نگرانی ساکنان بلخ از افزایش ترور و جرم‌های جنایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۳    ۱۳۹۷/۳/۱ کد خبر: 151286 منبع: پرینت

پولیس بلخ از ایجاد «گارنیزیون» به هدف جلوگیری افراد مسلح غیرمسئول خبر می‌دهد.
در یک هفته‌ی گذشته در نتیجه‌ی درگیری مسلحانه میان افراد حاجی غوث‌الدین از فرماندهان حزب جمعیت اسلامی و ذوالفقار نظری از فرماندهان حزب وحدت، در چوک شمع مزارشریف جوانی به نام محمدولی خواهرزاده‌ی حاجی غوث‌الدین کشته شد و برادرش زخم برداشت.

چند روز بعد از این حادثه دختری جوانی به نام پلوشه، سیف‌الدین ۲۰ ساله خواهرزاده محمد اسحاق رهگذر والی بلخ را در پروژه‌س انتظار شهر مزارشریف به قتل رساند.

در تازه‌ترین مورد، چهاردزد موترسایکل سوار، احمدفردین ۲۲ ساله را بعد از درگیری در فروشگاهش به قتل رساندند و پول و اموالش را با خود بردند.

این رویدادها نشان‌دهنده‌ی تصویری تازه‌ی وضعیت امنیتی شهر مزارشریف است. شهری که پیش از این به خاطر امنیت بهترش در میان دیگر شهرهای کشور شهره بود و محل تفریح و فرصت گردش برای بسیاری از باشندگان کشور به حساب می‌آمد.

این روزها اما آن طوری که باشندگان بلخ می‌گویند، حضور افراد مسلح غیرمسوول در سطح شهر افزایش یافته و نگرانی‌های جدی‌ای را برای ادامه‌ی زنده‌گی در این شهر خلق کرده است. حس ناامنی در شهر تزریق شده و باشندگان این شهر ادعا دارند که در ساعات پایانی روز دیگر به راحتی قادر به گشت و گذار نیستند.

شهروندان مزارشریف از افزایش ناامنی¬ها و جرایم جنایی در این ولایت سخن می‌گویند و مسئولان امنیتی را به خاطر افزایش ناامنی‌های بلخ، به کم‌کاری متهم می‌کنند. آن‌ها تأکید دارند که اگر مسئولان جلو این بی‌بندوباری‌ها را نگیرند، وضعیت امنیتی این ولایت بدتر خواهد شد.

حمله‌ی گروه‌های مسلح مسوول و غیرمسوول بر همدیگر، دزدی از فروشگاه‌های شهر در جریان روز، افزایش افراد مسلح غیرمسوول در داخل شهر، قتل‌های پنهانی و… از مواردی اند که در یک هفته‌ی اخیر مردم بلخ را به شدت نگران کرده است.

علاوه بر آن، افزایش حضور دزدان موترسایکل سوار در سطح شهر دلیل دیگری بر نگرانی باشندگان این ولایت شده است.

عبدالرحمان، یکی از شهروندان مزارشریف می‌گوید: «موجودیت اشخاص مسلح غیرمسئول و بی‌بندوبار باعث اذیت و آزار مردم شده است. آن‌ها اموال مردم را چور و چپاول می‌کنند و این امر مردم بلخ را نگران کرده است. اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد، زندگی در این شهر سخت خواهد شد.»

نیلوفر یکی دیگر از باشندگان مزارشریف می‌گوید: «چند روز قبل وقتی در راه روان بودم دیدم که چند موترسایکل سوار از جاده آمدند و تلفن یک دختر را از دستش چور کردند، دختر جیغ می‌زد که تلفنم را بردند اما هیچ کس نبود که به دادش برسد.»

سلیم یکی از کسانی است که اخیراً با دزدان مسلح روبه‌رو شده است. او سرگذشتش را چنین بیان می‌کند: «ساعت هشت شب بود و به طرف خانه می‌رفتم. به کوچه‌ی‌‌مان رسیده بودم که یک موترسایکل پیش رویم ایستاد. دو نفر با پوزهای بسته مرا محکم گرفتند و گفتند هر چه داری بنداز، خواستم مقاومت کنم اما ممکن نبود، چون آن‌ها با خود چاقو داشتند. پول‌ها و موبایلم را گرفتند و با خود بردند.»

در پی این نگرانی باشندگان بلخ، پولیس این ولایت نیز افزایش جرایم جنایی را در شهر مزارشریف تایید کرده، می‌گوید که نیروهای امنیتی در پی نگرانی و پیشنهاد مردم، «گارنیزیون مشترک» را ایجاد می‌کنند تا این نیروها بتوانند جلو هرگونه بی‌بندو باری و جرایم جنایی را در این شهر بگیرند.

عبدالرزاق قادری، آمر امنیت بلخ گفت که از این نیروها به هدف قانونمند کردن افراد مسلح غیرمسوول در سطح شهر کار گرفته خواهد شد. آمر امنیت بلخ در ادامه گفت: «به زودی گارنیزیون بسیار قوی ایجاد می‌شود. ابتدا به افراد مسلح غیرمسئول وقت داده می‌شود تا اسلحه‌ی خود را بیاورند و به دایاک تسلیم کنند در غیر آن، با آن‌ها برخورد قانونی می‌کنیم.»

حمل سلاح بدون جواز مطابق به قانون جرم شمرده می‌شود. به دلیل جنگ‌های اخیر، در حال حاضر در بیشتر نقاط کشور افراد به سلاح‌هایی که از زمان جنگ‌های داخلی باقی مانده، دسترسی دارند و از آن به شکل غیرقانونی استفاده می‌کنند. وزارت داخله چندی پیش، روند توزیع کارت حمل سلاح را در کابل و ولایت‌های کشور از سر گرفت و قرار است بر اساس برنامه‌ی این وزارت، سلاح‌های غیرقانونی از نزد افراد غیرمسئول جمع‌آوری شود.

در همین حال، شیرجان درانی، سخنگوی فرماندهی پولیس بلخ می‌گوید که نیروهای پولیس همه روزه برای امنیت مردم تلاش دارند و افراد و اشخاصی را که به گفته‌ی او، در ناامنی و بی‌نظمی شهر مزار دست داشته باشند، بازداشت و به پنجه‌ی قانون می‌سپارند.

این مقام پولیس اما ادعای باشنده‌گان این شهر مبنی بر افزایش جرم‌های جنایی در این شهر را رد می‌کند و می‌گوید: «قتل و جرم در هر جای دنیا می‌باشد. این به معنای افزایش جرم نیست. شما کشورهای پیشرفته‌ی دنیا را هم که مطالعه کنید، در آن جا نیز قتل صورت می‌گیرد. گاهی قتل‌ها صورت می‌گیرد اما مهم این است که ما بررسی می‌کنیم و عاملینش را پیدا کرده، به دست عدالت می‌سپاریم.»

آقای درانی حضور افراد مسلح غیرمسئول را در سطح شهر تأیید کرده می‌گوید که افراد نامبرده از سوی بزرگان ممکلت حمایت می‌شوند. او از هیچ فرد و گروهی نام نگرفت، اما گفت که به زودی با هماهنگی رهبری ولایت بلخ در برابر این افراد اقدامات جدی می‌شود.

داکتر محمدافضل حدید، ریس شورای ولایتی بلخ نیز ضمن تأیید نگرانی‌های باشندگان شهر مزارشریف، از گسترش نا‌امنی‌ها و وقوع قتل‌های مرموز در این شهر انتقاد می‌کند. او گفت که در پی این نگرانی باشنده‌گان بلخ، تا کنون اعضای شورای ولایتی، چندین بار با سران نیروهای امنیتی در بلخ، نشست‌های مشورتی داشته‌اند و از آنان خواسته‌اند که نگرانی‌های مردم را جدی بگیرند.

رییس شورای ولایتی بلخ گفت که مسوولان نیروهای امنیتی در بلخ از برنامه‌های تازه به هدف بهبود وضعیت امنیت خبر داده‌اند.

شکیبا سعیدی - ۸صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مزار
شکیبا
نظرات بینندگان:

>>>   بلاخره پروزه نا امن سازی ارگ و امریکاییها در ولایت بلخ اجرا شد.

>>>   عمرراوی:
ما تاجیکهای خراسان در یک وضع بسیار پیچیده و سخت گرفتار استیم. قدرتهای جهانی و منطقه یی، جنگهای نیابتی خود را درکشورما به پیش میبرند.همگی شان هم از هرطرف منافع خود را به بر و دوش پشتونها بسته اند.جنگجویان معاشگیرپشتون با دولت کابل دریک خط و در یک صف هستند و یک هدف اساسی دارند که قایم ساختن حاکمیت مطلقه قومی شان درسراسرخراسان است. اگر به نام طالب می آیند، اگربه نام داعش میآیند،اگربه نام گلبدینی میآیند، اگراز طرف امریکا کومک میشوند، اگراز طرف روسیه کومک میشوند،اگرازطرف پاکستان یا کدام کشوردیگر کومک میشوند،بازهم درهرحمله و تجاوز خود تاجیک میکشند.قریه ها را ازآدم تهی میسازند، چپاول می کنند، به آتش میسوزانند ومیروند.به فرمان هرکشوری که تفنگ برداشته اند، مرمی را به سینه تاجیک می زنند. وابستگی خارجی شان به چندین جهت است،اما هدف داخلی شان یکی میباشد.کار طالب و داعش و گلبدینی و ارگ ، تقسیم مرگ است به تاجیکان.

>>>   Ariaie
از برگه پاسداران بدخشان:
لِست شهدای غزنی:
۱ـ سمونوال حاجی برکت الله، فرمانده قطعه ی منتظره، از شکی درواز؛
۲ـ داد محمد ولد عوض محمد، سرباز از قریه پایان شهر بهارک؛
۳ـ غلام فرزند ع. رسول سرباز از یفتل؛
۴ـ ضیاءالدین، سرباز از شهر بزرگ؛
۵ـ عبدالقدوس، سرباز از قریه چاکران وردوج؛
۶ـ عبدالکبیر، سرباز از وردوج.
بدخشانیان عزیز اطلاع رسانی کنید تا خانواده شهدا، جنازه های خویش را از دوصد بستر پولیس تسلیم شوند.

>>>   Najib Salam
من دها بار گفته ام و يكبار ديگر تكرار مى كنم ، مردن و كشته شدن براى اين حاكميت قبيله يى خيانت به خود و فاميل خود است ، بى هوده ترين مرگ همين مرگ است ، اين حكومت با طالب هم تبار خود قشنگ همدردى دارد ، وقتى ترا طالب در جبهات مى كشد ، اين حماقت بيش نيست ، برويد نيروهاى دفاع خودى در مناطق خود تشكيل دهيد و آنجا طالب و نيرو هاى فشار اين حاكميت را شكست دهيد . تجربه يى حكمتيار بايد درسى خوبى براى افسران و سربازان باشد ،شما با او جنگيديد او دها تن هم كيشان شما را ترور كرد و يا درجبهات كشت ، اما او اكنون ستون اصلى اين حكومت است ، اين مرگ ها مگر ارزش اين را داشت !
طالب هم روزى ستون اين حكومت خواهد بود و بيوه ها و يتيم هاى بازمانده بد بخت تر خواهد شد .
نكنيد خود را بى هوده نكشيد . يك شكم نان ارزش اين شهادت ها را ندارد.

>>>   Homayoun Paiez
بخدا از دست پیروان ابوجهل، خیلی خسته شده ام. این ها، نه منطق می دانند؛ نه به علم اهمیتی قایل اند، و خدا وپیامبر را که اگر درجهت منافع شان یافتند که خوب؛ در غیر آن، آنان را هم به پشیزی نمی خرند... واقعن، بی درمان تر از درد جهل، در جهان نمی توان بیماری ای را سراغ کرد. حالا، حس مسیح پیامر را که علاج تمام ببماری ها بود و مردگان را می توانست زنده کند؛ واز جاهل چون تیر فرار می کرد را؛ خوب درک می کنم... ومحمد ص را که هیچ چاره ای به جاهل نیافت؛ فقط همینقدر گفت: به جاهل که رسیدید؛ سلام گفته بگذرید!
نماینده های هفتاد درصد این کشور، فریاد می زنند که راه عدالت و رفاه وصلح در این کشور، به رسمیت شناختن زبان ها، فرهنگ ها، هویت ها... تقسیم عادلانهء ثروت و قدرت و ... است؛ ولی، غاصبان، در برابر هر خواست معترضان هیچ منطق و دلیل عقل پذیری که نمی یابند؛ آخرین، حربهء شان فقط بر چسپ زدن های نا روا است؛ ازجمله، حریفان را به جاسوسی ایران متهم می کنند!
آقایان!
به قرآن، به خدا وبه هرچه که مقدسات است قسم، حاکمان ایران امروزی، به افغان ساختن کل نفوس کشور، نسبت به شما حریص تر اند. ایرانی های معاصر، از خراسان خواهی در این جا بیم و نفرت دارند؛ زیرا، آنها، وارث تمدن ایران کهن و خراسان قدیم، فقط وفقط خودرا می دانند و همه را در جغرافیای امروزی ایران خلاصه می کنند... گذشته از این، کاش ما مردم مثل شما، هنر جاسوسی و مزدوری را یاد می داشتیم؛ که نداریم!... اگر، معاندان فاشیست، یک کمی هم وجدان دارند، با منطق و دلیل وارد بحث وکنکاش شوند؛ نه با تهمت و افتراء و برچسپ های نا روا و دروغ های شاخدار...
دروغ آدمی را کند شرمسار
آری، دروغ در اخیر، فقط ندامت و شرمساری به بار می آورد و تمام!...
باور کنید،دل خونبار ما به حال شما هم می سوزد!...

>>>   همگانی کنید
رسما زمینه نا امن کردن هرات کلید خورد
۸۰۰۰ خانواده منسوب به مهاجر شمال شرق هرات مستقر شدند
باتبانی حاکمیت محلی هرات و نمایندگی سازمان ملل افراد مجهول الهویه از دو روز قبل در ساحه دشت حوض مستقر می شوند
دفاتر کمک کننده خارجی هم خیمه، غذا ومقدار پول مشخص به هر فامیل میدهد در حالیکه معلوم نیست اینها از کجا هستند وتابعیت از کجا دارند. مردم قریه جات واطراف (دشت حوض)-هرات دست به تظاهرات زدند و نمی خواهند افراد مجهول الهویه درآن مکان اسکان یابند.
و با حضور خود مانع جابجای 2 کانتینر شدند
آمار که تا به حال جای داده شدند به 8000 نفوس میرسد
خبر نگاران هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است