جواب قاطع پاکستان، هیات افغانستان را مغلوب کرد
پاکستان با قاطعیت تمام جواب افغانستان را داده و از حنیف اتمر خواسته است تا افغانستان در امور پاکستان دخالت نکند. اما افغانستان ادعا دارد که در 66 فقره توافق صورت گرفته است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۷    ۱۳۹۷/۳/۸ کد خبر: 151491 منبع: پرینت

محمد حنیف اتمر مشاور عالی امنیت ملی افغانستان در راس هیاتی به پاکستان سفر کرد و با برخی از مقام های امنیتی و نظامی آن کشور دیدار و گفتگو نمود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حنیف اتمر روز یکشنبه با هدایا و تحفه هایی از جانب اشرف غنی به مقر اردوی پاکستان در شهر راولپندی رفت و با همتای پاکستانی خود پیرامون قبایل سرحدی مذاکره نمود.

حنیف اتمر خواسته افغانستان را مبنی بر نارضایتی از ادغام قبایل آزاد در سرحد به ایالت پاکستانی مطرح کرد که با برخورد تند نظامیان پاکستانی مواجه گردید.

جنرال قمرجاوید بجوا رییس ارتش پاکستان در مقابل حساسیت افغانستان در مورد ادغام مناق قبایلی به پاکستان گفت: اجازه نمی دهم حتی یک اینچ از خاک پاکستان به کشوری دیگر واگذار شود و دیگران در این مورد دخالت کنند. پاکستان همان تصمیمی را گرفته است که به نفع مردم این کشور است.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز در اینباره گفت: پاکستان حق دارد در مورد مسایل داخلی خود هرگونه تصمیم که خواسته باشد بگیرد. ما تصمیم را خواهیم گرفت که به نفع مردم ما است و خواست ما از دولت افغانستان این است که با توجه به اصول بین الملل و اصل عدم مداخله با دقت ابراز نظر کند.

این در حالی است که شورای امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه 28 مه، اعلام کرد که هیات افغانستان با مقام‌های ارشد امنیتی پاکستان در مورد حل مشکلات امنیتی دو کشور توافق کردند.
براساس خبرنامه شورای امنیت، در این دیدار بین دو طرف در بخش امنیتی توافق صورت گرفت تا دو طرف برای عملی شدن 66 فقره تعهدات مندرج در پلان عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی، هر چه زودتر مطابق یک پلان مشخص عمل کنند.
در این خبرنامه آمده است: «مهمترین موضع مشترک در مورد پروسه صلح این است که در پالیسی موجود صلح هیچ بدیل بهتری ندارد، اما آنهایی که انتخاب شأن صلح نباشد به شکل مشترک با اقدامات مشخص مقابل خواهند شد».

در خبرنامه امنیت ملی نیامده است که توافقات چه بوده و بر سر چه اموری صورت گرفته است؟
پاکستان با قاطعیت تمام جواب افغانستان را داده و از حنیف اتمر خواسته است تا افغانستان در امور پاکستان دخالت نکند. اما افغانستان ادعا دارد که در 66 فقره توافق صورت گرفته است.

مجمع ملی پاکستان روز پنجشنبه در یک اقدام بی پیشینه با ۲۲۹رای موافق و ۲۹رای مخالف، مسوده قانونی ادغام مناطق قبایلی را با ایالت خیبر پشتونخوا تایید کرد.
بربنیاد این تصمیم، حکومت پاکستان با استفاده از نظام فدرالی این مناطق را اداره می ‌کند که در امور داخلی خویش استقلالیت دارند.

همچنین در خبرنامه شورای امنیت آمده است که به دعوت رییس جمهور غنی، جنرال باجوه رییس ستاد ارتش پاکستان طی روزهای آینده به افغانستان سفر می نمايد.
رییس جمهور افغانستان از یک مقام ارتشی پاکستان دعوت رسمی کرده است!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
هیات افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   17 پوسته امنیتی را درالسوالی تخار اشرار تصرف کرده اند ، درغزنی وبعضی جاهای دیگر پولیس شش ماه معاش نگرفته است
از فکر لــــــروبـــــــــر بگذر به فکر خانه خود باش !

>>>   پاکستانی ها بسیار یک کار تاریخی نموده اند. پاکستانیها دید سیاسی و انسانی شان صد مرتبه از مقامات افغانی کرده بالاتر است و میتوانند بطور احسن از مردم و حقوق خود دفاع نمایند.مقامات پشتون ما باید خجالت بکشند که به اقوام دیگر حرامی،پشه،مگس و از غیره القاب استفاده میکنند، بنا اینها اقوام که زیر دست شان است و فرزندان شان در جبهات داغ جنگ بخاطر منافع مشترک همه کشور جانهای شرین شانرا از دست میدهند قبول ندارند به کدام منطق و غیرت و مردانگی به امور دیگر کشورهای مداخله میکنند. غنی،اتمر واستانکزی عقل خود را از دست داده اند. در افغانستان روز بروز اقوام بنابر برنامه های منافقانه مقامات دولت از هم می پاشند اینها تحمل حضور هموطنان خود را در افغانستان ندارد. من اگر در عوض پاکستانیها میبودم بروی این هیأت تف میکردم. پاکستانیها مانند قهرمانان در داخل پاکستان با خانواده های شان زندگی میکنند و از منافع خود و مردم شان دفاع می کنند ولی اتمر تابعیت انگلیس،ستانکزی تابعیت استرالیا،برمک چاکر اتمر تابعیت انگلیس با تآسف از افغانستان نمایندگی میکرد.الهی از برکت رمضان کریم نافقین که برای براه اندازی جنگها و نفرت قومی و برای دزدی ثروت ملی به افغانستان آمده اند روی سیاه و ناکام شان بسازی.الهی این وطن و مردم قهرمان را از شر مفسدین،قاتلین،منافقین و فتنه گران نجات دهی.الهی صلح وحدت و تقوای واقعی را نصیب مردم افغانستان کنی.الهی طالب مزدور و شبکه آی ایس آی را نیز تکه تکه و نیست نابود کنی.
بااحترام
سردار منگل

>>>   پاکستان در جریان انتخابات قرار دارد. حزب مسلم لیک فعلآ قدرت را به دست دارد. مردم پاکستان از اوضاع امنیتی پاکستان نگران هستند، خصوصآ مناطق قبایلی که در سال های گذشته عمدتآ مورد حملات نظامی پاکستان قرار داشتند.
حالا حزب مسلم لیگ در جریان انتخابات بخاطر آن که به تشویش مردم پاکستان از مسایل امنیتی در سرحدات جواب داده باشد و همچنان بخاطر آن که به انتقاد های پاکستان از جانب امریکا که در قسمت جلوگیری از تروریزم و افراطیت پاکستان قدم های عملی بر نداشته است، جواب بدهد، پاکستان تصمیم گرفته است که قبایل آزاد را که محل رفت و آمد تروریست ها است، با ایالت پشتونخواه مدغم کند و بدینصورت هم به تشویش های امنیتی مردم پاکستان جواب بدهد و هم به انتقاد های امریکا.
چنانچه نواز شریف چند روز پیش به همین مناسبت به مناطق قبایلی سفر کرده بود و کامپاین انتخاباتی خویش را با بیانیه در میان یک گروه چند هزار نفری پشتون های مناطق سرحدی آغاز کرد.
اما از طرف دیگر نواز شریف مبتکر شمولیت پاکستان در پیمان شانگهای است، که به مزاج امریکا برابر نیست.
زیرا امریکا خواهان توسعه پیمان ناتو است که کولمبیا اولین کشور امریکای لاتین یکی از نامزدان پیمان ناتو است و در مراحل بعدی امکانات شمولیت استرالیا و عراق و پاکستان و افغانستان و منگولیا ، نیز در پیمان ناتو میرود.
این که موقف پاکستان در مقابل شمولیت در پیمان ناتو ، با وجود شمولیت آن در پیمان شانگهای چه خواهد بود، هنوز معلوم نیست.
در زمان جورج بوش به جاپان نیز پیشنهاد شمولیت در پیمان ناتو شده بود، که از طرف جاپان رد شد.
این موضوع باعث خشم جورج بش شده بود و جورج بوش با انفجار یک بم هایدروجنی در زیر اوقیانوس آرام در سواحل جاپان، سبب سونامی در سواحل جاپان شد که خسارات بزرگ اقتصادی و جانی و مالی به جاپان وارد کرد و همچنان یک استیشن برق اتمی در جاپان نیز تخریب شد که سبب گسترش شعاع رادیو اکتیف شد.
در مورد این که در مورد پاکستان نیز در صورت رد شمولیت اش در پیمان ناتو از طرف مقامات پاکستانی چنین برخوردی خواهد شد و شهر کراچی زیر سونامی قرار خواهد گرفت، معلوم نیست.

>>>   حنیف اتمر رفته که به پاکستان بگوید در صورت امکان افغانستان را نیز به خاک خود ضمیمیه کند تا کی این کشمکش تاجک واوغان وهزاره بیخی حوصله خلاص شده ولا .
اریا

>>>   بلی دوستان حگومت اوغو بچه از این بهتر نمیشود
یا خاگ را از دست میدهد یا آدم میکشد
یا بخیلی میکند یا شیطنت اینها سی پنج سال نوکری
انکلیس که نامش روباه پیر است نوکر بودند
افتخار هم میکند در افغانستان اوغان با چائ میکند
با لهجه مشگیل دارد با ملت با دین مشگیل دارد
در رسوم مردم مشکیل دارد هزاران حیف از دست
این قوم بی فرهنگ وبی آدب بی سرسامان

>>>   شرم است والا به شما چاپلوسان که نه اخلاق دارید ونه در سیاست میفهمید ،شما عزت وحرمت همه مردم افغانستان را زیر سوال برده اید ،بهتر خواهد بود که غنی و دار ودسته اش از این مرز بوم گم شود و جوانان وشیران که بتوانند در مقابل هر زورگو جواب دندانشکن میدهد به این مملکت بیچاره حکومت کنند ،غنی ودارو دسته اش وعبدالله ودارو دسته اش هر چه زودتر گلیم رسوایی خود جمع کنند و این وطن را به مردم بیچاره آن بگزارند که عزت دارند وغیرت دارند وایمانداری در کارهای خود دارند
عبدالله ریحان

>>>   غنی و اتمر اگر .....نیستند حد اقل خط سرحدی زمان ظاهر شاه را احیا کنند .
اگور هده فعلن پاکستان است مگر آنوقت افغانستان بود.

>>>   Aziz Arianfar
خینه بعد از عید ارگ
اعلامیه اخیر ارگ در زمینه ادغام مناطق آزاد قبایلی به ایالت خیبر پشتونخواه پاکستان اوج نا آگاهی از تاریخ دیپلماسی ارگ نشینان را می رساند و
مداخله آشکار در امور یک کشور مستقل عضو سازمان ملل می باشد و مغایر منافع علیای کشور است و تنها تیشه پاکستان را برای مداخلات بیشتر در امور ما توجیه می کند و بهانه و دستاویز دیگری در دست اسلام آباد می گذارد.
12درصد نفوس ۱۷۰ میلیونی پاکستان پشتون اند که تقریبا20 میلیون نفر می شوند که دو برابر پشتون های ما هستند. ان ها به مراتب نسبت به ما باسوادتر اند و می توانند منافع ملی خود را بهتر از ما تشخیص بدهند و نیازی به مداخلات ما در امور خود ندارند و کسی هم از ایشان از ما نخواسته اند
در باره سرنوشت شان به ان ها تعیین تکلیف کنیم.
در حالی که از مناطق قبایل صدایی بر نمی خیزد، در ارگ هنگامه سازی برپا است و های و هوی به راه انداخته اند. به قول معروف در خانه داماد خبری نیست. اما د خانه عروس دنگ و دول است.
تشکیل منطقه آزاد قبایل یک طرح اهریمنی امپریالیسم انگلیس برای تجرید قبایل پشتون و دور نگه داشتن ان ها از فرهنگ و تمدن و مدرنیته و
مدرنیزاسیون و جفای بزرگی در حق آن مردم بود که با هدف نگه داشتن قبایل در تاریکی و تحجر مذهبی به میان آمده بود.
برعکس نگرانی ارگ نشینان، ادغام مناطق آزاد قبایل گام بزرگی برای رهایی قبایل دربند و بینوای سرحدی و پیوستن آن ها به کاروان تمدن است که باید از ان استقبال کرد و آ را به فال نیک گرفت . این کار بی چون و چرا برای امنیت ما هم سودمند است.
بر اساس معاهدات 1919 و 1921 امان الله خان در ازای به رسمیت شناختن استقلال افغانستان از سوی هند بریتانیایی، خط دیورند را همچون مرز رسمی بین المللی میان هند بریتانیایی و افغانستان به رسمیت شناخت.
روشن است پس از استقلال هند و تشکیل پاکستان همه معاهدات پیشین ملغی و فسخ شده و افغانستان دولت جدید پاکستان را به رسمیت شناخته است. در هیچ یک از معاهدات نو میان افغانستان و پاکستان به دولت افغانستان حق هیچ گونه مداخله در امور قبایل داده نشده است. از این رو، تمسک ارگ به یک معاهده متروک و دستاویز ساختن ان مسخره کردن دستگاه دیپلماسی کشور است.
اکنون پرسشی مطرح می گردد دال بر این که چرا دولت افغانستان پیش از مطرح شدن مساله ادغام مناطق قبایلی به استان خیبر پشتونخوا در زمینه با پاکستان رایزنی نکرده بود و اکنون اعلامیه میان تهی و بی معنایی را صادر نموده است؟
اگر سفارت ما در اسلام آباد از موضوع آگاهی نداشت، جا دارد تا سفیر برکنار شود. اگر آگاه بود، چرا ارگ مساله را در تراز ملی مطرح نکرد و به شورای ملی راجع نساخت؟ اگر گفتگوهایی در زمینه در پس پرده با پاکستان انجام شده، پس چرا آن را از مردم پنهان می کنند؟
در یک سخن، اعلامیه ارگ صرفا جنبه ابزاری دارد و برای سوء استفاده و فریب مردم پخش شده و شورای ملی باید در زمینه از ارگ بخواهد تا نماینده یی را به مجلس گسیل بدارد و در زمینه به نمایندگان مردم توضیحات بدهد.

>>>   Abdul-Qadir Dadnia
بگوش خر و ياسين خواندن
ارگ بقول بعضي ، اگاھ است کھ چھ میگوید، این ارگ قانون اساسی کشور خود را برسميت نمي شناسد
اينها يا انقدر به زور امزيكا غرره اند كه به خيلي چیز ھا پشت پای میزنند و یا اینگ ناسیونالیست ھا بیماری اند کھ تلاش دارند در مدت کوتا بھ ھمھ ارزو ھای شان برسند مانند نازی ھا در المان و سوم اینکھ این برنامھ ای از ھم پاشی کشور ھای خاور ميانه برنامه اي حهاني است زير رهبري امريكا و انگلیس ۔
این شکایت از ارگ باید تمام شود۔ از گرگ نمیشھ شکایت کرد کھ چرا بجای یک گوسپند ، چندین تن را کشتھ است
وقت ما را باید در جای دیگر بکار ببریم و نھ در شکایت ، مشورھ و غمخواري از گرگ

>>>   Khairi
واکنش را که حکومت کابل در ارتباط به اهلی شدن قبایل پاکستانی نشان داده است، حتمن به اشارهء انگلیس ها بوده.

>>>   دادفر اویانی
آزادی گران ترین ارزش زندگی ست!
راه آزادی باید پالید از «برنامه فاشیزم» که در وحشت و خودسری و درندگی ی «قبیله» و در کوچی بازی نهفته است و سرزمین بزرگ تاریخ بشریت را به تاراج دارد و فرو برده به خون و آتش و ویرانی و برساخت و بیدادگری.

رستاخیز مردمی در برابر یاغی گری های قبیله، از فرض ترین فرض های خدا باشد.
رستاخیز مردمی، خواست زمان و روزگار سیاه ماست.
گروه تبهکار فرمانروا از نام کشور مان، قبیله را ابزار ساخته، با یک دست (احمدزی و حنیف اتمر ...) خود، پیمان مهار قبیله را با پاکستان امضا میکند و مرز کشور را سیم خاردار می بندد و با دست دیگر (واحد طاقت و یون ها و لایق ها و ...) خود، کوچی هایی خودسر و سنگسارگر را به کوچه های دود آلود و خونبار و آتشزده کابل خراسان زمین هوی میدهند که های "افغان افغان ..."

در پاکستان، 15 میلیون قبایل افغان و پختونخواهان خیبر در شمار بیش از دو سد میلیون شهروند پاکستان، همه با هم جور و خموش اند و اما، در کابل خونین بدست افغان، چند تا خود کفان بی نشان، فغان از درد افغان دارند و سنگ پرانی.

رستاخیز مردمی؛ تنها رستاخیز مردمی، راه رهایی از این نقشه فاشیزم فرمانروای قبیله بازی و کوچی گریست..
تا بر نخیزی، بخورندت!

>>>   دفعه قبلی که وزیر داخله آقای برمک از سفر پاکستان به کابل آمد لبهای خود را از خنده و خوشی جمع کرده نمیتوانست و هی گفته راهی بود که "دیگیشه چی میکنی... والله به ما فاتحه هم داد" !!!! نمیدانیم که این بار چه شد؟؟؟؟

>>>   تعدادی از افراد قبایل پانتا خور ونصواری یاغستان بدستور آی اس آی بکابل آمده اند تا جیب های شان را از کـد 91 پر نموده دوباره به یاغستان شان برگردند ، این تکتیک همان دوره انگریز است که روزی ریش های شانرا سیاه رنگ نموده می آمدند از کابل پول میگرفتندوخود را افغان ودشمن ومخالف انگلیس معرفی میکردند ، زمانی ریش های شانرا سرخ رنگ نموده نزد انگریز میرفتند واز وفاداری خودبه آنان اطمینان میدادند انگریزها هم چون میدانستند اینها بنده زر هستند جیبهای شانرا پرنموده واپس می فرستادند ،این طایفه همیشه می خواهند در زیر سایه قانون جنگل زندگی کنند وبه قانونیت واصول تابع نمیشوند ،

>>>   اوغان مردم کی راست گفته که این اولین اش باشد. هر بار میرن پاکستان پاکستانی ها این ها را سیلی کاری می کند.

>>>   الهی این وطن و مردم قهرمان را از شر مفسدین،قاتلین،منافقین و فتنه گران نجات وچاپلوسان دهی (امین یارب العامین )

>>>   این مغز .....که نمی تواند صد متری بیرون از ارگ را اداره کند می خواهد در امور داخلی کشور دیگر مداخله کند. این فکاهی سال است.

>>>   آقاجان، لطفا شما اول خودتان حاکمیت ملی و دموکراتیک را در کشور افغانستان پیاده و عملی سازید و با مردم افغانستان به وحدت و صلح و ثبات برسید، آنوقت یقیناً خودبخود دست فتنه جویان و فرصت طلبان دزد و سودجوی از کشور کوتاه و قطع خواهد شد، وقتی ما در داخل با مردم خودمان به وحدت و صلح نرسیم، معلوم هست که دیگران از فرصت و بلبشور داخل استفاده و یا سوء استفاده کرده و کشور را در رقابت و کشاکشهای دینی و مذهبی و سیاسی و ناامنی نگه خواهند داشت.هرگاه یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتواند خود را ملی و مدرن و با دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان منطبق سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد، لاجرم تبدیل به مزدوری بیمزد شده و منافع سودجویان فرصت طلب داخلی و خارجی را تاًمین می کند.

>>>   تازمان که تعصبات قومی و زبانی در افغانستان از میان برداشته نشود صلح در افغانستان امدنی نیست از یک طرف ادعای آوردن امنیت را دارید از طرف دیگر در پی حذف افوام دیگر هستید حرکت. ها و تصامیم مغرضانه ارگ ، منبع تولید ناامنی در افغانستان است . آوردن امنیت با تفاهم و حضور همه اقوام بستگی دارد .

>>>   SH
شماباورداشته باشید که هیت افغانی به ریاست حنیف اتمر که به پاکستان رفته اند اصلن جرآت اینراندارند تادرمقابل حکومت پاکستان وزیرحمایت آی .اس.ای.که سالهاست درافغانستان قدرت میرانند مسله رامطرح کنند اتمرخان رفته است تااجازه اینرا بگیرد که ازنیروی وحشیانه قبایل درفرصتهای پیش آمده وضروری علیه اقوام غیرپشتون استفاده نمایند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است