عربستان: روی گروه های افراطی سرمایه گذاری کردیم
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۴    ۱۳۹۷/۳/۷ کد خبر: 151453 منبع: پرینت

ولیعهد عربستان در مصاحبه با واشینگتن پست اعتراف کرد که کشورش بنا به درخواست قدرت های غربی و برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد، تامین مالی گسترش گروههای افراطی را در دستور کار خود قرار داد. البته وی همه حقیقت را نگفت. موضوعی که شاهزاده سعودی به آن نپرداخت، عقاید اسلامی افراطی بود که آل سعود را به قدرت رساند.

به گزارش آریانا نیوز، زاهد حسین نویسنده و روزنامه نگار پاکستانی مقاله ای تحت عنوان اصلاحات در عربستان در روزنامه داون به چاپ رسانده است که به تلاشهای ولیعهد جوان سعودی در این خصوص پرداخته است. در این مقاله آمده است محمدبن سلمان شاهزاده جوان قصد ایجاد تغییرات اساسی و نیز مدرن سازی کشور را دارد.

وی در پی ایجاد فضای باز در کشور بوده و در همین راستا با صدور مجوز رانندگی برای زنان و همچنین اشتراک ایشان در فعالیت های اقتصادی به همراه مردان، تعدادی از محدودیت های مربوط به زنان را لغو کرده است. اینگونه اقدامات اگر چه گامی کلان و رو به جلو در جامعه ی به شدت مذهبی و محافظه کار عربستان می باشد، ولیکن اهانتی کلان به علمای وهابی تلقی می گردد که همواره از نفوذ زیادی در عربستان برخوردار بوده اند.

نویسنده مقاله تصریح می کند اصلاحات مزبور و نیز مدرن سازی عربستان می تواند مورد دلخواه جمعیت جوان و نیز زنان کشور باشد ولیکن هرگز برای افراد ذینفوذ مذهبی در این کشور قابل قبول نخواهد بود. ولیعهد جوان در مـلکی که ایدئولوژی محافظه کارانه، نفوذ عمیقی در آن دارد در مسیر سختی گام بر می دارد. در گذشته انجام هرگونه اصلاحاتی با مخالفت علما و اعضای خاندان پادشاهی مواجه می گردید.

برخی تحلیلگران اقدامات ولیعهد سعودی را بهار عربی از بالا تعریف می کنند. این تعریف می تواند بسیار مبالغه آمیز باشد چرا که در مسیر بازسازی سیاسی، تاکنون هیچگونه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی که به مردم عربستان دیموکراسی بیشتر داده و تامین کننده حقوق فردی برای ایشان باشد، مشاهده نشده است. البته تعدادی از این تحلیلگران هشدار می دهند چنانچه شاهزاده سعودی حساب شده عمل نکند این پروگرام می تواند با شکست مواجه گردد.

نویسنده مقاله معتقد است، محمدبن سلمان که برای مقابله با نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه، راهبرد نظامی جدیدی در پیش گرفته است و در این راه با چالش های فراوانی مواجه است، به نظر می رسد در برآوردن آرزوی خود مبنی بر کاهش نفوذ وهابیت نیز با موانع بسیاری روبرو است. علاوه بر این ها عربستان در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده است.

اصلاحات اجتماعی می تواند نفوذ علما را کاهش دهد ولیکن موضوع مهم تر وجود ایدیولوژی محافظه کارانه است که بنیاد پادشاهی بر آن نهاده شده است. وقتی محمدبن سلمان اعلام می کند که دولت وی تامین مالی گسترش وهابیت را متوقف خواهد کرد، در واقع به این امر اعتراف می کند که نهادهای خصوصی وابسته به این کشور در شرایط کنونی از موسسات و مکاتب دینی افراطی در سراسر جهان حمایت می کنند.

پس از پایان جنگ سرد و شکست کمونیسم، میلیاردها دالر توسط سعودی ها در موسسات آموزشی و مکاتب دینی برای گسترش ایدیولوژی افراطی وهابیت سرمایه گذاری شد. عامل اصلی بوجود آمدن اسلام افراطی نیز همان سرمایه گذاری های عربستان برای جنگ افغانستان با شوروی بوده است. در آن زمان امریکا و افغانستان با تامین مالی هزینه های جنگ افغانستان به طور مشترک موافقت نمودند. نویسنده در بخش پایانی مقاله خود گفته است که در سه دهه گذشته، کمک مالی عربستان به گروههای سنی تندرو چند برابر شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
وهابیت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است