در صورت حمله ایران، ناتو از اسراییل دفاع نخواهد کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۷/۳/۱۳ کد خبر: 151643 منبع: پرینت

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید در صورت حمله نظامی ایران، اسراییل نمی‌تواند روی حمایت این پیمان در دفاع از امنیت خودش حساب کند. او در مورد برجام گفت، باید دید که این توافق بدون آمریکا کارایی دارد یا خیر.

دبیرکل ناتو می‌گوید اسراییل عضو این پیمان نیست بلکه شریک آن است و بر همین اساس ماده پنج پیمان آتلانتیک شمالی برای تضمین امنیت اسراییل صدق نمی‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در اظهارنظر پیرامون تنش‌های جاری در خاورمیانه به اشپیگل گفته است: «ناتو مشارکتی در روند صلح خاورمیانه ندارد و حضورش در درگیری‌های نظامی در منطقه نیز اندک است.»

استولتنبرگ افزوده که ناتو چنین وظیفه‌ای ندارد. او عنوان کرده که در صورت حمله نظامی ایران، اسراییل نمی‌تواند نباید روی حمایت ناتو حساب کند؛ چرا که شریک ناتوست و نه عضو آن.

محور پیمان ناتو، ماده پنجم آن است. طبق این ماده، همه کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را حمله به تمامی اعضا تلقی کرده و برای تضمین امنیت، به مقابله با آن برخیزند.

او در گفتگو با اشپیگل نسبت به نجات توافق اتمی با ایران ابراز تردید کرده و این پرسش را به میان آورده که آیا برجام بدون آمریکا و ریسک تحریم‌ شرکت‌های اروپایی از سوی واشنگتن، دوام خواهد یافت؟

استولتنبرگ اذعان کرده که نزد اعضای پیمان ناتو نظرات بسیار متفاوتی نسبت به سرنوشت توافق اتمی وجود دارد. او می‌گوید: «ناتو از این توافق استقبال کرد چون می‌خواهیم مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شویم و این مسئله‌ای است که همه اعضای ناتو بر سر آن توافق دارند.»

او اضافه می‌کند که افتراق نظر آمریکا و متحدانش در این است که آیا برجام بهترین وسیله برای این پیشگیری است یا نه. دبیرکل ناتو می‌گوید: «اختلاف‌نظرهایی جدی وجود دارند که نیازی به صحبت در مورد آنها نیست.»

دبیرکل ناتو از نگرانی اعضا در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های موشکی ایران نیز می‌گوید که موجب بی‌ثباتی در منطقه و به طور نمونه، حمایت از گروه‌های تروریستی خواهد شد.

ینس استولتنبرگ تاکید کرده که توافق اتمی با ایران هنوز پابرجاست ولی باید دید که بدون آمریکا کارایی دارد یا خیر.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسراییل
ایران
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است