رمزو دلیل فلاکت و عقب ماندکی افغانستان در دوکلمه
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۷    ۱۳۹۷/۳/۲ کد خبر: 151327 منبع: پرینت

افغانستان کشوری است به وسعت حدود 640000 کیلو متر مربع، دارای منابع بسیار غنی مواد معد نی : آهن ، مس، طلا، لیتیوم ،کرومایت،نقره، و انواع سنگهای گران بهای قیمتی مانند: لعل، لاجورود، و... این کشور درزمان سامانیان ، غزنویان، غوریان،و تیموریان هرات که به نام خراسان شهرت داشت، سرزمین آباد وپر رونقی بود، و شهرهای : بلخ، غزنه، هرات مرکز ثقافت و علم و دانش محسوب می شدند.

دوستداران علم و دانش از اقصی نقاط و سرزمین های اسلامی طی طریق نموده خود را به یکی از این شهر ها رسانده به تحصیل دانش می پر داختند. در آن زمان نیز مانند امروز اقوام گوناگون از ترک و تاجیک ، پشتون ، ایماق ، هزاره، نورستانی و... درکنار هم زندگی می کردند و حاکمان وقت در اداره مملکت هیچگونه تبعیضی میان این قوم و آن قوم اعمال نمی کردند، فضای پر از صفا و صمیمیت و اخوت و برادری حاکم بود.

ریشه تمام بد بختی ، فقرو فلاکت افغانستان را به دو کلمه می توان خلا صه کرد و آن " تبعیض نژادی " است. متاسفانه حاکمان ما در طول دو قرن و نیم اخیر به جای استفاده از فکر و اندیشه و استعداد همه اقوام و نژادها، تمام هم و غم خویش را در قتل و نفی و نابودی اقوام غیر حاکم خلاصه کردند. و نهایتا امروز همه باشندگان افغانستان چه از اقوام حاکم
و چه محکوم در آن آتش هولناک می سوزند.

کاظم یزدانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یزدانی
معادن
نظرات بینندگان:

>>>   تقریبآ ۲۶۰سال است که افغانستان دست خوش تجاوز خارجی ها گردیده اما متاسفانه عاملش بجز از پشتونها هیچ قوم دیگر نیستندِ اینها در طول تاریخ بخاطر رسیدن بقدرت پای متجاوزین را به اوغانستان باز کردند.امروز هم همین پشتونها خاک فروش و غلام بر اریکه قدرت تکیه زده فکر میکنند مردم احمق هستند نمیدانند که اینها جاسوس و غلام بیش نیستندهمین کشورها متجاوز همیشه از این اقوام استفاده خواهندکرد تا افغانستان دوباره نامش تغییر نکند و قدرت به دست ملت نیفتد همین حال ما خواهد بود . انتخابات های این دور ها همه جعلی و تقلبی بوده و خواهد بود

>>>   افغانستان هرچیز دارد اما آدم ندارد .
شمشیر سنگ

>>>   بله موافقم

>>>   راستی سخنت همواره پایدارباد .

>>>   Raheel
پرهیزکار سحرخیز
دوست عزیز، من که هیچ اثری از متوقف شدن توزیع تذکره الکترونیکی نمی بینم. پس نه عبدالله و نه هیچ کس دیگری آن را متوقف نکرده است. بلکه اگر کندی یی در کار آن آمده باشد، به اثر اعتراضات ملیونی مردم است. عبدالله موج اعتراض مردم را می خواهد سوار شود. هیچگاهی بدون اعتراض مردم کاری نکرده است. در حالیکه اگر این آدم خل و بیعرضه وظیفه اش را به درستی انجام بده و می داد اصلا مشکلی با حکومت غنی نمی داشتیم. این آدم آنقدر غیرت ندارد که از حقوق وزیرانی که خودش مقرر کرده است دفاع کند. آخرین حرکت غنی جلوگیری از سفر وزیر آب و برق است که حتی در داخل کشور به او حق سفر نمی دهند. چرا؟ نقش عبدالله چیست؟ وزارت داخله به نامش از عبدالله اما وزیر را غنی مقرر می کند و تا می تواند در آن پشتون تخته می کند و عبدالله هیچ نقشی در آن ندارد.

دوست عزیز،‌
برای دفاع از تاجیک، تاجیک بودن لازمه حتمی آن است. تاجیک صغیر نیست که کدام پشتون از آنها قیمومیت و وکالت کند. عبدالله به رای تاجیکان را گرفته و به فلان خود زد... ببخشید از بی ادبی...

امروز تاجیک هیچگونه اقتدار سیاسی یی ندارد. جوانان تاجیک و افسران تاجیک و مامورین و کارمندان تاجیک در دولت یکه یکه از پستهای شان کشیده شده و یا زیر فرمان فرعونهای پشتون که پشتوانه شان ارگ است قرار داده می شوند. هیچ پالیسی و برنامه تاجیکی در دولت غنی رویدست نیست. هرچه هست پشتونیست و به دور منافع و هویت پشتون می چرخد. نقش عبدالله چیست؟ تا کنون چه کرده است؟

مناطق تاجیک یک به یک زیر حمله و یورش طالبانی است که با ارگ تبانی دارند. عبدالله چه می کند؟ همین امروز فراه و قادس (بادغیس) زیر حمله است. تاجیکان مجبور به ترک خانه و کاشانه شان می شوند. غبدالله چه می کند؟ هزاران درد و مشکل دیگر دامنگیر جامعه تاجیک است، عبدالله چه می کند؟

اینجا مساله قومپرستی نیست. مساله منافع است. ما از منافع خود صحبت می کنیم نه از دی ان ای

>>>   خطاب به وارث این سرزمین آفتابی « کابلستان ، زابلستان ، تخارستان ؛ بلخ بامی و هرات باستان » است که هویت شترنامه ناقل این ... متعصب , مزدور انگلیس تفرقه انداز و آشوب بازیگران همدستان تروریست و دور از فرهنگ انسانی عبیدالله بارکزی ، قاره روسولی ناقل , قادر زازی , قلات وال کوچی ، محمد نظیر احمدزی کوچی , راضیه سعادت کوچی ، فریده کوچی ، ،آرین یون کوچی ، اسماعیل یون کوچی ، اشرف غنی کوچی ، کمال ناصر اصولی کوچی ، ستار سعادت ملتانی و جنرال تاقت .....دگروال انور ....و امرخیل تازه پاکستانی است. هشدار هشدار او مردم شریف غیر اوغان هویت ملی آمده قوم ناقل کوه های از سلیمان پاکستان را هیچ گاه نمی پذیرد.
فخر ملی میلت های هو یت افغانستان مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی ابن سینابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی ، سنایی غنزنویی ، ابوعبدالله جعفر رودکی , صوفی عشقری ، وآصف باختری ، استاد خلیل الله خلیلی افتخار علم و تمدن فرهنگ خراسان را زیر نسب کم اصل کوچی شتروان برد ؟

ارزش های که بدون شک به همۀ نسل ها و اقوام این کشور تعلق دارد و هیچ کسی حق مصادره کردن آن ها را به نام هویت افغان ندارد. قوم حیوان صفتان زخم زندگی وننگ تاریخ سر زمین ما شده اند؟
حقیقت همین است فاشیستان مزدور پاکستانی ها دشمن بشریت از هر طریق کوشش دارند که هویت تحمیلی تجعلی را بالای مردم مهربان ها هویت افغان آمده کوه های سلیمان را با هزران چال فریب بقبولاند اما هرگز فراموش نکنند که هرگز یک تاجک اصیل تاج دار آگاه از جغرافای و تاریخ نیکان در سرزمین آفتانبی خود هرگز هویت خویش را معامله نمی کند تاجیک های مهربان شجاع دلیر باید از خواب گران بیدار شوید و متحد حق ماست هویت پنجهزار پنجصد سال قدامت زبان فارسی در این سر زمین آفاتابی ما که جهان امروز بالای زبان ما افتخار دارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است