چرا نظام سیاسی افغانستان از داخل تخریب می شود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۱    ۱۳۹۷/۲/۲۶ کد خبر: 151080 منبع: پرینت

گرچه ستون پنجمی ها داخل نظام وضعیت ولایت فراه را به ایران نسبت می‌دهند و به این امر سکوت می کنند که وضعیت ولایت غزنی بدتر از ولایت فراه است.

امروز ولسوالی جیغتو و ذنخا سقوط کرد، و ممکن است که دیگر ولسوالی های ولایت غزنی هم به شمول مرکزی غزنی به زودی سقوط کند چون در ولایت غزنی همه یا طالب هستند و یا همکار طالب به شمول والی غزنی و اکثر مامورین آن ولایت که از دولت معاش می گیرند و برای طالب کار می کنند.

بگذارید قبول کنیم که در حادثه فراه دست ایران بوده است ، حالا گروه سرود شورای امنیت در مورد وضعیت غزنی ، زابل ، بدخشان ،قندوز ، لوگر ، سرپل ، کنر و اکثر مناطق افغانستان چه نظر دارند؟

ارگانهای استخباراتی مگر وظیفه ندارند که دست هر کشور که دخیل باشد باید آن دست را قطع نمایند نه اینکه توجیه نمایند.

اما واقعیت در جای دیگر نهفته است ، طالبان اصلأ به مثابه ی نیروی نظامی ستون پنجمی ها آزادانه فعالیت می کنند و از درون دولت به بهانه سقوط واحد های اداری اکمال می گردند و در تمام ادارات دولتی نماینده دارند و اکنون ابتکار جنگ و صلح عملاً در دست طالبان قرار دارد و روزانه ده ها نفر از سربازان و افسران را از صف محاربه خارج می نمایند ، یا می کشند و یا هم اسیر می گیرند و دولت هم غرق در فساد ، ثروت اندوزی ، توطئه و تعمیق نفاق و شقاق در بین اقوام مصروف هستند.
تا جایی که نمایندگی سیاسی دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان موجودیت فساد را شرم آور و هولناک دانست.

رفیع الله اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اندیشمند
نظام سیاسی
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   Panjshir.
حقیقت امروز در افغانستان
سربازان تاجیک بخاطر منافع و ناموس پشتون ها در خط اول جبهه می جنگند اما پشتون ها در ارگ حکم توزیع شناسنامه برقی با کلمه افغان را صادر می‌کنند
عجیب روزگاری

>>>   بهروز جلال آبادی
ایران طالبان را اکمال میکند لیکن سوال اینجاست که طالبان یک وقت دشمن سرسخت ایران بود حالا چرا ایرانی ها چنین میکنند ؟
وقتیکه روغنی و اتمر لنگ به کمک سعودی و امریکا توسط داعش برای ایران مشکل خلق میکند پس از ایران باید چه توقع کرد !؟
طالب مزدور ایران و پاکستان، از قوم محترم اوغان !
داعش ... آمریکا و سعودی هم از قوم محترم اوغان !
روغنی ، ستانکزی و اتمر دلالان وطن فروش هم اوغان !
جوانان که در نیروهای امنیتی توسط این سه گروه قتال میشوند از قوم گوسفندی تاجیک !
وای بر حال تان تاجیک های خواب رفته !
چه وقت بیدار و هوشیار خواهید شد !؟
باور کنید اوغان را غول میگویم لیکن در حقیقت خودما غول ایم و حتا بدتر از غول !
بیدار شوید اگر در خواب غفلت باقی بمانید نابود میشوید!

>>>   دادفر اویانی

با فراه آنچه روان و روا دارند که چند بار با کهندژ کردند.
فراه را از دست فرمانده امنیتی ی افغان بدست طالب افغان خواهند سپرد؛ خواهند سوختاند؛ خواهند کوچانید و نسل کشی کنند و واپس به دهنه غوری روند.
طالبان افغان را امارت بهتر از امارت احمدزی افغان در کار نیست.
مدیریت طالبان افغان در ارگ است.
طالبان افغان، یعنی پایگاه خلقی های افغان در دهنه های غوری و شهاب الدین و ...

ایدون، تاکتیک جنگ افغان دگر شده است.
هدف فرمانروایی، از دست افغان بدست افغان سپردن است و کشتار نسل.
سقوط چند روزه برای کشتار تباری و چپاول هر چه نشانه فرهنگ زیستن است و سپس برون رفتن.
هدف پروژه افغانسازی، فروپاشی ی رژیم نیست؛ چونکه رژیم، مدیریت خود شان است.
در دست بدست سپردن های افغان به افغان، نسل کشی ها باشد فرمایش افغان.
اینست راستی ی آشکارای زمان.
اینست دستور کار وزیر دفاع افغان و رییس افغان و طالب-داعش افغان.
یاد مان باشه که در فراه نسل کشی کنند و بسوزانند و چپاول و .... واپس روند به دهنه غوری!

>>>   بخاطریکه نظام های فاشیستی همیشه وابسته به کشورهای خارجی بوده و غلام بوده استو اکثر این نظامها اوغانها سر قدرت بودند چون پایه هایشان همیشه بی بنیاد بوده بجز سرنگونی چیزی دیگر در قبال نداشته استنظام را با تنها ۳ میلیون اوغان که در اوغانستان زنده گی میکنند نمیتوان موفق ساخت

>>>   Farhad Arian
ما باید "روایت غالب" در افغانستان را که جنگ کنونی را مبارزه با گروه های تروریستی فرامرزی می پندارد به چالش بکشیم. این روایت دروغین که ساخته و پرداخته استخبارات بیرونی و محافل سیاسی داخلی است بشدت گمراه کننده و عوامفریبانه است. تا زمانی که درک درستی از ریشه ها و عوامل منازعه خانمانسوز فعلی نداشته باشیم ناممکن است تا برای این مشکل راه حل واقعبینانه یی در یابیم. جنگ کنونی بیشتر از هر چیزی نتیجه تناقضات درون-گروهی پشتون هاست که در آن پشتون های حاکم در حکومت کابل با استفاده ابزاری از نیروی جنگی تاجیک ها، هزاره ها، اوزبیک ها و دیگران برضد اکثریت قبایل پشتون در جنگ اند. برای این جنگ نقطه پایانی وجود ندارد چون اکثریت پشتون ها (حتا اعضای برجسته‌ حکومت) در حمایت مادی، معنوی و تسلیحاتی جناح مخالف حکومت که طالبان اند از هیچ نوع تلاشی فروگذاشت نمی کنند. در بعد دیگر موضوع، طالبان نظامی را میخواهند بوجود بیاورند که از جهات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی کمترین پذیرش را در میان غیر پشتون ها دارد. بنابراین، در این جنگ هیچ جناحی برنده نخواهد شد مگر اینکه به طالبان حق داده شود تا همان نظامی را که میخواهند در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان ایجاد کنند و مردم هم نفسی به راحت بکشند. تا حرف دیگر

>>>   جعفر عطايى
سقوط این نظام حتمی است. باید به فردایی فکر کرد که این نظام نیست.
پروسه‌ای که به کمک خارجی‌ها در بن شروع شد، حالا در تمام عرصه‌ها به بن‌بست خورده است. ارگ ممکن است که مدتی به حمایت خارجی‌ها دوام کند، اما امید به ثبات و صلح پایدار در سایه این نظام بیهوده است.

>>>   Ismail Feroughi
اکنون واضح شده است که ، داد و فریاد های کرکننده ی چندسال پیشِ حامد کرزی رییس جمهور پیشین به ارتباط پروازهای شبانه ی هلیکوپترهای ناشناس و پیاده کردن جنگجویان در شمال ، همه ترفند و تِرِک اهریمنیِ بوده است که درمشوره با حامیان خارجی اش ، به راه انداخته بود .
این قضیه وقتی روشن شد که «رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشت که : « ... حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان از همان سال‌های دوردوم حکومت خود، جابه‌جایی طالبان در شمال کشور را آغاز کرد ...»
در این کتاب آمده است که : « ... کرزی در یک نشست محرمانه در ارگ کابل از من خواست تا برای از بین بردن سران جبهه شمال و تضعیف آنها با او همکاری نمایم .
کرزی گفت: بزرگترین تهدید در برابرحکومت من ، جبهه ی شمال است نه طالبان ... »
بر اساس نوشته ی گیتس، کرزی اظهار داشته است که : «... حداقل به من اجازه دهید تا طالبان را برای از بین بردن «تفنگ‌داران شمال» تقویت کنم . »
به این ترتیب کرزی جابه‌جایی افراد مسلح طالبان را به‌همراه فامیل‌های آنها به‌کمک کشورانگلیس و همکاری «سازمان مواد خوراکی ملل متحد» از پاکستان به نام عودت‌کنندگان و بیجا‌شدگان آغاز کرد ؛ و موازی با آن پروازهای شبانه تنظیم و عملی شد .
درست براساس همین نقشه ی مشترک بود که برادران ناراض حامد کرزی ، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله امروز در تمام ولایات شمال کشور ، جشن آتش و خون برپاکرده ، گاهی قندز ، بغلان و بدخشان و زمانی بلخ ، فاریاب و جوزجان را مورد هجوم گروهی قرار داده حتا با لشکر دوهزار نفری ، شهری را به آتش کشیده ، دار و ندار دولت و مردم را به یغما میبرند ..

>>>   Khalid
سال 2009 را ملت ما هرگز فراموش نمیکند که وزیر داخله وقت حنیف اتمر توسط وسایط وزارت داخله تروریستان طالب را به دندغوری ولایت بغلان منتقل ساخت و سراغاز شد برای بدبختی های بعدی

>>>   Sayed
کاملن بجا و دقیق، مشکل اینجاست که اشخاصی مانند کرزی ، غنی ......که تعهد به CIA داده اند و در دامن ISI بزرگ شده در طالبان سازی و نا امنی سهم فعال دارند و متاسفانه سران و تعدادی از رده های اول اتحاد شمال بسیار ارزان خود را می فروشند و درین پروژه سهم مستقیم و غیر مستقیم دارند.
یگانه راه قیام مردمی همه اقوام و ملیت ها در برابر ارگ نشین ها و نوکران طالب و داعش. .....آن است، که در شرایط فعلی بعید است.

>>>   دولت افغانستان از درون گندیده است و فاسد شده است.

>>>   غنی بجر از فریاد زدن ،تعصب، مقرری مخکش ها و بقیه فاشیستک هی قبیله، تقلب دروغ، و تبلیغات عوامفریبانه دیگر هیچ دست آوردی ندارد۰ تمام دزد ها و فاشیست های اوغان را از یون گرفته تا زاخیلوال فاروق وردک امرخیل گوسفندزی و بقیه دزد ها و خائن های اوغان را محافظه کرد و قدرت داد۰ دزدی او از اجمل غنی گرفته تا چور زمین های دولتی آلکوزی و حتی دزی شرکت لبنانی نامزد سابقه رولا غنی به همه معلوم است۰ این ... بدتر از همه بوده۰

>>>   به تاجران رأى ندهيد!
به اشخاصیکه هدف و برنامه های روشن سیاسی و اجتماعی داشته باشند رای بدهید، نه به تاجران۰
تاجران سازش و مصلحت میکنند و در آن سازش ها و مصلحت ها شما را خواهند فروخت۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است