کمیسیون، تخلفات رییس جمهور را توجیه می کند
کمیسیون انتخابات اصلا مستقل نیست. کمیسیون انتخابات شدیدا تحت تاثیر رییس جمهور است و متاسفانه تخلفاتی را که رییس جمهور در قسمت قانون کرده است کمیسیون انتخابات توجیه می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۳    ۱۳۹۷/۳/۱۶ کد خبر: 151740 منبع: پرینت

صدور تذکره های تقلبی بار دیگر نیت حکومت در برگزاری انتخابات شفاف را زیر سوال برد. در حالیکه هنوز هم اما و اگرهایی درمورد برگزاری انتخابات وجود دارد. نقدها و نظرهای بسیار کلی احزاب سیاسی و جریان های مدنی هم نسبت به آن وجود دارد و چگونگی برگزاری انتخابات هم یک پرسش بسیار جدی نزد هر شهروند افغانستان و همچنان مهمتر از همه جریان های سیاسی در افغانستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انورالحق احدی رییس جبهه ملی نوین افغانستان در برنامه «مناظره» گفت: کمیسیون انتخابات اصلا مستقل نیست. کمیسیون انتخابات شدیدا تحت تاثیر قوه اجرایی و رییس جمهور است و متاسفانه تخلفاتی را که رییس جمهور در قسمت قانون کرده است کمیسیون انتخابات آنها را توجیه می کند. از این واضح تر دیگر تخلف و تقلب وجود ندارد. کسانی که از این کمیسیون برکنار شده اند روندش مطابق قانون نبوده است و کسانی که تازه هم آمده اند مطابق این حکم نبوده است. اگر اینطور باشد که هرکسی را که رییس جمهور لازم دانست از لیست باقی کاندیدها تعیین کند یا خودشان هر کسی را که می خواستند بیاورند پس بهتر است که هیچ قانون انتخاباتی وجود نداشته باشد. همه چیز را برای رییس جمهور بگذارند.

وی، در ارتباط با توجیه کردن کمیسیون انتخابات از کارهای رییس جمهور در مورد انتخابات شاکی بوده و می گوید: به عقیده من این مشکل کلانی است که فقط در این دوره نیست. بلکه در دوره های قبلی هم ریاست جمهوری به صورت مکرر در امور انتخابات مداخله کرده است و دایر شدن انتخابات شفاف را بسیار مشکل ساختند و متاسفانه طوری که معلوم می شود این روند دوام پیدا می کند و ما هم بالاخره به یک حالتی می رسیم که وقت کم داریم و مجبور می شویم چیزی را که ایجاد شده است قبول کنیم. متاسفانه ما باز به یک چنین حالتی مواجه شدیم ما تعویق بیشتر انتخابات را نمی خواهیم. ولی این را به صراحت می گوییم که ما از هدف دفتر ریاست جمهوری یا از مقام ریاست جمهوری و از قوانین انتخابات شاکی هستیم و اصلا راضی نیستیم که کمیسیون انتخابات تخلف های آنها را توجیه می کند. توقع من از رییس دفتر این بوده است که هر چه در گذشته بوده است گذشته است حداقل بعد از این می خواهم که قانون قسمی که هست تطبیق شود. اما وقتی که توجیه می شود باز هم یک اندازه برای ما حسی ایجاد می شود که ممکن است این روند در آینده دوام کند.

احدی، در خصوص همکاری خودشان با کمیسیون انتخابات گفت: توقع ما این است که به طرف انتخابات برویم. توقع ما این است که در آینده انتخابات شفاف شود و ما می خواهیم که به طور مداوم همراه کمیسیون انتخابات راجع به مواردی که در آنجا تقلب صورت می گیرد جلوگیری کنیم. ما قبول می کنیم که اجرایات ریاست جمهوری در این قسمت غیر قانونی بوده است و قبول می کنیم که اصلا قانون انتخابات مورد دارد و مشکل ساز است. رییس جمهور در انتخابات یک طرف است چه در انتخابات پارلمانی باشد چه در انتخابات ریاست جمهوری و وقتی که همه اختیار را به دست دفتر ریاست جمهوری بگذاریم که آنها کمیشنرها را تایید کنند و دفترش در اداره کمیسیون دست داشته باشد برای ما به صورت قانونی بسیار مشکل است که انتخابات شفاف بیاید. ما به دلیل اینکه وقت نیست از این موضوعات گذشت می کنیم که به همراه کمیسیون فعلی کار می کنیم تا مواردی که تقلب زیادی صورت می گیرد حداقل جلو آنها را بگیریم.

رییس جبهه ملی نوین افغانستان، در پاسخ به این سوال که وقتی این کمیسیون مستقل نیست چطور می توانید با آن همکاری کنید بیان داشت: متاسفانه ما بدیل دیگری برای آن نداریم. بدیل دیگر این است که انتخابات برگزار نشود و یا انتخابات به تعویق بیفتد و ما طرفدار به تعویق انداختن انتخابات نیستیم. شک داریم و به این کمیسیون اطمینانی نداریم اما امید داریم که در نتیجه همکاری با کمیسیون انتخابات بتوانیم برخی مشکلاتی که وجود دارد را حل کنیم. این اطمینان و این امید ما بسیار قوی نیست اما بدیل ما بدتر از این امید خواهد بود. اما اگر تقلب گسترده ای مانند دور گذشته در برنامه ریزی های برخی ها وجو داشته باشد امکان دارد که این بار عواقب سیاسی در سطح ملی بسیار بیشتر باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احدی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
شكى نيست كه تيّم حاكم ارگ تمام توان و قدرت خود را در مدريت انتخابات و تقلب سازمان يافته انتخابات هاى اينده شوراى ملى و رياست جمهورى منسجم ساخته و استفاده خواهد نمود. در چنين شرايطى بجاى سالها انتقاد بى سود، تحمل ظلم، تبعيض، رنج و هزار فلاكت ديگر، بهتر است همه مرد و زن، خورد و كلان، پير و جوان ، از هر قوم و زبان و گرايش با اتحاد و يكپارچگى با كنار گذاشتن تمام اختلافات زير يك چتر واحد يعنى تغير و عدالت گرد هم ايم و در انتخابات نه از ميان ما كسى را اجازه دهيم تا به تيّم و سياست هاى تبهكارانه غنى و گلبدين رنگ فراقومى دهند و نه اجازه دهيم غنى دوباره زمام امور را به دست گيرد . در اين راه بايد مصمم و با انگيزه وارد ميدان شويم و كار را يكطرفه نماييم!

>>>   Ahmad Parwani
پشت صحنه سقوط ولسوالی ها:
یک نمونه:
ولسوالی پرچمن ولایت فراه سقوط نکرده، بلکه داستان ازین قرار است که برادر سلام رحیمی نامزد پارلمان است، این ولسوالی هشتاد درصد تاجیک نشین است، سلام رحیمی بخاطر پیروزی برادرش قومندان امنیه و ولسوال این ولسوالی را تبدیل وقومندان امنیه قبلی را خانه نشین میسازد، مردم محل از قومندان امنیه و ولسوال قبلی حمایت می‌کنند وبه افراد سلام رحیمی اجازه نمیدهند که به ولسوالی داخل شود، سرانجام بین هردوطرف درگیری رخ می‌دهد، دولت اعلان می‌کند که ولسوالی پرچمن سقوط کرده است، درحقیقت ولسوالی به دست طالب نه، بلکه توسط محل و ولسوال وقومندان امنیه قبلی محافظت می‌شود.
دولت تصمیم دارد به بهانه طالب بالای این ولسوالی عملیات نظامی انجام دهد.
برادر سلام رحیمی توسط چرخبال های وزارت دفاع به یکی از روستا ها دیسانت می‌شود وعملن با استفاده از امکانات حکومتی تدابیر حمله بالای ولسوالی را گرفته اند، دو روز است که اسلحه ‌امکانات جنگی ازطریق چرخبال به برادر سلام رحیمی اکمال می‌شود.

>>>   Raheel
داکتر شدن، ماستر شدن، پروفیسور شدن و وزیر و وکیل و صدراعظم و رییس جمهور شدن هرگز به این معنی نیست که طرف حتما آدم هم شده است.
باهزارتا کتاب نوشتنها و صدهزار کتاب خواندنها نمی شود ادعا کرد که حتما اخلاق و شرف و تقوی و آدمگری هم با آن به دست می آید. این آخری ها بدون تحصیل و تعلیم هم می تواند به دست بیاید.
با درد و دریغ بیکران باید گفت که در کشور ما تحصیل و تعلیم زیاد شد اما خلای بس بزرگ تربیتی و اخلاقی دهن گشاده است که پیامدهای بس وحشتناکی در تمامی سطوح اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از ان متصور است.

>>>   افتاب هیچ وقت به دو انګشت نمی شود اګر هرقدر از زور کار ګرفته شود بازهم زور خداوند ( ج ) میباشد وبس

>>>   عالمی بی علم ملای بی عمل و داکتر و پروفیسور خودخواه جاطلب از خود راضی جامعه را به بدبختی سوق میدهد علت مشکل امروزی ما همین است و اگر قبیله گرای قوم پرست هم باشد ضرر اش صد چند بیشتر بمردم وارد میگردد چنانی که ما امروز در کشور خود شاهد اینکار هستیم خداوند رحم کند بالای این ملت بیچاره که بدست چها تا انسان خود خواه قبیله گرا معتصب افتاده هر روز بد بختی و نا امنی و فقر وبیکاری بیشتر وبیشتر شده میرود نه ترس از خدا دارند و نه شرم از ملت .

>>>   تخلفات میراث دوره های قبلی است چیزی نو نیست زمان بکاراست تا اصلاحات بیاید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است