از کمیشنران شجاع حمایت می کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۴    ۱۳۹۷/۲/۲۸ کد خبر: 151121 منبع: پرینت

( نقل بى دخل از قول يك منبع آگاه)
گویا طرح استفاده از فوتو کاپیِ تذکره، از جانب يكى از خيرخواهان پيشنهاد شده بود. آنهم به اين منظور كه بدينوسيله بتوان دفع شرِِّ طالبان نمود؛چون آن وحشیان تهدید کرده اند که صاحب تذكره‌ی ستیکر دار را خواهند کشت.

اما آن مرد خيّر از این نکته غافل بود که طرح او، به سود برادران طالب تمام می شود؛ چون اینان از هر فرصتی برای تقلب استفاده می کنند. همان بود که هنوز سخنِ آن مرد تمام ناشده كه با فرمان شفاهى، صورت اجرايي يافت. گفته می شود که این حکم شفاهی توأم با این تهدید که «کسی که نمی پذیرد باید استعفا کند»، در حضور سفرا و نمایندگان امریکا و اروپا صادر شده بود.

از اين فرمان دو تن از كميشنران همراه با رييس كميسيون اطاعت كردند و بلافاصله - در ناوقت شب، امر اجرای آنرا بعنوان فیصله‌ی کمیسیون - از طریق سایت کمیسیون صادر نمودند. اما چهار كميشنر به اضافه‌ی سرپرست دارالانشای کمیسیون از پذیرش آن سر باز زدند؛ آنرا فیصله‌ی کمیسیون ندانسته، از مداخله‌ی مستقیم حکومت در کارِ كميسيون، نزد سفرا و نمايندگان امريكايى و اروپايي شكايت كردند. شايد براى بار اول بوده كه خارجيان دخيل در كارِ حكومتدارىِ افغانستان، با اِعراض از جانب حكومت، اعضاىِ معترض كميسيون را تشويق به پايدارى- در جهت حفظ استقلال كميسيون- كردند. در حاليكه رييس كميسيون با دو تن از حاميانش، از بيم احتمال سلب صلاحيت، كوشيدند تا حد ممكن از برگزارى جلسه‌ی کمیشنران جلوگیری کنند، سرانجام به فشار قانونمند معترضین تن دادند، و حکم مجاز دانستن استفاده از فوتوکاپی تذکره را، ملغی اعلان کردند.

ایستادگی چهار تن کمیشنر شجاع و آگاه، نه تنها روح تازه به پیکر بی رمق کمیسیون مستقل انتخابات دمید، بلکه جرقه هایِ اعتماد را در دلِ شهروندان كشور نيز روشن نمود. علاوتاً اين اميد بوجود آمد كه با مقاومت و ايستادگى مى شود به اهداف بزرگتر از اين نيز دست يافت.

اين درس را از كميشنران شجاع، و بانوىِ با جدانى كه نخواست عزت خود را قربانى نام و امتيازات مادى كند، آموختيم. افغانستان را فقط يك انتخابات شفاف مى تواند نجات دهد؛ اين مأمول بيش از هر چيزى، به اسقلال رأى جمعى اعضاىِ كميسيون انتخابات وابسته است. از خداى بزرگ به آنان توفيق در بسر رسانيدن اين امر خطير مى خواهيم.

محی الدین مهدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مهدی
نظرات بینندگان:

>>>   خرد و همت و ایمان داشتن مهم است نه داشتن سند دکتورا از این یا آن دانشگاه عربی یا عجمی.
یوسف نورستانی دیروز خیانت کرد و تا دم مرگ خجالت است.
صیاد هنوز فرصت دارد تا بین خدمت و خیانت یکی را انتخاب کند.

>>>   خدا این چهار کمیشنر با وجدان را در پناه خود نگهدارد. این چهار تن که در میان شان دو خانم شجاع و با شرافت نیز است نشان دادند که وجدان و شرافت خودرا نمی فروشند.

>>>   Ariaie
ان بانوى كه گفته شد استعفا داده بايد دوباره أبقا و تقدير شود ورنه با أوردن يك وابسته خود شان پله خيانت را براى اينده سنگين خواهند ساخت!

>>>   Gross
امیدوارم چنین بوده باشد! میترسم که این هم بازی ای بوده باشد برای احیای اعتماد کمیسیون - بغیر خانمی که استعفا داد!!!

>>>   ریس کمیسون انتخابات و دو تن دیگری شان که زیر تاثیر ارگ قرار و بر ضد منافع مردم و علیای کشور قرار گرفته اند جای شرم و خجالت است برایشان که با وصف سوگند بروی قران پاک دست مانده بودند و قسم یاد کرده بودند که خیانت نمیکنند و بنفع ملت و کشور کار میکنند چه شد که بخاطر چوکی و پول روی سوگند شان و تعهد شان و قسم شان پا ماندند و زیر تاثیر ارگ رفتند و حرف دلخواه انرا از سایت کمیسون انتخابات بدون توافق چهار تن از کمیشنران که در اثریت هم هستند چنین چیزی را نه بنفع ملت و کشور بوده و نه در قانون انتخابات پیوند داشته و نه ارزوی مردم به چنین چیزی بوده بلکه زمینه ساز تقلب در انتخابت هم است شخصن ریس کمیسون و اقای بیدار یکتن از کمیشنران بدون موافقت اکثریت از کمیشنران طبق خواست و نظر ارگ خلاف سوگند شان بروی قران پاکو تعهد شان بمردم یکه تازانه دست به نشر ان زدند که سر انجام با خجالت و روسیاهی انها دوام نکرد و اعلان بر خلاف ان و انصراف از ان کار را اعلان رسمی کردند .

>>>   Ariaie
فكر تان است؟
فاشيزم هرچه متجاوز تر و تند خو تر ميشود، ما بيدار تر و مصمم تر ميشويم، و نتيجه يى كه ميگيرند برعكس است. اين از نعمات الهى است كه قلب هاى عدالت خواهان روشن تر ميشود!
#خراسان_وعدالت محوريت ما

>>>   Faiq
آنقدر #خراساني و #تاجيك بايد بگويم كه خراساني و تاجيك گفتن به يك #كلاس, #برند و #گفتمان_غالب تبديل شود...آينده از كساني است كه بسويش ميروند

>>>   چــرا حکومت از کـد 91 استفاده نکرد؟؟

>>>   هم می پاره مېکنید و هم می دوزید این سخن را گلمرجان گفته بود و انها دایم از کار های گلمرجانی میکند و چند لندغر دیگر باز از مکاره گی های دیگر کار میگرد و شما منافقین باز هم میگوید یکی از منتقدین اگر این سخن را کسی دیگر میگفت حالا هزار بار انرا یهود و به نام های دیگر یاد میکردید. وحالا در مقابل این سخن شما همین چند کمیشنر ب.... هستند و کوشش دارند که برای دزدی پول برای خود را بپدا کند

>>>   Abdul Ali Faiq
اين حقيقت را عاجلتر بپذيريد و الا نابود تر ميشويد!
#اوغان بورسيه ميگيرد و خارج ميايد، #تاجيك، #هزاره و #ازبيك جنوب ميروند و كشته ميشوند. من به اين عقيده هستم، #طالبي در #خراسان وجود ندارد، هر اوغان صرف نظر به كدام مكتب فكري وابسته است طالب است. يعني همه طالبان اوغان اند و همه اوغانان طالب اند...

>>>   Faiq
تاجيكان اگر محافظه كاري نميكردنند، امروز جهان را مدريت ميكردنند. تا اين مردم نپذيرند كه طالب اوغان است و اوغان طالب است، اين ذهنيت طالباني بالايشان حكومت خواهند كرد.. ذهنيت ها بايد تغيير كنند تا حكومت ها را تغيير دهيم!

>>>   عنوانى مردم!
به تاجران رأى ندهيد!
ديده مى شود كه اكثر تاجران و افرادى كه يك مقدار پول پيدا كرده اند، خود شان را در انتخابات نامزد كرده اند.
گزارش ها مى رسانند كه اين تاجران در برابر پول مردم را وادار به ثبت نام كرده و تذكره هاى شان را تا روز انتخابات نزد خود قيد مى كنند.
تجربه نشان داده كه در پارلمان كنونى اكثر تاجرانى كه وكيل هستند، دست به فساد زده و در انتخابات هيأت ادارى و كميسيون هاى پارلمان ميليون ها دالر هزينه مى كنند و سبب گسترش فساد شده اند.
در صورتى كه اين بار تاجران به پارلمان راه پيدا كنند، فساد بيشتر در پارلمان افزايش پيدا خواهد كرد و اين تاجران نيز بيشتر در فكر حساب هاى بانكى شان خواهند بود، تا قانونگذارى به سود مردم.
انتخاب كردن و انتخاب شدن جز حقوق اساسى هر شهروند است و هر كسى حق دارد در انتخابات نامزد شود و رأى بگيرد؛ ولى لطفأ رأى تان را مسوولانه استعمال كند و به افراد متعهد و سياستمدار رأى دهيد.
پارلمان دوره پانزدهم به مراتب نسبت به پارلمان كنونى بهتر بود، چون رياست آن از سوى يونس قانونى اداره مى شود و به مراتب چهره هاى سياسى و چيز فهم به سان، نور الحق علومى، گلاب زوى، مير احمد جوينده، سردار رحمان اوغلى، صالح محمد ريگستانى، شهيد كاظمى، استاد سياف، فضل كريم ايماق... حضور داشتند؛ ولى اكنون جاى اين افراد را تاجران در پارلمان پر كرده اند و نياز است تا مردم در انتخابات آينده رأى شان را مسوولانه استعمال كنند.

>>>   هرشهروندافغانستان درمقابل بی عدالتیها و قانون شکنان ایستادگی نماید ازپشتیبانی وحمایت قاطع مردم برخوردار خواهد بود .
ع-ب-کابل

>>>   از کمیشنران ترسو شکایت می کنیم وسعایت می کنیم وحکایت می کنیم وغیره می کنیم.
کربلائی

>>>   بلی، به تاجران رأى ندهيد!
به اشخاصیکه هدف و برنامه های روشن سیاسی و اجتماعی داشته باشند رای بدهید، نه به تاجران۰
تاجران سازش و مصلحت میکنند و در آن سازش ها و مصلحت ها شما را خواهند فروخت۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است