ثروت طبیعی افغانستان چه قدر ارزش دارد؟ (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۳۹۷/۳/۸ کد خبر: 151521 منبع: پرینت

افغانستان کشوری است در قلب قاره آسیا و یکی از قوی ترین کشورهای جهان در زمینه ذخایر معادن به شمار می رود. منابع طبیعی این کشور هنوز دست نخورده باقی مانده است.

ذخایر معادن افغانستان بزرگ ترین امید برای رشد و بالندگی اقتصاد این کشور است تا افغانستان با استفاده از این فرصت به استقلال اقتصادی برسد و از وابستگی های اقتصادی نجات یابد.

خبرنگار العربیه در افغانستان به ادامه گزارش های اختصاصی اش؛ این بار به ذخایر معادن و نقاط غنی این کشور پرداخته است تا مشخص گردد که ثروت طبیعی افغانستان در کجاست و چه قدر ارزش دارد؟

دولت افغانستان سال های 2014 تا 2024 را دهه تحول نام گذاری کرده است و تلاش دارد شرایط فعلی این کشور را تغییر دهد و استخراج معادن افغانستان جایگزین کمک های خارجی گردد.

وزارت معادن و پترولیم افغانستان اعلام کرده است، ارزش ذخایر معادن این کشور سه تریلیون دالر تخمین زده شده است.

این وزارت تایید کرده است، تا کنون بیش از 1400 نقاط افغانستان شناسایی گردیده که دارای معادن مختلف می باشد.

افغانستان دارای ذخایر زیر زمینی از جمله مس، لیتیوم، آهن، طلا، نیوبیوم و کبالت می باشد که با استخراج این معادن؛ افغانستان یکی از قوی ترین کشورهای صادرکننده مواد معدنی در جهان تبدیل خواهد شد.

براساس گزارش روزنامه نیویارک تایمز، در حال حاضر کشور بولیوی بزرگترین کشور صادرکننده در بخش " لیتیوم" در جهان است در صورت که ذخایر لیتیوم افغانستان برابر با لیتیوم کشور بولیوی است.

لیتیوم فلزی در بخش های باتری های قابل شارژ مانند باتری های تلفن، کامپیوتر، باتری های موتر و وسایل الکترونیکی استفاده می شود.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است، معادن لیتیوم افغانستان آن قدر زیاد است که می توان با ذخایر نفتی پادشاهی عربی سعودی مقایسه کرد.

ذخایر معادن افغانستان در کجاست؟
براساس اطلاعات وزارت معادن و پترولیم افغانستان؛ معدن حاجی گک در ولایت بامیان در مرکز این کشور با ذخیره دو میلیارد تٌن، معدن مس در ولایت لوگر در جنوب افغانستان و معادن ذغال سنگ در مناطق مرکزی و شمالی افغانستان، معادن طلا در شمال، غرب و جنوب، لیتیم و بریلیم در ولایت غزنی در جنوب افغانستان، یورانیم در ولایت هلمند، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در ولایت های شمال و غرب این کشور و پنج حوزه نفت و گاز در سراسری این کشور شناسایی شده است.

براساس گزارش ها؛ آمریکا یکی از کشورهای است که مجذوب ذخایر معادن افغانستان شده است. جنرال دیوید پتریوس، فرمانده پیشین نیروهای ستاد مشترک امریکا در افغانستان در سال 2009 به روزنامه نیویارک ‌تایمز گفته بود، معادن افغانستان خیره‌کننده است و این معادن قطعا می‌تواند شرایط افغانستان را تغییر دهد.

کد (4)


ثروت طبیعی افغانستان چه قدر ارزش دارد

ثروت طبیعی افغانستان چه قدر ارزش دارد

ثروت طبیعی افغانستان چه قدر ارزش دارد

ثروت طبیعی افغانستان چه قدر ارزش دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ثروت افغانستان
معادن
نظرات بینندگان:

>>>   Tajik
اگر این جغرفیا را نگهداریم . شاید دیگر من و شما و ملیت ما. زبان ما . کلتور ما دیگر وجود نداشته باشد . و از دست پشتون های فاشیست فعلأ هفده میلیون ( ۱۷۰۰۰۰۰۰) مردم ما از وطن فرار کرده اند و دو میلیون ( ۲۰۰۰۰۰۰) کشته داده ایم ..با نگهداشتن این جغرافیا بقیه هم کشته خواهد شد . ویا از وطن فرار خواهد کرد . دیگر بس است ملیت تاجیک . هزاره . و ازبک را کشتن . راه حل تجزیه است

>>>   از همین خاطر است که امریکایی ها افغانستان را رها نمیکنند و پاکستان هم مذدوران خود را درافغانستان حمایت مینماید
اجمل لنگری

>>>   از پیدا وار خشخاش { وکنار} که عمده ترین درآمدهای یک قوم مشخص را تشکیل میدهد که افغانستان را در شرمساری درجهان در ردیف اول قرار داده است چرا نام نبرده و تذکر نداده اید؟

>>>   اصلاً جنگ بر سر همین معادن است کشور ما پراز معادن است ولی ما ازفقر وغربت ویرانی وجنگ های مملکتهای بیرونی رنج میبریم وکشور ما بدون صاحب است کسانیکه سلاح دارد ووزیروکیل پارلمان استند ساعتش تیر است درچورو غارت .

>>>   در عوضی که لیتیوم به خارج صادر کند، شرابط را برای سرمایه گزاری در بخش ساخت بطری های برقی در بخش های مختلف الکترونیک منجمله وسایل نقلیه برقی، مهیا سازد، ده چند و صد چند از فروش این بطری ها مفاد بدست می آورند. زیرا آینده وسایل نقلیه جهان، وسایل برقی هستند.
همین قسم در عوض صادرات آهن، میشود با ساخت فابریکه های ذوب آهن ، فولاد به خارج صادر کرد و یا در تولید های داخلی ازین معادن استفاده کرد.
به همین منوال در معادن مس وغیره.
همچنان در قسمت عناصر و منرال ها و احجار قیمتی مانند طلا و نقره و لاجورد و زمرد و غیره، نیز در بخش ساختن زیورات و سایر سامان و آلات زینتی سرمایه گزاری کرد و قیمت آنها را ده چند و صد چند بالا برد.
معدن یورانیم نیز میشود با ساخت سنتری فوگ ها آنها را به درجات مختلف غنی سازی کرد و به کشور هایی که دارای استیشن های برقی اتمی هستند، بفروش رساند. همچنان خود افغانستان نیز میتواند با ساخت استیشن برقی اتمی که ظرفیت هزار و یا دوهزار میگا وات تولید انرژی برق را داشته باشد، خود را از واردات برق بیغم کند.
اینها همه چیز هایی هستند که در یک جامعه متمدن با مردم متمدن و با سواد و با داشتن یک نظام دموکراتیک و متعهد به وطن صورت گرفته میتواند.
اگر شما در فکر آن باشید که نام افغانستان، خراسان باشد و یا افغانستان و در تذکره تان نام ملیت تان باشد و یا نباشد و هر روز تجلیل از قهرمانی ها درجنگ و شکست امپراطوری ها و یاد بود از شهدا و غیره مصروف شوید، شما از تمدن به دور میمانید.
زیرا یک سگ بهترین جنگجو است. اما یک سگ هیچوقت بهترین معمار را دور بگذارید ، حتی بویی از معماری نمی برد.

>>>   اين ثروت غربى ها و امريكايهاست نه مردم افغانستان .

>>>   مردم افغانستان راه گذشتگان رامیرون ولی دنیاراه خودراعوض کرده ان وپیشرفت کرده اندبه ارامش رسیده ان امامردم ما. افسوس صدافسوس همه اواره بیجاره دربدر واین راتقدیراللهی میدانن هروقت تقدیرخود رادردست خود گرفتیم مشکلات حل میشود انشاالله وتازمانی که خودرا به تقدیر بسپاریم حال وروزمان بهترنمیشود مطمعن باشید

>>>   نیاز به سرمایه گذاری های بسیار بزرگ هست و بعد هم باید راهی برای صادرات پیدا کرد.
کشورفعلی که اسمش افغانستان ست به دریا متصل نیست.
باید راهی برای رسیدن به اقیانوس هند و صادرات به کشورهای دیگر پیدا کند.

>>>   اگر این جغرفیا را نگهداریم . شاید دیگر من و شما و ملیت ما. زبان ما . کلتور ما دیگر وجود نداشته باشد . و از دست پشتون های فاشیست فعلأ هفده میلیون ( ۱۷۰۰۰۰۰۰) مردم ما از وطن فرار کرده اند و دو میلیون ( ۲۰۰۰۰۰۰) کشته داده ایم ..با نگهداشتن این جغرافیا بقیه هم کشته خواهد شد . ویا از وطن فرار خواهد کرد . دیگر بس است ملیت تاجیک . هزاره . و ازبک را کشتن . راه حل تجزیه است

>>>   درود جناب نویسنده ، قسم که معلومه پلان جنگ ها در منطقه همش جنگ معدنیات، سنگ های قیمتی، و مواد مخدر بماند، که چی گنجی قیمتی در جهان است بهتر از معدن و سنگ ها، سنگ ها معدنیات افغانستان سال های سال دست نخورده و مردم افغانستان صدها سال بیسواد نگه داشته شده تا مردم کر و لال از وطن و ثروت بی خبر نگه داشته شوند که همه در جهالت و نا دانی به سر ببرند و دیگران در قاپیدن ثروت دست های مردم را از پشت ببندد ای وای وطن وای وطن.

>>>   برای اقوام پشتون کشور ما فرق نمیکند که حیثیت وابرویش پامال شود و یا بکشور اش زیان بزرگ برسد و کشور اش دست بیگانگان بیفتد مقصد پول بدست انها برسد و صاحب سرمایه شوند امروز برادران پشتون ما که از پدران شان کدام سرمایه و دارایی نداشتند و مناطق شانهم حاصلات زمینی و باغی نسبت بدیگر ولایات کشور ندارند و خودشان هم کدام درامد قانونی خوب هم از راه هلال ندارد پس این سرمایه های بزرگ در داخل و خارج و این قصر ها و موتر های لوکس را از کجا کرده اند جز خیانت و طنفروشی و مزدوری بیگانه گان در جاسوسی به انها دیگر چه بوده است .

>>>   با حلوا حلوا گفتن که دهن شیرین نمیشود.یادم میاید که من 7 ساله بودم صنف دوم ابتدایی معلم ما یا بزرگتر ها ميگفتن که کشور معادن و ثروت های زیر خاکی زیاد دارد.به ما ميگفتن شما نسلهای اينده.اگر درس خوب بخوانید میتوانید ار عهده این ثروت خدا دادی بیرون بیاید.ومن حالا چهل سال بیشتر دارم هنوزم هنوز همان حرف های زده میشود که چهل سال قبل زده میشد.مافقط دل های مان را خوشحال میکنیم اما نتیجه هیچ وقت وجود نداشته.میگویند.دمی ضرر را هروقت بگیرید به نفع است.اگر ما فرزندان ما را برای مکتب رفتن همیشه تشویق کنیم.وتربیت خوب بکنیم به راهی راست راهنمای بکنیم.انشاالله که به همه چیز می رسیم .اگر خدای ناکرده فرزندان مانرا بی ادب بار بياوریم واز آموزش و تحصیل محرومشان.کنیم مشخص است که هیچ وقت به این دلخوشی های که مثلا معادن داریم.ثروت زیرزمینی داریم.نمیرسيم اینقدر سال ها با فلاکتي و بدبختی گذشت بعداز این دو باره تکرار میشه

>>>   یک زمانی در ساحه واغجان ولایت لوگر یک طیاره مسافربری خیلی بزرگ که شاید باربری بوده باشد برنگ سیاه به پرواز بسیار پایین در ساحه کمپاین امریکایی ها در دشت واغجان نشست کرد. ازکسی پرسیدم که این کمپاین برای این طیاره به این بزرگی میدان دارد؟ برایم گفت بلی همیشه این طیاره میاید وروز بعدی دوباره همین قسم پروازبه شکل پایین مینماید ودوباره بطرف شاید بگرام برود. پرسیدم که شاید افراد نظامی انتقال دهد . یکی ازکسانیکه در نزدیکی آنها مصروف کار بود گفت نه خیر این طیاره از زمانیکه امریکایی ها آمده اند از این منطقه گل وخاک میبرد. بعد ازینکه تعجب نمودم گفتم گل وخاک را برای چه میبرند .گفت در حقیقت اینها بورانیم میبرند که این مواد بدون گل وخاک انتقال نمیشود. برایم بسیار متاثر کننده بود . مگر ما مردم عوام چه میتوانیم وچه از دست ما میاید. درهرشرایطی که مردم لوگر سر خودرا بالا کرده اند ازبین برده شده اند. خداوند فضل وکرم نماید.
ق از لوگر

>>>   با حلوا حلوا گفتن که دهن شیرین نمیشود.یادم میاید که من 7 ساله بودم صنف دوم ابتدایی معلم ما یا بزرگتر ها ميگفتن که کشور معادن و ثروت های زیر خاکی زیاد دارد.به ما ميگفتن شما نسلهای اينده.اگر درس خوب بخوانید میتوانید ار عهده این ثروت خدا دادی بیرون بیاید.ومن حالا چهل سال بیشتر دارم هنوزم هنوز همان حرف های زده میشود که چهل سال قبل زده میشد.مافقط دل های مان را خوشحال میکنیم اما نتیجه هیچ وقت وجود نداشته.میگویند.دمی ضرر را هروقت بگیرید به نفع است.اگر ما فرزندان ما را برای مکتب رفتن همیشه تشویق کنیم.وتربیت خوب بکنیم به راهی راست راهنمای بکنیم.انشاالله که به همه چیز می رسیم .اگر خدای ناکرده فرزندان مانرا بی ادب بار بياوریم واز آموزش و تحصیل محرومشان.کنیم مشخص است که هیچ وقت به این دلخوشی های که مثلا معادن داریم.ثروت زیرزمینی داریم.نمیرسيم اینقدر سال ها با فلاکتي و بدبختی گذشت بعداز این دو باره تکرار میشه

>>>   باارزش است برای دزدها نه بمردم عام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است