وقتی فرهنگ زبان و هویت تان مرد ...
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۹    ۱۳۹۷/۳/۱۶ کد خبر: 151731 منبع: پرینت

آنانی که "کوته سنگی" ما را "میرویس میدان" خواندند، "ده بوری و کارته سخی" را "جمال مینه" نامیدند، "شاه شهید و سیاه سنگ" را "سید نور محمد شاه مینه" گفتند، "افشار" را به "سپین کلی" تغیر دادند، "قلعه جرنیل" را "خوشحال مینه" ساختند، "بازار ارگ و خیابان پل خشتی" را "جاده "نادر پشتون" مسمی کردند، میدان هوایی "خواجه رواش" را "حامد کرزی" و سایر مناطق و مکانب و بیمارستان ها را به نام یک قوم سکه زده اند یکبار سر خود را در گریبان نمایند که کی ها تعصب قومی را در این ملک دامن میزنند و کدام قوم سبب تجزیه افغانستان میشود؟ وقتی جوال دوز را در جان دیگران میزنین لطفن سوزنی را هم در بدن خود هم فرو ببرید. وقتی جاده یی را در شهر دوشنبه بنام کمال الدین بهزاد دیدم و ناحیه های یی را در تاجیکستان بنام عبدالرحمن جامی و ناصر خسرو قبادیانی و مولا جلال الدبن بلخی دیدم فهمیدم که انها هر چند فرزندان اصیل این خاک اند ولی در این وطن جای پایی ندارند.

برادران عزیز ابن نامگذاری های زورکی و تقلبی را دست کم نگیرید این اقدامات اغاز کشتار فرهنگی شما است بدست چند فاشیست سیه فکر و سیه اندیش. وقتی فرهنگ زبان و هویت تان مرد دیگر کشتن خود تان برایشان مانند نوشیدن اب خواهد بود. سرزمینی که ناقلین صاحب اصلی اش خوانده شود. سرزمینی که کوچی ها ده سیت در پارلمانش داشته باشند و هندو ها هیچ. سرزمینی که تشکیل قوای مخصوص اش به استثنای قوم اصلی این خاک باشد سرزمبنی که مخکشان اش پیرو راه محمدگل مهمدیان باشند بدون شک که جز رفتن به سوی ویرانی و تباهی راه دیگری در قبال نخواهد داشت. تا قبل ازینکه نعره های تجزیه طلبی و سلسله جنگ های چند صد ساله دیگر درین وطن رقم بخورد برادران صاحب قدرت ما باید سر تعقل بیابند و بدانند که امروز دیگر سیاست های فاشبستی عبدالرحمن خانی کارگر نیست بیایید همه یکدیگر را به حیث شهر وندان مساوی الحقوق در اغوش بگیریم و از تعصب و خامی گذر نماییم اگر زره یی از محبت این وطن در دل تان است.

مجاهد دختر پروان‏


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دختر پروان
فرهنگ زبان
نظرات بینندگان:

>>>   من نمی دونم چه سرّی در سرزمین افغان ها هست که تصّورِ صلح و آبادی برای کشورشان به خواب و خیال باطل می ماند

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   هیچکدام از نماد های ملی افغانستان امروز؛ معرف هویت، فرهنگ، تاریخ و تمدن ما نیستند.
نماد هاى ملى افغانستان امروز كه همگى براساس تفكر فاشيسم افغانى ( مطابق مانفيست تئوريسين فاشيسم افغان محمد گل خان مومند تعیین گرديده است )مربوط یک اقلیت مهاجر به نام افغان می باشد.
بیایید بدور از هرگونه تعصب و تبعیض به این نماد ها نظری بیاندازیم و جایگاه خود را بیابیم .

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   به سخنان این جوان با احساس پشتون ما گوش دهید که واقعیت هخا را بیان می دارد .
پسران يك پدر پشتون ازش مى پرسند كه كشور ما كجاست دراينجا ما احساس بيگانگى ميكنيم و چرا دلبسته اين سرزمين نيستيم اگر اين وطن اصلى ماست پس چرا به آباديش نميكوشيم همه روز دست به ويرانى ميزنيم با انتحار و انفجار پدرشان ميگويد وطن اصلى ما كوهى است بنام سليمان درپاكستان ما همه مهاجر به اين سرزمينيم به نيرنگ و جعل حكومت كرديم

>>>   Salam
من با جرات و با مسوؤليت مى گويم ، اگر نامى و واژه يى در جهان منفور و قبيح باشد ، آن واژه يى افغان ( اوغان) است . هيچ كسى در بيرون كشور ، حتا همان پشتون دو آتشه هم جرات ندارد خود را اوغان معرفى كند . تمام جفنگ اوغان خواهى تنها مصرف شوؤنيستى در داخل دارد .

>>>   Abdulhabib Habibi
من افغان نیستم، من یک خراسانی آزاد اندیش و آزادیخواه و تاجیک بودم و هستم و خواهم بود، این سرزمین از مردمان خراسانی بوده که هزاران سال است که درین خطهء باستانی زیست می نمایند برادران اواغین در حدود دوصد و هفتاد سال میشود که با غژدیهای سیاه، چند تا اشتر، کوسفند، بز و مرغهای خود، وارد این سرزمین شدند، و زمام امور مملکت را غصب کردند، حالا وقتی که ایشان در نقاط مختلف کشور جابجا گردیدند، شدند صاحب اصلی این خاک، در حالیکه در نواحی کوه های سلیمان صد ها سال با گاو و گوسفند و شتر و مرغهای خود زندگی میکردند، و هیچگونه خانه و کاشانهء نداشتند، از زمان به قدرت رسیدن احمدشاه ملتانی، آهسته آهسته از کوهای سلیمان تشریف فرمای سرزمین خراسان گردیدند، و زبان فارسی را یاد گرفتند، و شروع کردند به اعمار خانه های گلی و بالآخره آدمیت را آموختند، و حالا خود را صاحب اصلی این سرزمین محسوب می‌نمایند، و دیگران را مهاجر خطاب میکنند، قضاوت برای شما هموطنان عزیزم، ازین کرده نمکحرامی و دیده درآیی و بی شرمی ندیده ام.

>>>   من یک ایرانی هستم و لازم دونستم در پاسخ به نظردهنده اولی باید بگم امروز دیگه مثل قبل نیست که مردم ایران از سوی نادانی همه مردم افغانستان را افغان بخوانند و مردم ما کم و بیش از جنبش های اجتماعی مردمان غیر پشتون با عنوان های من افغان نیستم ،بازگشت به خراسان و مقابله با فاشیست زبانی و... جنبش های روشنایی و رستاخیز که توسط حاکمیت پشتونی سرکوب شده است آگاه شده اند بسیاری از مردم افغانستان دیگر وقتی با ما مردم ایران مکالمه دارند میگوید ما را افغان نخوانید ما افغانستانی هستیم افغان ها پشتونها هستند پس احتمال زیادی میدهم که تو ایرانی نباشی و برای سرکوب حقانیت جنبش های احیای هویت نیاکان تاجیک و هزاره ای خراسان مانند ایرانی ها پیام نوشته باشی
امیدوارم مظلومین در هر جای دنیا بتوانند به حقشان برسند چون هیچ گاه زور و استبداد نمیتواند هویت اقوام و زبانها را تغییر دهد.
امیرحسین تهرانی ایران

>>>   اون هموطنان ايراني كه بدنبال اتحادسرزميني با كشوري مثل افغانستان هستند واقعا ساده لوح و نادان هستن ،
المان و اتريش با اون فرهنگ بالا و اشتراكات زباني و تاريخي زياد و اون اقتصاد عظيم المان و فرهنگ عظيم اتريش نتونستن متحّد بشن
حالا نه ايران ما مثل المان هست و نه افغانستان مثل اتريش هست
اخه انسان باس چقد احمق باشه كه بخواد تز اتحاد با كشوري مثل افغانستان رو بده!؟ اينو گفتم چون الان چند جا ديدم از دوستان ايراني همچين حرفايي زدن البته بعيد ميدونم هيچ ايراني همچين چيزي بخواد و من فكر ميكنم اينها از همين افغانها هستن كه ارزوي مسخره خودشونو به نام ايراني ها مينويسن
يك خطي بين ما و شما هست كه دره اي به عمق هزار سال عقب افتادگي شماست و به نظر روز به روز هم عميق تر هم ميشه
حالا افغانها ميان بنام ايراني ها با من مخالفت ميكنن ،

>>>   اینکه در کشور های خارج ما را بنام افغان یا اوغان یاد میکنند بدان معنی نیست که آن هویت اصلی همه ما است بلکه نامی است که در اثر خیانت، جبر، و تقلب به همه شهروندان کشور ما تحمیل شده و آن هویت قومی تنها یکی از قوم های کشور است نه نام تمام ساکنان آن۰ این غلط و ظلم تاریخی و اجتماعی باید قطع گردد و ماده چهارم قانون اساسی هم باید اصلاح گردد چون همه میدانند که افغان نامی است که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکنند در حالیکه خود پشتونها بخود پختون یا پشتون مینامند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است