مواد مخدر در افغانستان، کاربرد استخباراتی دارد
جامعه را به مواد مخدر معتاد می کنند برای اینکه کشور ما انسان هایی منفعل و درگیر خود داشته باشد تا کشورهای بزرگ در افغانستان، به آسانی برهمه چیز تسلط داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۱    ۱۳۹۷/۳/۷ کد خبر: 151485 منبع: پرینت

همیشه گفته می شود که جوانان آینده افغانستان هستند. این سخن بسیار تکرار می شود. گویی مفهوم خود را از دست داده است. در رابطه با پیوند جوانان و آینده کشور در حالی این سخنان گفته می شود که بر اساس گزارش هایی که در رابطه به وضعیت جوانان افغانستان نشر می شود آنان را نسل سرگردان و نسل فراموش شده می خواند. مواد مخدر مانند سیلاب هستی برانداز هستی جوانان را به خطر بزرگی مواجه ساخته است. فقر و تنگدستی آنان را از چرخه کار اجتماعی به دور رانده است. دولت تا کنون در این زمینه برنامه هایی عملی که بتواند این مصیبت بزرگ را از سر راه جوانان بیرون کند روی دست ندارد. یا دست کم برنامه های عملی و کارایی را اجرا نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، (afghanpaper)، خلیل الرحمان سروری، جامعه شناس در برنامه «مثبت و منفی» گفت: اگر می خواهیم یک نظام سیاسی سالم داشته باشیم، باید قبل از اینکه یک نظام سیاسی سالم داشته باشیم، باید یک جامعه سالم داشته باشیم. اگر می خواهیم یک جامعه سالم داشته باشیم باید یک خانواده سالم داشته باشیم. اگر می خواهیم یک خانواده سالم داشته باشیم، باید یک انسان سالم داشته باشیم، اگر می خواهیم یک انسان سالم داشته باشیم یا یک انسان سالم باشیم، باید فکر سالم داشته باشیم. زیربنای همه اوضاع و احوال یک جامعه، همان اندیشه سالم و انسان سالم است که از جامعه سالم بر می آید.

سروری، فرزندان سالم را سنگ بنای جامعه سالم می داند و می گوید: شما هرچه برای سلامتی یک نظام سالم تلاش کنید تا زمانی که برای سلامت انسان ها فکر نکنید، به هیچ صورت ممکن نیست که به هدف برسید. همانطور که در مباحث روان شناسی هم مطرح می شود از لحاظ بحث مسایل اجتماعی هم عملکرد درون خانواده به صورت طبیعی روی سلوک و رفتار کودکان تاثیر مستقیم دارد نه تاثیر غیر مستقیم. هر آنچه که انجام می شود. طبیعتا افکار و نگرش دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. ما مشکلات بسیار فروانی را داریم اگر برای سلامت خانواده ها فکر نشود، همانطور که برای تشکیل خانواده فکر سالم نمی شودبه همان اندازه ما در حقیقت یک سنگ بنای نادرستی را برای سلامت جامعه می گذاریم.

این جامعه شناس، معتقد است اعتیاد در کشور، علاوه بر مشکلات خودش، مشکلات بزرگ دیگری به همراه دارد و افزود: در کنار اینکه در کشور ما اعتیاد به مواد مخدر، زنان و کودکان معتاد وجود دارد در کنار آن ما نابسامانی های بسیار جدی تر دیگری مانند خشونت های خانوادگی نیز داریم. به همین دلیل برخی خشونت ها و فاکتورهایی که همبستگی را در نظام خانواده از بین می برد می تواند سلامت و همستگی را در فضای باز جامعه از بین ببرد و بتواند این جامعه را حتی تا معرض انحطاط بسیار مطلق پیش ببرد. وقتی اساس خانواده به هم بخورد، قطعا اساس جامعه هم به هم خورده و نابود می شود.

سروری، معتاد کردن جامعه را توسط کشورهای استعمارگر برنامه ای برای سست کردن جامعه می داند و در این مورد می گوید: مواد مخدر در افغانستان به یک سونامی بسیار خطرناک و خاموش، می ماند. در گذشته ها باور به این بود که از مواد مخدر به عنوان یک عامل اقتصادی، استفاده می شود اما مطالعات امروزی نشان می دهد که نه فراتر از آن استفاده و کاربرد جهانی است. مواد مخدر بیش از اینکه کاربرد اقتصادی داشته باشد، کاربرد استخباراتی دارد و توسط آن بازی های پنهانی صورت می گیرد. زمانی که هندو بریتانیا خواست که امپراطوری چین را بشکناند و به زانو بیندازد، تلاش کردند در جنگ های تنگاتنگ، نتوانستند در برابر ارتش چین موفق شوند اما از طریق مواد مخدر و با معتاد ساختن پنج هزار نیروی جوان در داخل چین اردو مختل شد و توان جنگی خود را از دست داد و هند بریتانیا توانست چین را به ساگی در غلبه خودش در بیاورد.

وی، بر این باور است که در قضیه مواد مخدر افغانستان هم دست هایی پنهان از بیرون برای فلج کردن نیروی جوان افغانستان وجود دارد و افزود: متاسفانه ما این آگاهی را نداریم که نیروی جوان افغانستان در حال حاضر به شدت در حال هدر رفتن و فلج شدن است و این فلج شدن موجب می شود که شما برای قرن ها یک نسل فلج داشته باشید. نظام فلج، سیاست فلج، اقتصاد فلج. چرا نیروی جوان ما نیرویی سرگردان و خوابیده در خیابان است؟ خوابیده در خیابان به این دلیل گفته می شود که هر جوان که فردا برای کار بیرون می آید صدها کیلومتر به دنبال دفتر ها می گردند، در حالیکه در نخستین دفتری که مراجعه می کند، صد شغل و موقعیت در آنجا خالی است. در یک چنین فضایی طبیعتاً مواد مخدر به عنوان یک فاکتور ویرانگر و نابود کننده گشته و جامعه ما را به صورت کامل فلج کرده است. ولی متاسفانه هیچ کسی نسبت به این انسان فلج شده که در خیابان ها همه روزه می میرند و جان می دهد کسی توجه نمی کند و فراموش شده است که در واقع جامعه در حال فلج شدن است. کسی نمی داند که این فلج شدن جامعه هم به دنبال برنامه ریزی دقیق انجام می شود. فلج شدن جامعه برای اینکه انسان هایی منفعل و درگیر خود داشته باشد تا آن دسته از کشورهایی که به قصد پیگیری برنامه های کلان خود می آیند، تسلط آسانی داشته باشند. قصه معتاد شدن و مفلوج شدن جوانان و خانواده ها و در نهایت جامعه و نظام ما تا درصد بالایی به این موضوع برمی گردد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سروری
مواد مخدر
نظرات بینندگان:

>>>   من از بردران تاجك گله دارم

شما بوديد كه اين دوقندهاري پشتون را بر سر قدرت آورديد كه امروز مار آستين خطاب ميكنيد
مگر جناب مارشال فهيم وقانوني بدون مشوره با استاد رباني محقق دوستم وكاظمي براي آوردند كرزي برسر قدرت تلاش نكردند؟
مگر جناب مارشال قدرت را دو دسته براي كرزي تسليم نكرد؟ اماكرزي برعكس نزد امريكاشكايت كرد وگفت دشمن صلح طالب ها
نيستند وطالب ها مردمان خيلي خوب هستند دشمن صلح جبهه شمال يعني اكثرآ سران شمارا خطاب كرد ودرمدت ١٤ سال از حكومتش تعداد كثيراز سران شمارا بقتل رساند كه در طول جنگ جهاد ومقاومت نشده بود .
مگر قانوني هميشه از كرزي به عنوان پيام آور صلح در افغانستان ياد آوري نميكرد ؟
مگر همين قانوني بعد از حكومت كرزي در دور اول از كانديداتوري عبدالله در انتخابات ١٣٨٨رسمآ حمايت نكرد ؟

مگر فهيم وقانوني در دور دوم كانديداتوري داكتر عبدالله در ١٣٩٣رسمآاز عبدالله حمايت نكردند؟
مگر اكثريت مطلق تاجك ها در افغانستان بانك اصلي رآي عبدالله نشدند ؟
چي مشكل داشتيد كه نتوانستيد حكومت را بعد از سرنگوني طالبان در اخير سال ٢٠٠١ حفظ كنيد
آيا شما خرد سياسي در جهت تجربه حكومت كردند را نداشتيد ويا اينكه جرآت زعيم شدند مملكت را نداريد ؟
با تمام استبداد هاي قبيله پشتون در طول ٢٠٠ سال الي اخير سقوط طالبان تمام قضاياي استبداد گرايانه سياسي اين قوم را درك كرديد ولي باز هم شعور سياسي شما بيدارنشد
با آنكه تاجكها از ديد واقعيت نسبت به ديگر اقوام اكثريت هستند
علاوتآ داراي فرهنگ بزرگ وقدامت تاريخي كهن بودند .
وصدها سلاطين از متن شما برخواست وهزارها سال با فرهنگ وتمدن كهن حاكميت داشتند،
سر را به گريبان تان ببريد قدرت وامكانات خود را درك كنيد.
اگر شما از قدرت نفوس خويش با خبر ميبوديد هيچ وقت كرزي غني و ديگر پشتون امروزبالاي شما حاكميت نميكرد
بخدا هيچ زيبنده نيست به شما كه برويد معاون اول يك پشتون شويد .
معاونيت كردند شما را در انزواي سياسي قرار ميدهد چون قبيله پشتون يگانه رقيب سياسي شما را ميداند .
وحراس هم ازناحيه شما دارند با خنده هاي كشمشي ونشان دادند باغ سرخ سبزشمارا در درياي گنگا غرق خواهد كرد.

علي سجادي

>>>   دادفر اویانی
چه بسا راست میگوید آن فردوس توسی:
«تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو!»

این کرزی افغان دو بار ارگ را در اشغال خود داشته و ایدون، حزبی دارد بنام «محور» و می چرخاند بدور حزبش، چند تا خر.
نه تنها در سده های ابتدایی، بلکه در جنگل هم، کسی این گونه هویدا خرگری نخواهد داشت.
این آقای کرزی می گوید «هر که هر جا را می تواند بگیرد؛ به شرطی که افغان باشد»؛ پس:
دولت چیست؟
قانون چی؟
اداره و امنیت و نظم چی؟
کشور و حکومت چی؟
مصئونیت فزیکی و حقوقی شهروندی چی؟

باشنده «علی آباد»، هتا چنین نخواهد پنداشت و گفت.
در شگفتم من ازینکه شماری بیخود و هوشباخته و گولخورده و آشفته هایی، دور و بر این روباه جنگل، گرد هم باشند و می جفند که کشور را از خرچنگ خونباراحمدزی برهانند و به این کرزی دهند و نام این پروژه این روباه را "نجات افغانستان" نهند.
چرا باید کدامش را درد خود بر بخواهیم و کدامش را مرگ خود بر بسازیم؟
آری «تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو»!!

>>>   Khorosoni
پدرام دیگر صدایش از هرات باستان بالاشد.....!
-----------------------------------------
خدواند این نوع پدرام ها را زیاد کند ؛ واز نام های شروشیطان چون عبدالله - امرالله -محمدی - قانونی- عطا - خلیلی -دوستم جنرال جرت - زردک و هابیل وقابیل .. خداوند همه ما را نجات دهد.
حبیب‌الرحمان پدرام نماینده‌ی مردم در شورای استانی هرات:
"اگر حکومت دست از سیاست‌های قومی و قبیلوی خویش بر ندارد ما هراتیان حکومت خودمختار اعلام خواهیم کرد."

>>>   حالا فهمیدی ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است