افغانستان در معرض سقوط
آقای غنی و تیم اش به صورت بی سابقه حرمت و جایگاه نظام سیاسی افغانستان را پایبن آورده و حتی با خود خواهی ها همه چیز را زیر پا کرده اند که این عمده ترین عامل برای همه نابسامانی های جاری در کشور ما است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۷/۲/۲۶ کد خبر: 151054 منبع: پرینت

نوشتن این عنوان برایم سخت است اما پنهان کردن و نگفتن واقعیتی که جریان دارد سخت تر از آن.

چند روز قبل یکی از دوستان بنده که در کار ها یاری ام میکرد، برای چهار پنج روز به یکی از ولسوالی های تخار رفته بود، در بازگشت وقتی مقصد و علت غیابت اش را پرسیدم گفت که :" باکسی دعوای زمین داشتیم تا حل و فصل شدن یک مقدار زمان گرفت. زمانگیر شدن آن هم ، دیرتر دایر شدن کمیسیون حل منازعات بود . پرسیدم چنین اداره و ارگان حکومتی که وجود ندارد . گفت من طالبان را می گویم که نزاع های منطقه را با یک کمیسیون ویژه حل می کنند و خیلی زود و به شکل عادلانه تر از محاکم دولتی.

چند روز پیشتر از این، هنگام عبور از بغلان به طرف قندوز و تخار ، جلوی کاروان موتر های یک وکیل را در نزدیکی پوسته های افرازشده پولیس به روی شاهراه گرفته بودند و بعد از کشته و زخمی شدن تعدادی در نتیجه درگیری ، وکیل شانس آورده بود که کشته ناشده از کمین بگذرد.
پرسیدم که در چند قدمی این پوسته ها چگونه طالبان جرات میکنند که جلوی هرکه را می خواهند بگیرند؟ دریور با خونسردی گفت که :" بیادر پشت گپ نگرد خود این پوسته ها در یک معامله و تفاهم با طالبان در اینجا هستند وگرنه خود اینها تاحال اینجا نمانده بودند ."

روزهای اول ثبت نام رای دهندگان و توزیع شناسنامه، زورمند های محلی در یکی دو جای گفته می شد که مواد ثبت نام و تذکره را با کارمندان مربوطه به منازل شان برده و هرچه دلشان می خواهد انجام می دهند.

و همین دیروز مقرری های جدید آقای غنی را در نمایندگی افغانستان در سازمان ملل، اداره امور ، کمیسیون اصلاحات اداری و ....... دیدم و خواندم که چند فرد مشخص و معلوم الحال از اینجا و آنجا بدون درنظرداشت هیچ تعهد و تشخیص، به لحاظ شریک بودن در تیم و حلقه ارگ از جایی به جای دیگر تقرر حاصل کرده اند که گویی غیر ازین شهزاده ها هیچ آدم دیگر درین کشور وجود ندارد و فقط همین آقایان کشور را از شر اشغال روس و پاکستان نجات داده باشند که امروزه صد برابر توان و شایستگی شان مناصب عالیه مملکتی را صاحب می شوند.

مسایل مربوط به اختلاف قومی ، جدایی طلبی و حذف سازمان یافته هویت های غیر خودی ( به زعم برنامه ریزان دست اول رژیم اشرف غنی )، و ابستگی خارجی و سقوط پشت سرهم ولسوالی ها که به هیچ کسی پوشیده نیست.

وقتی در همه این موارد علت را جویا می شوی مردم بالاتفاق می گویند که :" هرکسی روز خود را می گذراند ، حکومت به حکومت نمی ماند ، حاکمان و سران اداره های بلند حکومتی خود تعهدی به کشور و مردم ندارند ، درد مردم را نمی فهمند و مصروف جمع آوری پول برای ذخیره کردن در بانک های خارج اند و در کل آدم هایی نیستند که ارزش این را داشته باشند که مردم در موجودیت آن ها علاقه به همکاری با حکومت داشته باشد و حتی همکاری با حکومت را شریک شدن در ترویج و تقویهء فساد، قوم گرایی و خویش خوری می دانند.

وقتی از سقوط حرف می زنیم ، سقوط ارزش ها در قدم اول است و اگر جلوی این روند گرفته نشود و وضعیت به همین شکل و زیر سایه همین مدیریت و رهبری ضعیف ادامه پیدا کند ، سقوط وحشتناک حکومت و نظام را نیز در پی خواهد داشت.

بنابر این و با تاسف فراوان باید گفت که آقای غنی و تیم اش به صورت بی سابقه حرمت و جایگاه نظام سیاسی افغانستان را پایبن آورده و حتی با خود خواهی های شان همه چیز را زیر پا کرده اند که این عمده ترین عامل برای همه نابسامانی های جاری در کشور ما است.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برنا صالحی
تیم غنی
ارزش ها
نظرات بینندگان:

>>>   دلیلش بسیار واضیح و روشن است فقط دزدان چندین ساله با دریافت میلیون هادالر خون مردم را مکیدن امروز هم سنگ بر سینه میزنند و داد از فریاد و سقوط و این و آن میزنند. روز محشر رسیدنی است و از هر فرد چپاولگر پرسش بی حساب خواهد شد. خوردن حق غریب و فقیر این سرزمین کاملا دور از عقل است که کسی او را در این دنیا حسابش را داده بتواند چه رسد به روز محشر.

>>>   اقایی محترم اولتر شما مربوط به ملت افغانستان نیستید چون خود صدا دارید افغان نیستیم. وقتیکه افغان نباشی پس چطور میتوانی در باره مردم و مات افغانستان سخن بزنې دوم اینکه ان همه لندعره ها ودزدان که سر خود هستند از قماش شما اقایان است. که هیچ به غنی ارتباط ندارد. همه بی سر و سامانی را کسانی اورده که انها به نام وطن و مردم وناموس چیزی را نمیشناسد و همه ایشان از مکتب. ربانی و مسعود هستند که پیشه انها بی سر و سامانی است.

>>>   چرا غني و تیمیش؟ عبداللله و تیمیش چی میکند؟ اگر سالها تحقیق کنید به باور کامل برای تان گفته میتوانیم که گناه ۹۵ فیصد به دوش تیم عبداللله و متعصبین سمتی و لسانی جهادی ها و همچنان تیکه داران مذهبی استند. فغان درمقابل غنی طبعی است زیرا جلو دزدهای بزرگ را گرفت و هم این دزدان بزرگ ترس ازین دارد که اهسته اهسته حلقه بالای انها تنگ میشود و بالاخره به زندان خواهند رفت. انها به تمام زور خود جبهه ضد غنی گرفته و لی نسل جوان هوشیار شده و عقب غنی ایستاد است. اگر قدرت به عبداللله شریک نمیشد امروز افغانستان ارامتر و موفق تر میبود. جهادی ها و درخصوص جمعیت فقط دشنام و تهدید یاد دارند وبس

>>>   Karim
جنگ را درکشور ما دهشت افگنان از ملیت افغان(پشتون)پیش میبرند!
مگر میشود انتظار داشت که با رئیس جمهور و سران امنیتی پشتون ما در این جنگ برنده شویم؟

>>>   قبیله همه جا را به گند کشیدن، هرجای که "زی و خیل" را مامور کنید، از این بیشتر نمیشود توقع کرد،
همین مناطق افغان پشتون نشین نیستند که مراکز اموزشی تروریستان طالب را درمناطق خود اجازه داده و هرروز برای کشتن ما تروریست تربیه می کنند

>>>   Raheel
دشمن کیست؟ طالب دشمن است؟
دشمن ما دولتی است که در خدمت طالب ا ست. دولتی که برنامه های تصفیه قومی اش را در داخل نظام خودش انجام می دهد و در قرا و قصبات و اطراف کشور توسط طالب.
اینجا یک طرف مردم اند و یک طرف دیگر دولت با بازوی طالبی اش.

>>>   احمدولی مسعود: عامل بحران امروز،امريكائى‌هـای افغان تبار و جمعى از مجاهـدين اند
احمدولی مسعود؛ فعال سیاسی و رییس بنیاد مسعود می‌گوید که در بحران قانونی امروز و نوعیت نظام، شماری از افغان‌- امریکایی‌ها مانند زلمی خلیلزاد و اشرف‌غنی و جمعی از مجاهدین مقصر اند. در مراسمی که روز یکشنبه، زیر عنوان "بررسی پایان کار رئیس جمهور مطابق قانون اساسی از دیدگاه حقوقدانان" به ابتکار روزنامه ماندگار در خانه وفاق ملى برگزار شده بود، احمدولى مسعود گفت که در روشنى يافته هـاى شخصيت هـاى سرشناس حقوقدان كشور و مشورت هـا با جمع بزرگ ديگر به این نتیجه رسیده است که در بسيارى از بحران‌هـاى قانونى و نوعيت نظام كه امروز دامنگير كشور شده اند، نقش تقلبكارانه زلمی خليلزاد با سوء استفاده از مقام سفارت امريكا هـمراه با جمعى از رفقاى افغان-امريكايى اش از جمله اشرف غنى و نیز اخضر ابراهـيمى از آدرس نمايندگى ملل متحد، ندانم‌كارى و سوداندیشی جمعى از بزرگان جهـادى برجسته مي‌باشد.

به باور این فعال سیاسی، تاريخى ترين فرصت افغانستان براى تهـداب گذارى وحدت ملى واقعى با حضور صدهـا نماينده كه در سخت ترين شرايط كشور در كنار مردم و مصروف دفاع از وطن بودند، با ورود عناصر «ديسانت‌شده» از بين رفت.

احمدولی مسعود تصریح کرد که اولين سنگ بناى رسمى تقسيمات قومى، زبانى در متن لويه جرگهء قانون اساسى توسط آنانى گذاشته شد كه چون در دفاع از افغانستان سهـمى نداشتند، هـمين كه فرصت مساعد شد، زير سايه خارجى هـا پس از چندين دهـه انزوأ از خارج آمدند و لويه جرگه را به دو كمپ فارسى و پشتو تقسيم كردند و با اين ترفند، سيستم دلخواه خود را ديكته كردند كه تا امروز مردم تاوان هـمان سياست هـاى غير ملى را مي‌پردازند.

آقای مسعود؛ برادر فرمانده احمدشاه مسعود و از منتقدان سرسخت نظام ریاستی و طرفدار برپایی نظام پارلمانی در کشور است.

>>>   Aziz Arianfar
تا جایی که من خودم از نزدیک شاهد قضایا بودم، دستکاری هایی بسیار در مسوده تسوید شده و متن قاتون تصویب شده اساسی از سوی ارگ نشینان شد.
برخی از مواد به دستور شخص کرزی با مکتوب رسمی تحمیل شد. از جمله این که سرود ملی بلید حتما به زبان پشتو باشد. این در حالی است که رییس جمهور نباید در این کار مداخله می کرد. تازه مسخره است که حد اقل نیمی از مردم کشور معنای سرود ملی شان را نمی دانند.
دو دیگر، پس از تصویب لویه جرگه ده ها مورد در قانون جعل و دستکاری شد. برای مثال مصطلحات ملی اصلا در تالار لویه جرگه حتا شنیده نشده بود. متن انگلیسی و آلمانی قانون تصویب شده در خیمه لویه جرگه در دست لست. حد اقل در ۵۹ مورد جعل و تحریف و دستکاری صورت گرفته است.
برای تصویب برخی از مواد میلیوت ها دالر برلی اشتراک کنندگان لویه جرگه توزیع شده بود.
صرف نظر از همه این ها برخی از نمایندگان مجاهدان که خد اقل دو سوم نمایندگان را می ساختند، با دریافت رشوه های چند ده هرار دالری یا مهر خموشی برلب گذاشتند و یا هم حق السکوت دریافت داشتند و نمی توان گناه آنان را بخشید.
برخی از رهبران شمال هم در ازای دریافت امتیازات لز شخص کرزی با برخی از موارد مانند نظام ریاستی و اعطای صلاحیت های فرعونی به رییس جمهور سازش و معامله کردند. یکی از این موارد از بین بردن کرسی صدارت بود که خطای عظیم و لغزش نابخشودنی است.
بسیاری از اعضای کمیسیون به کرسی های وزارت و ولایت و سفارت رسیدند.
در کل از دید من ایا قانون اساسی سر تا پا متناقص، نارسا، ناقص و ناکار آمد است و ابهامات فراوان دارد و مشکلات بسیاری آفریده است و غیر مشروع و ضد ملی می باشد و نزد من کاغذ پاره بی ارزشی بیش نیست.
البته در این فاجعه شخص کرزی و رهبران مجاهدان گناهکارند
اما راه حل برگزاری هر چه سریعتر لویه جرگه فوق العاده قانون اساسی و ساختار نظام است.
در غیر آن تا همین قانون مزخرف و ضد ملی باشد، همین آش و همین کاسه خواهد بود و باز هم یک انتخلبات تقلبی دیگر را شاهد خواهیم بود.

>>>   برنا صاحب چطورشد همو عطا ؟ زیاد تعریف کردی از او!
معشوقه بیوفا برامد شرمنده انتخاب خویشم

>>>   Parwani
ای چی حال است؟
جوانان مان را با دستان خود به گورستان می فرستیم.
قاسانی:
شماری از پوسته های امنیتی در ولسوالی خاص ارزگان سقوط کرده و یک بیز این نیروها در محاصره قرار دارد، برخی از نیروهای محاصره شده می گویند که تا کنون هیچ گونه توجهی برای نجات آنها نشده است.

>>>   Zahir Ariaie
بركنارى والى بلخ اقاى عطا محمد نور و تبديل كردن اين شهر امن به شهر نا امن يكى از دستآورد هاى اقاى غنى است و هر خونى كه ميريزد و هر جنايتى كه صورت ميگيرد مسووليت آن مستقيم برمى گردد به ريس متقلب دولت!

>>>   چرا غني و تیمیش؟ عبداللله و تیمیش چی میکند؟ اگر سالها تحقیق کنید به باور کامل برای تان گفته میتوانیم که گناه ۹۵ فیصد به دوش تیم عبداللله و متعصبین سمتی و لسانی جهادی ها و همچنان تیکه داران مذهبی استند. فغان درمقابل غنی طبعی است زیرا جلو دزدهای بزرگ را گرفت و هم این دزدان بزرگ ترس ازین دارد که اهسته اهسته حلقه بالای انها تنگ میشود و بالاخره به زندان خواهند رفت. انها به تمام زور خود جبهه ضد غنی گرفته و لی نسل جوان هوشیار شده و عقب غنی ایستاد است. اگر قدرت به عبداللله شریک نمیشد امروز افغانستان ارامتر و موفق تر میبود. جهادی ها و درخصوص جمعیت فقط دشنام و تهدید یاد دارند وبس

>>>   پچل گند تان در تخار بر امده زمین های مردم را در تخار غصب کردید حالی تو حرف وطن دوستی مردم می زنی کاندید هم فکر می کنم استی ولی رای نمی بری شرمنده نکو خوده لوده .
نوری از تخار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است