آذربایجان؛ دوست اسراییل و همسایه ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۷/۳/۱۳ کد خبر: 151641 منبع: پرینت

جمهوری آذربایجان هم با ایران و هم با اسراییل مناسبات حسنه‌ای دارد. افزایش تنش میان ایران و اسراییل تا چه حد این مناسبات را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
"اشپیگل آنلاین" در مقاله‌ای به قلم دومنیک پترس منتشر کرده که در آن مناسبات دو کشور همسایه شیعه مذهب در پی تشدید تنش بین اسراییل با ایران بررسی شده است.

اشپیگل به نقل از روزنامه اسراییلی "هاآرتص" خبر داده است که هیاتی از وزرای آذربایجانی با زئیو الکین، وزیر روس‌زبان محیط زیست اسراییل ملاقات کردند که نتانیاهو را در دیداربا پوتین در مسکو همراهی کرده است. این ملاقات اما در اوج تنش بین اسراییل و ایران صورت گرفته است.

اشپیگل نوشته است که باکو مناسبات گرم و حسنه‌ای با دشمن سرسخت ایران یعنی اسراییل برقرار کرده است. نیمی از نفت اسراییل توسط آذربایجان تامین می‌شود و حجم تبادلات تجاری دو کشور از سقف ۵ میلیارد دالر در سال گذشته است. آذربایجان پهپادهای مدرن از اسراییل خریده و سطح سیستم دفاعی و امنیتی خود را به یاری اسراییل ارتقا داده است.

باکو کانون جاسوسان موساد و جهان
در قسمتی از مقاله به این موضوع هم اشاره شده است که پایتخت آذربایجان، باکو، کانون جاسوسان دنیاست و این شهر برای اسراییل به دلیل همسایگی‌اش با ایران دوچندان اهمیت دارد. هنوز قضیه انتقال آرشیو پرونده اتمی ایران از تهران به تل‌آویو توسط جاسوسان موساد هم روشن نشده است و اشپیگل ضمن اشاره به عملیات انتقال آرشیو پرونده‌های اتمی ایران از تهران به تل‌آویو پرسیده که این پرونده‌ها از چه طریقی به اسراییل انتقال یافته‌اند؟

اشپیگل این احتمال را داده است که آرشیو پرونده‌های اتمی از خاک کشوری ثالث هم مرز با ایران به صورت مخفیانه به اسراییل آورده شده است.
اشپیگل ضمن نام بردن از همه کشورهای همسایه ایران: آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان نتیجه می‌گیرد که اگرچه اسراییل با سه کشور اول مناسباتی برقرار کرده است اما با آذربایجان بهترین رابطه را دارد.

سیاست باکو در قبال ایران و اسراییل
جمهوری آذربایجان در دوساله اخیر تلاش کرد بعد از فراز و فرود فراوان مناسباتش را با همسایه جنوبی خود بهبود بخشد و در این راستا سیاست مستقلی در برابر اسراییل و ایران اتخاذ کرده و حتی در دو سال گذشته کمی از تل‌آویو فاصله گرفت. برای مثال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل فقط یک بار آن هم دو سال پیش به باکو سفر کرده، در مقابل روحانی، رییس جمهوری و دیگر مقامات ارشد ایرانی بارها به باکو رفته‌اند.

باکو تا به حال از تنش بین ایران و اسراییل دور مانده است، اما با تشدید تنش بین ایران و اسراییل آیا آذربایجان می‌تواند سیاست مستقل خود را حفظ کند؟ سفر هیات وزیران آذربایجان به اسراییل در اوج این تنش حاوی چه پیامی است؟

افشار سلیمانی، سفیر سابق ایران در باکو در پاسخ به این پرسش دویچه وله گفت که قبلا هم این گونه سفرها انجام گرفته است و او خوشبینانه به آن می‌نگرد.
اوتاکید کرد: «آذربایجان بارها اعلام کرده است که از خاک این کشور علیه ایران استفاده نخواهد شد. مناسبات دو کشور طوری است که ایران به صورت رسمی نیروهای امنیتی با این کشور مبادله می‌کند. هر دو کشورنیروهای رسمی و امنیتی مبادله کردند و وابسته‌های نظامی در سفارتخانه‌ها در کناربخش‌های اقتصادی و فرهنگی حضور دارند.»
به گفته سلیمانی سفر هیات وزرای آذربایجان به تشدید تنش اخیر بین ایران و اسراییل ارتباطی ندارد.

سفیر سابق ایران تاکید کرد: «آن موقعی که من سفیر بودم (موضوع استفاده از خاک آذربایجان علیه ایران) مطرح شده بود که من بارها آن را رد کردم. به خاطر این که آذربایجان هرگونه روابطی را هم که با اسراییل و آمریکا داشته باشد به خاطر سیاست خارجی و افکار عمومی اجازه نخواهد داد از خاکش علیه ایران استفاده شود. با توجه به اینکه خودش مشکل قره‌باغ را هم دارد و ۲۰ درصد از خاکش اشغال است، نمی‌خواهد وارد یک بحران دیگر شود.»

به گفته سلیمانی حتی در صورت درگیری بین ایران، با اسراییل و یا آمریکا جمهوری آذربایجان هیچوقت در کنار اسراییل و یا آمریکا قرار نخواهد گرفت. چونکه اولویت آذربایجان تمامیت ارضی و آزادسازی مناطق اشغال شده قره‌باغ است. به گفته سفیر سابق ایران، آذربایجان برای استفاده از نفوذ اسراییل در آمریکا و فرانسه جهت مقابله با ارمنستان، روابطش را با اسراییل توسعه داده است.

به نظر افشار سلیمانی جمهوری آذربایجان در تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشارکت نخواهد کرد و به همکاری خود با ایران ادامه خواهد داد. او در این باره اما گفت که اگر در نهادهای بین‌المللی مالی و پولی تحولی رخ بدهد و ایران را تحریم بکنند، آن موقع آذربایجان مجبور خواهد شد با این نهادها همکاری کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسراییل
آذربایجان
نظرات بینندگان:

>>>   کشوری که کمتر از سی سال هست که تشکیل شده را با ایران که بیش از دوهزار و ششصدسال هست که
مشق سیاست میکند مقایسه نمیتوان کرد
اینها هنوز فرق گرگ و شبان را از هم نمیشناسند
سالها بعد متوجه میشوند که فتنه قره باغ و قفقاز از کجا پلن شده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است