چرا ترامپ روسیه را تهدید به تحریم موشکی کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۷/۲/۳۰ کد خبر: 151179 منبع: پرینت

آمریکا که دیگر نیازی به پیمان نابودی موشک‌ های برد کوتاه و متوسط ندارد، درصدد اتخاذ تدابیر محدود کننده علیه روسیه است تا با ادعای نقض آن از سوی مسکو، خود را از قید و بند این پیمان قدیمی خلاص کند.

روزنامه اینترنتی «آر.ب.کا» روسیه در تحلیلی نوشته است: "دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا کاخ سفید را مسئول تهیه بسته اقدامات محدودکننده‌ ای علیه روسیه به خاطر نقض پیمان نابودسازی موشک‌ های برد کوتاه و متوسط نموده است. به عقیده کارشناسان، تصمیم ترامپ حتما هم به تحریم آمریکا علیه مسکومنجر نخواهد شد و خود این پیمان مدتها است نیاز به نوسازی دارد.

پیمان نابودی موشک‌ های دارای برد کوتاه و متوسط در سال 1987 بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شده و سال بعد به اجرا گذاشته شد. بر اساس توافق طرفین، هر دو کشور از استفاده و نگهداری موشک های بالستیک دارای برد پرواز متوسط (1000 تا 5500 کیلومتر) و دارای برد کوتاه (از 500 الی 1000 کیلومتر) خودداری کردند. مسکو و واشنگتن برای سال ها و برغم روابط سرد خویش، این پیمان را رعایت کردند، ولی طی چند سال گذشته طرفین بارها یکدیگر را به نقض توافقات متهم می کنند. طرف آمریکایی اصرار دارد که روسیه موشک‌ های ممنوعه را مورد آزمایش قرار داده، هرچند اطلاعات رسمی در تایید این ادعا وجود ندارد.

مقام های مسکو نیز یادآور شده‌ اند که استقرار سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا در اروپا دقیقا نقض پیمان موشکی است. رییس جمهوری روسیه در ماه مارس سال جاری اعلام کرد که سپر موشکی آمریکا در اروپا که برای رهگیری و نابودی موشک های در نظر گرفته شده، به سادگی می تواند برای پرتاب موشک‌ های تهاجمی بکار گرفته شود. پوتین هشدار داد که در صورت خروج واشنگتن از این پیمان، مسکو نیز به آن پاسخ شدیدالحن داده و سامانه های موشکی «اسکندر» بطور دایم در منطقه کالینینگراد مستقر خواهند شد. البته این موشک‌ ها فعلا در چارچوب پیمان فوق قرار ندارند، ولی به تدریج می توانند با موشک های دارای برد بیشتری مجهز شوند.

ضمن اینکه در دکترین جدید هسته‌ ای آمریکا نیز اعلام شده که تدابیری در رابطه با ادعای نقض پیمان نابودی موشک‌ های برد کوتاه و متوسط از سوی روسیه در نظر گرفته شده و این کشور ممکن است موشک‌ های غیرراهبردی هسته‌ ای خود که دارای برد کوتاه و متوسط هستند را در پایگاه های دریایی آمریکا مستقر کند.

"سرگیی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه در ماه مه اتهام آمریکا در مورد نقض پیمان موشکی از سوی مسکو را یک «ادعای سیاسی و بی ارزش» و کاملا بی پایه و اساس نامید و یادآور شد که طرف آمریکایی خود هیچ اقدامی در رفع نگرانی های روسیه نکرده و به سووالات منطقی این کشور در باره اقدامات خود که ناقض پیمان نابودی موشک‌ های برد کوتاه و متوسط است، پاسخی نداده است. ریابکوف امکان تحریم مضاعف آمریکا علیه روسیه را بعید ندانسته و یادآور شده بود که طی شش ماه گذشته دولت آمریکا تحریم های ضدروسی را 12 بار تشدید کرده و تیرگی اوضاع در روابط دو کشور بشدت تعمیق شده است.

حفظ پیمان موشکی دیگر برای واشنگتن اهمیت ندارد

"مایک کافمن" کارشناس موسسه تحقیقاتی ویلسون به این روزنامه گفته است: دستور جدید ترامپ به منزله آن نیست که آمریکا به این زودی تحریمی علیه روسیه اعمال کند. به گفته وی، قانون بودجه نظامی سال 2018 از دولت آمریکا خواسته تا گزینه ها برای تنبیه روسیه به خاطر نقض پیمان نابودی موشک‌ های برد کوتاه و متوسط را در نظر بگیرد و دستور ترامپ نیز در همین راستاست.

به عقیده این کارشناس آمریکایی، در حال حاضر حفظ پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی (استارت-3) برای واشنگتن اهمیت بیشتری دارد، در حالیکه پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط توافقی مرده است و دیگر نمی توان آن را حفظ کرد. این مساله از اظهارات سیاسی مقام های هر دو کشور مشخص است.

لازم به یادآوری است که پیمان استارت-3 در سال 2011 بین دو کشور منعقد شده و دوره اجرای آن در سال 2021 به پایان میرسد و بر اساس آن، تعداد مهمات هسته‌ ای روسیه و آمریکا تا 1550 واحد و تعداد سامانه های پرتاب موشک، تا 700 واحد، باید کاهش یابد.

"ویکتور میزین" کارشناس مسایل امنیت بین المللی معتقد است که در صورت وجود اراده سیاسی لازم و آگاهی از وضعیت دشوار کنونی، امکان توافق عاقلانه روسیه و آمریکا برای ادامه تعهدات خویش در راستای پیمان نابودی موشک‌ های برد کوتاه و متوسط همچنان وجود دارد.

برخی کارشناسان نیز یادآور شدند که روسای جمهوری روسیه و آمریکا توانند در مورد امکان ازسرگیری مذاکرات پیرامون پیمان نابودی موشک‌ های برد کوتاه و متوسط به توافق برسند. البته این خطر جود دارد که اعمال فشار بیش از حد واشنگتن عیله مسکو باعث تشدید مواضع کاخ کرملین در اینباره شود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
روسیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است