جنگ فراه بر سر آب، بقیه بر سر لحاف ملانصرالدین؟
شما در سایه جنگ فراه و متهم کردن ایران، در حال جابجایی هشت هزار خانواده پشتون پاکستانی در هرات هستید. به این وسیله هم مردم را سرگرم کردید و هم ایرانیان را تا حس نکنند که در همسایگی شان لانه های تروریزم آباد می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۱    ۱۳۹۷/۲/۳۰ کد خبر: 151199 منبع: پرینت

در فراه جنگ بر سر آب است؛ حتما در غزنی، بدخشان، بغلان، قندوز، بلخ و سر پل و... بر سر لحاف ملا نصرالدین جنگ است.
بند کمال خان ولایت نیمروز، بند سلما در هرات و بند بخش آباد در فراه، از بزرگترین بندهای آبی در غرب افغانستان بشمار می‌رود که کار آنها در چند سال اخیر بگونه جدی آغاز و دنبال شده است.
آب‌های جاری این بندها به ایران می‌رسید و آب مناطق شرقی این کشور را تامین می‌کرد. مقام‌های ایرانی پیش از این از بند سازی‌های افغانستان انتقاد کرده و آن را از دلایل مهم کم آبی در کشورشان خواندند.
این در حالی است که بر روی دو رودخانه ای که به ایران می رود بند ساخته شده است و بر روی سه رودخانه ای که پاکستان می رود هیچ برنامه بند سازی جریان ندارد.

"جنگ فراه، جنگ آب است
جنگ قندوز جنگ خاک است
جنگ ننگرهار جنگ ترانزیت است
جنگ شمال بخاطر ناامنی ساختن آسیای میانه است،"

چند روز پس از حملۀ گستردۀ طالبان بر شهر فراه، طارق شاه بهرامی وزیر دفاع؛ ویس احمد برمک وزیر داخله؛ معصوم استانکزی رییس امنیت ملی و جنرال جان نیکلسون فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع به فراه رفتند.

طارق شاه بهرامی، در دیدار با مقام‌های محلی و باشندگان فراه می‌گوید، جنگ فراه، «جنگ مدیریت آب» است. وزیر دفاع می‌افزاید، ساخت بند سلما و بهره‌برداری از این بند، برخی کشورهای همسایه را نگران کرده است و آنها تلاش دارند تا با ناامن کردن این ولایت به اهداف خود برسند.

جنرال جان نیکلسون فرمانده ناتو نیز می‌گوید، طالبان با حمایت‌های نظامی کشورهای همسایه بر شهر فراه حمله کردند. او ضمن تاکید بر حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، می‌افزاید، شهر فراه سقوط نکرده و آنها نمی‌گذارند این شهر سقوط کند.

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله، در این نشست می‌گوید، کسانیکه در اجرای وظیفه غفلت کرده‌اند، مجازات خواهند شد. او می‌افزاید، پولیس به زودی شاهد تغییرات جدی خواهد بود. به گفتۀ وزیر داخله، در حال حاضر در 15 ولایت کشور جنگ جریان دارد و نیروهای امنیتی مصمم اند، تا هراس‌افگنان را سرکوب کنند.

معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی، با دسسیه خواندن جنگ فراه می‌گوید، پس از انهدام کارخانه‌های تولید مواد مخدر در ولایت هلمند که سودش به جیب طالبان می‌رفت، این گروه با حمله بر شهر فراه تلاش می‌کنند، برای تجارت مواد مخدر، جای پایی در این ولایت برای خود باز کنند.

در اینجا جادارد از وزیر دفاع سوال شود که جنابعالی چرا در سفر به ایران بجای تعارفات تشریفاتی بصورت علنی از ادعاهایی که علیه ایران داری با مسوولان ایرانی سخن نزدی؟
چرا مسوولان نظامی ایران را خطاب قرار ندادی که از برخی مخالفان مسلح (اگر واقعیت دارد) حمایت نکنند؟
چرا به مسوولان سیاسی ایران گوشزد نکردی که علیه حکومت افغانستان اخطار صادر نکنند؟
چرا به همسویی همسایگی بیشتر میان افغانستان و ایران تاکید نکردی که باعث تضعیف سوء تفاهم های موجود شود؟
و ده ها چرا و اما و اگر های دیگری که خایفانه بعد از خروج از ایران این جملات را برزبان می آوری.

وقتی با مقام های ایرانی مذاکره می کردی از همسویی متقابل حرف می زدی و از ایرانی ها خواسته بودی در زمینه تجربیات نظامی و با وزارت دفاع افغانستان همکاری کنند و زمانیکه ایران را ترک می کنی تازه یادت می آید که باید ایران را متهم به حمله در فراه می کردی؟

اسیران و دستگیر شده های جنگ فراه همگی آنان به زبان پشتو صحبت می کنند و ظاهرا نظامیان پاکستانی نیز در میان کشته ها و اسرای طالبان دیده شده است، بعد جنابعالی بدون دلیل خاصی ایرانی ها را تحریک می کنی و می گویی که جنگ فراه کار آنان بوده است؟

ما نه از ایران می ترسیم و نه سر وسری با ایرانی ها داریم، بل همیشه از سوی ایران بوی ها تهدید شدیم که به دفاع از مهاجرین برخاسته و خواهان احقاق حقوق مهاجرت برای هموطنان شده ایم، اما اگر واقعیت را بنگریم، شما ارگ نشینان به دستور مستقیم آمریکایی ها تصمیم گرفته اید تا روسها و ایرانی ها را تحریک کنید تا وارد جنگ افغانستان شوند. مانند کاری که در سوریه و عراق، آمریکایی ها انجام دادند.

شما در سایه جنگ فراه و متهم کردن ایران، در حال جابجایی هشت هزار خانواده پشتون پاکستانی در هرات هستید. به این وسیله هم مردم را سرگرم کردید و هم ایرانیان را تا حس نکنند که در همسایگی شان لانه های تروریزم آباد می شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ فراه
وزیر دفاع
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   این اوغانها مدت ها است که طرح تحریک کردن روسیه و ایران را دارند و بارها روسیه در این زمینه عکس العمل نشان داده است.
شیما کابل

>>>   متاسفانه شخصیت وزیردفاع ما خیلی ضعیف است ،دراثنای صحبت همیشه سرفه های مصنوعی وغیر ضروری میکند همانند مرحوم استاد ربانی ، از نظر روانشناسی اینگونه افراد خیلی ضعیف النفس بوده ودر هر موردی تصمیم درست گرفته نمیتوانند همیشه متردد ودودل هستند به اجرا کامل کاری متیقین نیستند فکر میکنند نمیتوانند ، نخواهد شد ، ازارائه نظرخود هراس دارند قاطع نیستند ،
ر

>>>   پیشنهاد شما به دولت چه است که با این پشتونهای مهاجر چه نوع برخورد شود.

>>>   اگر واقعا مهاجرین بی سرپناه ومظلوم کشور ما،فرق نمی کند درهرکشور واز هر ملتی که است که از فشار ظلم عودت کرده اند باشند، روی سرما جای دارند، اما بنظرمن این پلان انگلیس است که بخاطر تضعیف اقوام ساکن وبومی یک منطقه افراد پلان گذاری شده ازیک کشور دیگر را به نام مهاجر وغیره درآنجا ساکن میکنند،بعد ازگذشت اندک زمان آنان مالکان مقتدر وخودمختار آنجا شده وبا ساکنان بومی سرجنگجال ومنازعه را آغازمیکنند که درنتییجه بومیان مجبور بترک مناطق استراتیژی خودشده ومهاجر نماها سلطه گری وبه تخریب ماحول می پردازند که نمونه آشکارآن را اسرائیل غاصب میتوان نام برد که درابتداء مشت اندکی یهودی بی سرپناه توسط آمریکا وانگلیس درسرزمین فلسطین ساکن گردیدند که امروزه بلای جان مسلمانان شده وتبدیل به یک حکومت مقتدر وجهان خوارگردیده
بنابراین به یقین می توان گفت‌ که فردای نزدیک ازدود این کنده نمناک کورخواهیم شد وآن وقت چاره ی هم نمی توان اندیشید
یک نمونه کوچک دیگر آن مهاجرین فعلی ساکن درهرات هستندکه سالانه صدها جنایت مخفی وعلنی ازناحیه آنهامتوجه هرات می شود.
بنظرمن مسئولین وهراتیان باتدبیر روی این پلان بیندیشندمبادافردای خطرناک مارا تهدیدکند
البته باید گفت که بنده باهرگونه تعصب قومی،زبانی،نژادی،ومنطقوی بشدت مخالفم وآن راعملی نه تنها غیراسلامی حتی غیرانسانی می دانم امیدوارم دوستان که نظرمی دهند ازاین پدیده شوم بشدت به پرهیزند وگرنه مورد نفرین خدا ورسول ومومنان میگردند
وهیچ کس حق ارائه ی نظری ملیتی وزبانی وغیره...را ندارد
هاشمی

>>>   با جابجای قومی تمامی کشور ما به معامله گری ها سوق شده این ....نابکار و خیله گر عمرش به اخر رسیده
جلال

>>>   حکومت لطف کند و مهاجرین را در ولایات خودشان برایشان خانه و انکانات زندگی مهیا نماید و هراتیان را به حال خود بگذارد

>>>   اشرف غنی وکرزی دونماینده سیاست انگلیسی است که میخواهند طرح پستونیزم شدن در سراسر افغانستان پیاده میکنند این یک توطعه ای است که سالها قبل در سند پاکستان طراحی شده توسط حکمت یار و نواز شریف و سیاف و غنی وکرزی که انگلیس طراح، آن بوده مانتد سرزمین فلسطین که از دست اعراب خارج شد وامروز دارند در تمام نقاط افغانستان مهاجرین تربیه شده و بابرنامه میفرستند سه سال قبل در خوست فرستادن وحالا در دیگر نقاط افغانستان میفرستد و هر چه ملک وزمین فروشی باشد فقط پشتون ها میخرد قیمتش مهم نیست در قندوز درکابل در مزار شریف در هرات ملت تاجک وهزاره و ازبک وسادات و همه بیدارنشنود افغانستان میشود یک اسراییل دیکر بنام پشتونستان طرح اینطور بوده که بقیه رهبران خودفروخته سرشان را با پست های بزرگ گرم کنتد تا مردم آنقوم سلاح شان را بگذارند واین کار خلع سلاح توسط غنی خان انجام شد وامروز دارند کار جا بجایی را انجام میدهند طرح خارج کردن مهاجرین بابرنامه قبلی تنجام میشود فقط پشتونها را که ترییه شده وآمادگی جنگ را دارند میفرستند وهمه اینها مسلح هستند وقتی مطمئن شدند همه را قتل عام میکنند وبعد رهبران آن قوم های دیگررا گوش وبینی شان را میبورد میفرستد ببادارانش
بینام از وردک

>>>   اگر واقعاً این حرف راست است بسیار پلان خطرناکی است که اشرف غنی ومشاورین پشتونش بخاطر تحکیم قدرت پشتونیزمی وتضعیف اقوام دیگر توسط کوچی های وحشی روی دست گرفته است.

>>>   اینجا افغانستان است، مغلستان نیست

>>>   زنگ خطر
تاجیکان خفته را بیدار کنید
دولت فاشستی قبیله افغانستان کوچی ها را در دوطرف بند سلما در هرات جایگزین میکند از یکطرف روابط پارسی زبانان را قطع میکند تا تاجیکان قدرتمند نشوند از طرف دیگر برق تاجیکان هرات را در انحصار و گروی پشتون ها ( اوغانها یا افغانها ) میدهد همانطور که هزاره ها را از برق توتاب محروم ساختن اگر برق توتاب از راه بامیان عبور میکرد باز هر ساز که هزاره ها میزد دولت باید میرقصید اگر دولت علیه هزاره ها اقدام میکرد آن موقع هزاره ها برق استان های جنوبی را و برقیکه به پاکستان میرود از پروژه توتاب آنرا قطع میکردند در اینصورت تمام کارخانه های سرمایه داران و سران قبیله در استان های جنوبی سقوط میکرد و به اقتصاد اوغان های قبیله و اقتصاد پاکستان و افغانستان ضربه محکم وارد میشد حالا هم انحصار برق بند سلما هم در هرات همین نقش را بازی میکند اگر قطع گردد تمام سرمایه داران تاجیک در هرات کارخانه های شان سقوط میکند و اقتصاد تاجیکان ضعیف میشود و از قدرت و توانایی تاجیکان جلوگیری میشود

>>>   درود و مهر بر شما !
ترفند هاي تاحال بر ما گير داده و مانع ملت شدن ما شده است !
١:رييس جمهور افغان
٢:مخالف حكومت افغان
٣:انتحاري افغان
٤:ملت افغان
٥:جميعت حلال احمر افغاني
٦:پول افغاني
٧:شركت هوايي آريانا افغان
٨:افغان فيلم
٩:افغان موزيك
١٠:ده افغانان
١١:افغان يونايتد بأنك
و هزار نمونه ديگر كه افغان است شما چي فكر ميكند مشكل در كجايي كار است ؟؟
آيا زمان فدرالسم و يا هم تجزيه فرانرسيده؟

>>>   من فكر ميكنم يگانه راه هل تجزيه افغانستان

>>>   منطقه در شهر کهنه کابل دیوغانان نام دارد، نه ده افغانان..این یک خیانت است به مردم کابل اصل:

>>>   افغانستان عزیز متعلق به تمام اقوام عزیز افغانستان است . همه اقوام تاج سر هستند و ازاد هستند که در هر منطقه افغانستان عزیز ساکن شود . سالها است که همه ما همدم و هم درد یک دیگر هستیم و اخوت اسلامی در بین مان قرار دارد نگذارید که دشمنان در بین ما فتنه بر قرار کند . ما همه اول انسان هستیم و دوم برادر . افغانستان زیبا خانه من مردمان خوبش خواهر و برادران من
یوسف زی

>>>   اگر چنین غلطی شود ما هراتیهای اصیل کاسه صبرمان لبریز شده و بر علیه پشتونیزم ها قیامی شدید میکنیم غضب و خشم خود را بر سرشان فرو می آوریم اجازه نمیدهیم احمق ها مانند اسراییل سیاست غاصبانه کثیف خود را پیش برند.
ظالم ستیز

>>>   پشتون پرست های متصب با بی شرمی تمام میگویند غاصبان بر سر ما جا دارند بیایید و زمین های فارسی زبانان را غصب کنید وقاحت و بی شرمی را از حد گزرانده و جز قوم پرستی و خود خواهی هیچ در کله شان هیچ مفکوره ای وجود ندارد تاجیکان و هزارهگان اگر مرد غیرت هستید بیدار شوید مگر نه این پشتون پرست ها تمام سرزمین خراسان ما را اشغال میکنند و همه را به نام خود جعل میکنند اگر دیر بیدار شویم کلاهمان پس معرکه است
واقعا من به شدت عصبانی هستم که چطور یک پشتون خود پرست بی شرم به خودش اجازه میدهد تحت عناوین دروغین قوم پرستی کثیف خود را ظاهر کند و سرزمین های ما را غصب کند!!العجب از این حد خکد پرستی و خودخواهی و بی شعوری

>>>   زمانی کی هزارها از ایران برگشتند و در هرات ساکی شودند..شما کوجا بودی این مسایل را مطرح کونید هرات ۴۰ درصد قبل ازین پشتون بودند حالا چی فرق میکوند ۵۰۰۰۰۰ هزار ازافه شود کشوری خودشان هست خاریج کی نیست این شیطانت هابرای چی هست

>>>   مهاجرانی که از پاکستان اجراج شده خود خانه ، زمین و جایداد دارند ، و حکومت قومی میخواهد انها را بر خلاف میل شان به مناطقی که حکومت برای اهداف آینده خود در نظر گفته جبجا کند . مردم افغانستان هشیار باشند .
زلمی از هامبورک

>>>   کاری که قوم پشتون کردن بدتر از
سیاست آمریکاه وصهیونیست امروزی
است کاری این هادر تاریخ نیست این
قدر بی ... است اصلا به آبروی
خود نمی آوردبه کشتن چپاول تمام کار
بی خجالت بی حیثیت را کر دن

>>>   اشرف غنی روی خود را مثل هاشم خان و عبدالرحمان خائن در تاریخ سیاه میکند. در هرات صدهاهزار نفر در فقر و بدبختی بسر میبرند. زمین باید به آنها داده شود نه افراد ولایات دیگر افغانستان. اشرف غنی خیانت خود را ثابت میکند.

>>>   یک تن از این فاشیست ها را مردم هرات ما اجازه ندهند

>>>   خوب از این به بعد هرات هم مانند کندز و بغلان دجار مشکلات زیاید میشود

>>>   این کوچ - تقل و انتقال پلان استغماری است تا بدین صورت بنام یک قوم با اعتبار افغانستان تروریست های چند ملتی کشور های غربی را در متناطق متصل با آسیای میانه و عرب کشور با ایران برای ترساندن این دو متطقه جابجا و در موقغ ضرورت از آنها در جنگ علیه آسیاتی میانه و ایران که با پلان های استعماری امریکا و انگلس سر سازش ندارند استقاده صورت گیرد.

>>>   این سیاست های کلان پشتونیزم است که درنظردارد تا اقوام پشتون را درمناطق غرب وشمال کشور جابجا کند. ازابتدا هم من شک داشتم که درپشت پرده مهاجرین که ازپاکستان اخراج میگردد یک توطعه درکاراست. که منظورازتوطعه همان جابجایی پشتونها درگرد وپیش دریای هریرود است.

>>>   این هم یکی دیگر از سیاست های پشتون سازی در افغانستان هست. باید فارسی زبانان افغانستان با هم متحد شوند اگر میخواهند از بین نروند

>>>   سلام مگر هرات از پدر شما است که مخالف حضور مهاجرین می شوید مگر ان ها افغان نیستند بعد می گویید پشتون نژادپرست است شما نژاد پرست هستید

>>>   به این طائفه ... هیچ اعتماد نیست. نگذارید اینکار را کنند وگرنه هرات را به گورستان هراتیان اصیل تبدیل خواهند کرد.

>>>   هر وقت مسآله پشتونی باشد فاشیست ها داد برابری و انسانیت میدهند تا اهداف شوم پلید خود را پنهان کنند اما سالهای بسیار است قوم پرستی و شر اندازی این ناقلین پشتون برای همه مردم شمال آشکار است و فقط باعث تنفر بیشتر از خود و عکس العمل شدید در زمان مناسب خواهند شد من به این خود پرستان هوشدار میدهم هر عمل ننگی عکس العمل در وقت مناسب از مردم اصیل خراسان را در تبع خود دارد و مطمئن باشید اگر شر اندازی کنید ما شما را بی پاسخ نمیکنیم پس فتنه جدیدی شروع نکنید..

>>>   برانیکه نظریات اریه میکندبه نظر بنده درامور اجتماعی اگاهی کامل دارد از طرف شمایان که نماینده های خویش ازطریق انتخاب به تسوید وتصویب قانون اساسی به مرکز اعزام شده بودند بعد از تسوید قانوی اساسی را تصویب نمود. که در ان قانون تذکریافته(کسیکه در محدوده جغرافیه افغانستان زنده گی میکند بر ان افغان اطلاق میشو. یک افغان میتواند که در هر گوشه وکنار افغانستان زنده گی کند.) یک برادر نوشته کرده اگر پوشتونها به به اطراف واکناف هرات بیایید به گورستان شان تبدیل میکنیم که این نوشته خلاف اخلاق است خودم در دوران حکومت طالبان مخالف شان بودمواکنون هم مخالف تمامی عملکردهای شان هشتم.شما بهتر میدانید که طالب هاتما پشتون نبوده صرف یک قشر در جامعه پشتون بوده. سرنوشت اکابر شما رابه کجا رساندند ازاین لاف شما هیچ جور نمیشوند بیاید دست بدست هم بدهیم وافغانستان عزیز خویش ازین بد بختی ها نجات دهیم،
با احترام
ححح

>>>   من به به عنوان هزاره موافق هستم زیرا اولا آنها هم وطن ما هستند هر جای افغانستان بخواهند میتوانند زندگی کند افغانستان ملک شخصی کسی نیست مال همه افغانستانی ها است. دوم اینکه از زیاده خواهی تاجیکها در هرات جلوگیری میشود باور کنید که با وجود ظلمهایی که پشتونها به ماروا داشتند من که در غزنی زندگی میکنم تاجیکها غرنی هرچند اقلیت هستند ولی خدا نکند زور بیافند!!!
باور کنید تعصب که تاجیکها دارن پشتونها ندارند. چونکه ما با پشتونها همسایه وهمزیستی داشتیم وداریم.

>>>   من به این باورم که خروج افغانهای مهاجر از پاکستان یک پلان سیاسی کثیف انگلیس است که به موافقت و کمک دولت پاکستان و موافقت سیاسی دولت افغانستان صورت میگیرد من به پاکستانی ها حق میدهم که افغانهایی که تنها مهاجر هستند و تابعیت پاکستان را ندارند و زن پاکستانی ندارند و شغل و کسب و تجارتی در پاکستان ندارند و بدون کمک مالی دولت پاکستان از گشنگی میمیرند و یا امنیت عمومی ندارند دولت افغانستان مجبور است که ایشان را در امدن به افغانستان کمک کند چون افغانستان خاک شان است
لاکن این مردم قبل ازینکه به پاکستان بروند حتما ادرسی و سکونتی در افغانستان داشتند دولت میتواند که ایشانرا به ادرس های سابق شان بفرستد و کمک مادی و غیره بنماید در مناطق اصلی شان تا به پای خود ایستاده شده بتوانند در همان منطقه اصلی شان هم زمین های دولتی و هم زمینهای که این مردم قبلا صاحب بودند برای شان عرضه کند اگر اب کافی ندارند برای شان در محیط شان بندها و نهر ها بسازد و اگر برق ندارند دولت به ایایت شان برق بفرستد اگر دولت دوست افغانستان است و مردم خواهان انکشاف مملکت خود هستند باید تمام شهر ها و تمام ولایات افغانستان سهم و پیشرفت مساوی داشته باشند حالا که هرات اب و برق دارد یک ملیون غریب ونادار نیز دارد

>>>   توطئه باشه علیه مجیدی چون او اولین کسی بود گفت جلو اشغال هرات گرفته شود غنی میخواهد زمین های دولتی هرات را به اوغان های لوی پاکستان بدهد

>>>   وحت ملی، و من افغان نیستم۰
ما برادری و وحدت ملی واقعی میخواهیم نه یکسان سازی جبری همه قوام کشور زیر نام یک قوم بنام افغان۰
تنها با همدیگر پذیری و احترام متقابل به ارزش های واقعی فرهنگی، هویتی، لسانی، و تاریخی یکدیگر به وحدت ملی میرسیم، نه با بزور قبولاندن نام یک قوم بر تمام باشندگان کشور، و انکار از تمام ارزش های دیگران۰

>>>   فقط همان یک طبقه و همان یک گروه بیفرهنگ است که باعث تمام پسمانی، بد بختی، بد نامی، و تمام کشمکش ها در کشور ما شده اند و باعث درد سر برای همه متباقی شده اند۰مانع سرشماری همین ها میشوند، انتخابات را همین ها گوسفندی ساختند، تقلب همین ها میکنند، انتحار همین ها میکنند، انفجار همین ها میکنند، زورگوئی همین ها میکنند، نوکری پاکستان را همین ها میکنند، دو دشنام و فحاشی همین ها میکنند، دیگر چه ماند۰

>>>   افغانستان از هر افغان است کسی که افغان نیست رویش سیاه است هر افغان حق دارد که در هر کنج و کنار افغانستان خواسته باشد زندگی کند.
فهیم از کارته نو کابل

>>>   سلام به همه افغانهای غیور
مقرری ها به یک قوم خاص مربوط نه میباشد نظر به لوزوم دید مقام مقرر میشود، هر افغان که از هرقوم باشد افتخار این کشور است چرا شما ترس از یم قوم پشتو، تاجک و یا هزاره دارید همه برادر با هم برابر است
برادرشما عتیق الله

>>>   اگر صرف اشخاص فوق الذکر از قوم پشتون در ولایت هرات که بدون مرکز این ولایت اکثریت مطلق مردم ولسوالی های این ولایت را قوم پشتون تشکیل میدهد در پست های حکومتی ولایت هرات ایفای وظیفه مینمایند دران صورت یک ظلم بزرگ در برابر این قوم میباشد در حالیکه بیشتر از 60 فیصد مردم این ولایت را قوم پشتون تشکیل میدهد
فریدون هراتی

>>>   پارسیان هرات باید هرچه عاجل جلو این خیانت ها را بګیرند و ګر نه...

>>>   تا زمانی که فارسی زبان ها به جای اتحاد به جان هم افتاده اند و یکدیگر را از صحنه خارج میکنند جای تمامشان را پشتو زبانها (افغان ها) می گیرند... تا وقتی تاجکها و هزاره ها (و ازبک ها) بیدار نشوند این کشور اوغانستان است....

>>>   بلی کاملا" درست است رادیو تلویزیون و روزنامه اتفاق اسلام این رسانه های شخصی والی هرات میباشد.و روفیان هم یک شخص... است.

>>>   این مردم از تاریخ پر تعصب گذشته درس عبرت نمی گیرند، آینده ما را هم خراب می کنند، خودشان که زندگی انسانی ندارند و نداشته اند، زندگی دیگر مردمان که دوست دارند مثل انسان زندگی کنند را خراب می کنند. تمام فساد زیر سر آقای کرزی است، خداوند عمر این دولت... را هر چی زودتر کوتاه کند.
جهانگیر...

>>>   هرات یک شهر پارسی است متعلق به فارسی زبان هاست...
الهه از عیدگاه

>>>   تاجائیکه بنده در هرات ایفای وظیفه نموده ام مشکل در عدم موجودیت کدر و ظرفیت در بین قوم تاجک در هرات میباشد اکثریت هراتیان بالاتر از صنف 12 تحصیل ندارند
جوادی از شهر مولاعلی

>>>   کسانیکه مسایل قوم و قوم پرستی را در ولایت باستانی هرات دامن میزنند دشمن ارشد ما مردم ولایت هرات میباشند
زلمی غوریانی

>>>   این یک واقیعت است پشتون ها هنوز از مرکب...پائین نیامده اند...خدا هدایت شان کند
کرم

>>>   اسم من فقیر محمد از ولایت هرات
جای بسیار تعصب است پشتون ها کیست از یهود و اسرايل امده یا از شوروی یا امریکا از همین وطن هست حق دارد از همه حقوق خود برخوردار باشند کوشش کنید به تعصبات لسانی و قومی دامن نزنید پشتون تاجک هزاره ازبک همه افغانها هست و با هم برادر هست بکوشید جلو توطبه های خارجی ها خصوصآ... و پاکستان را خنثی کنید ا‍ګر در تمام ولایت یک پنج یا ده نتفر پشتون کار کرد حق ندارد ازین وطن نیست در دیګر ولایات دری زبان یا هزاره و یا ازبک در دستګاه دولتی کار نمیکند چرا وطن خویش را توته و پارچه میکنید...

>>>   قوماندان امنیه هرات هم کسی است که نماینده طالبان بود و علیه مسعود کتاب هم نوشته است.

>>>   جناب فقیر محمد از هرات. صحبت شما کاملا بجاست ولی چرا در دیگر ولایات حتی 1 نفر از هرات را نمیبینید؟ شما کدام هراتی را در قندهار در مزار در کابل یا جلال اباد نشان دهید که مقام بست 2-3 داشته باشد. این حق هر کس است که در مقامی که لیاقتش هست کار کند اما تاکید میکنم" در مقامی که لیاقتش هست" !!! موفق باشید.

>>>   فراموش نکنید که هرات باستان به شهامت پشتونها در طول تاریح نکهداری شده و اکثر مردم اصلی هرات هم پشتونهای هستند که هرانی اصیل خود را میدانند

>>>   وقتي يك فرد از ولايات ديگر در هرات رئيس مقرر ميشود اكثريت ازان به خوبي اطاعت ميكنند اما اگر هراتي خوشان بود از چهار طرف ذره بينها را ميگيرند و به پاليدن عيب هايش شروع ميكنند

>>>   اين طور معلوم ميشود كه شما نميدانيد يا ميدانيد نميگويد پشتون ها مهره اصلي آمريكا و انگليس در آسياي ميانه هستند جون اينها محارت كامل در ارثه معامله گرائي ... دارند تاريخ را ورق بزن ميداني استكبار منافيع خويش را در وجود اين قوم ميبينند از اين رو... بزرگترين دشمن آمريكا مرز با هرات دارد نه تنها در هرات بلكي در تمام ولايات همين گونه است نظر به گذارش شما 60 درصد ديپلماتها يا فغانستان در كشورهاي خارجي پشتون اند چون همه خارجي ها منغعت كلي خويش را در وجود همين قوم ميدانند اما با تفكيك برادران پشتونيكه همواره در سدد اتخاد اتفاق برادري و برابري هستند و دشمن استكبار و متجاورين در صت ديگر اقوام قرار دارند
اقبال

>>>   ...خواهش میکنم... اتفاق و وحدت را بین اقوام ستمدیده این کشور تقویه کنید.
تشکر
نادر

>>>   دوست عزیز آقای جعفری شما بر اساس کدام معیار مدعی هستید که در هرات کدر وجود ندارد. مشکل در دید شماست و گرنه ماسترهای زیادی در هرات هست که دوست ندارند حیثیت علمی خود را فدای سیاست یک تعداد آدمهای بی سواد مانند نوری و غیره نمایند. اگر بیاد داشته باشید آقای بهره و آقای مخلص در زمان تصدی ولایت توسط... اصلی سید حسین انوری از وظیفه شان کنار رفتند چون نمیخواستند که غرور علمی شان را با شخص فاسدی چون انوری به معامله بگذارند.

>>>   عزیزان محترم:
طوریکه ظاهرا پیداست همه با انترنت وسایت های خبری سروکار دارید واقعا از شما بعید است که موضوعات قومی سمتی و نزادی را بحث نماید...

>>>   هرات باستان مهد دری زبانان میباشد نه فارسی های فارس.
محمد ناصر از المان

>>>   لیلما ابراهیمی
فکر کنم هراتی های... بیگانه پرستترین های دنیا اند. اولا که اینهای که شما می گوید صلاحیت های رئیس جمهور است و آقای نوری نمی تواند چنین کاری انجام بدهد. دو اینکه یک جوان صادقانه برای کشورش کار می کند و بعضی از حلقه های... نمی خواهد این جوان به کارش ادامه بدهد. متاسفم.

>>>   ... در زمان انوري خيانت بس عظيم به حق هرات شده،... جند هزار هزاره ها تذكره هراتي كفتن و شهرك ها در همه جا ساختن.
محصل دانشكاه هرات در زمان انوري

>>>   من که اصلان پشتون نستن خو واقعا که پشتون ها در دارارت مرکزی دولت بسیار ضعیف است چهل فی صد اداره دولتی را هزاره ها تشکیل میدهد بهد تاجکها در قدم سوم پشتون ها

>>>   آقای محمد ناصر ازآلمان شما که از مشکلات وطن نتان خود را دور کرده اید لطفا غم مردم هرات را نخورید به فکر خود و فامیل محترمتان باشید.
محب از هرات

>>>   اقوام ترک و تاجک باید بیدار شوند جلو... را بگیرند ورنه... جای همه دست آوردهای فرهنگی مردمان ترک و تاجک را در هرات خواهد گرفت
عطاالله از کابل

>>>   برادران عزیزبجای تعصبات قومی به فکر یکپارچگی باسید تا بتوانید یک آینده روشن داشته باشید .هرات مهد پشتونهاست و هر کس حق دارد در هر پستی که لیاقت و شایسته گی داشته باشد کار کند.

>>>   هراتی ها شایسته همچون اقدامات هستند چون هر گاه یک تاجیک، هزاره، ازبک یا یک شهروند غیر پشتون در هرات مقرر می شود هراتی ها علیه او موضع می گیرند و او دل آن شخص را از زندگی سیاه می سازند... والیان غیر پشتون تبار در هرات از دست مردم آن دیار روزگار خوب نداشتند. هراتی ها فقط تابع زور پشتون ها هستند. بعد از 24 حوت 1357 هجری شمسی هراتی ها ثابت کردند که در مقابل زور پشتون ها کرنش و سر خمی می نمایند چون هراتی ها ... خودکش و بیگانه پرست هستند...

>>>   یادش بخیر امیر صاحب عمومی حوزه ای جنوب غرب محمد اسماعیل خان را چونکه مردم هرات ناشکری کرد با این مرد ابر قدرت.
امانی

>>>   بلی زمان که سید حسین انوری والی هرات بود ایشان هم تعداد زیاد از هزاره ها را در شهر هرات باستان که از قبل مربوط به تاجیک ها بود ساکن نمود و راضی را که مربوط به تاجیک ها بود شهرک های هزاره نشین ساخت

>>>   مهتاب.
متاسفانه مشکل ما در این است که هیچ کس را قبول نداریم.همیشه گپ از پشتون و ازبک و هزاره بوده و نژاد برتر یا کمتر به جای اندیشیدن درباره ی لیاقت و کاردانی! حس تخریب و کوبیدن و کینه ورزی در رگهای همه ریشه دوانده و این نهایت بیچارگی یک ولایت نه بلکه یک مملکت است. ما نیاز من کسی هستیم که با دل و جان کار کند، چه فرقی میکند که از کدام تبار و نژاد است. این که آقای روفیان ریاست را دارد و یا فلانی پستی دیگر را، یکبار هم به جای عجولانه یا ناعادلانه قضاوت کردن، از عملکرد ایشان آگاه شویم و از توانایی و استعدادشان. هیچ شاگردی بدون امتحان به صنف بالاتر راه نمی یابد و لیاقت و عدم لیاقتش را گذشت زمان مشخص میکند. تا عینک سیاه بدبینی را از چشم بر نداریم، دنیا را از همان زاویه دید خود، سیاه و کوچک می نگریم!

>>>   بدبختی ما عدم احترام و اعتبار به یک دیگر است بگذار هزاره پشتون تاجیک و اقوام دیگر برای ساختن کشور خود سهم داشته باشند .هیچ فرقی نمیکند و شما کسانیکه منافقت میکنید به ارمان خود نمی رسید.
عبدالطیف اکرمی

>>>   بيشتر هراتي ها پشتون هستند.

>>>   ناگفته نماند که اهالی هرات 80 فیصد پشتون هستند (در شهر کمتر اما ولسوالی های هرات تقریباً 100 فیصد پشتون هستند ) اگر دقیقاً احصائیه گیری شود پست های دولتی زیادتر بدست غیر پشتون هاست تا بدست پشتون ها.

>>>   چرا خود را به گوچه علی چپ می زنید پشتونها صاحب این مرز و بوم می باشند و هیچ وقت ادعای تنها سالاری را هم نکرده اند این دیگر اقوام مهاجر هستند که تشنج و خود محوری را میخواهند و سرشماری چوکی ها و مقامات را می کنند که به هیچ عنوان پشتونها این فکرها را نمی کنند
هراتی

>>>   تمام کسانی که نام برده شده اصلیت هراتی داشته و جدا از اینکه پشتون باشند هراتی هستند لطفآ تفرفه نیدازید هراتی هراتی هست به هرات پشتون و تاجیک یک است
توخی

>>>   مقرری ها به یک قوم خاص مربوط نه میباشد نظر به لوزوم دید مقام مقرر میشود، هر افغان که از هر قوم باشد افتخار این کشور است چرا شما ترس از یم قوم پشتو، تاجک و یا هزاره دارید همه برادر با هم برابر است
کابلی

>>>   ﺳﻼﻡ ﺧﺪﻣﺖ ﻭﻃﻨﺪاﺭاﻥ ﮔﺮاﻣﻲ
ﺑﻴﺎﻳﺪ ﺗﻌﺼﺒﺎﺕ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﮕﺰاﺭﻳﻢ و ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻭﺣﺪﺕ و اﺗﺤﺎﺩ ﻣﻠﻲ ﺑﺎﺷﻢ. اﮔﺮ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ. ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﻨﮕﺮﻳﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺸﺘﻮﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ اﺯ اﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺑﺮاﻱ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺮاﺕ ﻫﻴﭻ ﺟﺎﻱ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻧﻴﺴﺖ ﭼﻮﻥ ﻫﻤﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮاﺩﺭﻧﺪ. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺧﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺗﺎﺟﻴﻚ ﺑﻮﺩﻧﺪ اﻣﺎ ﻫﻴﭻ ﭘﺸﺘﻮﻧﻲ ﺻﺪاﻱ ﺧﻮﺩﻩ ﻧﻜﺸﻴﺪ.ﺑﺎاﺣﺘﺮاﻡ.
اﺣﻤﺪﻱ اﺯ ﻫﺮاﺕ

>>>   فیصدی آقای فریدون هراتی کاملاً درست است چون اضافه از ۶۰ درصد ناقلینی که در هرات جابجا ساخته شده بودند مربوط همین قوم هستند۰

>>>   افغانستان کشوری همه ی افغانها است... پدران و اجداد ما در صدها سال گدشته نتوانیستند با جنگهای قومی و زبانی و مذهبی جز ویرانی و خرابی کاری برای افغانستان انجام داده باشند. وضعیتی ک امروز ما شاهد آن هستیم نتیجه ی همان درگیرهای قومی و مذهبی است و طالبان امروز نیز به دنبال پشتونیزه کردن کشور است پس مطرح کردن مسائل اختلاف انگیز به نفع هیچ طایفه و قبیله نخواهد بود بهتر است مردم و جوانان امروزی باشند جهانی فکر کنند و در فکر آینده ی سیاه مملکت باشند که در آینده سیاسیون به ظاهر متفذ و طالبان با مردم و مملکت چه خواهند کرد آیا طالبان افغانستان را پاکستان و عربستان میفروشند و یا دیگران به غربیها و...
بسم الله از هرات

>>>   اکثریت در هرات پشتون است. چرا پشتون ها از ادارات دولتی دور نگه داشته شوند؟ برای اینکه نوکران و مزدوران... جای شان را بگیرند؟ افراد شایسته از هر قوم که باشد باید به کار گماشته شوند و این اختلافلات قومی را کنار بگذارید.
حیوان ناطق بی تعلق به هیچ قوم

>>>   دوستان گرامی باوجودیکه بنده سرسخت مخالف تعصب و مسائیل قومی هستم ولی در بعضی موارد مجبور میکند این فاشیست ها و... که آدم باید تعصب کنند بعضی دوستان ما گفته است که پشتون نها نیز حق دارند افغان هستند این را ما و شما میگویم ولی متاسفانه آنها هستند که دیگران را قبول ندارند فارسی زبانها را به حیث افغان نمیشناسند در صورت که نظر به ضرورت استخدام میگردد پس چرا در سایر ولایات پشتون نیشین یک نفر برحسب ضرورت از فارسی زبانان استخدام نمیشوند شما ببینید در کدام ولایت که ساکنان شان پشتو زبان باشد یک فارسی زبان والی یا معاون والی و یا هم رئیس باشند ولی در اکثریت ولایات فارسی زبان تمام مسئولین شان پشتو زبان است. کاش همه شان باسواد میبود فرق نمیکرد همه پشتون میبود ولی متاسفانه پشتون بودن شان به مدرک ماستری و دکتورا مبدل شده است از... آمده به حیث مشاور یا کارمند ارشد و غیره معرفی میگردد یا کاش حداقل انگیزه برای پشرفت و ترقی کشور میداشتند و میخواستند که دست از خیانت و چور و چپاول بردارند و مردم بیچاره که در طول تاریخ از دست این فاشیست ها در زیر ظلم و ستم بوده رهائی یابند.

>>>   بسیار جای تاسف است به مردی که در عصر که جهان به کجا رسیده هست و اینها هنوز هم به فکر قوم پرستی و منطقه گرایی هستند ای کاش به جای این کارها به فکر دانش تحصیل و ترقی شهر خود باشید اگر واقعا اجیر و دست نشانده بیگانه ها نبستید و به فکر منافقت نمی باشید دنبال پدیده شوم قومیت نگردید دنبال انسانیت انسان ها بگردید

>>>   اسم من فقیر محمد از ولایت هرات ....راست میگوید این یک واقعیت است
جای بسیار تعصب است پشتون ها کیست ...پشتون تاجک هزاره ازبک همه افغانها هست و با هم برادر هست بکوشید جلو توطبه های خارجی ها خصوصآ...پاکستان را خنثی کنید...

>>>   دوستان از شما احترامانه خواهشمندم اگر افغانهای اصیل هستید همچو مسائل را در فکر خویش راه ندهید و گرنه بتاریخ این کشور مراجعه فرمائید و ببینید که کدام قوم به این خاک وقادار بوده و است.
باشنده هرات باستان

>>>   یادمان باشد که 65 % مردم ولایت هرات پشتون هستند ، اما دری تکلم می کنند ....
عبدالله

>>>   فریدون هراتی که در بالا تبصره نموده باید بداند که در هرات 20 درصد هم پشتون وجود ندارد چه برسد برقم دروغ فاحش ایشان که خود را بدروغ از هرات هم میداند! هرات جای اینگونه اشخاص نیست!!! اگر پشتونی هم امروز در هرات زندگی میکند، او از ساکنین اصلی هرات نیست.

>>>   ملمع کاری ها نمی تواند ماهیت را تغییر دهد. بیغم باشید.

>>>   این آدم های .....و بیسوادی که میگویند 40 یا 60 یا حتی 100 در صد هراتی ها پشتون اند، این آمار را از کجا آورده اند؟ این ها افغان ملیتی های اند که حتی هرات را ندیده اند. من خودم من حیث یک شهر وند هراتی میگویم که پشتون ها حتی 20 فیصد هم نمیشوند.
هرات پور

>>>   جانیم ،
هرات ولایتی است که 90% شان پشتون هستند (تاریخ هرات را مطالعه نمایید)اما به لسان دری صحبت میکنند. کمی از تعصبات قومی و خودخواهی بیش از حد انسانیت براید و انسان شوید.

>>>   سلام به خوانندهای محترم
برادران و مسلمانان عزیز کشور ما، امیدوار هستم از تعصبات و تفوق طلبی ها از یک قوم و مذهب و بالای یکدیگر خودداری نموده و به نفع کشور و مردم ما نبوده و نیست و سود این بی اتفاقی به همسایه ها و مردمان کشورهای دیگر بوده و هست. و میخواهم در مورد هرات و مردم هرات کمی معلومات به خواننده های عزیز این مطلب ارایه نمایم: از سال 1359 الی 1363 در فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل مصروف تحصیل بودم و در لیلیه مرکز زندگی مینمودم شب روزی خوبی به همصنفی ها و هم دوره های خویش سپری نمودم که خاطرات جاودان از انها دارم و هیج وقت فراموش ناشدنی هست معذرت میخواهم نویشته طولانی شده گپ سر هرات بوده بچه های از ولایت هرات که در فاکولته های مختلف در پوهنتون کابل مصروف تحصیل بوده همه انها بدون چند نفر کی از ولسوالی شینډنډ ولایت هرات بود به زبان پشتو حرف میزد چندان معلومات در مورد هرات و ولایات دیګر کشور نداشتم در ماه جوز اسال۱۳۷۱ از طرف مرکز تعلیمی محاهدین که از طرف موسسه بنام نبر اسکاکه مسوولیت ان (محترم پوهان عظیمی سرپرست فعلی ستره محکمه )دران وقت داشت به ولایت هرات غرض سروی مکاتب که از طرف محاهدین ساخته شده بود و از طرف همین موسسه تمویل میګردید برای سروی مکاتب به ولایت هرات رفتم در ان وقت ریس معارف هرات بنام بسمل بوده که بعدآ وزیر هوانوردی ګردید و تورن اسماعیل خان ریس شورای حهادی ولایت هرات بوده و حاکمیت اسماعیل خان صزف محدود به شهر هرات بود و در ولسوالی ها محاهدین مخالف اسماعیل خان حاکم بوده همه ولسوالی های ولایت هرات وهمه قریه جات شان سروی نموده و به مردم ان منطق اشنا شدم . قبل ازین سفر فکر میکردم که در ولایت زیادتر مردم اهل تشیع ودری زبان ها زندګی مینمایند.اما وقتیکه همه قریه جات ولایت هرات دیدم اکثریت مطلق باشنده های ولسوالی ها مردم از قوم پشتون زندګی میکردند اما یک مطلب بوده چون مردم قوم پشتون زبان صرف وسیله افهام و تفهیم میدانند و بس همین علت بوده که در ولایت هرات بشتون ها به زبان دری صحبت مینمایند تا پرسان نشود فرق ان به دری زبانهای منطقه نمیشود. بنآ خواهش ما این است که به این مسایل پشتو و دری و غیره تفوق بیدا کردن و تبصره سو به نفع دشمن بوده و بس.

>>>   دولتهای پشتونیزمدر طول تاریخ تسلط خود بر کشورماسیاست اسکان پشتونها را در مناطق مختلف کشور در پیش داشته و امروز اشرف ادامه دهنده این سیاست فاشیستی است که در قالب دموکراسی آن را انجام می دهد. من در میان پشتونها زندگی کرده و دوستانی زیادی از این تبار داشتم. چند رفیق از پشتونهای قندوز داشتم در لیسه ابن سینای کابل. آنان لجه شان به لهجه قندهاری ها شباهت داشت. از آنان پسیدم که چرا لجه شما شبیه لهجه قندهار است. در جواب گفتند که اصالت ما قندهاری است در زمان نادرخان از سوی دولت به قندوز کوچ داده شدیم. همین طور پشتونهای بادغیس نیز از مردم سپین بولدک و قندهار بوده اند که در زمان ظاهر شاه به آنجا منتقل شده اند. پشتونهای سیاگرد غوربند نیز با همین سیاست آنجا اسکان داده شده اند. بگذریم از مناطقی که به زور جنگ و خونریزی در اشغال پشتونها در آمده اند. مانند ولسوالی های دایچوپان، ارزگان، گزاب، ارغنداب، چوره، اجرستان، که در زمان عبدالرحمن خان در اشغال پشتونها در آمده اند.

>>>   مردم شریف وشرافتمند هرات باستان !
هوشیار باشید که اشرف غنی میخواهد پلان های نا تکمیل وزیر گل محمد مهمند را تکمیل نماید

>>>   هدف مغز ....از افتتاح برنامه ارایه اسناد ملکیت در هرات نیز دقیقا همین موضوع بود. بهانه مغز ...برای اینکار بند سلما و زمینهای پایین دست اوست. بدین ترتیب هرات ناامن تر شده و از بند سلما هیچ مفادی به هراتیان نخواهد رسید.

>>>   تقسیم کمپ مسلخ به پشتونها جز از همین پروگرام است

>>>   تحلیل شما کاملا درست وبجا است

>>>   با درود،به نظر میرسد پس از شهید کردن ناجوانمردانه و بزدلانه ی بزرگمردانی همچون احمدشاه مسعود و استاد ربانی،مردم شمال افغانستان از نبود رهبران توانمند در رنجند،واین افزون بر مایه ی تاسف و شوربختی ،دست بد خواهان را برای هرچه بیشتر سرکوب کردن آنها ،به شیوه های گوناگون ،باز گذاشته است.راه مبارزه با این یورش ها اتحاد و یگانگی مردم شمال از سویی وتجدید نظر و تجدید توان بازمانده ی رهبران جهادی شمال ،آنها که هنوز مورد احترام مردمند و سود شخصی را دنبال نمی کنند ،باشد.بر روشنفکران و جوانان است که پیش زانکه دیر شود ،بشتابند.دری راه همتباران باختر و شمال افغانستان می توانند و باید پشتیبان معنوی آنان باشند.

>>>   توزیعاسناد مالکیت زمین چندی قبل در سفر سفرغنی به هرات و اسکان افغانهای مهاجردر کمبهای مسلخ وشیدایی دقیقا همین هدف را دنبال میکندکه بسیار خزنده وخاموش اجراشدو هیچکس صدایی بلند نکرد.

>>>   هرات باید هویت اصلی خود را حفظ کند.
اگر 20000 هزار خانوار کوچی را جابهجا کردند در یک شبخون حساب شانرا برسید.
کوچی و کوچی گری باید تعریف شود.
تا حال کوچی به معنی دامداران و گله دارانی که عمدتن پشتون هستند و همیشه در کوچ.
اگر قرار شود که اینها مسکن گزین شوند و شهرک داشته باشند پس دیگر کوچی نیستند.
آیا غنی کوچی است؟
آیا قیوم کوچی که شهروند امریکا است کوچی است؟
اینها هم از آخور میخورند و هم از توپره.

>>>   اقدامات غنی کوچی کشور را به دو دستگی شدید و بحرانهای پی در پی برده است.
هیچ جائی کار های غنی بی طرفانه و بسود کشور نیست۰ غنی کوچی در زیر سایه تبلیغات پروژه های خارجی و کهنه چون توتاپ و این و آن آنهم در حرف، و در زیر حمایت پروژه اشغال امریکا، کوشش دارد پروژه اوغان سازی قومی خودش را تطبیق کند و پلان پروژه های تمامیت خواهی قومی خودش را عملی سازد.
خطرناکترین و مضر ترین شخص برای کشور همین اشرف کوچی است. کشور هیچگاهی تا این اندازه متفرق و بی ثبات نشده بود که زیر اداره این ...شئونیست قومی شده است.

>>>   نگذارید این قبایل ..و تمامیت خواه را تا پلان ای شئونیستی خود را عملی کنند۰
زنده باد اتحاد قوم های تاجیک هزاره اوزبیک ترکمن بلوچ و بقیه اقوام غیر اوغان کشور۰

>>>   مردم هرات همان بلای که سرشوروی اوردیدبایدسراینهاهم بیاریم هرات یک ارتش ومستقل ...براشرف غنی

>>>   ...کاری نکنیدشروع به پشتون کشی کنیم درهرات

>>>   مهاجر همین اوغانها یا پشتونها یا نسل گمشده اسرائیل هستند۰ شواهد انکار ناپذیر وجود دارد که اصلیت قبلی اینها مربوط قبیله های گمشده بنی اسرائیل میباشد که از بخت بد درکوه های سلیمان پاکستان امروزی رسیدند و در آنجا جابجا شدند۰ همین پشتونها آخرین گروه قومی هستند که در یکی دو قرن آخر از اطراف کوه سلیمان به خراسان باستان هجوم آوردند و مرحله به مرحله وحشت آوردند و همه چیز را به خاک و خون کشیدند۰ حال این .....ها ساکنان اصلی این دیار را مهاجر میخوانند و میخواهند از ملک اصلی ایشان بیرون برانند۰
نگذارید این تمامیت خواهان بدوی نام اوغان را بر همه تان تحمیل کنند چون این نام بصورت تاریخی تنها متعلق به تنها پشتونها است، واگر اوغانها درین دسیسه خود کامیاب شدند قدم های بعدی آنها هنوز هم مهلک تر خواهد بود۰

>>>   وقتی اجداد من درین کشور زندگی میکردند اجداد تو عقب شتر های سرگردان شان در صحرا های اسرائیل راهشانرا گم کرده بودند که از بخت بد به کوه های سلیمان انجامید۰ تو درین کشور تاریخ نداری، نوروز را نمیدانی، و هیچ دست آورد فرهنگی نداری۰ تمام اسم های محلات تاریخی و اسم شهرستان های کهن این کشور، سنگ های نوشته یافت شده درین دیار، آثار کهن و تاریخی کتبی این دیار همه به زبان فارسی اند که خود نمایندگی از قدامت و اصلیت تاریخی من درین خاک میکنند، در حالیکه تو در اول یک مهاجر شتروان بودی و بعداً حالا هم یک ناقل بیفرهنگ هستی که خودت هم میدانی.

>>>   پشتونها هیچگاهی از تمامیت خواهی خود دست نمیکشند۰
خلقی، گلبدینی، طالب، تکنوکرات، اوغان ملیتی، لنگی دار، نکتاهی دار، تعلیم یافته، بیسواد، نابغه شرق، متپکیرغرب، یا خرکار ویا هرچه باشند همه و همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰
بر تمام غیر پشتون های کشور لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها باهم متحد شوند۰
پشتونها نام تمام اقوام دیگر را حذف میکنند و همه را بزور اوغان یا افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی نام گذاشته اند، در حالیکه در بین خودشان از یک قوم حتی یوسفزی را امرخیل یا احمدزی ویا پوپلزی را نیازی وغیره گفته نمیتوانی۰ ما نمیخواهیم این وحدت ملی یکطرفه و جبری را۰
پشتون از سره تا خشره، از متپکر تا خرکار، از تکنوکرات تا طالب، یا داعش، یا گلبدینی، یا خلقی، اوغان ملیتی، وغیره وغیره هیچکدام به احترم ارزش های متقابل، برادری و برابری، و به اصل مشراکت مسالمت آمیز و احترام متقابل باور ندارند۰ فقط و فقط زور و زر را میداند، و تقلب و خیانت را میدانند، و تمامیت خواهی را۰
هزاره ها، تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، پشه ئی ها، و غیره غیر پشتون ها باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این یک نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی پشتون ها متحدانه برعلیه آنها ایستادگی کنند۰ در غیر آن یکی یکی سر به نیست میشوند، هویت قومی آنها نابود میشود، و همه را یکه یکه برده میسازند

>>>   تمام ارزگان و یک قسمت عمده زابل، هلمند، غزنی، وردک، قندهار، و نیمروز هزاره نشین و تاجک نشین بودند که توسط سفاک عبدالرحمن خان نسل کشی شدند و فرار داده شدند و زمین آنها به پشتون ها داده شد۰ زیادترین وحشت کشتار و ظلم را هزاره ها دیدند۰ در دوران های بعدی تا امروز در شمال، غرب، و مناطق مرکزی زمین های درجه اول زراعتی به ناقلین پشتون داده شد و در آنجا جابجا شدند در حالیکه مردمان اصلی آنجا ها همه بی زمین و در فقر بودند و هستند۰

>>>   از پرويه های افغان ملت این بود که شهر های غیر پشتون را ارزیابی کند هرات را دیدند که مردم تاجر پیشه دارد و رشد میکند توسط خلیلزاده والی موفق انرا دور کردند و زمینه رشد جرم و جنایت را مهیا کردند مزار را هم همیشه روی منقل گذاشتند قندهار را ننگرهار را کوششکردن که اباد کنند
افغان ملت مزدور یهود

>>>   هههههههههههه بجواب نوسنده اولي تو فكر ميكين كه هرات هيچي پشتون نشين نداره كمي بخود بيا%65فيصد مردوم هرات پشتون هستند البته پشتون هاي دري ليسان شرم كن

>>>   ای نظردهنده دوم فکاهی بسیار مسخره ای نوشتی که البته قوم پرستی و اندیشه پشتونیزم را در خود آشکار کردی۶

>>>   بارک الله

>>>   ای مردک تو با این اخبار دروغت نقاق می اندازی خجالت بکش زنده باد غنی عبدالله کرزی و سایر رهبران و گلبدین صاحب

>>>   کرزی هم مانند شما فکرمیکرد 65 فیصد نفوس هرات پشتون تباراند اما انتخابات ریاست جمهوری چیزدیگری را ثابت کرد ، 70 فیصد هراتیان به داکترعبدالله رای دادند! حاکمیت فارس تبارها درهرات مخصوصاً درزمان امیرمحمد اسماعیل خان نمونه مثال ازحکومت داری موفق بود. بعضی ازپشتون های قبیله گرا موفقیت امیررا دیده نتوانستند و با توطئه یی او را ازمقام ولایت خلع کردند تا زمینه عقب گرد را درهرات مساعد سازند که البته بالنسبه موفق هم بودند وبالاخره با سیاست های فاشیستی کرزی پیشرفت هرات باستان را متوقف ساختند. هرات هرآن چه دارد از برکت اداره یک فارس تبار (امیراسماعیل خان) دارد. بعداز خلع امیر هرات پیشرفت نداشته است.

>>>   متاسفانه شخصیت وزیردفاع ما خیلی ضعیف است ،دراثنای صحبت همیشه سرفه های مصنوعی وغیر ضروری میکند همانند مرحوم استاد ربانی ، از نظر روانشناسی اینگونه افراد خیلی ضعیف النفس بوده ودر هر موردی تصمیم درست گرفته نمیتوانند همیشه متردد ودودل هستند به اجرا کامل کاری متیقین نیستند فکر میکنند نمیتوانند ، نخواهد شد ، ازارائه نظرخود هراس دارند قاطع نیستند ،
ر

>>>   این جا خراسان است .پشتونستان نیست.

>>>   برادران پشتون بعد پشتونسازی اوغانستان شروع میکنند به پشتونسازی آسیامیانه، ایران، پاکستان، هند، ایالت سنکیانک چین، مغلستان، بخیر بعد از آن اروپا، افریقا و امریکا آن زمانی است که ...

>>>   بلی بلی ریس جمهور افغان . ریس امینیت افغان و همه بشمول طالب افغان است اما شما تاجک و ازبک ها داعیش هستید داعش هستید چرا چشم پوشی میکنین بروید بدانید و بخونید اووو بیسوادان تاجک که هفعلا لباس داعش را پوشیده اید داعش ها اوووو داعش های شما چچقدر ظالم هستین بسیار برایتان شرم است و هرګز شما رو افغان خططاب نمیکنم چون داعش همیشه ظالم ترین مردم ها بودن مثل شروفساد که قبلا در کابل بودن شما همه ګی تان داعش هستین

>>>   Abdul Hai Khurasani
توطیهٔ کثیف در راه است
اطلاعاتی ایکه از حوزه جنوبغرب به من رسیده است نشان می دهد؛ که توطیهٔ عظیم و خطرناک ناامن سازی حوزه حنوبغرب در دستور کار مشترک ( تیم ارگ+ عربستان سعودی+ آمریکا) قرار دارد تا نظام مطلقه ای ولایت فقیه را در دام یک بحران پایان ناپذیر در نوار مرزی ایران و افغانستان قرار بدهد.
متأسفانه باند میلیشیای سپاه قدس بدون توجه به تبعات وحشتناک و ویرانگر این توطیه هر روز با رفتار های نابخردانه، خود را در دام این توطیه نزدیک تر می سازد و گمان برده است که حوزه ای جنوبغرب میدان خوب بازی است.
معلوم است که سیاست نظام ایران در دست کسانی است که به رغم وزارت امور خارجه ابران درک درستی از اهمیت مشترک ژئواستراتیژیک و ژئوپولیتیک منطقه یی ما ندارند.
ارگ و حکمتیار با همکاری و دیپلماسی عربستان سعودی، توانسته اند امریکا را قانع سازند که حوزهٔ جنوبغرب تحت نفوذ روز افزون ایران قرار دارد و طرح دو بعدی خود را به اجراءِ نهاده اند.
نخستین قدم این طرح، اسکان هشت هزار فامیل با معرفی حکمتیار و ارگ تحت پوشش سازمان ملل متحد در امور آوارگان هم اکنون در هرات در حال اجراست.
در بعد دیگر با ایجاد خلاء کاذب امنیتی و حفره های تشویقی عملاً باند های تروریستی طالبان مورد حمایت ایران را امکان نفوذ می دهند تا اسناد و مدارک بیش‌تری از مداخله ایران بدست بیاورند و متأسفانه در نخستین گام در فراه موفق بودند.
سیاستمداران ایران متأسفانه با تهدید های غیر دیپلماتیک نه تنها این نظریه ارگ را تقویت می نمایند بلکه عملاً در دام توطیه هر روز فروتر می روند.
اما سوال من متوجه خودیماست ، ما در کجایی این معادله قرار داریم و تکلیف ما چیست؟
با ارگ ، با قصاب کابل، با عربستان سعودی ، با استراتیژی جدید امریکا در برابر ایران ،با ایران و در کل سیاست ما قابل تعریف است یا نه ؟
امروز دیر است، اما اگر همینگونه ادامه بدهید ممکن است پلان بعدی برچیدن کاخ سپیدار باشد.

>>>   آیا شما این هوئیت را قبول دارند
اینست هوئیت پشتون افغان
افغانکه با لباس زنهای خود انتهاری میکند
لطفآ شیر کند تا هوئیت اصلی وجعلی معلوم شود

>>>   وزارت دفاع درتازه ترین اخبارش گفته است ما هیچنوع سند از مداخله ایران در موضوع فراه نداریم

>>>   جنگ فراه بر سر آب است۰ هههه۰۰۰
این آقا پتلون خودش را نگهداری نمیتواند بچه های همسایه را مقصر میکشد۰
جنگ بغلان و کندز بر سر چه است؟

>>>   احتمال برخورد نظامی امریکا و ایران
باخروج امریکا از توافق هسته ای برجام احتمال برخورد نظامی امریکا با ایران نسبت به هرزمان دیگر بیشتر شده است .
هرگاه برخورد نظامی ای صورت بگیرد ، امریکا همنوایی و کمک مستقیم اسراییل ، عربستان سعودی و امارات متحد عربی را باخود خواهد داشت .
دونالد ترامپ هزینه ی گزاف این تقابل نظامی را ازقبل با رهبران این کشور ها تفاهم نموده است .
به باور برخی ناظران جنگ با ایران اسلامی ، بازی با آتش است - بازی با آتش مرگباری که تمام خاورمیانه ، کشورهای اسلامی - به خصوص همسایه گان ایران را با زیان های جبران نا پذیری روبرو خواهد ساخت .
همانگونه که قبلن ابراز نظر نموده بودم ، شایسته نیست تا افغانستان زیر تاثیر مقامات امریکایی – سعودی ، بستر داغِ گسترش این جنگ خانمان برانداز شود .
اظهارات تحریک آمیز و غیرمسوولانه ی آقای طارق بهرامی وزیر دفاع افغانستان مبنی بر دست داشتن مستقیم ایران در حادثه ی سقوط فراه به دلیل استفاده از آب های افغانستان ، نه تنها مشکل مداخلات خرابکارانه ی ایران در جنگهای چهل ساله ی افغانستان را حل نخواهد کرد ؛ بلکه به دشواری های ما خواهد افزود .
هرچند امریکا و یاران منطقه ای اش توان کافی نظامی برای از پا در آوردن ایران دارند ؛ اما شکستهای پیهم امریکا در جنگ های عراق ، افغانستان و سوریه ، این توانایی را زیر سوال برده ، به ایران فرصت می دهد تا با قاطعیت و درایت بیشتر مانع دستیابی امریکا به اهداف سودجویانه و استعمار گرانه ی شان در آن کشور و درمنطقه شوند .
ایران با جلب رضایت و همنوایی روسیه و چین سعی خواهد نمود تا با تلاشهای متقابل ، نه تنها در جنگ اقتصادی - امنیتی مغلوب امریکا نشود ، بلکه پای امریکا را بیشتر درخندق جنگهای منطقه ای غرق نماید .
فروغی

>>>   Mazdak Farid
باید برای مناسبات خوب و مفید با همسایه ها برنامه ریخت و کار کرد . ما و همسایه ها راهی به غیر از مناسبات خوب و مفید و رعایت منافع همدگر نداریم . ما به واقع بینی، سیاست روشن و استراتیژی خودی نسبت به همسایه ها نیاز داریم . قدرت های بزرگِ حامی ؛ افغانستان را در خط منافع خودشان در برابر همسایه ها قرار می دهند . گروه حاکم هم با مردم کشور و هم با همسایه ها برنامه های هرج و مرج آور و ویرانگر را پیش می برد . دیگران می روند و ما با انبوهی از کینه ، دشمنی و بد بینی نسبت به خود و نسبت به همسایه ها می مانیم .

>>>   اگربحث زبان مطرح است فرق بین زبان دری وفارسی وجود ندارد کسانیکه در ینمورد بحت جدایی فرسی ودری را میکنند میراث داران استعمار کهن انگلیس اند نه زبان شناس
سروری

>>>   واقعیت اینست که ما هیچنوع سند از مداخله ایران در موضوع فراه نداریم۰ وزیر دفاع اگر سندی دارد بفرماید علنی کند، در غیر آن .....

>>>   مگه میشه دخالتی بشه و سندی نباشه؟
ایران در سوریه و یمن و عراق و لبنان و فلسطین دخالت میکنه و اسنادش هست ولی از دخالت جنگی ایران در افغانستان حتی یک برگه سند وجود نداره.
در فراه فتنه ای شد و تمام شد، اگر اونجا دخالت منفی ایران بود به این راحتی تمام نمیشد و مثل ویروس همه افغانستانو میگرفت
فعلا امنیت افغانستان برای رژیم ایران مهم هست

>>>   دروغ میگوید از مردم دفاع کرده نمیتواند وظیفه خود
را اجرا کرده نمی تواند گناه را سر ایران می اندازد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است