رمضان پروژه انسان سازی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۷    ۱۳۹۷/۲/۲۹ کد خبر: 151138 منبع: پرینت

ابتدا فرا رسیدن ماه رمضان را خدمت شما تبریک عرض میکنم و امیدوارم این ماه، برایتان سرشار از خیر، برکت، رحمت، آرامش، امنیت و سلامت باشد.

تا کنون مطالب زیادی در مورد فضیلت رمضان از دیدگاه دینی از سوی عالمان دین ارائه شده است که قابل قدر می باشد. اما میخواهم بصورت مختصر و بر اساس دانش و تجربه اندکی که در حوزه رهبری و مدیریت دارم از زاویه دیگری به رمضان بپردازم.

یک رهبر و مدیر توانمند و متخصص وظیفه دارد که در مقاطع مختلف زمانی و کاری به ارزیابی (Evaluation) فعالیتها و دستاورهای سازمان یا پروژه بپردازد تا میزان پیشرفت و احتمالاً نقاط ضعف و مشکلات را تشخیص دهد. بر اساس همین ارزیابی و تشخیص میتواند به اصلاح مسیر (Course Correction) اقدام کند تا از ضیاع منابع جلوگیری نموده و با هماهنگی و برنامه ریزی جدید به سمت هدف حرکت نماید.

باور دارم که زندگی انسان نیز شباهت به یک پروژه دارد. به این معنا که در زمان مشخصی آغاز میشود و در مدت معین از منابع متفاوت مانند زمان، غذا، لباس، روابط، پول، تجهیزات، ... استفاده میکند و بلاخره روزی این پروژه ختم میشود. بر اساس آموزه های دینی، عرفانی و اخلاقی میتوانیم هدف پروژه زندگی انسان را کسب فضایل انسانی و همانا رسیدن به کمال تعریف نماییم.

حالا اگر از دیدگاه مدیریت به پروژه زندگی انسان بنگریم، آیا یک فرد در مسیر زندگی خود نیاز به ارزیابی و اصلاح مسیر ندارد!؟

بدون شک همه ما انسانها دارای نقاط ضعف و نقاط قوت هستیم و به عبارت دیگر هر انسانی جایز الخطا و ممکن الخطا می باشد. پس این احتمال همیشه وجود دارد که در مسیر زندگی دچار لغزش شویم و یا هدف نهایی زندگی را فراموش کنیم. پس لازم است که در مقاطع مختلف زمانی به ارزیابی خود بپردازیم و در صورت لزوم تغییرات لازم را ایجاد نماییم. به نظر شما چه زمانی برای ارزیابی مناسب است؟

می دانیم که در ماه رمضان برنامه غذایی، اوقات استراحت شخص، ساعات کاری و بسیاری امور دیگر دچار تغییرات اساسی میشود. به همین دلیل شاید بتوانیم این ماه را ماه تغییر نامگذاری نماییم. من فکر میکنم این ویژگی رمضان فرصت خوبی است برای اینکه علاوه بر تغییرات مذکور؛ رفتار، گفتار و افکار یکسال گذشته خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم و در هر قسمت که نیاز باشد به ایجاد تغییر بپردازیم.

اگر در سال گذشته، با اخم و پیشانی ترش با مردم روبرو می شدیم، اکنون زمان تغییر است و میتوانیم از این پس با جبین باز و لبخند به انتشار محبت و مهربانی بپردازیم.

اگر تا کنون فقط به فکر خود و خانواده خود بوده ایم، از این پس از همسایه ها و فقیران نیز احوالپرسی نماییم و در حد توان به نیازمندان کمک کنیم.

اگر زود عصبانی می شدیم و فحش و ناسزا سر می دادیم، حالا ادب، صبر و متانت را پیشه خود کنیم.

اگر به دروغ، غیبت، تهمت، تمسخر و تحقیر دیگران گرفتار بودیم، دیگر وقت تغییر فرا رسیده است و میتوانیم انسان بهتری باشیم.

اگر حامی ظلم، تعصب و خرافات بودیم، اکنون میتوانیم به حامی عدالت، برابری و حقیقت تبدیل شویم.

اگر ....

امیدوارم رمضان امسال و رمضان هر سال، برای من و شما زمانی باشد که عملکرد گذشته مان را مجدداً ارزیابی کنیم و این ماه خاص را مبداء تغییرات مثبت رفتاری، گفتاری و فکری قرار دهیم.

احمد شفیق بهروزیان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رمضان
بهروزیان
نظرات بینندگان:

>>>   Mehr
م كه در مورد سخنان حسرت آميز باركزي چهار پايي چه نظر دارند؟ كسيكه براي زنده بودن ملت ما و قتل عام نتوانستن ملت ما حسرت كور عمر را مي خورد!!!!
برادران خوب بانديشيد كه با چگونه انديشه هاي وحشيانه و فاشيستي يي طرف هستيد!
آنها براي مرگ من و تو و ملت ما دارند حسرت زنده نبودن كور تروريست بنام ملاعمرجنايت كار را ميخورند !!!!!
امروز بگونه آشكارا يك خَر چهار پاي بنام عبيدالله باركزي از اينكه ملت ما را همانند زمان كور عمر نميتوانند قتل عام كنند عميقا حسرت مي خورد
آيا هنوز هم فكر مي كنيد كه قتل عام شدن سربازان تاجيك، أزبك و هزاره از سوي طالبان صورت مي گيرد؟
من بارها مستند گفته ام برنامه قتل عام سربازان ما از داخل ارگي رياست جمهوري برنامه ريزي مي شود
كه نمونه اش همين ... هاي همچون باركزي اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است