برداشتی تلخ طنزگونه از جنگ در فراه
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۱    ۱۳۹۷/۲/۲۵ کد خبر: 151041 منبع: پرینت

سربازی در فراه که در خط آتش قرار داشت رو به قوماندان کرد و گفت: ما را خواهند کشت، چه باید کرد؟ قوماندان با صورتی خونین و در حالیکه آخرین مرمی اش را به سوی طالبان فیر میکرد گفت: چاره ای نداریم تا به خود رییس اجرایی تماس بگیریم.

قوماندان تماس میگیرد: صدایی با عشوه و ناز از آنسوی خط: بلی بفرمایین؟.. قوماندان ماجرا را با نفس زدن های بسیار کوتاه شرح داد و اینکه آنها به زودی کشته خواهند شد و باید از مرکز کاری صورت بگیرد. رییس اجرایی صدایش ناگهان تغییر کرد: این چه وضعیت است؟ چرا حکومت کاری نمی کند، هر روز جوانان ما کشته میشوند، من این قضیه را محکوم میکنم، این رئیس جمهور باید جواب بدهد...

صدای هیاهو بلند شد، قوماندان به سختی صدایش در میان هجوم دشمنانش شنیده میشد. صدا قطع شد و رییس اجرایی در حالیکه عصبانی بود دستور داد تا موضوع فراه را در آجندای جلسۀ شورای وزیران در هفتۀ آینده بگیرند.

صدای زنگ موبایل رییس جمهور به صدا در آمد: صدایی خسته از قوماندان به گوش میرسید: ما در محاصره هستیم، خواهش میکنیم به ما کمک برسانید، ما کشته میشویم"... صدای جیغی بلند شد، کارشناس مسایل جیغ رییس جمهور، به اندازه گیری شروع کرد و درجه اش را ده ریشتر اعلام کرد، رییس جمهور در حالیکه ناراحت شده بود، فریاد کشید: " این رییس اجرایی بی کفایت چی میکند؟ به سر اولاد بی بی گل قسم که یک نفر از کاخ سپیدار را در ارگ راه بدهم. برین گم شویننننن"...

صدای قوماندان هنوز بصورت ضعیف میرسید: " رییس صاحب ما کشته میشویم، طالبان ما را می کشند، لطف غم ما را بخورین، ما ...." صدای مهیبی از پشت موبایل رییس جمهور شنیده شد، صدای قوماندان قطع شد، هیاهو بلند شد، صدای طالبان بود که با نعره های بلندی صدا میکردند، هیچ کس را زنده نمانید.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فراه
ثاقب
نظرات بینندگان:

>>>   طرزالعمل رسمی حکومت درمورد پوسته ها السوالیها وولایات تحت خطر سقوط:
اگرتاشش ماه یا اضافه تر ازان تحت محاصره باشند هرچند کمک بخواهند کمک صورت نگیرد وزمانیکه السوالی یا پوسته سقوط کرد همه هواخواهان حکومت نابود امکانات دولتی غارت وسلاح ومهمات توسط اشرار انتقال سربازان وافسران یاشهید ویا اسیرشدند فردایش کمک عاجل صورت گیرد !
این قانون حکومت است اختیار کسی خوش میشود یا خفه !
ر

>>>   افسوس بحال ریاست امنیت ملی افغانستان!
آی اس آی اشرار را از کویته وپخاور تا دروازه های فراه زیر ریش امنیت ملی فراه میرساند اما ریاست امنیت ملی فراه آگاه نمیشود ، حیف این رتبه های جنرالی ، حیف این معاش وامتیازاتی را که میگیرید و مستحق آن نیستید ،حیف این موترهای زره ، حیف این رنجرها ودالر ها ،

>>>   Salam
افسران و سر بازان تاجيك ، ازبيك و هزاره ؛
هيچكسى در اين حكومت به مرگ شما اشك نمى ريزد ، طالب شما را وحشيانه مى كشد ، فردا طالب جز اين حكومت مى شود و ريس و دبير و وزير خواهد شد ، همانگونه كه قاتل صد ها افسر و عسكر ، حكمتيار اكنون فرمان مى دهد و گل سر سبد اين رژيم است ، فردا طالب چنين خواهد بود، نكنيد به خاطر يك معاش ناچيز خود را نكشيد و زن و فرزند تان را بيچاره و بيوه و تيم نسازيد .
برويد از استان و محل خود دفاع كنيد و در كنار فاميل خود بمانيد ، شما را در مرداب هاى قندهار فراه و هلمند ... مناطق قبايل مى كشند و مرده هاى تان حتا مجال زير خاك شدن را نمى يابد .
در خدمت يك حكومت فاشيستى و طالب طلب مردن ، مرگ بى معنا و بى ارزش است و بار مسووليت آن در دنيا و آخرت به دوش خود تان خواهد بود.

>>>   Rasekh
کاملن با شما موافق ام.
من از خیلی گذشته ها به این عقیده بودم و هستم که کشته شدن زیر این بیرق وتحت هر عنوان ی در این رژیم کاملن حیف و بیجا است ، از بجای چوب سوخت شدن برای پروژه های غرب و ارگ عقلانی و اسلامی است تا هر کس از جان،مال و منطقه خود دفاع کند و بس !

>>>   مهسا خراسانی‎
کسانی که در حمام خون ( افغانستان ) به قربانیان جنایات فاشیزم اوغانی میگویند که طالب و داعش و گلبدینی و افغان ملتی و غیره برادران شمایند، پلید ترین دشمنان مردم ما می باشند. همچنان کسانی که با تمام این جنایت ها و کشتارها میخواهند اشرف غنی و دستگاه آدمکشان ارگ را یک پدیده بیخی جدا و مخالف طالب و داعش و دیگر تروریستان جلوه دهند، یا مطلق خود فروخته استند و یا مغز و کله ای شان از کاه پر است. ای خود فروشان و اجیران و معامله گران سیاهروی! اشرف غنی و دستگاه فاسد و فاشیست دولت اش، خود طالب و داعش و گلبدینی و افغان ملتی و دهشت افگن و تروریست اند. همین ها همه چیز را برنامه ریزی میکنند، همین ها قاتل مردمند.....

>>>   Hadef
تصاویر نشرشده از جنگ فراه نشان می دهد که انگار طالبان از جای خواب بلند شده و چپلی پوشیده علیه پایگاه ها و مراکز تا دندان مسلح دولتی یورش برده اند و یک ولایت را به پرتگاه سقوط رانده اند. بی نظمی افراد طالبان با لباس های ژولیده در حالی که اکثراً چپلک و چپلی به پا دارند، عمق فاجعه در رویارویی با این گروه ضعیف را نشان می دهد.

دولت با یک گروه منظم و آموزش دیده مواجه نیست، با گله ولگردهای بیابانی و بی نظم و بی تربیت مواجه است که مثل انسان های اولیه جنگ می کنند و با تجهیزات ابتدایی بدون حمایت هوایی به میدان می آیند که بایستی دفع و طرد آن ها خیلی ساده باشد، اما می بینیم که هم به جلو می آیند و هم نیروهای تا دندان مسلح دولتی و خارجی را به عقب می رانند! شاید متخصصان نظامی به این معادله بتوانند دلیل اختراع کنند، اما برای ما حل این معادله خیلی سخت است و به یک معما مبدل شده است.

در زمان مقاومت، نیروهای فشرده مجاهدین در برابر همین طالبان برعلاوه لشکریان سرپریده و انتحاری عرب و پاکستانی و غیره در پنج درصد خاک محاصره شده افغانستان مقابله می کردند و آن ها را زمین گیر ساخته بودند. امروز که چهل کشور جهان برعلاوه امریکا و ناتو از هوا و زمین در صحنه حضور دارند، بازهم طالبان با چپلک و پتو آن ها را می دوانند، جای تعجب است!

در هر جنگی انگیزه مهم است که دولت نتوانسته است این انگیزه را ایجاد کند. تداوم درگیری بر سر مسایل ناچیز و خواسته های قومی کوچک که تمام انرژی دولت را به تحلیل برده است، در راستای تخریب هرچه بیشتر این انگیزه خیلی مؤثر است. حمایت آشکار یک بخش اصلی دولت از منابع تقلب در پروسه های انتخاباتی از همین حالا میخ در تابوت اعتماد میان دولت و مردم می کوبد و اگر وضع به این منوال به پیش رود، شاید نیروهای تازه ظهور مهدی آخر زمان در قندهار با شمشیرها و نیزه های خود بتوانند دولت را با خطر سقوط مواجه سازند.

>>>   عمر راوی
من بارها نوشته ام که « اردوی ملی » کشتارگاه جوانان تاجیک است. یک دام خطرناک برای نابود سازی قصدی و سنجیده شده و هدفمند نسل جوان تاجیک که به خاطر فقر و ناداری ناگزیر می شوند به ارتش بپیوندند. زنده میروند، به فجیع ترین شکلها کشته میشوند و در تابوت برمیگردند. این یک تصفیه قومی پلان شده است. حیف از جوانان مظلوم ما که بسیار بیهوده قربانی میشوند. دولت جمع شان میکند، به طالب مشوره میدهد که در فلان جای کمین بگیرید و هر بار پنجاه نفر و صد نفر را برای تان میفرستیم ، بگیرید و گردن بزنید. فاشیستهای پشتون برنامه قتل عام تاجیکان را دارند.

>>>   Raheel
جوانان تاجیک هیزم دیگدان و گوشت دهن توپ!
بزرگان قصر نشین تاجیک، مرگ تان باد که تماشاگر قصابی شدن فرزندان تان در صفوف قوای مسلح رژیم سفاک و غدار فاشیستی استید!
چگونه ممکن است که در هفده سال حاکمیت این رژیم هیچگاهی و در هیچ جنگی طالب و داعش به کمبود مهمات دچار شده و اسیر نمی شود اما دهها بار است قطعات اردو از اثر کمبود مهمات در دام دشمن می افتند و سرباران از روی تذکره و تثبیت هویت کشته می شوند؟
تبعیض و دشمنی تا تاجیک و فارسی زبان در هردو سوی خط به خط آخر رسیده است و بیداد می کند. اما بزرگان تاجیک و نامداران تاجیک همه به فکر حفظ و نگهداری پولها و مقامهای ذلتبار، بی صلاحیت و مزدورانه خود استند.

تاجیکان پرغرور قوای مسلح!
تفنگ ات را به سوی افسرانی بگردان که رفقای تان را به دهن طالب رها می کنند و مسوولیت نمی گیرند. دیگر بس است در دام غدر و خیانت کشته شدن!

>>>   عساگر در تمام نقاط افغانستان در خون غرق اند و غنی و تیمش در ارگ در عیش و نوش میباشند و افغانستان را چور و غارت میکنند و برای خود سرمایه جمع میکنند.

>>>   مهدی جان گرچه یک طنز نوشته اید مگر یک حقیقت است. شاید در فراه اگر نباشد مگر دکندوز یا بعضی جاهای دیگر اتفاق افتیده . ازین درد ها در وطن زیاد است.
ق از لوگر

>>>   شما فکر نکنید که رییس جمهور و رییس اجرایی در فکر شما نیست.
هرچند مرگ و زندگی به دست خدا است. اما چیزی که ارتباط میگیرد به مسایل بعد از مرگ سربازان، این وظیفه دولت است که غم آنها را بخورند.
هفته دیگر بخیر جلسه مشترک ریاست جمهوری و ریاست اجرایی دایر میشود و در مورد شهادت پولی و زخمی پولی و موضوع انتقال اجساد شهدا که از راه هوایی اتتقال داده شوند و یا زمینی و فاتحه گیری و غیره مسایل تکفین و تدفین شما بحث همه جانبه صورت میگیرد و به ادارات مربوطه وظایف مشخص سپرده میشود.
انا للطبیعه و انا الیه راجعون.

>>>   وضعیت کشور دو سره بهتر از این نمیشه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است