موضع گیری جدید ائتلاف تغییر و امید
پروسه صلح با بن بست روبروست!!!
سخنگوی ائتلاف تغییر و امید هشدار می دهد که انتخاب برهان الدین ربانی به عنوان رییس شورای عالی صلح؛ روند صلح را به بن بست خواهد کشانید 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۸۹/۷/۲۰ کد خبر: 15174 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انتخاب برهان الدین ربانی به عنوان رییس شورای عالی صلح ؛ پروسه صلح را به بن بست خواهد کشانید.

این مطلب را فاضل سانچارکی، سخنگوی ائتلاف تغییر و امید ابراز داشت. وی همچنین می گوید گروه طالبان هیچ گاه حاضر به گفتگو با این شورا نخواهد شد، زیرا برهان الدین ربانی در جبهۀ مخالف طالبان قرار داشت.

به گفته وی شک و تردیدها دربارۀ کامیابی و دست یافتن به نتایج خوب از سوی این شورا در راستای تأمین صلح از پیش وجود داشته اند.

سانچارکی بر این باور است که رییس جمهور کرزی با انتخاب استاد ربانی در رأس شورای صلح کوشش کرد که روند صلح را به بن بست بکشاند و این خود نشان دهندۀ عدم قاطعیت و عدم جدیت حکومت افغانستان در گفتگو با گروه های مخالف مسلح دولت است.

گفتنی است که برهان الدین ربانی طی سالهای دهه 1980 میلادی رهبری جمعیت اسلامی از مهمترین گروههای جهادی علیه شوروی را بر عهده داشت.

هر چند وی طی سالهای گذشته همراه با جبهه مقاومت ضد طالبان، علیه این گروه جنگیده با این حال همواره از طرح حامد کرزی برای گفتگو با طالبان و یافتن راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیریها در کشور حمایت کرده است.

تحلیلگران با توجه به پیشینه ربانی، جلب رضایت طالبان برای آغاز گفتگوهای آشتی با کابل را از جمله چالشهای اصلی بر سر راه وی در شورای عالی صلح می دانند.

در همین حال به گزارش طلوع، قاری یوسف احمدی که خودش را سخنگوی طالبان معرفی می کند، می گوید که اعضای رهبری این شورا با مخالفت سخت طالبان روبروشده اند و نظر آنان را طالبان نخواهند پذیرفت.

گفتنی است که رییس شورای عالی صلح روز یکشنبه مشخص گردید.این شورا در دومین جلسه کاری خود که با برگزاری انتخابات برهان الدین ربانی را به عنوان رییس برگزید.

درهمین حال رئیس جمهور تاسیس شورای عالی صلح و انتخاب پروفیسور برهان الدین ربانی را به حیث رئیس آن شورا، یک موفقیت بزرگ و گام مهمی بسوی آوردن صلح و ثبات دایمی در کشور خواند.

رییس جمهور کرزی همچنین ابراز امیدواری کرده است که گفتگوها با طالبان با تشکیل این شورا منظم تر و رسمی تر برگزار خواهد شد.

با وجود شک و تردیدهای زیادی که در مورد موفقیت آمیز بودن پروسه صلح در کشور وجود دارد اما مقامات کاخ ریاست جمهوری بر این بارو اند که این شورا می تواند در تأمین صلح در کشور کارهای مؤثری انجام دهد و و در راه آوردن صلح به افغانستان قدم های اساسی و جدی بر خواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این یک واقعیت است

>>>   مردم دیگر گول این نمایشنامه هارا نمی خورند

>>>   سنگچارکی صاحب..........!
جطور شما برداشت نمودید که این پروسه به شکست مواجه است ممکن جناب همراه با نانی (داکترصاحب عبدالله) درجهت تخریب وسبوتاژاین پروسه فعالیت مینمایید که این فعالیت شما هم ناشی از تعثبات عمیق نشلیست شمارا برای همه بازگو میکند درغیر صورت شما منحیث یک افغان مومن ووطن پرست چگونه گامی را که هدف اش پایان چنگ وخصومت دراین سرزمین است قبل ازاینکه به بنبستی برسد ویا طرفین از اچرای معاهده که بین انها به فوافق میرسد سرباز زده باشند ازتطبیق ان معاهده ودرحالیکه این ابتدای کار صلح اغاز شده ودرنخستین گامهای خود قرار دارد ونی کدام فیصله ویا میثاقی ویا تعهدی دراین مورد صورت نگرفته پس شما به کدام علم تان این پروسه را اولا میخواهید که ناکام چلوه دهید
دوم درحصه سبوتاژ پروسه فوق اگاهانه قدم برمیدارید مگر اولاد شما خانه شما دراین کشمکش های ذات البینی ضایعات را مرتکب نشده اید ممکن به همین منوال باشد صلح درنزد کسی اهمیت دارید که فرزند جوان اش پدراش برادرش از دست داده باشد شما به مانند لیدر تان درکنج عافیت ودرقصرهای داده شده ازطرف نیروهای اجنبی همراه با بالا نمودن چامها به سرسلامتی با باداران خارجی تان درجهت تخریب این پروسه فعالیت مینمایید البته این سخنهایم حقیقت است وبدون کدام اشتباه وهمراه باسند برای همه ارایه میدارم بازهم از جناب محترم همراه بالیدر تان خیلی عاجزانه التماس مینمایم بیایید که دررفع خشونت برادرکشی وپایان جنگ بخاط نجات مردم کشور واسلام خود گام بردارید ممکن این پروسه به نتیجه نه رسد اما بخاطر منافع علیای کشور مردم واسلام خود ازیا پروسه پشتیبانی نماییم تعجب میکنم دراینکه نعره های شما که دشمن اصلی ما پاکستان است گوشهار کرنموده اید مگر امروز این پروسه صلح که مشت محکمی بردهن ای اس ای را موساد سی ای ای است جنابان همرکاب با این دشمنان ما شده درجهت تخریب وپارچه شدن وتجزیه کشورتان گام برمیدارید ومطمین باشید که این پروسه امروز نی فردا ویا فردا نی پس فردا به کحمک ویاری پروردگار عالمیان به نتیجه میرسد انشالله.پس امیداوارم که حداقل درجهت تخریب این گونه پروسه های میهنی که رضایت پروردگار نیز دراین است گام برنه دارید
وهم چنان از کارمندان ودست اندکاران شبکه وزین افغان پیپر باکحمل احترام تمنا دارم که این مضمون بنده که توام بااشتباهات ویا ممکن مخالف پالیسی این ویبسایت باشد بخاطر منافع علیای میهن ما که همانا اتفاق برادری وپایان جنگ وبرادرکشی است مضمونم را بدست نشر بیسپارید
بااحترامات فایقه
ازکابل

>>>   این ها همه بهانه های طالبان اند.اصل مطلب را که ما میدانیم :ISI نمیخواهد که در مملکت ما صلح برقرار شود.در این شورا انتخاب اشخاصیکه جهادی باشند یا نباشند اصلآ از دیدگاه طالبان)ISI) بی ارزش است زیرا استخبارات کشور همسایۀ ما نمیخواهد که ما در فضای صلح آمیز زنده گی کنیم. چه باید کرد؟ تا حد توان و امکان باید در جهت نابودی این پلیدها باید که بجنگیم. اصلآ تشکیل این شورا بکُلی بی مفهوم است!!!بخاطر داشته باشید!!!
جمشید

>>>   ربانی = نمیشه

>>>   ما ماربانی هم به خود جای ....نشستن جستجو میکرد که پیدا کرد اگر نه می فهمد که اعضای این شورا جز ان پلو خورانی خواهد شد که قبلاً به ریاست مجددی طالبان را به صلح دعوت میکردند ودیگر اینکه شاید کرزی میخواهد با جزب استاد ربانی و هم نظرانش(شورای ملی جدید) یک ضربه دیگر به بدنه جبهه تغیر و امید وارد کند.... حالی دیگر هر کس رهبر است و خودش تصمیم میگیرد که با کی باشد

>>>   پس چی باید شود جناب انتقاد بسیار ساده است.

>>>   بادپکه آمده که رییس شورای صلح شود

>>>   خون افغانها و قوای بین المللی به خاطری ریخت که امروز به طالب عذر کنیم که مصالحه کند؟ نخیر! دولت باید به جامعۀ جهانی بفهماند که طالب را در لانه اش یعنی پاکستان جستجو کنند و مورد حمله قرار دهند. گرچه در این اواخر این مطلب از جانب دولت افغانستان چندین بار یادآوری شده و باید پیگیرانه این سیاست را ادامه داد.
جمشید

>>>   بزرگوارم چمشید خان........!
ممکن شکا از حال واوضاع وطن ات بیخبر باشید به این معنی که روزانه به جه مقدار خون ناحق ویا حق دراین کشور به زمین ریخته میشود مگر میشود تا به دم محشر این قتل وقتال ادامه یابد مگر رسیده به هدف از صرف ازمیله تانک وتفنگ امکان پذیر است نه خیر اگ بیطرفانه قضاوت نماییم صلاح وزر ضامن پیروزی نیست مثال برجسته ان اولا شکست قشون سرخ دراین ملک ودوم عملا میبینیم که قواه ناتو با این وسایل پیشرفته ومجهز که فعلا غیر مستقیم ویا مستقیم از نگاه نظامی اقتصادی وسیاسی را گنترول مینماید مگر امروز درمقابل همین طالبها زانو زده وطالب مذاکرات هست واین مذاکرات تنها دربعد نظامی نیست خود دولت امریکا مردمامریکا میدانند که هرجقدر به چنک متوصل شوند ه همان پیمانه چنگ شدت وابعاد این چنگ بیشتر میشود پس راه حل ان صلح است البته یکی از علت اساسی گسترش وادامه این جنگ همانا نفرت مردم وعدم همکاری مردم با دولت ونیروهای خارجی است زیرا که مردم افغانستان ازروز ازل تا به ایندم پیرو و غلامی هیج کشوری ویا حتی غلامی پدر وبرادر خودرا قبول ندارد ولو که از فقر گرسنه گی بیمیرند مگر سر تعظیم به هیج کسی خم نمینماید واین واقعیت است که باید ما وشما انرا قبول دار شویم واین که ازیان احساسات مردم ای اس یا را موساد ایران روسیه وچین استفاده میکند بحث دیگری را میطلبد
پس درصورتیکه جنگ دامه اش رور به روز وسعت با شدت تمام ادامه پیدا میکند وجناب شما ویا سایرین که مخالف صلح دراین کشور هستند بیفرماید صفوف اوردو پولیس وامنیت از عدم موجودین افراد اگاه ومسلکی فریاد میزند کسی نیست که حتی ثوق واداره یک تولی را بصورت درست انجام بیدهد پس مهربانی نمایید همراه با اینها (اوردو پولیس امنیت ) یکچا شده وبر ضد انها مقابله نمایید میدانم که درکدام کنج از خانه ویا کدام انجوی خارجی کصروف کاربار هستید ویگان پیک هم به سرسلامتی همکاران خارجی تان بالا مینمایید دیگر شما را به میدان معرکه غرض نیست چراکه شما نمیدانید خون دادن درمیدان معرکه جی جرات وشهامت میطلبد ومبارزه مسلحانه امروز صاده نیست نیروهای خارجی همراه با این وسایل پیشرفته مدرن خود عاجز اند هرروز تلفات انها نطربه دیروز بالا میرود وازجانب مقابل ارقام تلفات وضایعات انهارا کسی گذارش نمیدهد مگر یکی از طرفین دراین معرکه پیروز شده اند نه خیر صرف قربانی این جنگ مردم مظلوم ما وویرانی کشور چیزی دیگری را به ارمغان ندارد بنا امیداوارم ان برادران که همت جنگ ومقابله را درمقابل طرفین ندارند ودریک کنج از جهان قرار دارند احترامانه تمنا دارم که درجهت تقویت صلح گام بردارند ومردم خودرا به اتفاق دعوت نمایند که این راه راه نجات مردم وکشور ما است وبس
بااحترام
از بلخک

>>>   انتقاد کردن اسان است، ایا میتوانید یک راه حل مناسب را پیشنهاد کنید. ما از هر اقدامی که منجر به صلح شود حتی اگر معذرت خواستن از طالبان هم باشد.

>>>   به نظر من تا وقت که نیروهای خارجی در افغانستان باشد طالبان وحکمتیار صاحب هیچ وخت به مذاکره میز حاظر نه خواهد شد.

>>>   از این معلوم می شود که هنوز هم بعضی اشخاص از این جنایتکاران وقاتلین ملت بنام ربانی صاحب . دوستم صاحب .حکمتیار صاحب یاد می کنند خوب معلوم است که اگر به همین جناتتکاران من وتو صاحب بگویم واه به حال اینده این وطن . ایا این اشخاص برای چند ثانیه عمیق فکر کرده اند که کلمه (صاحب) را به کی اطلاق کنند بهتر خواهد بود
واحد از لندن

>>>   واحد جان لندنی...........!
درست است که هرکسی به اندازه قدرت وتوانش دراین ملک خیانت کرده است واین یک حقیقت است البته از خورد ما تا به بزرگان ما .
مگر این صاحب را که نام گرفته اید میشود به قوت نیروتوصل به زور انهارا از پادراورد وانها هم تنها نیستند افرادی در اطراف انها موجود هست که از این صاحبان به قیمت جان خود از انها دفاع مینمایند البته به هر طرز فکر وتیوری که دارند مگر میشود انها را یکدم تارومار ومنهدم کرد به فکر ضعیف من این امکان ندارد به نسبت اینکه انها هم داعیه وطن مردم واسلام را مینمایند وهیج کدام ازاینها اعلان خصومت با مردم ویاوطن خودرا را نه نموده اند ودرحالیکه به چشم سر مشاهده مینماییم که نیروهای انها با نیروهای قوی خارجی درمیدان معرکه دست وپنجه نرم مینمایند پس میشود ویا امکان دارد که جنگ را بدون دعوت وعلمیت ویا متوصل به زور خاتمه داد تجربه سی سال جنگ این را به اثبات رساند که جنگ بدون متوصل به صلح خاتمه ندارد پس چی میشود انانیکه امروز دست به مبارزه مسلحانه زده اند به منظور پایان جنگ از انها دعوت به عمل اریم وشرایط را که انها خواهان است بشنویم وتا اندازه شرایط انهارا قبول دار شویم تا گلیم جنگ برای همیش ازاین سرزمین جمع شود ودرست است که یکی ازاین شرایط جناحان مخالف خروج نیروهای خارجی از این ملک است واین یک واقعیت است که تمنای هر فرد افغان ومومن این است که نیروهای خارجی از کشور خارج شوند واین پروسه (خروج نیروهای خارجی ) تمنای کشور ما منطقه وجهان است وکشورهای همسایه منطقه به منظور نجات خود انها مجبوراند که نیروهای را نام برده اید تقویه نمایند واین اتش که درملک ما افروخته گردیده درخانه انها مشتعل نه گردد وانها به خاطر دفاع از ملک خود همین کار را میکنند اگر به خاطر داشته باشید درزمان هجوم قشون سرخ به کشور ما دولت پاکستان به دفاع از خود مجاهدین را تقویه مینمود ویا دول عربی همه درجهت تقویه مجاهدین دست به کار بودند البته این تقویه کردن مجاهدین صرف به منظور دفاع از ملک خود ایشان بود جنانجه ریس جمهور سابق پاکستان درهر بیانیه خویش به صراحت اعلان مینمود که جهاد افغانستان دفاع پاکستان.
پس قضیه امروز نیز به همان منوال سابق است کشورهای شرقی روسیه چین پاکستان اینها به منظور دفاع از خود مجبوراند به تقویت نیروهای را که نام گرفته اید بی پردازند البته به شیوه های مختلف وغیر مستقیم.
پس موجودیت نیروهای خارجی دراین سرزمین که بنام بام دنیا وقلب اسیا است این کشوره ها احساس خطر نمیکنند وامیداوارم که ملت مومن بادرک وضیعت سیاسی ونظامی کشور خود گامهاری درجهت صلح بردارند وصلح که تامین شد دیگر موجودیت قواه خارجی دراین ملک معنای ندارد واگر هدف از القاعده باشد القاعده فعلا درملک مرکزی ندارد وخارج از مرزهای ما فغالیت دارند پس صلح است که دامن همه بدبختی ها که ناشی از جنگ پدیدار میگردد گلم این بدبختی گرفته میشود .
بااحترامات فایقه
از بلخک

>>>   بر جناب سنکچارکی صاحب به همراه همان داکتر عبدالله دسکو شیک پوش که زمانیکه زویر امورخارجه بود درسفیر به امریکا توسط دوخانم جنان بیحیثیت شدند که دیگر حتی وقت صحبت کردند را منحیث وزیر امورخارجه از دست داده بود . جیزهای یاد شد دران محلس که نوشته اش خوب نیست .بگزارید که استاد مصرف کارهای خود باشد به جای اینکه ازاین طرح پشتیبانی نمایئد پروسه صلح را تخریب میکنید . شعار شما تغیر وامید چه مفهوم دارد . این شعار شما اگر صلح دریک جامعه نباشد ایا امکان دارد که به کرسی نشند وهرگز نه . بروید دست وپای استاد را گرفته واز گذشته تان معذرت بخواهید ودرپهلویش بازویش شده ودراوردن صلح درافغانستان سعدیوتلاش نمایئد تا این که فالبینی ویا پیش گوئی نماید و به فرض مثال اگر استاد ربان یتوانست که صلح را درافغانستان تامین کند چه عزت وابرو به خودت میماند به غیر از خجالتی و پیشیمانی .
با احترام حقجو پروانی

>>>   جناب حقجو!
شایددرک شمانسبت به برداشت مسایل سیاسی کشورضعیف باشدوگرنه ازحقیقت چشم پوشی نمی کردید شما میفهمیدکه قبل ازتشکیل این شوراماشاهدبرگزاری جرگه صلح درکابل بودیم امابامخالفت شدیدمخالفین این جرگه مواجه شد.وچه دستاوردهای موثرآقای کرزی با همپیمانانش داشت که دراین شوراداشته باشدودر حقیقت کرزی ضعف قدرت حکومت داری خودرابرای مخالفین خودپیشنهاد کردمگرافسوس به حال این مردم رنجدیده که پشت پرده چه بازی هاومعا مله هاطراحی میشه فقدخدا خبردارد.
خلیل احمد. 

>>>   این دو روز زندگی مان را ببین که به چه افسون سپری میشود
وای بحال ما
عزیزان قدر یکدیگر بدانید
اجل سنگ است و انسان مثل شیشه
انتخاب شعر ار جانب مسافر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است