هویت ملی و فرهنگی ما در بین دوسنگ... (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۳۹۷/۲/۲۹ کد خبر: 151161 منبع: پرینت

سالها است که تفکر پان تورکیزم از یک طرف و پان افغانیزم از طرف دیگر درجعل تاریخ باهم مسابقه میدهند وکوشش دارند که در زمینه ازیک دیگر سبقت جویند و حتی این دیدگاه و تفکربه پیشه اصلی شان تبدیل شده است.

پان افغانیست ها ابوالقاسم فردوسی، ابوریحان البیرونی ....وو. را " افغانی" قلمداد می کنند و پان تورکیست ها با جعلی ساختن هویت ملی و فرهنگی مولانا جلال الدین محمد بلخی اکتفآ نکردند و حالا نوبت جعل نمودن هویت "ابو علی ابن سینایی بلخی" رسید.

توجه بفرمایید:
در ترکیه مجسمه بزرگی از ابن سینا بنا شده است که درپای این تندیس نوشته شده است: "ابن سینا حکیم بزرگ ترک"!
این اقدام ترکیه یعنی تصاحب شدن افتخارات دیگران و آنهم به این شیوه در ضمن اینکه نهایت شرم آور؛ غیر منطقی و جعل تاریخ است. حتی بدتر از تعرض و اشغال به یک سرزمین است. فکر کرده اند که اینجا زنگ چور را زده اند....
ناگفته نباید گذاشت که ضربه جبران ناپذیری هجوم فرهنگی اعراب هم کمتر از این هردو نبوده و نیست.

عطا صفوی


ترک-ابن سینا

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صفوی
ترک
ابن سینا
نظرات بینندگان:

>>>   ابن سینا بیرونی مولانا همه از مفاخر پارس و ایران بزرگ هستند.
ایران بزرگ به هیچ عنوان منظور کشور ایران با جغرافیای فعلی نیست.
چه بسا روزی این تاجیکان بودند که ابهت پارسیان و ایرانیان را بالا اوردند و حکومت طاغوتی اعراب ستمگر را از سرمین های ما دور کردند(سامانیان)
امید ست روزی ما بقی پارسیان هم به اصل و ریشه ی خویش آگاهی یابند و از اصل و زبان خویش حفاظت کنند.
به امید خیز تاریخی دوباره ی پارسیان ولو اینکه این کشور را تکه تکه و به چندین کشور جعلی و من درآوری تبدیل کرده باشند.
همه ی ما یک ملتیم.

>>>   اول ایران ابن سینا را از هخود میداند دوم ترکیه ،

>>>   حقیقتاً ابو علی سینا ومولانا ترک بوده اند.

>>>   افغانسان كشور بى در و بى دروازه است و وطنفروشان ما هم كشور ابا و اجداد ما را با تماما معادن زمين ، اسمان و تماما افتخاراتش ليلام نمودند و كشور هاى خارجى هم تا توانستند اين كشور بى دفاع را غارت نمودند حتى مولانا ابنيسينا ، سيد جمالالدين وغيره شخصيت هاى مارا هم .

>>>   در دوران حاکمیت ترکان سلجوقی وعثمانیان همه متفکرین مسلمان در اروپای قرون وسطی بنام ترک یاد میشدند. و از اصلیت قومی ابن سینا و مولانا تحقیق اتنولوجیکی دقیقی هم صورت نگرفته است . و در آن زمان در خراسان بزرگ دو قوم میزیسته است : ترکان و فارسی زبانان . و بنابر رسمی بودن زبان فارسی اغلب متفکرین ترک هم بزبان فارسی تکلم مینمودند و آثار شان را یا بزبان فارسی و یا عربی مینوشتند . زبان ترکی بعد از عثمانی ها در ترکیه امروزی و زبان چغتایی هم در زمان تیمور مروج شد . بنا بر روایات تاریخی حتی خود ابن سینا کتابت یکی از آثار خودرا بزبان ترکی شروع کرده بود و بعد از ان بنا بر احتیاج زمان نوشتن خویش را بزبان فارسی ادامه داده است.
افغانی الاصل

>>>   همین فرهنگ اعراب بود که تا به امروز کشورمان به ویرانیه تبدیل شده است ۔
حبیب الله یوسف زی

>>>   البیرونی ازبیک بود! یعنی از ازبیکیستان بود! ابن سینا در شهر سبز ازبیکستان تولد شده اند اما تریکه مدرسه تربیه انها است و مولانا هم در تریکه مولانا شد!
اما تاجیک ساجیک ماند!
ازبیک

>>>   نظر دهنده آخر، برو برادر کمی به خودت زحمت بده در مورد اساتیر خراسان زمین مطالعه کن و بعدش بنوس اوکی.

>>>   برادر عزیزم عطا صفوی !
هر وقتی که هیکل ابن سینا و امثال آنرا در افغانستان با این بزرگی و عظمت برافراشتی در لوحه آن هر چه دل تان خواست بنویسید . خانه ترکها آباد که یادی ازین بزرگ انسان نمودند . جهانیان همه میدانند که ایشان از کجایند و در کجا ها به کفر و الحاد متهم شدند از جانب کی ها به فتوای مرگ آنهم بعد از وفات ملزم شده آثارش را قابل منهدم دانستند . یه احساس تان ارج میگزارم

>>>   کولی ها نی هویت دارد نی ملیت و کسی ننیداند که از چندین پشت هستند

>>>   همو قسم که در افغانستان یک "بلخی" به دم هرکس بسته می کنند در ترکیه هم "ترک" به نام هرکس گره می زنند.
این قسم نیرنگبازی ها تاریخ را تغییر نمیدهد. کم مانده که ابن سینای بلخی!! (که کدام ربطی به بلخ نداشت و ندارد) و ادیسون بلخی!! و انیشتن بلخی!! به ابن سینای ترک !!(که در همدان ایران مدفون است و یک کلمه هم به ترکی نوشته نکرده] و ادیسون ترک و انیشتن ترک بدل شوند!
این نیرنگبازی ها از حقارت و عقده خودکم بینی است. ترکیه دانشمند ندارد پس دانشمندان و هنرمندان ایران را می دزدد.

>>>   ابن سینا بلخی
مولانا جلال الدین بلخی
بلخ در کجای دنیا قرار دارد.
مگر بلخ باستان در شمال افغانستان نیست؟

>>>   خوب شما خبر ندارید که همه اینها را که نام بردید (ابوریحان بیرونی ابوالقاسم فردوسی و ... ) ایرانیها مربوط به خود می دانند. حالا شما شدید کاسه داغتر از آش ...

>>>   ملیت هرکس را صرف خود او باید معلوم کند نه دیگران. مثلا" اگر به یک تاجک بگویند تو افغان استی می گوید نی.مه افغان نیستوم.مه تاجک استم.
بنائا" اگر از ابن سینا پرسان می کردند که آیا تو افغان استی یا عربی یا ترک او چی جواب میداد؟ حتما" او با تعجب می گفت افغانستان کجاست چون افغانستان 850 سال بعد از مرگ ابن سینا با جعلکاری انگلیس خبیث جور شد. ابن سینا ترک هم نبود و لسان ترکی یاد نداشت. بنائا" او همچو حکیم ابوالقاسم فردوسی می گفت من ایرانی استم.
آنها که ملیت دانشمندان را تغییر میدهند همچو پشتون های فاشیستی استند که به زور می خواهند قومیت خود را بالای اقوام دیگر زورچپان کنند.

>>>   ابن سینا:
ابن در عربی به معنی پسر و ابو به معنی پدر.
ابن سینا یعنی پسر سینا.
فکر میکنم که او شاید در دوران امپراطوری ترک ها که تا سرزمین خراسان توسعه پیدا کرده بود و در دوران غزنویان الپتگین و سبکتگین و سلطان محمود غزنوی که همه ترک ها بودند و در خراسان حکومت میکردند، زندگی کرده باشد.
در آن زمان نیز مثل امروز مهاجرت ها وجود داشت و مردم از یک منطقه به منطقه دیگر مهاجرت میکردند.
حالا نیز یک تعداد زیاد افغانها در سراسر دنیا مهاجرت کردند و نسل های دوم و سوم آنها درین کشور ها زندگی میکنند و مانمیتوانیم آنها را افغان بنامیم. چه خاصا که بعضی از آنها به زبان فارسی بلدیت ندارند.
پدر کلان های دونالد ترامپ از کشور آلمان بودند که به امریکا مهاجرت کردند.آیا دونالد ترامپ آلمانی است؟
همینطور در مورد مولانا جلال الدین بلخی و ابن سینا بلخی و ابوریحان البیرونی و سید جمال الدین افغانی و غیره.
زلمی خلیل زاد نیز در افغانستان تولد شده است و سفیر امریکا در افغانستان و در عراق و نماینده امریکا در ملل متحد بود.آیا در تاریخ امریکا او منحیث یک افغان درج میشود و یا منحیث یک امریکایی؟
وطن انسان همان جایی است که انسان بود و باش میکند، نه جای دیگر.
هرملک ملک ماست.
که ملک خدای ماست.

>>>   حقیقتا کشورهای جعلی مثل ترکیه نه اینکه هیچ مفاخری ندارند و شاید فخر ترکیه نهایتا اتاتورک یا کسانی باشند که خونریزی و نسل کشی هایی کردند مثل نسل کشی ارامنه.و مجبور به دزدی مفاخر پارسیان میکنند.اما چه سود که تاریخ را نمیشود تغییر داد.
ترکیه اصلا در حدی هست که بخواهد سخنی در برابر پارسیان داشته باشد؟؟؟!!

>>>   این واقعا بی انصافی است. قرنها پیش همه این سرزمینهای به اسم کشور اریایی یاد وبعد از تفکیک بعضی از اراضی مانند ایران.افغانستان پاکستان کشور های آسیای میانه.دراین سرزمین ها شاعران نامدار پادشاهان عادل و آثار های تاریخی و گرانبها وهمچنین اشخاصی ظالم وخیلی چیزهای مخرب و منفی هم به یادگار مانده حالا سوال اینجاست چرا این کشور هابراي چیز های خوب باارزش تلاش زیادی انجام می دهند.در ایران موقع که درمورد شاعر ها ویا اشخاص باارزش با نفوس صحبت میشه میگن قدیم ها تمام این سرزمین به اسم ایران یاد میشد شاعر ها هم ایرانی تلقی میشود البته این مطالب درتاریخ ها هم ثبت شده.وتاپایان حکومت نادرشاه افشار ادامه داشت واما محمود خان که قداعلم کرد علیه حکومت صفوی ها قیام کرد وبعد از پیروزی و3 سال در اصفهان حکومت نمود از خودشان نمی دانند

>>>   برادران عزیز و هموطنان گرامی؛
قراریکه از اظهارات بالا معلوم میشود اکثریت نظرات که داده میشود از روی عقده و از ضعف معلومات سر چشمه میگرند.بیدار و هوشیار باشید که دشمنان ما به کمک سر سپرده های خود در صدد هستند که هویت مانرا که به آن اسم روزی شاهانشان تعقیرانه تاج وتخت شان و دختر شانرا به دست خود به آنها دادند از ما بگیرند. لطفا هوشیار باشید و هر حرفی را که میشنوید چهار طرف آنرا خوب بسنجید که خدای نا خواسته فردا پشیمان نشوید و ناخواسته در آسیاب دشمنان وطن ما آب نه ریزیم.
دعا کنید که خداوند همه ما را هدایت نیکی نصیب گرداند و از شر منافقین و دشمنان وطن ما هر چی که انرا مینامی به امآن نگهدارد. والسلام

>>>   ترکيه و توران (يا تورکستان)
ترکيه يگانه کشور ايست که فرهنگ تورانى ندارد.
چرا?
تروآ (به یونانی: Τροία, Troia، نام باستانی در ترکیه امروزی است.
گمان می‌رود شهری که تروآی ۸ نام گرفته محل رخداد جنگ تروآ نقل شده در حماسهٔ ایلیاد اثر هومر باشد.
"اسب تروا" در جنگ تروا! اسطوره هاى يونانى و مخفی نمودن، همگون‌سازی، بدل‌سازی (شبیه‌سازی ابو على سينا?) !
"پاریس" (اسطوره‌شناسی : ي کوتاه و نه مانند پايتخت فرانسه خوانده شود) شاهزاده تروا برادر کوچک "هکتور" شاهزاده قهرمان و پهلوان تروا در ضيافتى صلح شرکت نمودند که منلائوس پادشاه اسپارت آنها را مهمان نموده بود. هلن يا Hellen زیباترین زن جهان، همسر منلائوس بود . زيباترين مرد جهان پاريس در آن جا بود.
منلائوس برادر آگاممنون و آگاممنون شوهر کلوتایمنسترا بود. دختر شان "ایفیگنیا" نام داشت. و
هلن (سمبول يونان) "ایفیگنیا" قربانى براى جنگ
درهمين مهمانى به افتخار هکتور برادر خوشرواش با هلن خوشگل عاشق شد و سمبول يونان به تروافرارکرد.
"اسب تروا" اسبی غول پیکر چوبى که یونانيان در شکم ان سربازان و جنگجویانی خود را پنهان کردند. و به شاه تروا گقتند هديه بزرگ مى فر ستند دروازه هاى تروا (مردمان کوچنشين ومهاجر یونانی که گما ن مى رود " تور تروا" يعنى ترک ناميده مى شدند. بعد از اینکه اسب کشتى گونه به درآب کانال آبى به دژ شهر شنا کشانده مى شود، سربازان يونانى دروازه های شهر تروا را از داخل باز کردند . تروا باستان امروز در اناتولى (غرب ترکيه) را تصرف کند .
مردم تروا فکر کردند که پیروز شده‌اند آنها فکر کردند که آن اسب غول پیکر، هدیه‌ای از یونانی هاست. پس به داخل جشن و پایکوبی کردند.
آگاممنون بلاخره مجبور شد "ایفیگنیا" را براى جنگ تروا قربانى کند که اين دوشيزه نجات دهنده يونان شد . فال بين عمربزرگ يونان استخاره کرده بود که باد مى وزد وبادبانه هاى کشتىها و ذورقهاى جنگى شناورمى شود اگر پادشاه اسپارت دختر اول وباکره خود را در فراز تپه توريس قربانى کند.
اسپ تروا و ستون پنجم و خنجرزدن به پشت نقشهٔ مخفیانهٔ گروهی دسیسه‌گر عموماً در قدرت دولتى است. تورکتباران مانند اوزبيک و کزاخ وکرکيز تورکمن و مردمان هزاستان کشورهاى با پسوندان مکانى پارسى مانند "ستان" و "ان" قزاقستان تورمنستان اوزبيکستان وآذربايجان همه نوروزدوست اند و به زبان فارسى و ايران زمين زحمت وخدمت نمودند و من احترام زياد به توران ويا تورکستان دارم. مادر کلانم به شمال هندوکش تورکستان مى گفت قطغن و بدخشان مى گفت.
ترکيه نه تنهاکه مانند افغان پشتون نو روز جشن نمىگيرد بلکه اجازه به کردستانى ها نمى دهد ازجشن نياکان ازجشن کاوه آهنگر تجليل به عمل بياورد.
رييس جمهور ترکيه باوجود ايکه با پر تورانيان نوروزدوست خودرا شامل جهانى شدن نوروز کرد ولى نوروز دوستان را مى کشد.
و از سوى ديگر ترکيه را جز اتحاديه اروپا.
من نمى دانم که دوستم چرا به اوزبيکستان نوروزدوست و فارسى دوست که موسيقى و فرهنگ و هنر شان همگون‌سازی شده و نه ترکى ترکيه اى .
دوستم بيچاره مجبور شد از اسپک چوبى افغانه و ستونک پنجمک و چاقوى پټانى به پشت به اوزيکستان با موسيقى هفتگاهى مقامى خراسانى و آذرى و گنجوى گريز کند به "انا تولى" بلى بلى ابن سينا اوزبيکى و يا تورانى است.

در نزدیکی شهر بخارا و در روستای «افشانه» دانشمند بزرگ ایران زمين «ابوعلی سینا» متولد شده که هم اکنون مورد بازدید گردشگران قرار دارد .واين مرد بزرگ در اصفهان وهمدان زنده گى ودانشورى نمود و در همدان درگذشت . آرامگاه ايش امروزدرهمدان و پژوشگاه گياشناسى مشهورجهان است. پدر ابو على سينا از کشور بلخ بود. هر چه بود نيکو بود همين که افغان نبود نيکوا ست. وى انسان از مريضى و زخم نجات مى داد. ولى افغان با ترور مى کشد وزنده گى برباد مى کند. در همين نام "ابو على سينا" کدام نام پيوند ايرانى بودن ويا فارسى بودن اين مرد بزرگ را برجسته تصوير مى کند?
" سينا" يا "سين" چه معنى مى دهد?
" سينا" "سين" در اسطوره شناسى ايرانى در زبان فارسى باستانى در سرودهاى( ياشت يا گاتها) ژند اويستا و پاژند و بندهيشن پارسى ميانه( پهلوى) درخت لانه سينا ( Sen or Saena) در عمق دريا (منظور رود و رود خانه نيست بلکه دريا جهانى اقیانوس است ) (يا سينمور در پهلوی، سیمرغ به فارسی، پرنده افسانه ای را پناه داده بود. اين درخت در حال رشد گیاه مهم نجات بود ،که خواص قدرت، شفا يى جاودانگی و احیای بدن مرده بود. کتاب اوستا (یشت 12، بند 17)
فردیناند یوستی (به آلمانی: Ferdinand Justi) در کتاب بندهشن Bundehesh Sin اويستا ترجمه واژه هاى اويستا "سين" را سيمرغ ترجمه نموده خود سال 1868 صفحه 178
صفحه 184 "Cin mru" را سيمرغ ي "سين مرو"
Net of Simurgh, or Senmurv or Saena
کتاب بندهشن - 46 صفحه اول درباره اويستا
بنام خدايى که او داد جان
ابر بندهشن قلم را روان
کنم تا که يابم زيدان ثواب
روانم بمينو شود کامياب
حقيقت در اين کتب از بندهشن
نوشتند دستور دين پاک هش
که دادار چون هردوگيتى بديد
بکرده همان مردمان چون سزيد
هم از اول تا بآخر تمام
نوشته زکردار يزدان بکام

47صفحه تا - 288 صفحه لغتنامه اويستا ترجمه آلمانى از فارسى نو
متباقى پارسى باستانى
ژند اويستا و پاژند و بندهيشن پارسى چندين بار از توران و تورکستان گفته و نه از ترکيه. درصفحه هاى 39 59٬ ٬112٬ ٬121 195 ٬198٬200٬ 308
داستان مرغ هاى که در عمق دريا در درخت سينا آشيانه داشتند روزى به فکر پاليدن شاه خود شدند . در کوه قاف شدند
سيمرغ يک "بازى زبانى" است از يک سو "سى دانه مرغ" و از طرف ديگر شاه مرغان معنى مى دهد. مثلا سى تار و سنتور وچلستون هزاربار سپاس به معنى زياد هم بکار رفته است.
بندهيشن کتاب گوگل عکس
https://books.google.de/books?id=KMAOAAAAQAAJ&pg=PA184&dq=Der+Bundehesh,+Ferdinand+Justi+Simurgh+Sin&hl=de&sa=X&ved=0ahUKEwj41MHCy5TbAhXMKiwKHSZCD6oQ6AEILDAB#v=snippet&q=Avesta&f=false
بزرگوار نيشاپور عطار در منطق پرنده گان در هفت شهرعشق داستان مرغ هاى سينا را بنوشت که با هفت نيکوى فلسفى چگونه پرنده گان درخت سينا "سيمرغ" نشانه نجات ايران زمين را نشانه نجات زال داستان در کوه دماوند البرز نشانه قوى بودن ر ستم داستان و در دادن پر سيمرغ و رسيدن وى به پشتيبانى منجى ايران و هفت خوان رستم براى نجات ايرانيان.
بعضى از دانشمندان عبرى وعربى زبان سامى دوست سينا را اکوه سینا (عربی: طور سیناء، انگلیسی: Mount Sinai، عبری: הר סיני به معنی خاردار) نام کوهی در شبه‌جزیره سینا پيوند داده اند
سینا. (اِخ ) نام کوه طور است . (برهان ). سیناء :
پیغمبر میر است یوز او را
بر مرکب میر است طور سینا.
سینا. (نف ) سوراخ کننده . (برهان ). مصحف سنبا. (صفت مشبهه از سنبیدن ) و «هویه سنبا» به معنی کتف سوراخ کن ، ذوالاکتاف ،لقب شاپور دوم است و پارسیان او را شاپور هویه سنبا خواندندی . (مجمل التواریخ و القصص ص 34) (از حاشیه ٔ برهان چ معین ). ||
(اِ) به لغت زند و پازند به معنی سینه باشد که عربان صدر خوانند. (برهان ).
بنام خدايى که او داد جان
ابر بندهشن قلم را روان
کنم تا که يابم زيدان ثواب
روانم بمينو شود کامياب
حقيقت در اين کتب از بندهشن
نوشتند دستور دين پاک هش
که دادار چون هردوگيتى بديد
بکرده همان مردمان چون سزيد
هم از اول تا بآخر تمام
نوشته زکردار يزدان بکام
زنده باد نوروززمين چه توران چه هند و ايران وچه خراسان بخارا و چه دربند گنجه و تبريزبخارا و چه دربند گنجه و تبريزچه شيراز وکرمان وباميان گرگان وسمنگان و پروان و شبرغان و شغنان و تالقان (تالُقان یا تالِقان مرکز استان تَخار ) و طالقان مرکز شهرستان طالقان از استان البرز

>>>   اصلا شما دو قوم بر تاریخ و اشخاص ترکتباران ستم نمودید . در سال دو هزار ده بینی هیکل امیر علی شیر نوایی در شهر مزار را اوباشان عطا تخریب نمودند. طالبان بر آثار تاریخی ترکی اسلامی را منهدم نمودند. در غزنی مناره های مساجد دوران غزنویان را ویران ساختند. امیر تیمور را باني آسیای وسطی میگفتند .
جاهای تاریخی که در سرتاسر افغانستان هست همه آثار ترکی اسلامی است . مسجد جامع هرات ، بنای روضه مبارک، باغ بابر وصد ها بنای تاریخی دیگر که از زمان ترکان باقیمانده است . وآنها در خدمت به اسلام هیچ تعصبی ننموده اند و در دربارهایشان از هر ملت شعرا ونویسندگان را جا دادند. شما بر این جغرافیه خشتی هم نگذاشتید. بجز از ویرانی و دهشت هیچ چیز انجام ندادید . ترکیه امروزی و در زمان عثمانی هزاران متفکر مسلمان را بجهان تقدیم نمود وفعلا هم هزاران جوان (بخصوص جوانان افغان)در دانشگاه های این کشور مشغول تحصیل اند. زنده باد دوستی افغانستان و ترکیه...
افغانی الاصل

>>>   دولت پشتونی قبیلوی فعلی وگذشته ها، یکی از خواست های شان بود و است تااین سرزمین را فاقد گذشته پربار تاریخی بسازد و دشمنان این مرزوبوم و دولت های مهاجرگذشته ودیسانتی فعلی چون همه مهاجروغاصب بوده اند در کشور هرچه که دیگران بخواهند با دادن یک مقدار پول حق سکوت ، عمل خود را انجام میدهند و برای خود تاریخ سازی میکنند. کشورهای جعلی باید جعل تاریخی کنند تا ملت ناآگاه خود رافریب دهند میخواهند کشورهای نوپای خود را تاریخ دار قلمدادکنند ترکیه و ایران امروزی تاریخ دزد استند نه تاریخ دار.ایران امروزی تاریخ را از یک پادشاه قبیله یی بنام ظاهرشاه مهاجر با یک مقدار پول ناچیز خریداری کرد و نام ایران باستانی را بالای فارس گذاشت و تمام افتخارات را به خود اختصاص داده و میدهد و با بسیار چشم سفیدی همه چیز را از خود میگوید و دولت افغانستان هم کمیشن خود را میگیرد از قراین معلوم میشود که دولت هیچ اراده یی برای ایستادکردن ترکیه و ایران را ندارد، باید ملت خود دست به کارشود و کشور های اضافه گو اضافه ستان های جعلکار را در جای شان بنشانن و مشت محکم به دهنشان بکوبند و باید به سطح جهان این جعلکاری های این دو کشور بازتاب داده شود. تا جهان به نیت های شوم این کشور با خبرشوند.
خارکش

>>>   اگر کسی کمی عاقل باشد میداند ابن سینا در قرن ۴ میزیسته است و در قرن ۴ ترکان هنوز تاخت و تاز به این مناطق نکرده بودند و در همان صحراهای آسیای مرکزی میزیستند بعد هم رساله های وی به زبان عربی و فارسی موجود است و وی مدتهای بسیار در اصفهان کرسی تدریس داشته است وی در علوم فلسفه و طب و الهیات نخبه دوران بوده است
ابن سینا ابتدا در بخارا بود بعو به بلخ هجرت کرد و بعد سفر کوتاهی به مازندران و ری داشت چندین سال در اصفهان کرسی تدریس و طبابت داشت و در نهایت عمرش به شهر همدان رفت و همانجا دار فانی را ودا گفت اما خوب میدانیم از این ۷ شهری کا ابن سینا بر آنها مسکن کرده یا سیر و سفری داشته است همه بلاد فارسی زبانان میباشد امروز میدانیم در سمرقند و بخارا بیش از هشتاد الی نود فیصد مردم فارسی زبان هستند و فقط بنا به اجبار دولتی در ادارات دولتی زبان ازبکی را بکار میبرند

>>>   ای نیرنگها همه از آدرس انگلیس ملعون است. آنها جعلکاری در تاریخ را به پشتون ها یاد دادند و آنها از 60-50 سال پیش در کتابهای مکاتب داخل کردند و ابن سینا شد ابن سینای بلخی !! به قسمی که مرغ پخته در دیگ از شنیدنش بلند بلند خنده می کند.
اولا" ابن سینا در شهر بخارا تولد شده بود و نه در یلخ. پس باید گفت (ابن سینای بخارایی). ثانیا" بخارا نام شهر است و نه نام کشور.پس بخارایی نام ملیت ابن سینا نیست. در آنزمان که ابن سینا در بخارا تولد شد بخارا از ایران بود. پس واضح است که ملیت ابن سینا چی بود و کدام تاریخدانی کمترین شک ندارد.
اگر ابن سینا در همدان سر از گور برآورد حیرت می کند از ای که 50 سال است نیرنگبازان پشتون او را ابن سینای بلخی نام می کنند! او پرسان خواعد کرد (من از بخارا و ایرانی استم. این بلخ را از کجایت درآوردی؟!)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است