قدر شب های قدر را بدانیم
این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۸    ۱۳۹۷/۳/۱۳ کد خبر: 151670 منبع: پرینت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱)
وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲)
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)
تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴)
سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:
۱. قرآن در آن نازل شده است.
۲. عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است.
۳. خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود.
۴. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد.
۵. فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تاکید شده است.

عظمت و فضیلت این شب بر سایر شبها را از این امور می‌توان به دست آورد:
۱) آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند:
«هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، گناهانش آمرزیده میشود.»

۲) «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»

۳) نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

۴) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ی ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است.
«عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم
شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.

در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟

دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

انسانهایی که قدر زمان و فرصتهای زندگی را می‌دانند هیچ موقعیتی را بیهوده و به واسطه کاهلی یا بی‌توجهی از دست نمی‌دهند، چنین افرادی قدر و ارزش شبهای قدر را نیز دانسته و برای کسب خیرات و برکات این فرصت معنوی تلاش می‌کنند.

تشنه ام اين رمضان تشنه تر از هر رمضاني
شب قدر آمده تا قدر دل خويش بداني
ليله القدر عزيزي است بيا دل بتکانيم
سهم ما چيست از اين روز همين خانه تکاني

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شب قدر
ماه رمضان
نظرات بینندگان:

>>>   این نوشته زیبارا درچند جای خواندم نمیدانم کی آنرا نوشته است:
آیا سرنوشت انسان در شب قدر نوشته می‌شود؟
قدر یعنی پیوند و شکل گیری هر پدیده و هر حادثه با سلسله علل خود.در شب قدر این پیوند دقیقا اندازه گیری می گردد، و سپس برای امام زمان این پیوند معلوم و تفسیر می شود.

خداوند متعال چنان مقدر کرده است که بین اشیا رابطه ای خاص برقرار باشد. مثلا بین عزت و دفاع از کیان از ذلت و پذیرش ستم از سوی دیگر ارتباط تکوینی برقرار است. هر کس از کیان خود دفاع کند، عزیز می شود، و هر کس تسلیم زور و ستم ظالم شود، ذلیل می گردد. این تقدیر الهی است.

یا بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترک بعضی گناهان مثل قطع صله رحم و دادن صدقه رابطه برقرار کرده و فرموده است: هر کس طول عمر می خواهد باید در این قالب قرار گیرد. آن که این شرایط را مهیا کرد، طول عمر می یابد، و آن که در این امور کوتاهی کرد، عمرش کوتاه می گردد.

پس در افعال و کردار اختیاری بین عمل و نتیجه که همان تقدیر الهی است، رابطه مستقیم وجود دارد. انسان تا زنده است، جاده ای دو طرفه در برابرش قرار دارد، یا با حسن اختیار کمیل بن زیاد نخعی می شود، که صاحب سرّ امیر مؤمنان - سلام الله علیه – است، و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعی می شود، که قاتل فرزندان مسلم است. دو برادر از یک پدر و مادر، که یکی سعید و دیگری شقی است.

پس معنای صحیح تقدیر الهی این است که آن که با حسن اختیار خود به جاده صواب رفت، کمیل می شود، و آن که با سوء اختیار خود به بیراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می گردد. پس بین تقدیر الهی و اختیار آدمی هیچ منافاتی وجود ندارد، زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمی یکی از علل و اسباب است، و تقدیر جانشین اراده و اختیار آدمی نمی شود تا همچون عروسک خیمه شب بازی جلوه کند. البته یکی از این عوامل تکوینی، معنویت و نیک سیرتی و زشت سیرتی انسان و سلامت و بیماری روح و جان فرد است.

پس این که فرموده اند در شب قدر مقدرات بندگان اعم از مرگ و زندگی و سلامت و بیماری و ... تقدیر و بر ولی خدا معلوم می شود، همگی با حفظ علل و شرایط و عدم موانع است که اختیار یکی از علل و شرایط آن به شمار می آید. این که سفارش شده آن شب مخصوص را به شب زنده داری و عبادت و دعا سپری کنید، تا این عمل در آن شب خاص که از هزار شب برتر است، شرایط نزول فیض الاهی را فراهم آورد، نشان از این دارد که یکی از عوامل رحمت خداوند بر بنده اش و تقدیر نیک برای او همین است. با این وجود بعد از شب قدر هم می توان تقدیر را عوض کرد و خود را در مسیر دیگری غیر آن چه برای او مقدر شده، قرار داد.

بین تقدیر الهی و اختیار آدمی هیچ منافاتی وجود ندارد، زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمی یکی از علل و اسباب است، و تقدیر جانشین اراده و اختیار آدمی نمی شود تا همچون عروسک خیمه شب بازی جلوه کند.

با توجه به اینكه شب قدر زمان نزول ملائكه میباشد با توجه به اختلاف افق ها نزول ملایكه در یک شب چگونه توجیه می شود؟

چنین تصور کرده اید كه براى تمام نقاط مختلف روى زمین در هر سال، شب واحد و مشتركى، شب قدر معین شده بطورى كه این شب در ساعت معینى در سراسر كره زمین آغاز و در ساعت معینى هم پایان مى پذیرد در حالى كـه این تصور اشتباه است، چون مى دانیم زمین كروى است و همیشه یک نیمكره آن در تاریكى و نـیـمكره دیگر آن در روشنایى قرار دارد و به این ترتیب اصلا امكان ندارد كه در ساعتهاى معین و مشتركى در سراسر زمین شب باشد .بلکه در كل كره زمین یک شب كامل، 24 ساعت مى ‏باشد.

همچنان كه یک روز كامل 24 ساعت است و هر زمان مفروضى حدود نیمى از كره زمین را پاره‏هاى روز و نیمكره دیگر را پاره‏ هاى شب مى‏ پوشانند. همه شب‏ها یا روزها همین حالت را دارند كه در عرض 24 ساعت به صورت متخالف و تدریجى كل زمین را پوشش مى‏ دهند. بنابراین زمانى كه مثلا در عربستان شب قدر مى ‏شود بخشى از لیلة القدر است كه امتداد آن تا شبى كه در ایران مراسم شب قدر انجام مى ‏شود استمرار مى‏ یابد. و چون شب قدر مانند همه شب‏ها و روزها در عرض 24 ساعت به صورت متخالف و تدریجى كل زمین را پوشش مى‏ دهد، در روایات وارد شده است كه فضیلت روز قدر كمتر از شب قدر نیست و روز آن را هم غنیمت بشمارید.

با توجه به اهمیت شب های قدر و این که سرنوشت انسان ها در طول سال در این شبها رقم می خورد، اگر فردی به دلایلی نتوانست بهره کافی را از این شبهای پرفضیلت ببرد، آیا باید تا ماه رمضان سال بعد صبر کند؟

چنین نیست که شرط بهره بردن از این شب مبارک، انجام اعمال خاص آن باشد. هر عمل نیکی در آن خوب است. در روایات مذاکره علمی، دینی از بهترین اعمال شمرده شده است.

آن چه بیش از همه مهم است شب زنده داری و تفکر و توجه و تذکر است. تفکر در صنع و قدرت الهی، توجه به برکات این شب و تذکر حضور خدا. قرآن به سر گرفتن و دعای جوشن خواندن راه خوبی برای این توجه و تذکر است.

ایام دیگری در سال به عنوان شبهایی یاد شده اند که اگر کسی از شبهای قدر محروم ماند، تلاش کند آن ایام را دریابد. شب عید فطر و عید قربان و نیمه شعبان از این شبها است. روز و شب عرفه هم از این ایام و لیالی است.

به هر حال، راهیابی به حضور خدا، و باب رحمت او هیچگاه بسته نیست. حتی در روایات است که عمل نیک در ایام دیگر هم می تواند تقدیر شب قدر را تغییر دهد؛ ولی باید تلاش بیشتری کرد.

ر

>>>   شب قدرست وصل او شب قبرست هجر او
شب قبر از شب قدرش کرامات و مدد بیند

>>>   قدر
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویكم و تنفیذ آن در شب بیست‏ سوم.
📚ض(وسائل الشیعه، ج 7 ص 259 )

>>>   كوفه امشب التهاب محشر است
كوفه امشب كربلايی ديگراست
جبرييل آوای غم سر داده است
درفلك شوری دگر افتاده است
تير غصه بر دل زارم نشست
تيغ دشمن فرق مولايم شكست
شب نوزدهم شب ضربت خوردن مولا حضرت علی علیه السلام است در حالیکه ایشان روزه بودند و در نماز و در حالت سجده و به دست اشقی الاشقیا ابن ملجم مرادی که از خوارج بود به شهادت رسیدند و ندای«فزتُ و ربِّ الکعبه» در مسجد کوفه طنین انداز شد آری آن شب شب غریبی یتیمان است که فهمیده بودند چه کسی شبها برایشان شیر و خرما میبرد و برای مداوای امامشان کاسه های شیر آورده بودند. شبی است غمگین هنگام شهادت ایشان جبرئیل ندا سر داد
تهدمت و الله اركان الهدى و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروة الوثقى قتل ابن عم المصطفى .
میسر نگردد به کس این سعادت
به کعبه ولادت به مسجد شهادت

>>>   دانی که چه گویدت خروس سحری؟
یعنی که شبی گذشت و تو بی خبری؟
هرشب شب قدراست اگرقدربدانی
در سجده آنچه خواست علی مستجاب شد
محراب پر ز خون دل بوتراب شد
سیمرغ عشق، از قفس آزاد گشت باز
آری قسم به کعبه، علی(ع) کامیاب شد
لرزان اساس خلقت و سرگشته کائنات
جانها ز داغ او، همه در التهاب شد
پیچید در فضای جهان بانگ «قد قُتِل»
روح الامین به سوی زمین با شتاب شد
بر سر زدند جمله مَلَک‏های آسمان
گریان، که پایگاه هدایت خراب شد
گیسوی شب، سپید شد از داغ مرتضی
وقت سحر، که صورتش از خون خضاب شد
کشتند چونکه شیر خدا را به سجده‏گاه
دیگر برای کشتن حق فتح باب شد
جسمی به خاک رفت که جان‏ها فدای اوست
داغی به جای ماند، که دل‏ها کباب شد
شب قدر است و امشب راز دارم
نگه تا صبح امشب باز دارم
شب قدر است و بايد قدر دانم
قدم در پيشگاه قدر دانم
شب قدر است و امشب هجر مولاست
دلم از عشق پر شور و غوغاست
شب قدراست و اخترها غمينند
تو گويى جملگى سر در جبينند
بلى امشب شب بيمارى اوست
شب توديع يار خوب و نيكوست
شب سرخ شهادت بين تو امشب
شب درد سعادت بين تو امشب
چه امشب ديده‏اش خونبار و گريان
نظر افكند او بر شير يزدان
على اى فاتح هم بدر و خيبر
على اى بر يتيمان جمله سرور
سر خونين خود بردار اى دوست
ببين زينب كه طور، رخساره‏ ى اوست
حسن بنگر، حسين و هم ابوالفضل
عنايت كن، كرم بنما، نما بذل
عصمتیان

>>>   واقعاًزیباست رحمتی بالاترازحرام ساختن دوزخ وجودنداردچه زیباست انسانها دراین شب ازگناهان گذشته توبه کرده به سوی پروردگاردست بلندکرده ازاوطلب مغفرت نماید.
بهیر(امینی)گرزیوانی

>>>   شب قدر است و من قدري ندارم
چه سازم توشه قبري ندارم
شب قدر است و من کاري نکردم
امام خويش را ياري نکردم
خدايا! طاقت دوزخ ندارم
که من امنيت از برزخ ندارم
تو لطفت را به من ابراز کردي
در غفران به رويم باز کردي
خداوندا در اين شب به اميد وصل و ديدار، بيدار مي نشينم و با چشمان منتظرم شكواييه هجران را با فرياد رساتر و آواي مشتاق تر مي خوانم.
بار پروردگارا در اين شب با نواي "سبحانك يا لا اله الا انت"از تو مي خواهم آن يار سفر كرده و آن رخسار پنهان را بر همه چشم انتظارانش بنماياني.
خداوندا چه مهربانانه است حريم امن الهيت در اين شب، شبي كه جوانه هاي سبز دعا بر دستان نيازمند و چشمان شرمگينم شكوفا شده و بر درگاه بي نياز تو اميد دارد.
بارالها در وصف كرامت و سخاوتت همين بس كه شب قدر را سه شب نهادي تا بنده گنه كارت سه بار به سويت آيد و سه بار توبه كند.
خدايا من هم سه بار به آغوشت پناه مي برم و احساس غمگينم را بر درگاه اميدت مي سپارم.
خداوندا شب قدر اوج شور نيايش و عبوديت است، نهايت نزول رحمت است.
شبي كه بندگان گناهكارت در فراق عدالت مرد اسلام، در فراق يار فاطمه (س ) هم نوا با گريه و ناله بر مصايب آن دلير بي بديل بر خطاهاي خويش مي گريند.
معبودا در شب قدر، قدرم بده و ايمانم را يقين ببخش، نكند شب قدر سرآيد و من در پيله گناهان خودساخته ام محبوس بمانم.
پروردگارادر قنوت دست هايم و سجود چشم هايم با نام غفار الذنوب مي خوانمت، براي پيوند با تو به درگاه بي نيازت روي نياز مي آورم، به خويشتن خويش باز مي گردم، زير باران رحمتت جان تازه مي يابم و انا انزلنا را زمزمه تمام وجودم مي كنم.
بارالها در اين شب زمزمه وجودم، قنوت دست هايم، سجود دلم و ناله قلب بيمارم را پذيرا باش و مرا همچون هميشه در درياي بيكران لطفت غرق ساز.
معبودا در ليله القدرت مرا به خويش بازگردان و تقدير اموراتم را با فضيلت و شرافت شب قدر رقم بزن.
از عرش صدای ربنا می آید
آوای خوش خدا خدا می آید
فریاد که درهای بهشت باز کنید
مهمان خدا سوی خدا می آید

>>>   علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ما سوا فکندی همه سایه هما را
دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند
چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را
مگر ای سحاب رحمت تو بباری ار نه دوزخ
به شرار قهر سوزد همه جان ما سوا را
برو ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من
چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا
به جز از علی که آرد پسری ابولعجائب
که علم کند به عالم شهدای کربلا را
چو به دوست عهد بندد زمیان پاکبازان
چو علی که می تواند که به سر برد وفا را
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را
به دوچشم خونفشانم هله ای نسیم رحمت
که زکوی او غباری به من آر توتیا را
به امید آن که شاید برسد به خاک پایت
چه پیامها سپردم همه سوز دل صبا را
چو تویی فضای گردان به دعای مستمندان
که زجان ما بگردان ره آفت قضا را
چه زنم چو نای هر دم زنوای شوق او دم
که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را :
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ما سوا فکندی همه سایه هما را
دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند
چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را
مگر ای سحاب رحمت تو بباری ار نه دوزخ
به شرار قهر سوزد همه جان ما سوا را
برو ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من
چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا
به جز از علی که آرد پسری ابولعجائب
که علم کند به عالم شهدای کربلا را
چو به دوست عهد بندد زمیان پاکبازان
چو علی که می تواند که به سر برد وفا را
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را
به دوچشم خونفشانم هله ای نسیم رحمت
که زکوی او غباری به من آر توتیا را
به امید آن که شاید برسد به خاک پایت
چه پیامها سپردم همه سوز دل صبا را
چو تویی فضای گردان به دعای مستمندان
که زجان ما بگردان ره آفت قضا را
چه زنم چو نای هر دم زنوای شوق او دم
که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را :
«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنایی بنوازد آشنا را »
زنوای مرغ یاحق بشنو که در دل شب
غم دل به دوست گفتن چه خوش است شهریارا
«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنایی بنوازد آشنا را »
زنوای مرغ یاحق بشنو که در دل شب
غم دل به دوست گفتن چه خوش است شهریارا

>>>   امشب سیاه خمیه هفت اسمان شود اشارمرگ درروخ مولا عیان شود امشب طبیب هم به علی گریه میکند =تنهانه اشک دیده زنیب روان شده =طفلان کوفه شیرنیارید برعلی =کوعازم سفربه ریاض جنان شد

>>>   اعوذ باالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
مفکوره شب قدر: عبادت دراین شب بهتر ازهزار ماه است والله تعالی درقرآن کریم میفرماید درسوره قدر.
دراین شب الله تعالی پلان کاری یکساله ملائیکه هارا درمورد هرفرد بنده اش تقسیم میکند تا سال آینده ورمضان آینده تطبیق کنند. واگر مسلمان درعبادت مشغول باشد کدام عذاب ویا حادثه را که الله تعالی بنابرگناهان اوبرایش درسال بعدی درنظرگرفته باشد، حین دیدن این بنده به الله تعالی رجوع کرده وبرای اوطلب مغفرت میکند ودرخواست لغو آن حادثه وعذاب را خواهد کرد انشاءالله.
عبادت به معنی نماز، صدقه، سخن نیک، تامین صلحه رحم با کسی که جنگ ویا خفه باشد وهرعمل دیگر که مطابق شریعت باشد.
زمان آن: 10شب آخرماه رمضان ومخصوصا شب های طاق است وازشروع شام الی ختم فجرویانمازصبح.
طاق: شبهای 21، 23، 25، 27 و29 رمضان میباشد.(1)
تقسیمات اوقات مناسب برای عبادت این شب:
1-نمازعشاء وتراویح (درسال 1393 در10 ویا 10:30 شب ختم میشود.)
2-تفریح وتلاوت الی 12 شب.
3-شروع نماز تهجد از12 الی سحری، اگر جماعت باشدودورکعت به نیت تهجد خوانده شود خوب است. درمسجد باشد هنوز خوب و اگر درخانه است با اعضای فامیل میشود جماعت کرد.
4-پس ازده رکعت خواندن تهجد به جماعت هرکس دو رکعت دیگر انفرادی بخواند ودرسجده دعا کند ودعا به قلب گفته شود.
دعا مثل این است: الهی مرا مغفرت کن، الهی من را ازاصحاب جنت بگردان، الهی ازگناهان گذشته ام توبه میکنم، الهی هرگز غیر تو را درامور زنده گی ام قبول ندارم، الهی به قرآن ودستوراتت پایبندم گردان...... هردعای دیگری که یاد باشد وبه هرزبانی که باشد.
5-نماز وتربه جماعت خوانده شود.
6-خوردن سحری
7-نماز سنت وفرض صبح الی 4:30 وبعد شب ختم میشود.
(2)
"من را هم ازدعای نیک تان فراموش نکنید"
(1)منبع: اکثرتفاسیرمعتبر مثل طبری، ابن کثیر، بغوی، ... واحادیث مثل بخاری..... درتفسیروبیان شب قدر تحت سوره قدر ونزول قرآن دراین شب بیان نموده اند.
(2) تجربه مناسب اکثرمفسرین مثل ابوطلحه.....
احمد بهزاد
کابل

>>>   سلام بر همه مسلمین جهان!!! شب قدر شبی عبادت و توبه است, توبه ابراز بندگی است و توبه کار های نا ممکن را ممکن میسازد..
از سویدن..

>>>   خدا یا ما را از اجر و ثواب این شب محروم نساز، خدا یا ما را از جمله کسانی بگردان که شب قدر را با تمام فضایل آن نصیب شده است، خدا یا به برکت این ماه صیام و قیام عدالت واقعی را نصیب مقامات دولتی افغانستان نصیب فرما ، خدا یا وکلای ملت افغانستان را به راه راست هدایت فرما تا همیشه در فکر موکلین خویش باشند نه بفکر خود شان ، و همیشه به افغانستان منحیث یک خانه فکر کنند نه به اساس قوم وسمت و غیره، خدایا وکلای را توفیق فرما تا واسطه همه مردم باشند نه اینکه واسطه تنها اقارب شان در دوایر دولتی باشند.
خدا یا ملت مسلمان افغانستان را از شر دسیسه سازان و خائنین ملی و همه ظالمین و غلامان حلقه به گوش کشورهای خارجی نجات رهائی نصیب گردان آمیـــــــــــــن.
روزه دار ماه رمضان مبارک

>>>   امشب این دل یاد مولا میکند لیله القدر است و احیا میکند بشنوید ای گوش دلها بی صدا نغمه فزت و رب الکعبه را

>>>   بلی شب 27 رمضان شب قدر است. یعنی رمضان تمام شد؟؟؟

>>>   شب قدر شب عبادت، توبه، تخفار، زنده داری و خواستن حاجات است...ما در این شب هرچه از خدای متعال بخواهیم می دهد و دعا های مان حتما به درگاه متعال قبول می شود....دوستان التماس دعا!
از این شب نباید غفلت کنیم!!!

>>>   خدا كمك كنند كه مردم افغانستان ارام شود جنك باجنك سالاران يكجا نيست شود دوا يك طفل در اين شب

>>>   خداوند به نویسنده محترم اجر عنایت بفرمایند و به برکت این شب با برکت نفاق را از بین مسلمانان دور نماید
احمد از کابل

>>>   خداوندا به آبرو وعزت حبیبت به عظمت شبهای لیلته القدر ونزول قرآن عظیم الشان یک صلح پایه داروامنیت سرتاسری رادرکشورعزیزما افغانستان حاکم بفرما الهی پروردگارا آنهای که دست به همچو اعمال انتحاروانفجارقتل وحشی گری درجامعه مامی زند اگرقابل هدایت است هدایتش کن واگرنیست این دشمنان دین واسلام رانابودگردانی یارب العامین
سرورازبامیان

>>>   خواهش من از تمام مسلمین اینست که برای کشور مان دعا خیر بکند و طالب یک صلح پایدار گردد. خدا به نیسنده مضمون نیزخیر و برکت عطا فرماید.
از ولایت هرات

>>>   همه تان خیر بیبینید. خداوند همه ما و شما ره در حفظ و امان خود داشته و همیشه اتفاق برابری، برادری، خواهری و احساس وطندوستی ره در ما بیفازاید و یک ارامی سرتاسری در وطن ما بیاورد. امیین.

>>>   ام شب شبی استکه آن کتاب باعزمت با مرد با عزمت یعنی محمد ٌ) فرود می آید این شب که انسا نها بتوا نند به عبادت بیپردازن عبادت یک شب برابر هزار ماه است: چر امادر کوشش آن نباشیم هزار ما ه زحمات را از دست بدهیم
(وسیم) بدخشی)

>>>   باسلام شہادت مونولموحدین امرالمؤمنین برتمام ... تسلیت میگیم
عبداللہ شجاعی تہران

>>>   سلام و صد سلام برای همه روزه داران عزیز و از روزه خوران خواهش برادرانه دارم که تا دیگر سالها اگر به امر خدای بزرگ زنده بودیم و زنده بودند از روزه خوری اجتناب ورزند. و ازاعماق قلبی که همه وقت اشک میریزم بخاطر آینده اطفال بیگناه این سرزمین بلا کشیده دعا میکنم و ازدربار رب العزت عاجزانه میخواهم کابینه وکلا و غیره مسولین کشور را توفیق عطا فرماید یک ده فیصد درباره آینده این کشور اطفال یتیم گرسنه دربدر و بی سرنوشت این کشور به شکم افتاده صادقانه تلاش به خرچ دهند و منحیث مسولین این سرزمین دل بسوزانند و نود فیصد دیگر درباره اولاد خود و جیب خود تلا ش کنند. ازخدای واحد و لاشریک هم بترسند و هم بشرمند
خدای بزرگ به برکت ماه صیام به برکت شب قدر روز عبادات همه مسلمانان را قبول و ملت مظلوم ما را از جنگ دربدری و بی سرنوشتی به لطف خود رهائی عطا فرما آمین یارب العلمین
.تشکر و احترام به برادر عزیزیکه درباره شب قدر زحمت کشیده.
امیرمحمد ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است