افغانستان، بازنده اصلی درجنگ امریکا-ایران است
جنگ چند جبهه ای برای دولت غنی خطرناک است، با اینهم او این گزینه را برگزیده است. هدف امریکا فروش جنگ افزاهای بیشتر به شیوخ نادان عرب است و برای این کار کارزار گسترده ای را به راه خواهند انداخت و بس. درست مانند مساله کوریا 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۷/۳/۳ کد خبر: 151361 منبع: پرینت

در گام نخست باید دید که امریکا از به راه اندازی کارزار گسترده ایران هراسی چه اهدافی را تعقیب می کند. اهداف روشن است: چاپیدن شیوخ ناقص العقل عرب و فروش جنگ افزارهای کهنه و از رده خارج شده به بهای صدها میلیارد دالر به شیوخ.

همانگونه که در بحران مصنوعی کوریا، امریکا توانست با کارچاق کنی و بزرگ نمایی، میلیاردها دالر جنگ افزار به کوریای جنوبی و جاپان بفروشد و قراردادهای حضور پایگاه ها خود را با هزینه این دو کشور تمدید کند، این بار نیز عین قضیه است.
گمان نمی رود امریکا سر کدام برخورد رویارو با ایران را داشته باشد. زیرا امریکا انگشت های آسیب پذیر زیادی در منطقه دارد وبه هیچ رو به سودش نیست با ایران وارد جنگ شود.

به چند دلیل امکان جنگ مستقیم نیست:
۱. ایران می تواند در صورت درگرفتن جنگ به راحتی پایگاه های امریکا در افغانستان از جمله در سبزوار یا شیندند، هلمند، هرات ، قندهار و حتا بگرام را موشکباران و نابود کند و در صورت لزوم اشغال ولایات غربی ما برای ایران مشکل بزرگی نیست.

۲. محدودیت های عملی امریکا. امریکا نمی تواند ناوهای جنگی و زیردریایی های خود را وارد خلیج پارس بسازد. زیرا دراین صورت این ناوها و زیردریایی های چند میلیارد دالری با نیروی انسانی بزرگ در تیر رس مستقیم موشک ها و قایق ها و زیردریایی های ایرانی قرار می گیرند‌. استقرار ناوها و زیر دریایی ها در فواصل بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر دست های امریکا به حمله بر ایران را می بندد. زیرا برد هواپیماهای مستقر به روی ناوهای هواپیمابر بیش از 500 کیلومتر نیست. موشک های دریا به زمین هم نمی توانند از فواصل دور همه اهداف را در خاک ایران هدف قرار دهند.

۳. به محض حمله امریکا، ایران بی درنگ جنگ را منطقه ای خواهد ساخت. به این معنا که بی درنگ همه تاسیسات نظامی و نفتی عربستان، بحرین، امارات ، کویت و قطر را در هم خواهد کوبید. این به معنای بالا رفتن سرسام آور بهای نفت در جهان می شود که تنها به سود روسیه است. در پهلو آن خطر تلفات جانی در میان امریکایی ها و سایر شهرمندان کشورهای ناتو بسیار بالا است. به ویژه اینکه شمار بسیاری از پایگاه ها و نیروهای امریکایی در قطر، عربستان، بحرین و سایر کشورهای عربی مستقر هستند. هرگاه زندگی اگر نه صدها هزار دست کم ده ها هزار جانهگرد غربی در کشورهای عربی با خطر جدی رو به رو خواهد شد.

۴. ایران بی درنگ به اسراییل حمله موشکی خواهد کرد. اسراییل توان حمله متقابل بر خاک ایران را ندارد. زیرا باید هواپیماهای آن ۳۰۰۰ کیلومتر رفت و برگشت کنند و از فراز ترکیه یا اردن و عربستان، یا سوریه و عراق بگذرند. روشن است سوریه و ترکیه اجازه نمی دهند. اما عبور از خاک هر کشوری دیگری که به اسراییل اجازه بدهد، برای آن کشنده خواهد بود. سوریه و عراق اجازه نمی دهند و اگر اردن اجازه بدهد، عمان هدف موشک های ایرانی قرار خواهد گرفت. گذشته از اینها اسراییل باید دست کم با 20 فروند هواپیمای بمب افکن و ۱۰۰ فروند هواپیمای شکاری حمله کند. اما با توجه به داشتن تنها 5 فروند هواپیمای سوخترسان عملا توان این کار را ندارد زیرا باید برای هواپیماهای خود در آسمان کشورهای دیگر سوخترسانی کند. برای این کار به 50 فروند هواپیمای سوخترسان نیاز است. چنین توانی را تنها امریکا و روسیه دارند. اوضاع در صورتی فاجعه بار خواهد شد که ایران بتواند هواپیماهای سوخت رسانی اسراییل را بر فراز عراق یا حتی عربستان سرنگون کند. جنگ می تواند به یک فاجعه تمام عیار مبدل گردد، هرگاه موشک های ایرانی به تاسیسات هسته ای اسراییل اصابت کنند. این دیگر پایان موجودیت اسراییل خواهد بود. در این صورت امکان حمله هسته یی امریکا به ایران بالا می رود. فراموش نشود که کوریای شمالی نیز باری اسراییل را تهدید کرده بود که اگر به اندیشه حمله هسته یی به ایران بیفتد، موشک های او اسراییل را از صفحه جهان محو خواهند کرد.

۵. در صورت بروز جنگ، حمله موشکی حزب الله و سوریه بر اسراییل اجتناب ناپذیر است. روشن است اسراییل خواستار چنین چیزی نیست. حزب الله و سوریه چیزی برای از دست دادن ندارند. اما حمله متقابل اسراییل به سوریه می تواند ناخواسته پای روسیه را هم به جنگ بکشاند که برای اسراییل بسیار خطرناک خواهد بود.

۶. . پایگاه های امریکا در بحرین و قطر از نخستین اهداف موشک های ایران خواهند بود که تلفات سنگینی برای امریکایی ها در بر خواهد داشت.

۷. هرگونه حمله به ایران تلفات جانی سنگینی برای ایرانیان خو اهد داشت.
ایران، افغانستان یا عراق و یمن نیست. در آن صورت هیچ امریکا در هیچ نقطه جهان امن نخواهد ماند و سرتاسر جهان برای امریکایی ها و تاسیسات امریکایی ناامن خواهد شد‌. فشرده همه تاسیسات امریکایی اعم از نظامی و غیر نظامی آماج حملات ایران قرار خواهد گرفت.

۸. هرگاه ایران اقدام به اشغال بخشی از خاک افغانستان کند، اردوی ملی فلج است و کاری نمی تواند بکند. اما برای امریکایی ها از دست دادن شیندند، هلمند و هرات و قندهار و نابودی بگرام آبروریزی بزرگی خواهد بود.

۹. در فرجام مساله بسیار خطرناک پایگاه انجرلیک ترکیه است که مربوط ناتو می باشد و ۹۰ بمب هسته ای در آن استقرار دارد و شمار بسیاری از هواپیماها و نیروهای ناتو از جمله آلمان در آن مستقر اند.
ترکیه اجازه حمله به امریکا از این پایگاه را نمی دهد. اما ایران صد در صد به این پایگاه حمله خواهد کرد.
هر گونه حمله ایران بر انجرلیک تلفات نیروهای فرانسه، المان و سایر اعضای ناتو را در پی دارد که بسیار خطرناک است.خطر آن گاه به فاجعه تبدیل خواهد شد. هرگاه به سلاح های هسته ای مستقر در انجرلیک آسیب برسد، در آن صورت ممکن است جنگ از کنترل خارج شود و پای ترکیه و ناتو را هم بکشاند.

۱۰. یکی از بزرگترین اهرم های ایران بستن تنگه هرمز است که می تواند جریان نفت از عربستان، کویت، بحرین و عراق را به بازارهای جهانی برهم بزند و این امر موجب بالارفتن بهای نفت در جهان می شود که به سود روسیه خواهد انجامید.

۱۱. بی چون و چرا پاکستان در این جنگ بی طرف خواهد ماند و در جریان جنگ خاک خود را به روی امریکایی ها خواهد بست. در این صورت، اگر جنگ به درازا بکشد، همه نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان با خطر بسیار بزرگی روبرو خواهند شد.

۱۲. یک ایران ویران و ضعیف صد در صد به سود روسیه و زیان امریکا است. امریکا هیچ سودی از این جنگ نخواهد برد.

۱۳. در یک سخن، هدف اصلی امریکا چاپیدن شیوخ ناقص العقل عرب است که به این هدف صد در صد می رسد. چندی پیش ترامپ اعلام کرد که امریکا در خاور میانه ۷ تریلیون مصرف کرده و هیچ چیزی به دست نیاورده است. حالا هم جنگ بر سر لحاف ملا نصرالدین است. از قدیم ها گفته اند تا احمق در جهان است، مفلس در نمی ماند. تا شیوج جاهل عرب هستند، نان امریکایی ها در روغن تر خواهد بود.

اما اعمال تحریم های شدیدتر مالی، اقتصادی و فشار بر پارتنرهای غربی به منظور وارد آوردن فشار منتفی نیست. در نهایت اگر اعراب چند میلیارد دالر به امریکا بدهند، احتمال موشکباران پایگاه های ایران در سوریه با توافق روسیه محتمل تر به شمار می رود. اما احتمال حمله امریکا به ایران با اطمینان بسیار بالا منتفی است.

در هر صورت بزرگترین بازنده افغانستان خواهد بود. زیرا به هر پیمانه که روابط ایران و امریکا خراب تر شود، تاثیرات منفی آن را در افغانستان خواهیم دید. افغانستان همین اکنون درگیر جنگ فرسایشی درازمدت و بسیار خطرناک با پاکستان است. هرگونه وخیم شدن اوضاع در غرب، صد در صد به سود پاکستان است. زیرا می تواند به آسانی نفوذ خود را در شرق و جنوب و حتا شمال نیرومند تر سازد.

در یک سخن، جنگ چند جبهه ای برای دولت غنی بسیار خطرناک است. با اینهم او این گزینه را برگزیده است، تا دیده شود چه خواهد شد.
شخصا من آینده کشور را با سیاست های خام ارگ بسیار وخیم می بینم. ترس من از این است که در اثر سیاست های خام اشرف غنی ما زیر پا نشویم.

شمار بسیاری از کارشناسان مسایل استراتژیک که در عرصه استرافور یعنی پیشگویی های راهبردی کار می کنند؛ سناریوهای محتمل جنگ امریکا و ایران را به بررسی گرفته اند. در چنین مسایل باید پتنسیال های بالقوه دو طرف، اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی، سود و زیان دو طرف و پیامدهای محتمل اقدامات نظامی به سنجش گرفته شود. غربی ها مردم بسیار پراگماتیک و ریالیست هستند. منافع شان برای شان در اولویت قرار دارد. باید مخاطرات جدی جنگ را درنظر داشت. اسراییل 200 کلاهک هسته ای و چندین کارخانه هسته دارد. نباید فاجعه چرنوبل اوکرایین را فراموش کرد. اصابت موشک های ایرانی به سایت های هسته ای اسراییل فاجعه بزرگی را برای سرتاسر خاورمیانه به بار خواهد آورد.
در یونان و قبرس و ترکیه هم پایگاه های ناتو استقرار دارند که در همه جنگ افزارهای هسته ای استقرار دارد و همه در تیر رس موشک های ایرانی هستند.

سامانه دفاع هوایی پاتریوت امریکایی نسبت به سامانه های اس 300 و اس 400 روسی بسیا ناکارا است و توان ایستادگی در برابر موشک های فزونشمار ایران را که تعداد آن به هزاران می رسد، ندارد.
نباید از یاد برد که ایران زرادخانه نیرومند شیمیایی هم دارد که کمتر از جنگ افزارهای هسته ای نیست. این برای آن عده از هم میهنان خوشباور نوشتم که در زیر تاثیر جو تبلیغات شبکه های صهیونیستی و وهابی و پان ترکی و افغان ملتی شب و روز در اندیشه نابودی ایران به دست امریکا و اسراییل هستند. غافل از اینکه در چنین جنگی بیش از هم کشور ما زیان خواهد دید و به میدان جنگ مبدل خواهد شد. همانگونه که گفتم هدف امریکا فروش جنگ افزاهای بیشتر به شیوخ نادان عرب است و برای این کار کارزار گسترده ای را به راه خواهند انداخت و بس. درست مانند مساله کوریا.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آریانفر
ایران
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   او اوغان نادانی که ارزوی بد برای همقلاع،هم همسلک و همسایه خود دارد همو نادانی است که از بیچارگی خود عبرت ندارد که فال بد سوی خود از او روان است

>>>   صد فیصد تحلیل درست و بجا...

>>>   Omar Ahmad Parwani
خبر:
طالبان این تجهیزات را شب گذشته از منطقه گورزاد فاریاب بدست آورده اند.
برداشت و پیش بینی:
در یک‌سال گذشته بشکل بی پیشینه ای با سقوط یافتن مرموز پایگاه های امنیتی، طالبان به امکانات جنگی وافر دست می یابند.
در چشم هر انسان آگاه این تجهیز شدن طالبان و تضعیف نیرو های امنیتی نشانه ای از بازی خطرناک دیگریست که به رهبری متعهدان به اصطلاح استراتیژیک مان و دست نشانده های شان در ارگ و سپیدار؛ قرار است در راستای تحقق سیاست خارجی شان، برما تحمیل شود.

سوال ها:
چرا در پیوند به تجهیز غیر مستقیم طالبان از سوی حکومت خاموشی اختیار نموده ایم؟
چرا کله های مان کار نمی کند که بازی دیگری در جریان است و قرار است سرنوشت تلخی را با بی تفاوتی و درگیری های داخلی در پیش داشته باشیم؟
سوال اخر:
نگرانی من بی‌جاست یا همه میدانیم و قبول کرده ایم که از دست مان کاری ساخته نیست؟

>>>   Khorasani
شما گرگ (غنی) را نگهبان گله خود گماشته اید،توقع دارید که از رمه محافظت کند ، و کارهای چوپان را با کمال حسن نیت و صداقت انجام دهد.

>>>   با درود به آقای آریانفر .
نوشته زیبا و تحلیلی شما را خواندم , به راستی هم که سناریوی را که شما ذهنا تمثیل میکنید ذهنا به وجود خواهد آمد. در واقیعت اینطور نخواهد بود. نه اینکه من آمریکا و غرب را حمایت میکنم. زبانم لال و دستم بریده باد اگر چنین خطای بکنم . من نکاتی را که شما متوجه نشده اید خدمت عا ض میکنم.. هر ملت محصول تاریخ خود اند. ایران از ۳۲۰ قبل از میلاد تا امروز برنده هیچ جنگی نبوده و تاریخ شاهد است که رژیم های حاکم بر ایران در طی تقریبا ۲۵۰۰ سال هم در مقابل اسکندر, هم در مقابل رومی ها هم در مقابل اعراب , مغولها , انگلیسها و ,,,غیره زانو زده و شکست خورده اند,
ثانیا : از کجا میدانید که ایران این همه موشک دارد؟ از تبلیغات رژیم ایران و یا تبلیغات ایرانهراسی غرب؟ سناریوی جانگ بر اساس فکت یا حقیقت مسلم منهای ۱۰% اشتباه بررسی میشود نه بر اساس فرضیات . البته به دبش شما شک نمی آورم لکن نباید فراموش کرد که ایران و ایرانی ها همان های هستند که اگر به مارمولک شان نگه کنی می گیند که آقا مگر اژدها ندیده اید؟
کوچک شما حسین از جاغوری

>>>   جناب آقای حسین جاغوری
چشم یک نفر چقدر باید باباغوری باشد که تاریخ را چنین ببیند که شما دیدید!
ما ایرانیان را بد شناختی و تاریخ ما را بد فهمیدی
که البته هموطنان شریف جنابعالی بهتر میتوانند جوابت دهند و از تو بپرسند که چرا شکست دنیای شرق
از اسکتدر و رومی ها و اعراب و مغول و انگلیسی هارا تماماً به پای مردمان ایران نوشتی و مقاومت ها و پیروزی های سیاسی و نظامی و فرهنگی ایرانیان را که موجب اخراج این بیگانگان از فلات ایران شد را ننوشتی؟! چرا تاریخ مردمان ساکن در ایران شرقی که همانا افغانستان (؟!) یا خراسان یا آریانا( یونانی همان ایران است) را از مردمان ایران غربی جدا کردی؟
تاریخ ما مشترک است، چه در پیروزی هایمان( که شما در کُل منکر هرگونه پیروزی برای ما شدی!)و چه در شکستمان.
از قیام پارتیانِ ایرانی تبار در اخراج سلوکیان خواندی؟
انان بزرگترین و طولانی ترین امپراطوری و اولین امپراطوری فدرال و دمکراتیک تاریخ بودند، پانصد سال! ایالات متحده چند سال است که امپراطوری است؟
از روم گفتی، امپراطوری روم الان کجاست؟! ما از آنها شکست خوردیم یا آنان؟ کدام خسرو (کسری ، شاهنشاه) از ایران به دست آنان اسیر یا کشته شد؟! برو ببین که چند قیصر و سناتور(امپراطور) ایشان به دست سپاه ایران اسیر و کشته شده.
مغولان وحشی را که رام و ایرانیزه کرد؟
چرا ننوشتی که الان امپراطوری مغول کجاست و چگونه مضمحل شد؟! ایا از قیام سربداران چیزی میدانی؟
پیروزی اعراب بر ایران با چه پرچمی محقق شد؟
آیا فکر میکنی نتیجه جنگ ما همان قادسیه شد؟
بقول مروان حکم که گفت: من از ایرانیان متعجبم که هزار سال بر ما حکومت کردند بدون آنکه لحظه ای به ما نیازمند باشند ولی ما در کمتر از صدسال حکومت بر ایشان لحظه ای از آنان بی نیاز نبودیم!
در تمام دوران امپراطوری عرب بر فلات ایران ، جز نامی از خلفا بر منابر ایران نبود و سقوط امویه توسط فرزندان این سرزمین ممکن شد و انقراض عباسیان و انحلال خلیفه گری به برکت تدبیر خواجه نصیرطوسی بود. الان امپراطوری عرب کجاست؟!
انگلستان خود به خود از منطقه اخراج شد؟!
کشور من هیچوقت مستعمره رسمی هیچ ابرقدرتی نبوده و نیست و نخواهد بود، بر خلاف اکثر کشورها که تاریخ روز / تأسیس استقلال دارند ، ما نه با قراردادی کشور شدیم و نه با پیمانی مستقل!
راستی هیچ میدانی همه کشورهای همسایه ایران تاریخ استقلال دارند و بنا بر پیمان و قراردادی نوشته شده تشکیل شدند؟!
از روم و عثمانی و مغول و ... چیزی نمانده ولی ما هستیم و خواهیم ماند چون ریشه در تاریخ داریم، ریشه در آب نداریم که به راحتی کشیده شویم ، ریشه بر سنگ خارا داریم...
ما از اسب افتادیم ، بله افتادیم و افتادیم و قطعا بارهای دیگر هم ممکن است بیوفتیم ولی از اصل نیوفتادیم، برخاستیم و محکم تر ادامه دادیم...
اگر زمانی با اسکندر و یونان جنگیدیم اما بعد با روم درآویختیم و بعد با بریتانیا و اکنون با ایالات متحده.. ما بر جای خود استوار ایستادیم ولی آنها هستند که عقب کشیدند و از کناره دریای اژه به مدیترانه و آنسوی اقیانوس پا پس کشیدند،،، میبینی که ما هستیم،
و خواهیم ماند.
تاریخ بخوان و درست بخوان و بی غرض بخوان.
مئیر ، تهران ، ایرانِ جان.

>>>   آقای آریانفر بنده شما و سایر روشن فکران عاقبت نیندیش چون شما و هم خونم را در کشور می شناسم. تحلیل تان خوب بود اما نه در همه ی موارد . آخر سر ایران را مار گزیده است در شرایطی که ترکیه اجازه ندهد از طریق این کشور به ایران حمله شود به پایگاه انجر لیک حمله کند و پای ترکیه این قدرت بزرگ منطقه ای را علیه خود به جنگ بکشاند.
ثانیا من یک پارسی زبان و از همین کشور هستم مصلحت نمی دانم که با برادرانم از هر طیف و قومی در جنگ باشم. شما در گوشه ی خلوتی در امنیت کامل در آلمان یا جای دیگری نشسته اید و جوانان تاجک را به نام پان ترکیسم حتی علیه برادران ازبک، ترکمن و هزاره ی شان تحریک می کنید. این را بدانید که این که اقوام در نهایت همه خود را ترک می دانند و قطعا طرح مساله ی پان ترکیسم از جانب شما، همه را در داخل افغانستان علیه تاجک ها می شوراند.
آقای آریانفر آتش عقده های خلق شده ما را نابود می کند دیگر بر روی آن نفت نریزید و تلاش نکنید که ترک تباران افغانستان را هم به سنگر دشمنی با تاجیک ها سوق بدهید. به حال تاجیک ها رحم کنید نمی توانند در مقابل همه، اعم از پشتون و هزاره و ازبک بجنگند، آنچه شده کافی است. آخر این فضا آفرینی های غیر مسئولانه، ما را والله نا بود می کند. این باید بدانید که از پشتون های افغانستان پاکستان و همه ی کشورهای عربی و از هزاره های ما ایران از مدخل مذهب، ترکیه، و حتی چین، کوریایی جنوبی و مغولستان از زاویه ی گرایش های قومی و تاریخی و از ترک تباران این کشور باز هم ترکیه ، ازبکستان،قزاقستان، ترکمنستان و سایر کشور های ترک زبان، دفاع و حمایت می کنند. شما به من بگویید جز خدای متعال برای تاجیک ها در عالم اسباب کی را گذاشته اید؟ تاجیکستان؟!
به راه خدا مسایل قومی را دامن نزنید.

>>>   هر ملت محصول تاریخ خودند ؟!
پس ملت افغان ، البته اگه ملت به حساب بیان، اینهمه بدبختی میبینه محصوله تاریخشه؟!پس حقشه
پس اینده یه ملت رو از گذشته اش میشه پیشبینی کرد
علم تاریخ و سیاست رو متحول کردی !!!!!

>>>   حسین عزیز ایران درمقابل افعانستان نیز شکست خورده شا ه اشرف هوتکی چندین سال بالای ایران حکومت کرده است بی انصافی نه کنید از شکست ایران درمقابل افغانها چیزی بگوید
گیلانی

>>>   ایران از 2500 سال پیش در هیچ جنگی پیروز نبوده؟؟؟
فقط یک نگاه به سلسله اشکانی بنداز ببین چند بار روم رو شکست داد یا ساسانی.
از روز اول تاریخ تا حالا هیچ پادشاهی وسعت امپراطوریش به اندازه ی داریوش هخامنشی نبوده.
دقیقا سوال اینجاست که تاریخ کی به شما خورانده ست؟؟؟که حتی از کوچکترین واقعیت های تاریخی که لوح های چندین هزار ساله گواه آن هستند عاجز هستید.
واقعا جای بسی سوال ست که این تکه از خراسان که روزی از ایران بود این چنین دچار اوهام و هم و خیال شده که به حان تاریخ سرزمین مادری خودش می افتد.هر چند از افغان جماعت این چنین نکند جای تعجب دارد.
در ثانی امریکا کشوری بسیار بیسیار زور گو و قدرتمند ست و با ج به کسی نمیدهد تاریخ را ببینید:عراق با ان نیروی قدرتمند در زمان حمله امریکا حتی نتوانست کوچکترین عملیاتی علیه امریکا انجام دهد.
سناریو در زمان بوش پسر این بود که اول افغانستان بعد عراق و وقتی که دور تا دور ایران را زدند و گرفتند نوبت به ایران برسد به راستی سوال اینجاست امریکا با چنین قدرتی چه شد که نتوانست به ایران حمله کند؟؟؟؟
در مورد توان موشکی ایران هم کافیست در همین قضیه برجام ترس اروپا را از موشک های ایران ببینید.
با موضوع دارند به مثابه امنیت ملی خودشان رفتار میکنند چون میدانند که برد موشک های ایران بدنجا میرسد.
فقط فرض کن چند موشک با سرجنگی های مختلف و شدید الانفجار در پاریس و لندن فرود بیاد ببین چه بلایی سر اقتصاد اینها میاد.
در جنگ با عراق دست خالی جنگیدیم ولی حالا بر خلاف شما که تریاک میسازید خودمان وسایل جنگی خود را میسازیم.
وقتی در شیپور جنگ بزنن تازه دنیا متوجه خواهد شد ایران در چه رده نظامی قرار دارد.
در ضمن شما هم پیگیر مسائل کشور اوغانستان خود باشید نگران مسائل موشکی ایران نباشید.

>>>   هر وقت نوشته یه افغانی رو میخونم و میبینم چه نگاه منفی به ایران و تاریخ ایران و مردم ایران دارن ، حالم به هم میخوره ، دست ما نمک نداره اگه داشت شما که صدساله نان سفره هاتون رو از برکت این سرزمین دارید اینطور به ایران و تاریخش بد نمیگفتید، نظرات این افغانی ها نسبت به ما خیلی بده
امیدارم افغانستان هیچ وقت روی امنیت و رفاه و آزادی نبینه بخاطر این افراد ایران ستیز ،
ما عادت به خنجر از پشت خوردن داریم از دوستان....
نظرمو بزارید اگه نمیترسید تا بخونن

>>>   درود بر برادران عزيزم
امريكا به هيچ وجه به ايران حمله نظامي مستقيم نمي كُند چون همپيمانان عرب بزدلي دارد كه تا سرحد مرگ از ايران مي ترسند ،. اين اعراب بردا هشت سال صدام را تطميع و تمويل كردند و مثل .... به جان ايران انداختند و وهيچ نتيجه اي نگرفتند جز اينكه اين.... ديوانه شد و اخرش به جاي خودشان افتاد و كويت را شخم زد و امريكا با ترسانيدن اعراب از اين ....ميلياردها دلار تسليهات فروخت ،الان هم با ترسانيدن اعراب از ايران ميلياردها ميليارد دلار اسلحه به ال جهود و ال نهيان و ال ثاني بفروش مي رساند ، تنها راهي كه امريكا مي تواند حريف ايران شود تحريمهاي شديد اقتصادي و بي درايتي حكام ايران در حفظ وحدت ملي و سپس از همگسيختگي اجتماعي است كه باعث شورش مردم ايران شود كه انهم بعيد است

>>>   جانگ جهانی سوم با حمله به ایران

>>>   افغانستان برنده است زنده باد افغانستان عزیز وقهرمان منفی بافان بازنده است

>>>   بغداد و شام سرزمين پارس ويا آريانا ارانشهر و يا ايران دوران ساسانيان بود.
مگر شعر پارسى قهارعاصى فراموش کردندى?
بغداد= باغ داد بگ و بغ =>بگوان= باغبان
بغلان و بگرام = بغ رام = و درياچه شيوا بگوان رام; شيواکى و بگرامى و هندکى
وهندوکش; خم هندو- شهرستان فرس يا فارسى هرات; چين فارسى و ناوه فارسى مکان هاى در هرات و فراه!
گل نيست ماه نيست دل ماست پارسى
غوغاى کوه ترنم درياست پارسى
از آفتاب معجزه بر دوش مى کشد
روبر مراد و روى به فرداست پارسى
از شام تا به کاشغر از سند تا خجند
آيينه دار عالم بالاست پارسى
تاريخ را وثيقه سبز شکوفه را
خون من و کلام مطلاست پارسى
روح بزرگ و طبل خراسانيان پاک
چتر شرف چراغ مسيحاست پارسى
تعوير را مغازله را و ترانه را
جغرافياى معنوى ماست پارسى
سرسخت در حماسه و هموار در سرود
پيدا بود از اين که چه زيباست پارسى
بانگ سپيده عرصه بيدار باش مرد
پيغمبر هنر سخن راست پارسى
دنيا بگو مباش بزرگى بگو برو
ما را فضيلتى که ما راست پارسى
قهارعاصى
يکى از سياست قدرتمند و قدرت سياسى يک کشور مستقل که روز استقلال ندارد جنگ را در کشور خود راه ندادن است.کشورهاى بزرگ جنگ در کشورهاى مستمعره واستعماريى مى کند. امروز مردمان عراق حجم بغداد و شام و لبنان و حوثى ها براى آزادى خودشان و براى حفظ ايران عليه جفت (باقى مانده زهدان پس از زايش نتفه) امريکا واسراييل. مردمان ايران دوست چه گرگانى و چه توريانى وچه پارسى درکنار سوريه و اعراق و لبنان و يمن عليه وهابيت اسراييليت و امريکايت مبارزه مى کند باد امريکا رفته ديگر امريکا هرچقدر زوربزند تاثير ندارد. سياست امريکا در مورد کره شمالى ازسوى کره تعين مى شود. امريکا قدرت هوايى است مقاومت زمينى ندارد دوامدار ندارد.
پروردگاه خشگسالى و دروغ و جنگ را از ايرانزمين و مردمان ايران دوست دورکن
ايران "اوغان لند" نيست که رهبران اش همبستر به 40 کشور ناتو باشد و گل نيکتايى شان سه کيلو و زن رييس دولت يهودى عيسوى از لبنان فلانگيست عيسوى و مستر بلدوزر!
افغان ستان ام پس ده و برو به پختونخواه

>>>   ايران در هر زمان چه شاهنشاهى چه مشروطيت چه شاهى و چه ملى و چه جمهورى ويژه گى هاى داشت و دارد. به ايران روسيه تزارى وهم انگليس روباه پير استقلال ندادند بلکه هر دو ممالک استعمارى خاک ايران را در قرارداد گلستان و قرارداد پاريس تقسيم و مرز کشى شد نمودند. درحاليکه ايران باهمه تغيرات ورفورم ها و انقلاب اسلامى به موفقيت و دستآوردهاى نايل شد افغانستان تاهنوز با وجود بودن 50 کشور مهتر غربي و ناتو يکى از بحرانى ترين کشور بى ثبات و مفسدترين قدرت جهان ناميده مى شود.

1- ايران مانند کشورهاى بزرگ روسيه وامريکا چين و آلمان.... فابريکه هاى انديشه دارند. باوجود چين و آلمان جنگ اقتصادى عليه امريکا مى کنند مگر دوهر جنگ روياروى براى بقاى نظام امريکايى است. روسيه دشمن برگيزيده شد از زمانيکه گرباچوف و شراب نوش ايلسين غرب پرست و مردم روسيه هرروز عليه شان شد. پوتين اوضاع داخلى را بررسى کرد وبلاخره متوجه شد که اتحاديه اروپا و ناتو دارند اقمار روسيه و حتى خود روسيه را مى بلعد. تغيير سياست پوتين قدرت ومحبوبيت اش را گسترش داد.

2- ايران و متحدين خواسته نخواسته ايران با اشغال افغانستان توسط امريکا و پايگاهاى نظامى اش از يک سو و خوردن اوکراين از سوى امريکا ٬امريکا روسيه رااز سه طرف (کشورهای حوزه دریای بالتیکاوکراين جزاير جاپان وافغانستان) کمربند محاصره بست بجز درايران.
با کودتا درترکيه آشکار شد که غرب بويژه آلمان سرنگونى دولت اردوغان را مى خواستند.
3- ايران اول فکر مى کند دوم هم فکر مى کند و سپس هم فکر مى کند و هر فيصله و تصميم تا نهايى شدن در فکر و انديشه است و تصميم قاطع در آخرين مرحله است. مقايسه آن با دولت افغانستان خطا است. تغير نام ايران و درج هويت ايران در شناسنامه و بهتر گذرنامه پرسش برانگيز نيست. هيچ کس از ايرانى بوده شرم نمى کند. ايرانى بودن ناله و فغان و افغان و شيون و فريا در ذهن برجسته تصوير نمى شود.

4- جدايى افغانستان از ايران - افغانستان کشور توليد بحران در شرق اش دورى از بحران بود در افغانستان کودتا هاى پى درپى براه انداخته شد بلاخره انقلاب با بزرگ ستونهاى مردمى که امريکا را در زمين کشاندن جنگ درايران وبراه انداختن جنگهاى مخملى وجنگهاى خانگى شکست داد.

5- ايران با مذاکرات با پنج کشور جمع زمينه جنگ را در نطفه در ايران خشگ کرد. و بلاخره امريکا هم صدام و هم طالبان را از سر راه ايران پس کرد.

با ازبين بردن حکومت صدام عراق کشور دوست ايران شد و بزرگترين جنبش ضدايران (اتحاد نامقدس مجاهدين خلق ايران و جنبش شاهى پسر شاه جنبش عمه شاه يا اشرف خواهر محمد رضا شاه) جنبش ضد دولت ايران به خواب ابدى برفت.

6- تخمهاى اتحاد و يا تولد دوباره ايران زمين کاشته شده است ایران یکی از کشورهای پر انرژی جهان است. از نظر صنعتى در جمله 16 کشور صعنتى جهان است. تولدى هاى سازمان هاى اسلام گراهاى تروريستى حيثيت ايران اسلامى را در جهان به عنوان کشورى مذاکره گر و ضد وحشت معرفى کرد.
دوران بيدارى ايرانيان(به واژه اوستاى ويش = در پشتو بيدارى و توزیع مثلن توزیع شناسنامه ) آمدنى است. فکر کنم اتحاديه ممالک ايرانيان

>>>   گیلانی عزیز!
آياهوتکيان راستى خود را افغان گفته اند? سندى در دست داريد?

هوتکيان و بويژه "محمودهوتکي" در ايران "محمود افغان" خوب مى دانست که نام خودى ايران چه و شاه عباس صفوى کدام شخصيت بود. شاه عباس بزرگ شاهنشاه دوران صفوى ايران زاده هرات (آريا دوران ساسانى) بودعباس میرزا شب دوشنبه اول ماه رمضان سال ۹۷۸ هجری قمری = 27 جنورى 1571 در هرات از فخرالنساء بیگم (دختر میرعبدالله خان والی مازندران) زاده شد. شاه طهماسب که فرزند ابوالمظفر بهادرخان حسینی معروف به اسماعیل يکم و بنيانگذار سلسله صفويان نوزاد را عباس نهاد. شاه عباس در کودکی «عباس میرزا» نام داشت و از سال 1587- 19 جنورى 1629 به عنوان "شاه عباس بزرگ يکم" شاهنشاه ممالک ايران شد که نقشه ممالک ايران را کاتب چلبى در "جهان نما" (نقشه جهان و يا اطلس) به تصوير کشيد. (نقشه ايران «حاجی خلیفه» کاتب چلبى 1609-1657)در ایران‌ دو نسخه‌ از جهان‌نمای‌ دوم‌ وجود دارد: نسخه‌ خطی‌ جهان‌نما به‌ ترکی‌ در ۲۶۷ برگ‌، که‌ در بخش‌ نسخ‌ خطی‌ کتابخانه‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ شماره‌ نسخه‌ ش‌ ۶۸۸ نگهداری‌ می‌شود و ترجمه جهان‌نما به‌ فارسی‌ که‌ محمد چارمحالی‌ آن‌ را به‌ فرمان‌ آقامحمد خان‌قاجار (متوفی‌ ۱۲۱۱) انجام‌ داده‌ و در ۸۲۱ صفحه‌، به‌ شماره‌ ۲۷۰۹، در بخش‌ نسخ‌ خطی‌ کتابخانه‌ مرکزی‌ دانشگاه‌ تهران‌ محفوظ‌ است‌. نسخه‌ای‌ از جهان‌نمای‌ اول‌ نیز در کتابخانه‌ آیت‌اله نجفی‌ مرعشی‌ در قم‌ و نسخه‌ای‌ در کتابخانه‌ ملی‌ تبریز (چاپ‌ قسطنطنیه‌ در ۱۱۴۵) موجود
در سال 1733 ميلادى "محمود افغان" ( توجه خواننده را به نقشه ايران چلبى پيش از سال 1657 و چاپ نقشه ممالک ايران «ابراهیم متفرقه افندی» گرفته از کاتب چلبى به زبان عربى چاپ سال 1728/ 1729 مى خواهم) با بیست هزار سپاهی وارد اصفهان شد و سلسله قدرتمند صفویه را شكست داد و سلطان حسین شاهنشاه کل "ممالک ايران" تاج را به بر سر محمود گذاشت به عنوان سپاس گزارى روان جداش که زاده هرات و جوان بنام محمود از هرات به اصفهان تخت شاهنشاهى را گرفت. ازدواج دختر شاه سلطان حسین با محمود افغان صورت گرفت. امير محمود تا 25اپريل 1725 تقريبا سه سال شاهنشاه ايران با ٻايتخت اصفهان شد. کشور افغانستان وجود نداشت.

احمد خان ابدالى خوب مى دانست که نادر شاه افشار شاهنشاه ايران و شاه صاحب قران ايران زمين گفته مى شد. احمد شاه ابدالى که در 1722 ميلادى درهرات تولد شد هر چند که پدر ملتانى خود هراتى و پسر تيمورشاه مشهدى است. بدين معنى که تيمور شاه در کاخ شاهنشاهى ايران در خانه پدرزن ومادر زن آينده خود تولد شد. يعىن تيمورشاه با دو نواسه نادر افشار ايران زمين ازدواج کرد.
نادر افشار احمد خان ابدالى (پدر جان تيمورشاه را ) در سال 1738 در 16 سالگى به دربار خود آورد چون زمان خان پدر فوت نموده بود. سکه زرى قران را در همين سال ضرب زد. هدف مشترک شان همين بود زيرا بچه هندوکابل بابر بزرگ سلطنت پهتانى شيرشاه سورى راسقوط داده بود.
روند تاريخ از گذشته به حال است. بدين معنى که جريان گذشته بسوى گذشته نيست. احمدشاه ابدالى (يک پشتون يا يک افغان ) امپراطورى درانى را ساخت . بلى قدرت سياسى در دست احمدشاه ابدالى ولى نام کشور خراسان! تضادهاى و گفته هاى ضد نقيض را تاريخ نويسان افغان مى نگارند: احمدشاه ابدالى "احیا کننده افغانستان" - "موسس افغانستان معاصر" است. چه وقت کشور نامنهاد افغانستان نابود شده بود که احمد خان دوباره احيا کرد?!همانطور که يک پديده تاريخى روند ويا جريان اش از گذشته به حال است هر شخصيت تاريخى زنده گينامه دارد سى وى به انگليسى : از زاد روز تا به مرگ احمد خان ابدالى ! 1772ميلادى تولد: 1722 ميلادى پادشاه: 1747 : ميلادى مرگ اشپرسش دراين جاست که پس از سال 1722-1747 کجا بود?
تقريبا در شانزده سالگى 1738احمد خان ابدالى در گارد شاهنشاهى نادر افشار داخل شد. نادر افشار چندين با ار ين جوان افغان را با خود به هند برد در تاريخ نگارى قديمى چنين مى خوانيم: "احمد خان ابدالى در زير رکاب نادر فشار مى رفت". "در و يا آلماس کوه نور را نادر شاه افشار با تخت طاوس از هند گرفت. احمد افغان اکنون جوان 24 ساله بود که فرمانده گارد شخصى نادرافشار بود.به گونه نمونه چرا تيمورشاه در مشهد خراسان تولد شد? چرا از خدمت احمد خان براى نادر افشار کتمان مى شود?چرا ازدواج هاى بين پشتونها = افغانها مغلهاى هند و تورکهاى افشارى پنهان مى شود? چرا پشتونها ازدواج دختران خود را با مغلهاى کبير هند پت مى کنند?
سيد جمال الدين افغانى: نگارنده تاريخ افغان کتابهاى زياد درباره تاريخ ايران دارد. عکس وى در رونماگى و يا "گشايش بانک شاهنشاهى ايران " در سال 1888 ميلادى وجود دارد. (عکس بردارى در سال 1839 ميلادى وجود داشت)
امان اله خان و پدر زن اش محمود طرزى (اين دو نفر هم پيش از سال 1935 ميلادى) بار بار در قراردادهاى بين افغانستان و ايران نام گرفته اند
محمود طرزی در مقاله‌ی بلندی با عنوان "زبان و أهميت آن" در سراج‌الاخبار از جمله نوشت که: "يکی از مکارم اخلاق حسنهء ملتی هر ملت محافظه کردن زبان، و اصلاح و ترقی دادن آنست. زبان رسمی دولت متبوعهء مقدسهء ما زبان «فارسی» و زبان ملتی ما زبان «افغانی» می باشد. زبان فارسی از اين سبب زبان رسمی دولتی ما شده است که قبل از تشکيل و تأسيس يافتن دولت مقدسهء افغانيه و استقلال يافتن حاکميت ملتی ما؛ خاک پاک وطن مقدس ما از اجزای ممالک ايران محسوب بود"

>>>   زندگينامه اصلى ميرويس هوتکى:
الیور کرمول "کرومويل پارسى": یک افسر سوئدی بود که سالها پيشخدمت خانگى ميرويس بود. وى کتاب "گزارش زندگی و پیروزی های شگفت آور و موفقیت های میرويس "دوک بزرگ" (شاه ملک قندهار) حامى امپراتوری پارسى (ممالک شاهنشاهى ايران) نوشت:

میر ویس در یک خانواده با پدر تاتار و مادرا اوزبيک متولد شد. میرویس پسر امیر بخارا به نام باقر محمد و مادراش گونی، دختر خان از بلخ بود.

قبل از اینکه میرویس تولد شود، خانواده اش از بخارا به بلخ و سپس به قندهار نقل مکان کرد.
نويسنده شجرهنامه و زندهگينامه
اولين بيوگراف ميرويس مى باشد که اثر اش در سال 1724 چاپ شد. احمدخان دوساله بود. همين افسر سوئدی بنام "کرومويل پارسى"گزارش داد که مادر ميرويس در خواب رويايى خود ديده بود که پسراش ميرويس مانند عقاب به فضاى ايران و هند پرواز مى کند.
مادر (گونى اوزبيکى) و پدر ميرويس (امیر محمد باقر) همه امکانات براى آموزش اش فراهم نمودند. پدرش جشن بزرگ برگزار مى کند و از سفیران دربار مغول هاى بزرگ و دیگر کشورهای خارجی دعوت مى کنند. شاهان ممالک ايران هم در اين ضيافت.

امیر محمد باقر در پایان مراسم، نام پسر خود را به عنوان "محمد میرری" اعلام کرد. در سن 15 سالگی، میر ویس در همه علوم ضروری به خوبی شناخت و برای پدر و مادر بزرگش که بزرگترین معاون او در قندهار بود، برای تحصیلات بیشتر به دربار مغول هاى بزرگ فرستاده شد. او توسط سلطان آگرا با افتخار بارياب شد. میر ویس آنجا با مغول بزرگ آشنا شد، که ميرويس را پسند يد و بگونه مطلو ب پذیرفت. ميرويس هر روز از آن زمان به دربار میرفت. وى با دختر عالمگير اول (اورنگزيب) "روشن آرا بيگم" عاشق شد وازدواج کرد و به قندهار بازگشت.
قرار افسر خادم اش" شيعه بودن" اش پنهان مى شد و نام باقر پدر ميرويس در برگهاى انترنيتى زمانى درج شد که اوپرا در سال 1992 در ساختمان اپراى کلن و در سال 2012 در ماگدبورگ سه صدسال بعد اش باز دوباره اجرا شد.



اوپراى "میر ى ویس" (منظور مير ويس) اثر هنرى موسيقى دان هامبورگ آلمانى گیورگ فیلیپ تیلمان از ترکيب ( آوازخوانى اُپرا ٬ ارکستر اسباب موسيقى٬ نمايشنامه تراژدى دراماتيک آوازخوان عمده و گروه از سرودخوانان (کور) ٬موسيقى دان هامبورگ آلمانى نوشته و براى نت موسيقى را یوهان ساموئل مولرترتيب و خود استاد بار اول در تئاتر اپرا هامبورگ گینزشی مارکتژى به تاريخ 26 مه 1728 به نمايش آورد.
زمان نمايش : تقریبا 3 ساعت; محل و زمان طرح: ایران، قرن 18
https://en.wikipedia.org/wiki/Miriways
فيگورهاى نمايش اوپرا: میر ى ویس، شاهزاده قندهار و حامى ایران (باریتون)
صوفی، شاهزاده ایرانی (ميزو سوپرانو)
بيميرا : بانوی ایرانی شاهدخت غیرمشروع میر ى ویس (سپرانو)
نیشیبیوس، بانوی ایرانی (سوپرانو)
مورزا (ميرزا)، شاهزاده تاتار (باریتون)
سميسه، همسرمیر ى ویس (ميزوسوپرانو)
زمیر، شاهزاده ایرانی (ميزوسوپرانو)
فرستنده (تنور)
روح (باریتون)
اسکاندور (باریتون)
کور فارسی = گروه سرود خوانى فارسى (سوپرانو، تنور، باس)
داستان وپراى "میر ى ویس" : تراژدى عشق پنهانى - هويت اصلى پنهان مى شود
Oliver Cromwell = Persian Cromwell= الیور کرمول
"کرومويل پارسى": یک افسر سوئدی بود که سالها پيشخدمت خانگى ميرويس بود. وى کتاب "گزارش زندگی و پیروزی های شگفت آور و موفقیت های میرويس "دوک بزرگ" (شاه ملک قندهار) حامى امپراتوری پارسى (ممالک شاهنشاهى ايران) نوشته شده توسط مجسمه او از نقاشی اصلی حک شده است
چاپ اول
Published by Printed for W. Mears near Temple-BarW. Mears; and J. Roberts, London, 1724 مى کند
عکس کتاب
https://www.jamescumminsbookseller.com/pictures/267940_2.jpg?v=1450398798
چاپ دوم
From James Cummins Bookseller, ABAA (New York, NY, U.S.A.)
AbeBooks Seller Since May 29, 1998

چاپ و انتشاراز يوهان ميشايل فونکن 1728

>>>   اسناد و عکس براى آقاى گيلانى ميرويس هوتک

https://books.google.de/books?id=CQZGAAAAcAAJ&pg=PA583&dq=Remarquable+Curiosa+jetziger+Zeit,+aus+denen+.+Miriwais&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwj0vdH31YfbAhVBBSwKHbMeAqYQ6AEIKzAA#v=onepage&q=Miriwais&f=false
در اين نقشه خراسان
https://pictures.abebooks.com/STRUCK/17294001353.jpg
نقشه ايران و توران
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Iran_Turan_map_1843.jpg/1280px-Iran_Turan_map_1843.jpg
https://books.google.de/books?id=QNlOAAAAcAAJ&pg=PA86&lpg=PA86&dq=Persische+Cromwell+Miri-Ways.&source=bl&ots=hoBmX17c7Z&sig=6eoGxueKEqWOuGkldh9JHzKer0I&hl=de&sa=X&ved=0ahUKEwiE1q_z4oPbAhXE3iwKHQgjCBMQ6AEIUzAK#v=onepage&q=Persische%20Cromwell%20Miri-Ways.&f=false
ERFURTH,
Gedruckt und verlegt von Johann Michael Funcken, 1728.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است