آمریکا از نفوذ روس در افغانستان هراس دارد
جنگ، جنگ افغانی نیست. جنگ قدرت ها است و جنگ نیابتی در اینجا وجود دارد. اینها پلان ها و استراتژی هایی است که در بیرون ساخته و در داخل افغانستان تطبیق می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۳۹۷/۲/۲۸ کد خبر: 151122 منبع: پرینت

بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، نگرانی هایی را در داخل افغانستان و در بیرون از افغانستان، به بار آورده است. مردم افغانستان، نگران بدتر شدن وضعیت امنیتی هستند و با حکومت افغانستان خود را متحد می دانند زیرا چاره دیگری ندارند و بخاطر داشتن یک اراده قوی در بهتر شدن وضعیت امنیتی افغانستان تلاش می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، زلمی وردک، آگاه مسایل نظامی در برنامه رسانه ای گفت: حالات و اوضاع افغانستان بسیار وخیم و بسیار خطرناک است. در این چهار هفته ای که گذشت، دوبار، یک هلیکوپتر می آید در منطقه جوزجان، در آنجا در منطقه مخالفان، هرچیزی را که به همراه خود دارند در آنجا نشست می کنند، و برمی خیزند، اما تابحال کسی پیدا نشده است که بتواند کشف کند یا معلومات بدهد که این دو فروند طیاره ای که می آید از کی است و از کجا می آید و برای کی تسلیم می کند؟ مسایل دیگری که می آیند این است که داعش را تنها در سمت مشرقی گفتند که داعش در مشرقی بوده است اما امروز در جوزجان و در فاریاب و در بدخشان هم هستند. داعش پیدا شده است و در هر کنج و کنار افغانستان، داعش رو به افزون است. وظیفه اصلی اعضای حکومت این است که برای تامین امنیت افغانستان، برای تامین مردم افغانستان، جهد خود را کنند، کوشش کنند و برنامه هایی را داشته باشند تا مردم را از مشکلات نجات بدهند. چرا که همین حکومتی که ساخته شده برای آسایش و آرامش مردم ساخته شده است. اما حقایق چیزهای دیگری است.

وی، در خصوص نگرانی خارجی ها از ناامنی افغانستان بیان داشت: اینکه چرا خارجی ها پریشان هستند و چرا صدایشان بلند شده است،این است که آنها در کل اوضاع افغانستان را مطالعه می کنند چرا که در حدود شانزده سال می شود که در اینجا حضور دارند، آنها می فهمند که با کدام مشکلات مواجه هستند و کدام مشکلات را به طرف افغانستان، متوجه هستند و کدام امکانات در داخل افغانستان است و حکومت افغانستان در کدام حالات قرار دارد. امروز می فهمیم که همان کسانی که در حلقه حکومت بودند امروز خودشان، این حکومت را نامشروع می دانند تا اوضاع به قسمی شود که مردم افغانستان ناشایست زندگی کنند و ناآرامی داشته باشند. خارجی ها می فهمند که در اینجا دست های قوی بیرونی، داخل افغانستان وجود دارد، خصوصا در این اواخر که روس ها هم اعلام کردند که ما با طالبان رابطه بسیار غریب داریم و حتی گفته می شود که صاحب منصبان روسی به داخل افغانستان می آیند و به طالبان تعلیم و تربیه می دهند و آنها را تجهیز می کنند. به همین خاطر است که می خواهند همان دست آوردهایی را که به دست آورده اند، می خواهند از دست ندهند. این دستاوردها نه به این معنی است که برای مردم افغانستان بوده است. این دستاوردها می تواند دستاوردهایی باشد که خود، ایجاد کرده اند تا بتوانند به راحتی در اینجا حضور داشته باشند و برنامه هایشان را پیش برند. خارجی ها بخصوص آمریکایی ها از این نگران هستند که با آمدن روس ها به افغانستان برنامه هایشان به هم بخورد و تضعیف شود.

وردک افزود: از سوی دیگر، فساد بسیار عمده ای در داخل نظام و نظامی وجود دارد که حکومت را با مشکل مواجه ساخته اند حتی جناب رییس جمهور گفته است که وزارت داخله قلب فساد است. بنابراین این خود نشان دهنده این است که در داخل افغانستان مشکلات بسیار بزرگی وجود دارد و دوستان خارجی و قوت های خارجی با یک مشکل بسیار بزرگ مواجه هستند. به همین خاطر پریشان هستند که بتوانند از این پریشانی ها جلوگیری کنند. اینها همه بازی های سیاسی پشت پرده است که اهداف بیگانه ها در آن نهفته است.

این آگاه نظامی، در ارتباط با جنگ افغانستان اظهار داشت: جنگ، جنگ افغانی نیست. جنگ قدرت ها است و جنگ نیابتی در اینجا وجود دارد. در سال 2001 زمانی که طالبان کامل برچیده شد، بعد از آن در سال 2003 جنگ مواد مخدر در هلمند آغاز شد. امروز هم مردم شمال ما در آتش جنگ می سوزند و بی زور و بی کس در حال قربانی دادن هستند. اینها پلان ها و استراتژی هایی است که در بیرون ساخته می شود و در داخل افغانستان تطبیق می شود. که این از اختیارات افغانستان بیرون است. ما اگر در شانزده سال واقعا کسانی را می داشتیم که غمخور افغانستان می بودند و به منافع افغانستان فکر می کردند با پولهای هنگفتی که آمده بود، امروز قوت های امنیتی اگر صد فی صد با نیروهای امنیتی سطح منطقه برابری نمی کرد، باید هشتاد درصد با نیروهای امنیتی در سطح منطقه رابرابری می کرد. اما امروز می بینیم که نیروهای هوایی فلج است. نیروهای زمینی همانطور فلج است. باز هم به افغان ها درود می فرستیم که با همین امکانات ناچیزی که دارند هنوز هم جنگ می کنند و خوب می فهمند که این جنگ افغانی نیست و این جنگ جنگ رقابت جهانی است. مثل اینکه رییس جمهور ما گفت که ما برای مصونیت کل جهان قربانی می دهیم و جنگ بالای ما تحمیل شده است و ما برای مصونیت کل جهان جنگ می کنیم.

وی، ادامه داد: این جنگ، جنگی برای مصونیت جهان است نه برای بهبود افغان ها و نه برای آسایش و آرامش افغان ها. آنها که پریشانی خود را دارند و حکومت افغانستان را تعیین کرده اند آنها می فهمند که حکومت در کدام حالت قرار دارد؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وردک
روسیه
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   Abdul Ali Faiq
اين حقيقت را عاجلتر بپذيريد و الا نابود تر ميشويد!
#اوغان بورسيه ميگيرد و خارج ميايد، #تاجيك، #هزاره و #ازبيك جنوب ميروند و كشته ميشوند. من به اين عقيده هستم، #طالبي در #خراسان وجود ندارد، هر اوغان صرف نظر به كدام مكتب فكري وابسته است طالب است. يعني همه طالبان اوغان اند و همه اوغانان طالب اند...

>>>   Faiq
تاجيكان اگر محافظه كاري نميكردنند، امروز جهان را مدريت ميكردنند. تا اين مردم نپذيرند كه طالب اوغان است و اوغان طالب است، اين ذهنيت طالباني بالايشان حكومت خواهند كرد.. ذهنيت ها بايد تغيير كنند تا حكومت ها را تغيير دهيم!

>>>   Salam
تابوى نام جعلى افغانستان ديگر شكسته است ، اين جغرافيا همان خراسان كهن است ، نام كه گرماى آفتابش بر همه باشنده گان آن يك سان مى تابد . نام زيبا تر و انسانى تر از خراسان نيست . همه خود را در آن مى بينند . ديگر در نوشته هاى مان بايد تنها از خراسان نام ببريم نه از نام هاى جعلى .

>>>   Parwani heeft een bericht gedeeld.
انگار سیاسیون شمال ذره ای شعور سیاسی ندارند.

سیاسیون شمال چسپیده اند به چند تا ماموریت حکومتی و دزدی های اندکی که از دور و بر این ماموریت ها حاصل شان می شود.
به ابعاد پنهاد استراتیژی امنیتی که غنی دنبال میکند توجهی نمی کنند.
مردم شمال هر روز جوانان شان را کریت شده لت در خون تسلیم می شوند اما از عقل خود کار نمیگیرند. یکی مثل بسم الله خان که حساب کتاب دوران مقاومت دستش بوده و یا سایر فرماندهان دوران مقاومت میزان تلفات جوانان شمال در دوران حکومت غنی را با کل تلفات دوره مقاومت در برابر طالبان وحشی مقایسه نمی کند تا اهداف پنهان استراتیژی امنیتی غنی را که گرفتن انتقام طالبان از مردم شمال با نا امن ساختن مناطق شان و به قتلگاه فرستادن فرزندان شان است را تبیین کند.
آقای پدرام به جار بلند می گوید تنها ۸۰۰۰ شهید از بدخشان داریم. می گوید فرزندان ما در میدانهایی می جنگند که نه تنها عقبه حمایتی ندارند بلکه هم رزمان شان نیز بدلیل اختلاف قومی و سلیقوی با آنها خیانت میکنند. اما اخوانی های ما که در قدرت اند بدلیل اینکه طرح را آقای پدرام داده و او اخوانی نیست آن را جدی نمیگیرند و هیچ طرح بدیل ی برای کاهش تلفات این جوانان ردی دست ندارند.

برادر با محلی شدن امنیت سطح تلفات نیرو های امنیتی ای که از آدرس شما استند وه به منافع شما متعهد اند، بطور گسترده ای کاهش می یابد.
موفقیت جنرال رازق در سرکوب دشمنان و کمی تلفات نیرو های خودی مصداق دقیق حرفهای آقای پدرام است.
ساختن پولیس محلی تاکید بر حرفهای آقای پدرام است اما به هدف و نیت دیگری.
لطفا یا طرح بدیل ارایه کنید و یا به طرح آقای پدرام را عملی نمایید.

>>>   من به امریکا می گویم: ای امریکا اینکه به افغانستان امده اید باید بدانید که مشکل افغانها مشکل با پاکستان تروریست است در صورتیکه پاکستان را به را ه برابر نکند افغانها باز مجبور به دست انداختن به دامن روس است انهم در صورتیکه روس صادق باشد! این کار بی ابی امریکا را در سطح جهان بار خواهد اورد و دیگر امریکا قدرت اول نخواهد بود!!!!!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است