آمریکا از مغرب باجگیری می کند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۷/۲/۲۹ کد خبر: 151137 منبع: پرینت

روزنامه مغربی «الاسبوع» نوشت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به مقام های مغربی گفته است این کشور باید از میزبانی جام جهانی در سال 2026 و رقابت با آمریکا صرف نظر کند تا واشنگتن از مغرب در خصوص پرونده صحرا حمایت کند.

صحرای غربی منطقه‌ ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند. صحرای غربی از سال 1883 تا دهه هفتاد قرن گذشته، تحت کنترل اسپانیا بود اما پس از خروج این کشور اروپایی از آن در سال 1975 میلادی، مغرب آن را بخشی از خاک خود دانست و به خاک خود ملحق کرد. این امر با مخالفت شدید جبهه پولیساریو روبرو شد و درگیری های شدیدی میان طرفین در گرفت که این درگیری ها در سال 1991 میلادی با میانجی گری سازمان ملل، متوقف شد.

جبهه پولیسارو که سازمانی سیاسی- نظامی فعال در صحرای غربی است، در سال 1976 از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت «العیون» خبر داد.

سازمان ملل پیش از این پیشنهاد کرده بود به منطقه صحرای غربی حکومت خودمختاری داده شود اما همچنان تحت حاکمیت مغرب باقی بماند و پس از پنج سال همه پرسی در این منطقه برگزار شود تا مردم صحرا نظر خود را در مورد سرنوشت این منطقه که همچنان به صورت منطقه ای خودمختار باقی بماند یا به طور کامل از مغرب جدا شود، اعلام کنند.

مغرب خواستار اداره این منطقه به صورت حکومت خودمختار است اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی در این منطقه و استقلال است در نتیجه مذاکرات در مورد صحرای غربی همچنان بی نتیجه مانده است.

شورای امنیت اواخر ماه آوریل قطعامه ای را تصویب کرد که به موجب آن از طرف های درگیر در خصوص پرونده صحرا خواست بدون هرگونه پیش شرط با هم مذاکره کنند.

روزنامه مغربی الاسبوع به نقل از یک دیپلمات مغربی نوشت، آمریکا در خصوص پرونده صحرا بر مغرب فشار وارد می کند و ترامپ در جلسه ای با مقام های مغربی گفت، رباط باید از میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2026 صرف نظر کند.

ترامپ پیش از این نیز به کشورهای آفریقایی در خصوص حمایت از مغرب برای میزبانی جام جهانی هشدار داده بود. او گفته بود این شرم آور است کشورهایی که آمریکا از آنها حمایت می کند، با پیشنهاد آمریکا برای میزبانی جام جهانی مخالفت کنند. در چنین حالتی دلیلی وجود ندارد واشنگتن از این کشورها حمایت کند.

این پنجمین بار است که مغرب نامزد میزبانی جام جهانی فوتبال می شود؛ مغرب اینبار با آمریکا، کانادا و مکزیک که به صورت مشترک نامزد میزبانی جام جهانی فوتبال شده اند، رقابت می کند. مغرب در چهار دوره تلاش قبلی خود برای میزبانی این تورنمنت در سال های 1994، 1998، 2006 و 2010 ناکام ماند.
فیفا پیش از آغاز جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه، میزبان سال 2026 را اعلام می کند.

میزبان جام جهانی 2026 با آرای 211 فدراسیون عضو فیفا انتخاب می شود. این رای گیری در کنگره سالیانه فیفا که روز 13 ژوین و قبل از جام جهانی 2018 روسیه در مسکو برگزار می شود، انجام خواهد شد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
مغرب
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است