تظاهرات اعتراضی مردم اردن ادامه دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۷/۳/۱۳ کد خبر: 151644 منبع: پرینت

هزاران نفر از مردم اردن شامگاه شنبه نیز به خیابان‌ها آمدند و علیه طرح افزایش مالیات و قیمت‌ها به تظاهرات دست زدند. پولیس در برخی موارد از گاز اشک‌‌آور استفاده کرد.
تظاهرات مردم اردن که شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ مه علیه طرح افزایش مالیات و اصلاحات ریاضتی اقتصادی آغاز شده بود شنبه ‌شب نیز ادامه یافت.

نیروهای امنیتی از گاز اشک‌‌آور استفاده کرده و با بستن راه‌های منتهی به منطقه دولتی در امان، پایتخت این کشور سعی کردند مانع از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به این منطقه شوند. از سایر شهرهای اردن نیز اعتراضاتی مشابه گزارش شده است.

طرح دولت برای افزایش مالیات‌ها و قیمت برق و سوخت باعث بروز اعتراضاتی در این کشور شده است. کشور اردن با جمعیت ۹ میلیون و نیمی خود از منابع اندکی برخوردار است و با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند.
تظاهرکنندگان خواستار برکناری هانی ملقی، نخست‌وزیر اردن شدند‌، خیابان‌ها را مسدود و اقدام به آتش زدن لاستیک کردند.

دولت اعلام کرده بود که بهای سوخت و برق را به ترتیب تا ۵ و نیم و ۱۰درصد افزایش خواهد داد و بر مالیات‌ها نیز خواهد افزود. با این حال ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن روز جمعه اعلام کرد که دستور تثبیت قیمت برق و سوخت را صادر کرده و طرح افزایش قیمت‌ها که قرار بود از این روز به اجرا درآید اجرایی نخواهد شد.

دولت اردن که از نظر مالی ضعیف است و به وام نیاز دارد در ماه‌های گذشته اصلاحات درخواست‌شده از طرف صندوق بین‌المللی پول را به اجرا در آورد که همین به طرح افزایش قیمت‌ها منجر شد. صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۶ به این کشور ۷۲۳ میلیون دالر وام سه ساله پرداخت کرد تا از اصلاحات اقتصادی و مالی آن حمایت کند.

اردن برای این که باز هم وام دریافت کند باید یارانه‌ها را کم و مالیات‌ها را زیاد کند. چند ماه پیش بعد از کاهش یارانه‌های مواد غذایی اساسی قیمت نان در برخی موارد به دو برابر رسید. به علاوه، مالیا‌ت ‌سیگار و برخی کالاها بالا رفت.

از شروع سال ۲۰۱۸ بهای سوخت برای پنجمین بار بالا رفته و بر قیمت برق نیز از ماه فوریه ۵۵ درصد افزوده شده است. بر اساس ارزیابی‌های رسمی، ۱۸و نیم درصد از جمعیت اردن بیکارند و ۲۰ درصد از آن‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات
اردن
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است