرینت

قرار بود در نشست سه جانبه علمای سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونزیا فتوایى مبنى بر حرام بودن جنگ در افغانستان صادر شود اما با صدور اعلاميه اى پايان يافت.

در اعلاميه اى كه نماینده افغانستان در پايان نشست خواند آمده است كه اگر مومنان در امرى با هم اختلاف داشتند بايد آن را به الله و رسولش راجع نمايند. طالبان با اين نشست مخالفت نموده و گفته بودند كه دولت نمی تواند آنها را با بهانه ى صلح فريب دهد. ملا هيبت الله رهبر طالبان از علماى پاكستان خواسته بود كه در اين نشست اشتراک ننمايند.

طورىكه از اعلاميه برمى آيد خود نماينده افغانستان طالبان را مومنان خطاب نموده و جنگ داخلى كشور را كه از بُعد داخلى جنبه هاى سياسى و قومى و از منظر خارجى ابعاد استخباراتى، سياسى و اقتصادى دارد كه كشورهاى منطقه و جهان در آن درگيرند را يک منازعه ى صرفا داخلى ميان مومنان افغانستان تعبير نمود و به آن رنگ و محتواى دينى داد كه بيشتر موضع طالبان را تقويت مى نمايد.

از سويى منابع طالبان به روزنامه «دیلی تایمز» پاکستان تایید کرده اند که نمایندگان این گروه در ماه مارس از سوی حکومت اندونزیا به منظور تغيیر آجنداى اين نشست سه جانبه به این کشور دعوت شده بودند.

روزنامه دیلی تایمز از زبان دو رهبر طالبان -بدون افشای نام‌های آنان- گزارش می‌ دهد که پس از دیدار این نمایندگان طالبان، کدام فتوایی درباره ناروا دانستن جنگ افغانستان از سوی عالمان سه کشور صادر نخواهد شد.

این در حالی است که پیش از این شورای صلح افغانستان گفته است که قرار است در نشست سه جانبه عالمان دین در اندونزیا جنگ افغانستان ناروا خوانده شود و شرکت کنندگان این نشست این موضوع را تایید کنند.

اما بنا به گزارش روزنامه دیلی تایمز اکنون قرار است عالمان دین سه کشور تنها به پخش یک اعلامیه مشترک درباره جنگ و صلح افغانستان بسنده کنند. همزمان با این برخی از رسانه‌ های پاکستانی گزارش داده اند که عالمان دینی پاکستان که در نشست سه جانبه در اندونزیا شرکت کرده اند بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده اند.

ضمنا در حالى دولت افغانستان تظاهر و تلاش مذبوحانه دارد تا با فتواى صادر شده از خارج مبنى بر تحريم جنگ به اغراض سياسى خود در برابر طالبان و پاكستان برسد كه فتواى حلال بودن همين جنگ هم از خارج كشور و با حمايت كشورهاى ظاهرا مسلمان صادر گرديد.

هر چند وابستگى در هر شكل آن ذلتبار و مذموم است اما زشت ترين نوع آن وابستگى دينى و اعتقادى است كه منتظر باشيم بر حق بودن و باطل بودن موقف ما را ديگران تاييد كنند. آيا ريختن خون هزاران انسان بعنوان خط قرمز خداوند در دنيا و ديانت براى باطل بودن جنگ كافى نيست؟

ماداميكه عمامه پوشان جاهلى كه خود به تحريم جنگ اعتقاد ندارند و به نمايندگى از اين مردم و كشور بر بطلانش صحه نمى گذارند چگونه می توان از جهان به اصطلاح اسلام كه به نحوى دستى در آتش كشور ما دارند انتظار داشت تا براى ختم جنگ در كشور ما كارى كنند.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست علما
جنگ
اندونزیا
طالبان
افغانستان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   چرا کشاپ صاحب پتوا صادر نمیکند ؟؟ اگر نمیتواند یک مولوی از عربستان استخدام گردد تا هرپتوای که حکومت ضرورت دارد به وقت وزمانش صادر کند کشاپ صاحب در زمان کرزی چهل هزاردالر کرایه خانه میگرفت یک پگتوا صادر کرده نمیتواند؟

>>>   اینها اینقدر کثیف هستند که نه برای اسلام بلکه برای منافع خود حلال را حرام اعلام خواهد کرد و بر عکس ۔ هم وطن عزیز هیچ وقت به خاطره دین نجنگید و این کار اشتباه است ۔ متاسفانه طالبان امروزه انقدر قدرتمند شدند که دیگر جنگ در برابر انان بی فایده و خسارت بار خواهد بود۔ انان میخواهند یک حکومت دینی به شدت مذهبی و دیکتاتوری را پایه گذاری کنند ۔ تا زمانی که مدرسه های که در پاکستان هستند و مفکوره افراطی و تبلیغ حوریان بهشتی و رسیدن به این حوریان به شرط کشتن مردم افغانستان را ترویج می کنند مردم افغانستان هرگز صلح و ارامش را نخواهد دید ۔ بسکه در ذهن و فکر اینها خواندن که به جز ما دیگران کافر و نجس هستند و مرگ انان واجب است ۔ دهه ها طول خواهد کشید که دوباره مردم افغانستان بفهمند که این شیخ ها چه موجودات کثیفی بودند این روند طولانی خواهد بود خیلی ۔ اعراب هیچ ربطی به ما ندارند و ما باید دوباره به فرهنگ و تاریخ خود مان رجوع کنیم ۔
حبیب الله یوسف زی

>>>   گفته های اقای حبیب الله یوسف زی تایید است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است