مفهوم شب قدر در پرتو كلام الهى
«قدر» به معناي تقدیر و سرنوشت يعني شب تقدير و تعيين سرنوشت كه در آن شب مجدّدا مقدّرات و سرنوشت انسانها مقدّر و معيّن مي گردد و خداوند دستور اجراي احكام خود را به دست فرشتگان مي سپارد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۷    ۱۳۹۷/۳/۱۵ کد خبر: 151713 منبع: پرینت

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ. لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ. تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ. سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ.

اين سوره با يك جمله خبرى كه ( ما آن ( قرآن ) را در شب قدر فرو فرستاديم.) آغاز ميرشود. بعد از پيامبر (ص) مى پرسد كه : ( و تو چه مي‌دانى كه «لَيْلَةُ الْقَدْرِ» چیست ؟ ) در ادامه، الله ( ج ) خودش پاسخ سوال را ميدهد كه : ( ليلة القدر» ارزشش بیشتر از هزار ماه است.) اينكه چرا اين شب، داراى چنين ارزشى است، ميفرمايد كه : ( فرشتگان و روح در آن شب برای هر امرى به اذن و فرمان پروردگارشان نازل مى شوند.) و با اين حسن ختام سوره پايان مى پذيرد كه : ( در آن شب، تا طلوع فجر و برآمدن سپیده‌ دم، سلامت است. )
سوالاتى كه از اين سوره در نزد هر مخاطبى ايجاد ميشود، اينهاست كه:
- قدر چیست و چه رابطه ى با وحی و نزول قرآن دارد ؟
- چرا شبی که قرآن در آن نازل شده ، (شب قدر) ناميده شده است؟
- اگر قرآن در شب قدر نازل شده، پس چرا بیست و سه سال نزول آن ادامه داشته است؟
- چرا شب قدر گفته شده نه روز قدر؟
- فرشتگان و روح در آن شب چه‌ گونه نازل می‌شوند و نازل شدن آنها برای چیست؟
- فرق میان «ملائک» و «روح» چیست؟
- نازل شدن آنها به «اذن ربّ» به چه معنی است؟
- امر چیست ؟
- سلامتی تا طلوع فجر و سپیده‌ دم به چه معنی است؟

در قرآن ادعا شده كه در نظام هستى، همه چيز با قدر آفريده شده. قدر كميتى و قدر كيفيتى. بطور مثال :
- آفرينش :
إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ. ما همه چيز را روي قدر و اندازه آفریدیم.

- اشياء :
وَكُلُّ شَيْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ. همه چيز نزد خدا از روي مقدار و اندازه است.

- خلقت :
وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا. او هر چیزی که خلق کرده آن را اندازه نهاده، آن هم تقديرًا.

- مرگ :
نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ . مرگ انسان هم از روي اندازه تقدیر شده است.

- مهتاب :
وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ . ما جایگاه‌های ماه را اندازه گذاشته‌ايم.

- رزق :
اَللهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاء وَيَقدِرُ . رسیدن روزي به شما حساب و كتابي و نظم و قراری دارد.

- نطفه :
آيا نمی‌بیند که ما شما را از نطفه‌اي خلق كرديم و آن را در رحم نهادیم، إِلَى قَدَرٍ مَّعْلُوم . تا مدت و اندازه‌ای مشخص و معلوم. مثلاً‌ تا نُه ماه و نُه روز.

- قوت و روزى :
وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا . و قوت و روزی‌های آن را به اندازه مقرر کرده است.

- شب و روز :
وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ. خداوند شب و روز را از روي قدر و اندازه نهاده است.

- گنجينه هاى دنيا :
وَإِن مِّن شَيْءٍ، هیچ چیز در دنیا نیست، إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ، مگر گنجينه و سرچشمه آن نزد ماست. وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ. و آن را فرو نمي‌فرستيم مگر به اندازه معلوم.

قدر به معنای: عظمت و شکوه نيز است و آن شب از اين جهت شب قدر گفته مي شود كه داراى قدر و شرافت عظيمى است يا اينكه «قدر» به معناي تقدیر و سرنوشت يعني شب تقدير و تعيين سرنوشت كه در آن شب مجدّدا مقدّرات و سرنوشت انسانها مقدّر و معيّن مي گردد و خداوند دستور اجراي احكام خود را به دست فرشتگان مي سپارد: فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ . "در اين شب، هرگونه كار حكيمانه اي بيان و مقرّر ميگردد. باتوجه به آيه هاي سوره بقره، سوره دخان و سوره قدر و احاديث صحيح، شب قدرگرامی‌ ترین شبهای سال است‌ . چنانچه در سوره ى دخان ميگويد: إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ . ما آن را در شبى پر برکت نازل کرديم . يا در سوره ى بقره مى فرمايد: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ . ماه رمضان (همان ماه) است که در آن، قرآن فروفرستاده شده است، (کتابى) که مردم را راهبر و(متضمّن) دلايل آشکار هدايت، و(ميزان) تشخيص حق از باطل است.
با در نظر داشت آيات متذكره، آنچه ما در شب قدر نازل‌ كرده‌ايم و می‌کنیم، جز از روی اندازه نبوده و نیست. چنین به‌نظر می‌رسد كه گویی به‌ نسبت نیازهدایتی بشریت، در آن شب سهمیه داده می‌شود. و هر سال هم شب قدر تکرار می‌شود. در مسئله‌ ى هدايت هم همین‌ طور است چون پیوسته نور الهامات می‌تابد، ولي تا انسان تعالی و ظرفيت و قابليت پیدا نکند فیض الهامات و حقایق را نمی‌تواند دریافت کند، و از هدايت مستفيد شود.

پیامبران (ع) انسان‌هایی برگزيده و والايى بودند که ظرفیت‌ بالايى داشتند و توانستند گیرنده‌ ی پیام‌ هاى الهى گردند. همچنان كه خورشید پیوسته در حال تابیدن است، این ماییم که گاهی در روشنایی گاه در ظلمت به سر می‌بریم. پیامبر هم در شب قدر حقایقی را گرفت و در وجود خود ذخیره کرد و در طول ۲۳ سال تدریجاً در اختیار مردم نهاد. پس شب قدر يعنى هنگامۀ فرود آمدن آیات الهى است از لوح محفوظ و نزول آنست بر قلب پيامبر(ص) .

اما چرا در شب قدر و نه در روز قدر؟
شب چه ويژه گى هايى دارد؟ «وَجَعَلَ اللَّيلَ سَكَنًا» شب را برای این که شما آرام بگیرید و ساکن بشوید. شب يعنى سكوت و سكون و خلوتى براى رو آوردن به معبود يگانه . چشم انداز دیگر قرآن نسبت به شب ، تاریکی است. ظلمتی که بايد از آن عبور نمود و به سمت صبح رهایی و روشنايى رفت.
با آنکه بعد از آن شب، بارها در روز، وقتی پیامبر(ص) در سفر یا حضر بودند، یا در اثنای جنگ، بر ایشان وحی نازل می‌شد. ظاهراً آنچه در شب قدر اتفاق افتاد، بعد از سال‌ ها شب زنده‌ داری‌ های طولانی پیامبر (ص) بوده است. بعد از آن نیز بارها به پیامبر (ص) فرمان داده شده تا قسمتی از شب را بیدار بماند: وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ، پاره‌ای از شب را شب زنده داری کن، نَافِلَةً لَّكَ، به منزله كاری داوطلبانه و به نفع خود، عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا. باشد تا بر انگيخته شوي و به مقام ستوده‌ای صعود کنی. يعني روح و روانت ساخته شود و رشد كني. پیامبر(ص) تا دو ثلث شب یا نیمی از شب را بیدار مى بودند. برای ما هم این فرصتی است که باید غنیمت بشمریم. به پیامبر (ص) خطاب شده که : إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا . ما به زودی گفتار سنگینی بر تو القاء خواهیم کرد؛ پس پاره‌ای از شب را برخیز، دو ثلث شب یا نیم شب را، کمتر یا بیشتر، و به خدای خود روی کن.

در سوره‌ «مزمل» و «مدثر» آمده است که یکی از راه‌های آمادگی دریافت الهامات ربّانی تمرکزهای خاص شبانه است. از این است که فرو آمدن نخستین وحی، عمدتاً در شب به دنبال تمرکزهای فوق‌العاده پیامبر (ص) رخ داده است. بر همگان روشن است كه دو چیز عامل رشد و تعالى انسان است . یکی امکانات بیرونی، ديگرى هم استعداد خود انسان. مفسرين كوشيده اند روح را جبرئل تفسير نموده، آنرا از فرشتگان متمايز سازند و اگر فرشتگان را كه اسباب هدايت الهى براى بشر اند در اين شب بدانيم آيا لازمه و مكمل آن بكار بردن استعداد درونی كه خدا از روح خود در ما دمیده است: وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى نيست؟ همان استعداد خاصی كه در ما ( لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ) نهاده شده . ما انسان را در عالي‌ ترين «تقويم»، يعني استعداد بالا آمدن و قيام آفریدیم. هيچ موجودي جز انسان نمي‌تواند رشد و تعالی پیدا کند. قرآن درباره حضرت عیسی(ع) می‌گوید: وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُس ما او را با نیروی مقدسي نيرومند ساختیم.

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ. اين «سلام» درواقع همان «سلامت» است. می‌دانیم که قرآن بهشت را «دارالسّلام» گفته است. اسم دين ما هم «اسلام» است که با «سلام» و «تسليم» از یک ریشه است. «اسلام» يعني خودت را به سلامت برسانی؛ با اسلام است که انسان روح خود را با سلامت و «سلم» و آشتی آشنا می‌سازد. یا: ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِينَ. سراسر قرآن همه سخن از سلم و سلامت است. مي‌گويد پيامبران آمده‌اند تا شما را به وادی سلامت «دار السلام» رهنمون شوند. پس، در شب قدر تا مطلع فجر، هیچ‌ ناسالم و خطا و اشتباهی امکان وقوع ندارد. تا طلوع فجر همه سراسر سلم و سلامت است.
از اين فرصت بى نظير فيض ببريد.

اى خواجه چه جويى ز شب قدر نشانى هر شب، شب قدر است، اگر قدر بدانى..

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدر
منصوری
نظرات بینندگان:

>>>   وزارت خارجه افغانستان از سفیرش در تهران خواسته است تا قضیه تجاوز گروهی سه مرد ایرانی در شب تقدير به یک دختر پنج ساله مهاجر افغان را با جدیت پیگیری کند. رئیس بخش عاجل اجتماعی ایران، تجاوز به این کودک افغان در خمینی‌ شهر را تایید کرد.

>>>   با تشکر فروان از جناب محمدعارف صاحب منصوری خداوند(ج) خیر نصیب همه مسلمین و مومنین بگرداند و خداودند(ج) خودتان و خوانده تان را خیر نصیب بگرداند
کوهدامنی

>>>   جناب منصوری صاحب:
چه یک مطلب خوب و مهم را نوشته اید. خداوند متعال اجرش را برایت اعطا نماید . ایکاش در روزنامه ها همیشه مطالب علمی نشر شود . مگر متاسفانه چهل سال است که ازین روزنامه ها خسته شده ایم . واقعا ازین ها خسته ایم.
ق از لوگر

>>>   سوال عمده ایکه به راس موضوع مربوط میشود اینست .
قدر فقط یک مراتبه بر زمین در ماه مبارک رمضان در سال نازل می شود
نه در روز اما جغرافیا و حرکات کره زمین به درستی و روشنی نمایان دارد
که در افق های مناطق تفاوت های شب و روز وجود دارد.
مثلآ در افغانستان اگر وقت یازده شب باشد در کلیفورنیا یازه تا دوازده روز
است و علی هذالواقع .
در طول سال قطب شمالی شش ماه پیوسته شب است و قطب جنوبی همین
شش ماه پیوسته روز است و عکس آن .
عقل ما ازین درک عاجز است . لطفآ علما بگویند که حقیقت وقوع چیست ؟
مستوره حبیب دانش آموز

>>>   فسالو اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون سوره نحل آیه ۴۳
از اهل علم بپرسید اگر نه میدانید.
افق های زمین یعنی اوقات شب و روز انقدر تفاوت ها داردکه ۸-۱۰ - ۱۲ - ۱۶
تا ۲۲ ساعت فرق میکند یک جا شب است یک جا روز بالاخره قطبین شمال و
جنوب زمین ششماه فرق شب و روز دارند .
من نمیدانم که شب قدر چطور در یک زمان واقع می شود.
روز رمضان امسال در گرین لیند ۲۲ ساعت است و در جاهای دیگر تا ده ودوازده ساعت کوتاه . یعنی گرینلیند درین رمضان فقط دو ساعت شب دارد
امید است به علمیت این عاجز بیفزایید تا در پرتو قرآن مبارک به جواب سوال
خود برسم و الا حیران و در مانده ام .
م. زمین بوس کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است