شورای صلح بخشی از معضلات افغانستان است
شورای صلح به عنوان یک بخشی از دولت مطرح است که از طرف دولت افغانستان تمویل می شود. به این معنا که اینها به عنوان بخشی از معضله مطرح هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۱    ۱۳۹۷/۲/۲۵ کد خبر: 151035 منبع: پرینت

شورای صلح همواره از طالبان خواسته است تا به روند صلح بپیوندند. کریم خلیلی طالبان را تحریک طالبان خطاب می کند و امیدوار است که طالبان به درخواست او به دولت بپیوندند. رییس شورای صلح نمی داند که طالبان و داعش خود بخشی از حکومت هستند و سران حکومتی و دولتی در تجهیز و تمویل و هدایت آنان نقش اصلی را دارند. زیرا آنان با هدایت باداران شان که همان غربی هستند، حضور طالبان و اینک داعش را دلیل اصلی حضورشان در افغانستان می دانند و این بهانه حضور شان شده است. پس بهتر است جناب خلیلی سادگی نکند و دست از بازی بردارد و چشم حقیقت بین خود را بر روی واقعیت های جامعه باز کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمدنعیم نظری رییس شبکه جامعه جهانی و حقوق بشر در برنامه «بازنگاه» گفت: باتاسف باید گفت که قضیه جنگ و صلح افغانستان از یک پیچیدگی فوق العاده بلند برخوردار است.راه حلی که از طرف دولت افغانستان یا از طرف ساختارهای مختلف برای رسیدن به صلح مطرح می شود نیازمند بررسی های بسیار گسترده تر است. با شکل گیری حکومت پس از طالبان در افغانستان یک اجماع کلان ملی در رابطه با حکومت داری در افغانستان وجود داشت یک اجماع در سطح منطقه ای و یک اجماع بزرگ بین المللی در رابطه با افغانستان وجود داشت. جامعه بین المللی بر اساس قطعنامه 1368 سازمان ملل متحد یا شورای امنیت سازمان ملل متحد افغانستان در افغانستان حضور پیدا کرد که هم حضور نظامی بود و هم در زمینه حکومت داری و توسعه برنامه های بسیار بزرگی را تمویل و حمایت کرد. این مفهومش این است که یک اجماع بسیار بزرگ وجود داشت.

وی ادامه داد: حال با شکل گیری حکومت وحدت ملی یا در این سه سال پسین اجماع کلانی که در سطح بین المللی در افغانستان وجود داشت آن اجماع دیگر وجود ندارد و شدیدا آسیب دیده است. وقتی ما در سطح کلان و بین المللی یک اجماع را در رابطه با افغانستان نداشته باشیم، بدون شک گروه های مختلف در کادر استراتژی کشورهای دیگر فعال می شود و جنگ نیابتی را در قلمرو افغانستان شکل می دهد.

نظری، شورای صلح را بخشی از معضل افغانستان برای صلح می داند نه مرجعی که بتواند کشور را به صلح برساند و افزود: ما بدبختانه امروز شاهد جنگ نیابتی قدرت های بزرگ در داخل قلمرو افغانستان هستیم که قربانی خود را از مردم افغانستان می گیرد اما برنامه ریزهای جنگ، مردم افغانستان نیستند. برنامه ریزهای جنگ افراد دیگر هستند. فقط جنگجویان، افغان ها هستند. در چنین وضعیتی طبعا شورای صلح به عنوان یک بخشی از دولت افغانستان مطرح است که از طرف دولت افغانستان تمویل می شود و تعدادی از افراد که در سطوح بلند رهبری شورای صلح قرار دارند به عنوان کارگزاران دولت افغانستان مطرح هستند، به این معنا که اینها به عنوان بخشی از معضله مطرح هستند نه به عنوان افراد ثالث بالخیر یا به عنوان میانجی هایی که به عنوان دولت با گروه هایی که در تقابل با دولت قرار دارند بتوانند فرصت های مذاکره و گفتگو را فراهم بسازند و آرام آرام افغانستان را حداقل در سطح ملی به یک اجماع برسانند. معضلات افغانستان صرفا با رویکردهایی که شورای عالی صلح در نظر گرفته قابل حل نیست. دستگاه دیپلماسی افغانستان باید تحرکات خیلی گسترده داشته باشد. یعنی ما یک دیپلماسی فعال در سطح ساختارهای سازمان ملل متحد، ساختارهای بین المللی و در سطح کشورهای اثر گذار باید داشته باشیم.

رییس شبکه جامعه جهانی، معتقد است سیاست های کشورهای جامعه جهانی در راستای فقط منافع خودشان می چرخد و متاسفانه دولت افغانستان هم هیچ گروه لابی ندارد که بتواند این سیاست ها را به نفع کشور هدایت کند و گفت: متاسفانه هنوز دولت افغانستان بین خود تا بحال نتوانسته است که دارای یک دیدگاه مشترک و واحد شود. می بینیم که در قبال حوادث مختلفی ک در نقاط مختلف منطقه رخ می دهد از طرف رهبران حکومت وحدت ملی دیدگاه های متفاوت و حتی متضاد مطرح می شود مفهومش این است که خود رهبران حکومت نتوانسته اند در قبال حوادث منطقه با هم به یک دیدگاه واحد برسند و تفاهم داشته باشد چه برسد به اینکه ما یک دستگاه دیپلماسی داشته باشیم که بر مبنای منافع ملی مردم افغانستان وضعیت منطقه را تحلیل کرده باشد و رویکردهای دیپلماتیک را برای تحقق منافع ملی مردم افغانستان به پیش بگیرد. یا حداقل سرمایه گذاری هایی در نقاط مختلف جهان روی گروه های لابی کند که آنها بتوانند به عنوان منبع فشار اثر گذار بر پالسی های قدرت های بزرگ باشد که متاسفانه در این زمینه ها ما شاهد هیچگونه عملکرد از طرف دولت افغانستان نیستیم.

نظری، در خصوص وظیفه جدی دولت افغانستان برای صلح بیان داشت: در قدم اول دولت افغانستان باید معضلاتی را که درون خود دارد حل کند تا وقتی که ما به یک استحکام سیاسی ملی نرسیم نمی توانیم در معادلات منطقه ای دست بسیار بالا داشته باشیم و از ساختارهای مختلف بین المللی بهره بگیریم و فشارهایی را بر آن تعداد از کشورهایی که جنگ نیابتی را در افغانستان می اندازند و از تروزیزم به عنوان ابزار استفاده می کند وارد کنیم. یعنی در قدم اول یک اجماع کلان سیاسی ملی باید شکل بگیرد. در رابطه با حکومت داری، در رابطه با تعریف منافع ملی مردم افغانستان تا بر مبنای این دو مساله ما به یک استحکام سیاسی برسیم و بالاخره به عنوان یک دولت منسجم بتوانیم در معادلات منطقه ای حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظری
شورای صلح
خلیلی
نظرات بینندگان:

>>>   نظری صاحب !
وقتی نوشته شما از اول تا اخیر خوانده شود مثل آنست که به راهگیران حرفه ای نصیحت شود که برادران نکنید ، این کار خوب نیست و خداوند خفه میشود. آنها هم زیر لب میخندند و میگویند این قاضی صاحب نو بر آمد چه میگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   Salam
افسران و سر بازان تاجيك ، ازبيك و هزاره ؛
هيچكسى در اين حكومت به مرگ شما اشك نمى ريزد ، طالب شما را وحشيانه مى كشد ، فردا طالب جز اين حكومت مى شود و ريس و دبير و وزير خواهد شد ، همانگونه كه قاتل صد ها افسر و عسكر ، حكمتيار اكنون فرمان مى دهد و گل سر سبد اين رژيم است ، فردا طالب چنين خواهد بود، نكنيد به خاطر يك معاش ناچيز خود را نكشيد و زن و فرزند تان را بيچاره و بيوه و تيم نسازيد .
برويد از استان و محل خود دفاع كنيد و در كنار فاميل خود بمانيد ، شما را در مرداب هاى قندهار فراه و هلمند ... مناطق قبايل مى كشند و مرده هاى تان حتا مجال زير خاك شدن را نمى يابد .
در خدمت يك حكومت فاشيستى و طالب طلب مردن ، مرگ بى معنا و بى ارزش است و بار مسووليت آن در دنيا و آخرت به دوش خود تان خواهد بود.

>>>   مهسا خراسانی‎
کسانی که در حمام خون ( افغانستان ) به قربانیان جنایات فاشیزم اوغانی میگویند که طالب و داعش و گلبدینی و افغان ملتی و غیره برادران شمایند، پلید ترین دشمنان مردم ما می باشند. همچنان کسانی که با تمام این جنایت ها و کشتارها میخواهند اشرف غنی و دستگاه آدمکشان ارگ را یک پدیده بیخی جدا و مخالف طالب و داعش و دیگر تروریستان جلوه دهند، یا مطلق خود فروخته استند و یا مغز و کله ای شان از کاه پر است. ای خود فروشان و اجیران و معامله گران سیاهروی! اشرف غنی و دستگاه فاسد و فاشیست دولت اش، خود طالب و داعش و گلبدینی و افغان ملتی و دهشت افگن و تروریست اند. همین ها همه چیز را برنامه ریزی میکنند، همین ها قاتل مردمند...

>>>   عمر راوی
من بارها نوشته ام که « اردوی ملی » کشتارگاه جوانان تاجیک است. یک دام خطرناک برای نابود سازی قصدی و سنجیده شده و هدفمند نسل جوان تاجیک که به خاطر فقر و ناداری ناگزیر می شوند به ارتش بپیوندند. زنده میروند، به فجیع ترین شکلها کشته میشوند و در تابوت برمیگردند. این یک تصفیه قومی پلان شده است. حیف از جوانان مظلوم ما که بسیار بیهوده قربانی میشوند. دولت جمع شان میکند، به طالب مشوره میدهد که در فلان جای کمین بگیرید و هر بار پنجاه نفر و صد نفر را برای تان میفرستیم ، بگیرید و گردن بزنید. فاشیستهای پشتون برنامه قتل عام تاجیکان را دارند.

>>>   Arianfar
بزرگترین خبط باند غنی- اتمر گشودن یک جبهه دیگر در برابر ایران در غرب و یک جبهه در شمال در برابر روسیه است. ما توان رویارویی با توطیه های بی پایان پاکستان را نداریم. حال چه رسد که با همه همسایه ها درگیر شویم.
غنی با دریافت دالرهای خون آلود نفتی شیوخ سعودی کشور را برای مدت درازی به خاک و خون کشید.
در داخل هم این باند با دامن زدن به تفرقه های قومی و تحمیل افغان بر سایر اقوام ، استخوانشکنی را نهادینه کردند.
اکنون باید مردم بیچاره تاوان خبط های سیاسی رژیم را در عرصه های حارجی و داخلی بدهند.

>>>   Raheel
جوانان تاجیک هیزم دیگدان و گوشت دهن توپ!
بزرگان قصر نشین تاجیک، مرگ تان باد که تماشاگر قصابی شدن فرزندان تان در صفوف قوای مسلح رژیم سفاک و غدار فاشیستی استید!
چگونه ممکن است که در هفده سال حاکمیت این رژیم هیچگاهی و در هیچ جنگی طالب و داعش به کمبود مهمات دچار شده و اسیر نمی شود اما دهها بار است قطعات اردو از اثر کمبود مهمات در دام دشمن می افتند و سرباران از روی تذکره و تثبیت هویت کشته می شوند؟
تبعیض و دشمنی تا تاجیک و فارسی زبان در هردو سوی خط به خط آخر رسیده است و بیداد می کند. اما بزرگان تاجیک و نامداران تاجیک همه به فکر حفظ و نگهداری پولها و مقامهای ذلتبار، بی صلاحیت و مزدورانه خود استند.

تاجیکان پرغرور قوای مسلح!
تفنگ ات را به سوی افسرانی بگردان که رفقای تان را به دهن طالب رها می کنند و مسوولیت نمی گیرند. دیگر بس است در دام غدر و خیانت کشته شدن!

>>>   Ariaie
شكست ها و سقوط ها عمدى است. نخست احتمال دارد غنى حكومت نظامى اعلان كند تا داكتر عبدالله را خانه بفرستد. هدف دوم فراموش كردن بحث هويت است و مسله سوم مدريت انتخابات !
داكتر عبدالله روزى كه قدرت را بعد از برد انتخاباتى اش واگذار كرد بزرگترين خيانت بعد از كنفرانس بن را مرتكب شد!

>>>   Hashmat Radfar
قصد زهر پاشی قومی ندارم، اما از دل درد و از روی معلومات مینویسم!!

طالبان در شهر فراه زمینگیر شده اند، در اینسوی خط سربازان ما از هر قوم و تبار و طایفه یی متحدانه و یکپارچه در برابر دشمن میجنگند، اما طالبان خونخوار در مناطقی که اشغال کرده اند، مشغول به نسل کشی قومی اند.. .

مرثیۀ صد سالۀ سربازان شمالی در دشت های جنوب امروزه در زبان شماری از پلنگان زخمی ما که بدست دشمن نامرد و درنده خوی خویش افتاده اند، جاریست:

شمالی لاله زار باشد به ما چی؟؟
زمستانش بهار باشد به ما چی؟؟
شبم در پیره و روزم به تعلیم
رفیقا انتظار باشد به ماچی؟؟

طالبان جنایتکار اسیران جنگی شان را از روی تذکره و با تثبیت هویت میکشند یا رها میکنند!!!

فدای خون سرخ تان شوم بیادرای دلیر و پر صلابت من.. .

>>>   صدای افغانستان
مردم فلسطین با پاهای فلج و دست خالی بر علیه اسرائیل غاصب برخاسته اند و از هویت و خاک خویش دفاع میکنند
مرگ به او تاجیک ازبيك، هزاره آگاه از جرافیای و تاریخ نیکان خود وارث این سرزمین آفتابی « کابلستان ، زابلستان ، تخارستان و بلخ بامی » است که هویت شتروانی نقل اشرف غنی احمدزی کوچی آمده کوه های سلیمان پاکستان را به پذیرد.
فخر ملی میلت تاجیک هو یت مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی ابن سینابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی ، سنایی غنزنویی ، ابوعبدالله جعفر رودکی , صوفی عشقری ، وآصف باختری ، استاد خلیل الله خلیلی افتخار علم و تمدن فرهنگ خراسان را زیر نسب کم اصل کوچی شتروان برد ؟
حقیقت همین است فاشیستان مزدور پاکستانی ها دشمن بشریت از هر طریق کوشش دارند که هویت تحمیلی تجعلی را بالای مردم مهربان ها هویت افغان آمده کوه های سلیمان را با هزران چال فریب بقبولاند اما هرگز فراموش نکنند که هرگز یک تاجک اصیل تاج دار آگاه از جغرافای و تاریخ نیکان در سرزمین آفتانبی خود هرگز هویت خویش را معامله نمی کند تاجیک های مهربان شجاع دلیر باید از خواب گران بیدار شوید و متحد حق ماست هویت پنجهزار پنجصد سال قدامت زبان در این سر زمین آفاتابی ما که جهان امروز بالای زبان ما افتخار دارند.

>>>   گلبدین فاشیست وجنایتکار تحت نام اسلام غنی فاشیست وجنایتکار وتقلبکاران وقاتلان فرزندان صدیق وفداکاروطن ونیروهای دفاعی وامنیتی قهرمان کشور تکنو کرات وسلام رحیمی شهنوازتنی وگلابزوی ومیاگل وثیق واستانکزی خلقی اتمر ولودین وطارقشاه بهرامی وجنرال عبدالواحد طاقت فاشیست وجنایتکار پرچمی 6 قوماندان قول اردو ها پشتون خلقی دها والی ولایتها خلقی وپرچمی پشتون دها قوماندان امنیه ولایت ها وریسهای زون پولیس وسرحدی پرچمی وخلقی پشتون امین وقاد وقطب الدین هلال اخوانی چگونه دریک جبهه نامقدس دربرابراقوام مظلوم دیگر کشورما متحد شده انده اند چراتاجیکها یاد نمیگیرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است