این پیام را به گوش کرِ داکتر غنی شلیک کنید!
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۵۴    ۱۳۹۷/۳/۶ کد خبر: 151445 منبع: پرینت

مهمترین هدف در افغانستان «دولت‌سازی» است. دولت‌سازی از سه گزینه اساسی شکل گرفته است:

۱. اجماع و مشروعیت
این اصل اراده جمعی برای ایجاد دولت را مساعد می‌سازد. اجماع و مشروعیت با رعایت هم‌سانی، عدالت و قانونیت مساعد است. اگر سیاست‌مداران این سه عنصر را زیرپا کنند، اجماع و مشروعیت خلق نمی‌شود.

۲. قرارداد اجتماعی
قرارداد اجتماعی قانون‌مند شدن تعهدات دولت در برابر شهروندان و شهروندان در برابر دولت است. قرارداد اجتماعی رمز و مرز جای‌گاه دولت و شهروند را در یک ساختار کلان تعریف می‌کند.

۳. ساختار سازی
برای این‌که اجماع و قرارداد اجتماعی به جریان افتند، دولت نیاز به سارختارهای سیاسی دارد. این ساختارها در شعاع ارزش‌های معاصر که هنجارهای دولت‌های ملی نامیده می‌شود شکل می‌گیرد.

اما اگر عمل‌کرد دولت بر بنیاد این سه مؤلفه اساسی استوار نباشد و سیاست‌مداران تلاش کنند دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی و قومی خود را بر ذهنیت اجتماعی تحمیل کنند، سرگردانی حاشیه‌یی بیش نیست. چنین مسیری به دولت‌سازی و ملت‌سازی نمی‌انجامد. در این حالت هرقدری‌که ماموریت و مسوولین را عوض کنید، کار به جایی نمی‌کشد.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
ستیز
نظرات بینندگان:

>>>   Frogh
متفکر روانی رسمن صدامیکند که افغان باشی حقوقت مساوسیت طالب، داعش ، راکتیار ، اتمر ، ....و ....همه و همه از حقوق مساوی مستفید میشوند جز اقوام غیر اوغان

>>>   Arianfar
همان گونه که در گذشته بارها به باند مافیایی اشرف غنی، اتمر، استانکزی و اکلیل به خاطر مخاطرات مدهش و پیامدهای سهمگین دامن زدن به تنش های تباری و فرقه یی هشدار داده بودم، بار دیگر آژیرهای خطر را به صدا در می آورم و این بار جدی تر از گذشته هشدار می دهم که تا دیر نشده دست از فتنه انگیزی و درنگاندن به دهل قوم پرستی افراطی بردارند. زیرا فردا دیگر دیر خواهد بود و چنان آتشی برافروخته خواهد شد که تر و خشک را خواهد سوختاند.

>>>   پیشرفت یک کشور ارتباط مستقیم به کسانی دارد که او کشور را رهبری و مدیریت می کنند پس برای من بگو که در این سه صدسال اخیر کی ها براین خاک حکومت کردند که نتیجه اش افغانستان امروزی است ؟
امان الله خان را قشرروشنفکر آنزمان که مشروطه خواهان نام داشتند از قبیل محمدولی خان درازی ، محمود طرزی و غیره مشوره میدانند و امان الله خان ساختند ولی متاسفانه امان الله خان به آنها پشت کرد ، قوم و قوم بازی کرد و بالاخره فرار را ترجیح داد .
لطفا یک مرتبه نامه محمدولی خان درازی را به امان الله خان بخوانید تا بدانید که این قوم پرستی ریشه در تاریخ دارد.
داود خان هم هرچه کرد قربانی پشتون ولی اش شد و همچنین داکترنجیب که می خواست کابل را تسلیم حکمتیار کند و خودش هم یک پشتوالی متعصب بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است