هند تحریم های آمریکا را دور می زند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۷/۳/۹ کد خبر: 151562 منبع: پرینت

با نهایی شدن مذاکرات هند با روسیه برای خرید سامانه موشکی اس 400، اکنون دهلی نو به دنبال یافتن راهکارهایی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه مسکو است.

به گزارش روزنامه 'پایونیر' چاپ هند، مقام های هندی چندی پیش اعلام کردند که مذاکرات با روسیه در خصوص قیمت سامانه موشکی اس 400 که قرار است در نیروی هوایی هند به خدمت گرفته شود را به پایان رسانده اند.

دو کشور اکنون به دنبال یافتن راه حلی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه روسیه هستند. بر اساس این تحریم ها کشور هایی که دارای معاملات بزرگ با بخش های دفاعی و تکنولوژی روسیه هستند نیز شامل مجازات های آمریکایی خواهند شد و از سیستم مالی آمریکا محروم می شوند.

یک مقام ارشد هندی گفت: مذاکرات برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه خاتمه یافته و بخش مالی این قرارداد نهایی شده است.

هند و روسیه پیش از برگزاری دیدار سالانه 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ماه اکتبر (سنبله) سال جاری این قرارداد را اعلام خواهند کرد.

یک مقام دیگر هندی گفت که دو کشور در حال حاضر به دنبال یافتن راه حلی برای خروج این قرارداد از تحریم های آمریکا بر اساس قانون مبارزه با رقیبان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا) می باشند.

سال گذشته 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کوریای شمالی شامل تحریم های آمریکا شدند. بند 231 قانون کاتسا کشورهای دوم که دارای قراردادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می کند.

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.

تاثیر این تحریم ها یکی از موضوعات مهم بررسی شده در دیدار غیر رسمی هفته گذشته 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه در شهر 'سوچی' روسیه بود.

مساله ای که برای هر دو کشور اهمیت دارد قرارداد های نظامی به ارزش 12 میلیارد دالر است. از زمانی که هند اعلام استقلال کرده است، روسیه بیش از هر کشور دیگری در جهان به دهلی نو سلاح فروخته است.

بسیاری از کشور های دیگر نیز خواهان خرید سامانه موشکی پیشرفته روسیه به نام اس 400 هستند. هند نیز قرار است پنج سامانه موشکی اس 400 را به قیمت 4.5 میلیارد دالر از روسیه خریداری کند. اما این پروژه مانند سایر پروژه های نظامی هند و روسیه دچار مشکل شده است.

بر اساس گزارش ماه گذشته موسسه بین المللی صلح استکهلم، سهم واردات سلاح هند از روسیه بین سال های 2008 تا 2012 حدود 79 درصد بوده است که این مقدار در سال های 2013-2017 به 62 درصد کاهش یافته است. قطعات، لوازم و نگهداری روسی برای زیر ساخت های امنیتی هند حیاتی است.

این مساله برای ارتش هند بسیار مهم است؛ چرا که تحریم خرید نظامی از روسیه احتمالا به چشم انداز امنیتی هند در منطقه به شدت صدمه خواهد زد.

این در حالی است که برخی از مقام های آمریکایی اعلام کرده اند مشکلات دهلی نو را درک می کنند، دیگران هشدار داده اند که کاتسا از سوی کنگره تصویب شده است و اگر هند بخواهد برای خرید نظامی جدید از روسیه اقدام کند، دولت آمریکا نمی تواند به این کشور تخفیف دهد.

'تینا کیدانوو' معاون وزیرخارجه امریکا در امور سیاسی و نظامی که هفته جاری قرار است به هند سفر کند خطاب به دهلی نو اخطار داد که هند باید هرگونه خرید بزرگ دفاعی از روسیه را به دقت بررسی کند. این روابط نباید به 'رفتار خراب کارانه' روسیه کمک کنند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
هند
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است