اختلاف ترکیه و آمریکا بر سر کُردها
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۷/۲/۲۹ کد خبر: 151132 منبع: پرینت

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه حمایت واشنگتن از شبه‌نظامیان کرد سوری، دلیل اصلی اختلافات دو کشور است، از دیدار خود با همتای آمریکایی در تاریخ 14 جوزا حول موضوع شهر منبج خبر داد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که با «مایک پامپیو» همتای آمریکایی خود برای تعیین تکلیف درباره موضوع شهر منبج و حمایت واشنگتن از کردهای شمال سوریه، دیدار می‌ کند.

چاووش‌اوغلو در گفتگو با خبرنگاران در آنکارا، گفت دیدار او با پامپیو در تاریخ 4 ژوین (14 جوزا) و در واشنگتن انجام خواهد شد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی توضیح داد این دیدار روی موضوعات حضور شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) در منبج و لزوم عقب‌نشینی آنها از این شهر متمرکز خواهد بود.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه خروج کردها از منبج کافی نیست، افزود: «لازم است که تمام مناطق تحت کنترل ی. پ. گ. مجددا با ثبات شده و کنترل آنها به نیروهای محلی داده شود».

چاووش‌اوغلو همچنین تاکید کرد حمایت تسلیحاتی آمریکا از یگان‌ های مدافع خلق، دلیل اصلی خراب شدن روابط آنکارا با واشنگتن است پس اخراج آنها از سوریه می‌ تواند کمک شایانی هم به آینده سوریه و هم روابط ترکیه و آمریکا داشته باشد.

طی یک سال اخیر آمریکا و ترکیه بر سر مسایل مختلف از جمله استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون دولت آنکارا)، کودتای نافرجام، خدمات صدور روادید، عملیات نظامی شاخه زیتون و حمایت واشنگتن از کردهای سوریه به اختلافات جدی خورده‌ اند.

آمریکا شبه‌نظامیان کرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌ کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌ شود، نداشته و سلاح‌ های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است