کنگره آمریکا با قانون انسداد اتحادیه اروپا مقابله می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۷/۳/۱ کد خبر: 151268 منبع: پرینت

اعضای کنگره آمریکا در تلاش برای تصویب طرحی هستند تا با قانون انسداد اتحادیه اروپا برای حمایت از شرکت های اروپایی دارای روابط تجاری با ایران مقابله کند.

روزنامه واشنگتن فری بیکن وابسته به محافل محافظه کار آمریکا با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران از طریق احیای قانون انسداد، از طرحی برای جلوگیری از این تلاش ها در کنگره آمریکا خبر داد.

قانون انسداد، پیروی شرکت های اتحادیه اروپا را از تحریم های فرامرزی آمریکا ممنوع و شرکت ها را مجاز می کند تا زیان های ناشی از این تحریم ها را از عامل آن دریافت کنند. بر اساس این قانون، آرای ناشی از داوری های خارج از اتحادیه اروپا که بر اساس تحریم های آمریکا صادر شده باشند، لغو می شوند.

جمعه گذشته (28 ثور)، کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که برای محافظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا که این کشور با خروج از برجام طی ماه های آینده علیه ایران بار دیگر برقرار می کند، اجرای قانون انسداد را آغاز می کند.

در بند دوم بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا در قانون انسداد، آغاز روند رسمی برداشتن موانع تامین مالی فعالیت های داخل ایران از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا اعلام شده است؛ این کار به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه می دهد تا از سرمایه گذاری اعضای این اتحادیه در ایران حمایت کند که می تواند برای شرکت های کوچک و متوسط مفید باشد.

براساس گزارش واشنگتن فری بیکن، عناصر ضدایرانی درکنگره آمریکا در حال تهیه طرحی هستند که بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) را در صورت تعامل با ایران تحریم کرده و دسترسی آن را به نظام مالی آمریکا قطع کند.

فری بیکن به نقل از برخی منابع در کنگره آمریکا گفت که این طرح از سوی «ریچارد گلدبرگ» یکی از مشاوران ارشد «بنیاد دفاع از دمکراسی ها» که اندیشکده ای محافظه کار و نزدیک به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا است، تهیه شده است.

در این طرح آمده است: هیچ قانونی نیست که بتواند شرکت های اروپایی را از قطع دسترسی آنها به نظام مالی آمریکا نجات دهد. شرکت های اروپایی حتی در صورت احیای قانون انسداد تمایلی به نقض تحریم های آمریکا نخواهند داشت.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، دولت ترامپ می تواند برای تحریم شرکت های اروپایی به «قانون آزادی ایران و مبارزه با اشاعه» مصوب سال 2013 در کنگره آمریکا متوسل شود. این قانون قابلیت چنان تفسیر وسعیی دارد که می توان از طریق آن شرکت های اروپایی را به اتهام کمک به ایران تحریم کرد.

براساس این طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا، این قانون رییس جمهوری این کشور را موظف کرده است که دارایی های هر فردی را که حمایت مالی یا مادی از بهره برداران بنادر ایران، انرژی، دریانوردی و کشتی سازی این کشور و همچنین هر مقام یا شرکت ایرانی شناسایی شده در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا، به عمل آورده باشد، مسدود کند.

این طرح همچنین می افزاید: دولت ترامپ می تواند این قانون را به گونه ای تفسیر کند که علیه هر مدیر بانک سرمایه گذاری اروپا که چنین حمایتی را تامین می کند و همچنین هر یک از اعضای کمیته مدیران که آن را اجرا می کنند، قابل اعمال باشد.

یک منبع آگاه از مسایل مربوط به این راهبرد گفت: وزارت خزانه داری آمریکا در روزهای اخیر رییس بانک مرکزی ایران را تحریم کرد؛ آیا کشورهای اروپایی گمان می کنند وزارت خزانه داری نمی تواند رییس بانک مرکزی آنها را نیز تحریم کند؟

به نوشته این روزنامه محافظه کار، چند عضو کنگره آمریکا در حال بررسی این طرح هستند تا آن را در کنگره مطرح کنند.

پیش از این مقام های اتحادیه اروپا بویژه سه کشور بزرگ فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند که از تعامل و مبادلات تجاری شرکت های خود با ایران حمایت و محافظت می کنند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
اروپا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است