فرياد (ما افغان نيستيم) فراگیر می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۷/۳/۷ کد خبر: 151473 منبع: پرینت

فارغ از اينكه نام افغانستان واقعى است يا نه و بدور از اينكه چه كسى اين نام را بر اين جغرافيا گذاشته، همه اتفاق نظر داريم كه سالهاست اين نام كشور ما بوده و هر يكى از ما صدها بار در داخل و خارج از كشور، گفته ايم كه افغان هستم.

اما چرا طنين اين صدا كه ما افغان نيستيم، روز تا روز بلند تر شده مى رود؟

ديروز اگر تيره ى محمدزايى، قوم درانىِ پشتون بر كشور حكومت مى كرد. نه تنها تبعيض زشت و زننده ى كه امروز از سوى ارگ دامن زده ميشود را در برابر ساير اقوام نداشتند بلكه پرورده فرهنگ تاجيكان بودند و فارسى صحبت مى كردند. در يكى از سفر هاى نعيم خان برادر بزرگ داود خان به اسلام آباد، حاكم وقت پاكستان با وى پشتو صحبت مى كند. نعيم خان برايش مى گويد كه من پشتو بلد نيستم. حاكم پاكستان با خنده ى معنى دارى به نعيم خان مى گويد: چگونه از حقوق پشتونهاى كشور ما دفاع مى كنيد كه زبان شانرا بلد نيستيد.

ديروز بسيارى از شعرا و نويسندگان خوشفكر پشتون به فارسى فرآورده هاى فكرى شانرا ارایه مى نمودند. اكثريت قاطع استادان پوهنتون، پشتون بودند و سهم قابل ملاحظه ى در بارورى زبان فارسى و عرصه آموزش داشتند.

اگر ديروز را بخاطر مى آوريم، نه تنها شخصيت هايى نظير استاد كاكر، عبدالله بختانى، انور دوست و ده ها چهره علمى و فرهنگى پشتون، بلكه هم دوره هاى مكتب و دانشگاه، همكاران و همسايگان و دوستان شخصى ما از قوم شريف پشتون در ذهن ما تداعى مى شود كه در هموطن بودن شان نه تنها احساس شرم و خجالت نمى كرديم بلكه مايه افتخار ما هم بودند

اما چرا امروز غير پشتونها از افغان بودن اباء دارند و فريادى در فضاى كشور طنين انداز است كه (من افغان نيستم)؟ چرا كلمه افغان ناپسند است؟

زيرا امروز با تداعى كلمه افغان، چهره هاى منحوس قبيله گرا و تفاله هاى گنديده و پوسيده ى فاشيزم نظير اسمعيل يون، افغانمل، طاقت، اصولى، نذير احمدزى، عصمت قانع و ساير همقماشان بدطينت شان در ذهن آدم مجسم مى شود كه فضاى همدلى و وفاق ملى را با زهر ناپاك و كشنده شان تيره و تار نموده اند. سلامت و تماميت كشور ما را به بمخاطره انداخته اند.

پر واضح است كه اين خصيصه ى ناميمون و چنين گرايش متعصبانه و برترى جويانه از هر قوم و قبيله و از هر طيف و قشرى بهمان ميزان ناپسند و مذموم است كه از قبيله گرايان ارگ و عوامل مزدور شان است.

كلمات و واژه ها، داراى روح و محتوايى اند كه آنرا براى ما معنى دار مى سازد. گاهى روح زشتى به كلمات تزريق و القا مى شود كه آنرا ناپسند جلوه مى دهد. چنانچه كلمه رفيق كه يكى از واژه گان پسنديده قرآن است. در زمان حاكميت چپ چنان مفهومى ناپسندى بخود گرفته بود كه عامه ى مردم از كاربرد آن نفرت داشتند. زيرا رفيق به كسى خطاب مى شد كه همراه، همكار و مزدور و خود فروخته تجاوزگران شوروى بود.

ماداميكه ارواح خبيثه ى حلول كرده، يون، طاقت، اصولى و سايرين از محتواى كلمه افغان زدوده نشود، پذيرفتن و افتخار به آن توجيه عقلى و منطقى و ملى ندارد. و انتظار گسترش و افزايش فرياد ( من افغان نيستم ) را در كشور داشته باشيم.

منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصوری
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   Homayoun Paiez
ترفند تازهء ارگ:
دستگاه رسوا و فاشیستی غنی، اعتراضات مردمی در خصوص شناسنامه های تحمیلی ایکه جبرن می خواهند هویت هزاران سالهء هفتاد در صد باشندگان این کشور را نابود کنند را، ناشنیده و نادیده گرفته؛ به وزارت خانه ها دستور داده، که توزیع شناسنامه ها را با هویت جعلی( افغان) به همه ماموران دولت آغاز نمایند. و در این استبداد و جعل هویت، وزارت فرهنگ - وزارتی که منهای فرهنگ، از تعصب و تبعیض خیلی غنی می باشد - پیش قدم گردیده و رییسان ادارات این وزارت را فرا خوانده و امر فر موده که همه باید آمادهء اخذ شناسنامه، با هویت جعلی افغان باشند...
از آنجایی که همه می دانیم؛ ماموران دولت، به اصطلاح جز همان معاش بخور و نمیر، چیز دیگری در بساط ندارند؛ برای اینکه مورد غضب فرعون کوچکی بنام غنی قرار نگیرند؛ و حال و عیال شان گرسنه نمانند؛ با جبر اکراه، جز تن دادن به خواست ارگ، چارهء دیگری ندارند...
مبارزان و حق طلبان، برای آخرین ترفند غنی ها و خنثا ساختن این حیلهء نا مردانه آن ها، آگاه باشند و برای جلو گیری گروگان گرفتن مامورین بیچاره چاره اندیشی نمایند!

>>>   این صداهای هست که انها هیچ نصب ندارند و چلو های چند کشور جمع شده و بد بختانه در افغانستان مسکن گزین شده اند و حالا میخواهد که از همان. کولی گری خود برامده و به صورت مدرن همان کار های غیر اسلامی و غیر اخلافی. خود را شروع نماید و به همین خاطر که که انگشت انتقاد به این ها گفته نشود مخالفت کلمه مقدس افغان را میکند. ولی باید بدانند که انجام این حرکت های بی مفهوم و غیر انسانی اینها را زیاتر. رسوا. و بی حیثت خواهد ساخت

>>>   بـه رفیق منصوری :
رفیق به کسی گفته میشد که غارتگر اختلاس چی وند خور دال خور نباشد دستش پاک باشد وطن دوست باشد نفسش درکنترولش باشد حرام خور نباشد مزدور پاکستان نباشد ، بیت المال را غنیمت نگیرد شرر انداز قومی نباشد ،
هدفش خدمت برای مردم باشد نه بلند منزل ساختن از پول دزدی واختلاس ،
ر

>>>   Raheel
به گزارش اشتراک کنندگان همایش دیروزه‌ی دفاع از هویت در پروان، جناب آقای شکوری، و بانو هوسی بایانی، اعضای شورای ولایتی پروان دین ملی و مردمی خود را به به ترین وجه ادا کرده اند‌. نمایندگان واقعی مردم را جز این نشاید.
حقیقت اینست که آبروی تاریخی پروان در جایگاه سنگر آزادی و عزت لطمه های جدی یی دیده است و این به خاطر گندیده شدن نمایندگان و بزرگان پروان در لجنزار زر، روی گرداندن شان از مردم و روی آوردن شان به قبله فاشیزم (کرزی و غنی) میباشد.
هوسی‌ها و شکوری‌ها مبلغین عزت، شهامت، آزادگی و شرافت اند.

>>>   نام چند وکیله موٌنث پارلمان افغانیه مثل ارین یون گلالی نور صاپی راضیه منگل سادات فراموش تان شده که حتی بیرق اوغانستان را پیراهن تنبان چادر جور کرده و مهر اوغانیت در دست ودر پیشانی هروکیل محرم ونامحرم مذکر و مردم میزنند .
که خوشبختانه اولین مهر اوغانیت توسط راضیه جان سادات منگل مدل لوی خوست در پیشانی گلبدین راکتیار اوغانیار نفرتیار فاشیسیار زده شده که راکتیار هم دست خودرا در ریش خود کشید و شکر خدا و سفارت امریکا را بجا اورد که لایق دیدار این بانوی قشنگ گردیده

>>>   اقای منصوری. در مورد کلمه افغان با انچه نوشتید کاملا موافق هستم. ولی در مورد کلمه رفیق در سابق برای من هم نا پسند بود. ولی با دیدن ای مسلمانماهای کافر حال به این عقیده رسیده ام که ایکاش رفیق میبودم.
عاقل

>>>   بلی دوستان با فرهنگ نام صد پنجاه سالی پیش این
خاگ آریانا بودند قبل از آن خراسان بزرگ بودند
قبل از آن خراسان کهن بودند قبل از آن خاوری
کهن بودند واز آن گذاشته خاوری کبیر بودن در دوران
عبدالرحمن قاتل شد نامش بنامی این آدم کشان شد
افغانستان یعنی همان اوغان بخیل پشتونیزیم
سه نام جهل آمپیرالزیم پشتو نیزیم و صهیونیزیم
حیف نام این مردم شدن افغانستان با تلفظ ایرانیها
همان افغان یا آفغنه خون خورا چپاوال بخیل بخیل
ولی من افغان یا افغانستانی ننگ نمیکنم
از آفغنه کفتن به جای به من آفغنه بگوید
....بگوید بهتر است آفغنه یعنی همان آدم کش خون

>>>   چرا از نفاق و شرر اندازی پدرام و امسالهم نمیگویید ؟ این یک پروژه بزرگ که تاریخ اش مربوط به تجزیه طلبان طاهربدخشی و باعث و وغیره میشود که دیروز تاب مقاومت را در مقابل ملت و مردم ندآشتند و سرکوب میشدند و اما امروز گدودی است و انها از وضعیت جاری استفاده سو میکنند و ملت را به بیراهه میبرند در حالیکه همه مسلمان و افغانیم ، این چند شخصیت مدافع وحدت و حفظ وطن اند.
صدای مخرب و دشمنی با ملت از گلون پدرام است، لتفن غلط نکنید

>>>   شمالی
#خبردار
#پروانیان_عزیز:
هویت فروشان را بشناسید.
دیشب هنگامی که حاجی الماس زاهد از برنامه راهپیمایی روز یکشنبه آگاه می شود در هماهنگی با شورای شمالی بزرگ با حضورداشت فضل الدین عیار والی پروان،بهاالدین جیلانی رئیس شورای ولایتی پروان و...تشکیل جلسه میدهد و با تماس های مکرر مانع برگزاری راهپیمایی بخاطر هویت تاجیکان می شود اما جوانان سلحشور #جنبش_عدالتخواهی_مردمی پروان حرف هایش را نادیده گرفته و فردایش به میدان مبارزه حاضر می شوند،در صبح زود فضل الدین عیار با تماس تیلفونی به یکی از جوانان این جنبش اخطار میدهد که با مرمی بسوی تان شلیک خواهیم کرد و یکی از افراد تان را خواهیم کُشت و جوابگو خودتان خواهید بود، در ضمن شما اجازه نامه تظاهرات را ندارید همه تان را ولچک زده به زندان می اندازیم اما این جوانان با تمام مشقت ها وارد میدان شدند.بهاولدین جیلانی رئیس شورای ولایتی با حضورش در مسجد عیدگاه به نمایندگی از یک نهاد مردمی به حمایت از ارگ و شورای امنیت می پردازد و مردم را تهدید می کند که ازین مسائل دست بکشید و محافظینش با زور تفنگ به مردم اجازه ویدیو گرفتن را نمی دهند و جز امین الله شکوری و هوسی بایانی دو نماینده شورای ولایتی هیچ فردی از نماینده های شورای ملی و شورای ولایتی در راهپیمایی اشتراک نمی کنند بل این عدالتخواهی را تهدید و تضعیف می نمایند...

در اخیر جادارد جوانان از آزاده و امین الله شکوری،هوسی بایانی نماینده های شورای ولایتی سپاسگزاری نمایم که با حضور شان ثابت کردند که مزدور حلقه بگوش فاشیزم نیستند.
رای نوشت:
حالا پسر حاجی الماس از کابل،برادر بهاالدین جیلانی بنام غلام حیدر جیلانی از پروان در شورای ملی کاندید هستند اگر به این هویت فروشان و دیگر وکلای که کاندید هستند اما دیروز در موضوع دفاع از هویت که حیثیت ناموس را دارد حاضر نشدند رای بدهید از شما کرده .....در دنیا نیست...
و من الله توفیق

>>>   کلمه ما افغان نستیم به خاطر بی رحمی وآدم کشی
نژاد پرستی فرختن خاگ به جهلستان پزرفتن بیکانها
وبعد از هچ فرهنگ اعتنا ندارد

>>>   من افغان نيستم
من خراساني ام.
لياقت هزاره

>>>   من از بردران تاجك گله دارم

شما بوديد كه اين دوقندهاري پشتون را بر سر
قدرت آورديد كه امروز مار آستين خطاب ميكنيد
مگر جناب مارشال فهيم وقانوني بدون مشوره با استاد رباني محقق دوستم وكاظمي براي آوردند كرزي برسر قدرت تلاش نكردند؟
مگر جناب مارشال قدرت را دو دسته براي كرزي تسليم نكرد؟ اماكرزي برعكس نزد امريكاشكايت كرد وگفت دشمن صلح طالب ها
نيستند وطالب ها مردمان خيلي خوب هستند دشمن صلح جبهه شمال يعني اكثرآ سران شمارا خطاب كرد ودرمدت ١٤ سال از حكومتش تعداد كثيراز سران شمارا بقتل رساند كه در طول جنگ جهاد ومقاومت نشده بود .
مگر قانوني هميشه از كرزي به عنوان پيام آور صلح در افغانستان ياد آوري نميكرد ؟
مگر همين قانوني بعد از حكومت كرزي در دور اول از كانديداتوري عبدالله در انتخابات ١٣٨٨رسمآ حمايت نكرد ؟

مگر فهيم وقانوني در دور دوم كانديداتوري داكتر عبدالله در ١٣٩٣رسمآاز عبدالله حمايت نكردند؟
مگر اكثريت مطلق تاجك ها در افغانستان بانك اصلي رآي عبدالله نشدند ؟
چي مشكل داشتيد كه نتوانستيد حكومت را بعد از سرنگوني طالبان در اخير سال ٢٠٠١ حفظ كنيد
آيا شما خرد سياسي در جهت تجربه حكومت كردند را نداشتيد ويا اينكه جرآت زعيم شدند مملكت را نداريد ؟
با تمام استبداد هاي قبيله پشتون در طول ٢٠٠ سال الي اخير سقوط طالبان تمام قضاياي استبداد گرايانه سياسي اين قوم را درك كرديد ولي باز هم شعور سياسي شما بيدارنشد
با آنكه تاجكها از ديد واقعيت نسبت به ديگر اقوام اكثريت هستند
علاوتآ داراي فرهنگ بزرگ وقدامت تاريخي كهن بودند .
وصدها سلاطين از متن شما برخواست وهزارها سال با فرهنگ وتمدن كهن حاكميت داشتند،
سر را به گريبان تان ببريد قدرت وامكانات خود را درك كنيد.
اگر شما از قدرت نفوس خويش با خبر ميبوديد هيچ وقت كرزي غني و ديگر پشتون امروزبالاي شما حاكميت نميكرد
بخدا هيچ زيبنده نيست به شما كه برويد معاون اول يك پشتون شويد .
معاونيت كردند شما را در انزواي سياسي قرار ميدهد چون قبيله پشتون يگانه رقيب سياسي شما را ميداند .
وحراس هم ازناحيه شما دارند با خنده هاي كشمشي ونشان دادند باغ سرخ سبزشمارا در درياي گنگا غرق خواهد كرد.

علي سجادي

>>>   اگرتوافغان نیستی نباش چی پروا دارد
ما همه افغان هستیم وزورش را هرتجاوزگردیده بازهم میبیند

>>>   ما افغان نیستیم.

>>>   الله اکبر الله اکبر الله اکبر
من افغان نیستم
به اشپش غنی تقلب زی هم رای نمیدم

>>>   اگر یک شعاردیگر هم بدهند اینکه ما اشرار نیستیم که برائت از شروفساد ودزدانی است که بنام جهاد شرارت کردند وهنوز هم میکنند
مردم باید بگویند ما اشرار نیستیم یعنی ازجمله این قانون شکنان حریصان وغاصبان نیستیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است