طرح حکومت موقت سپنتا و قانونی
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۹    ۱۳۹۷/۳/۱۷ کد خبر: 151754 منبع: پرینت

در محافل خصوصی گفته می‌شود که قانونی و داکتر سپنتا از طرف مجاهدین و تیم کرزی بیرون از حکومت طرح مفصل ده صفحه‌ای ترتیب کرده‌اند که بر اساس آن، برای برون‌رفت از بحران سیاسی کنونی، حکومت فعلی جای خود را به یک هیات حاکمه موقت داده و زمینه را برای برگزاری لوی‌جرگه اضطراری برای تغییر قانون اساسی و برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری آینده در ۲۰۱۹ را فراهم سازد. بعید نیست که این خبر راست باشد، چراکه در چند سال اخیر بیشتر افراد و گروه‌های بیرون مانده از حکومت چنین حرف‌هایی را به صورت پراکنده اظهار کرده‌اند که روند فعلی متوقف ساخته شود تا پروسه سیاسی دولت‌سازی از نو مانند پروسه بن ۲۰۰۱ آغاز شود.

این طرح تازه نیست، دو دهه است که حکمتیار همین طرح را بارها تکرار کرده است اما جالب است که این‌بار حامدکرزی و مجاهدین رقیب حکمتیار نیز به این ایده پیوسته‌اند. افغانستان در یک قرن گذشته پس از هر یکی دو دهه سقوط را تجربه کرده، و این‌بار نیز به دل خیلی‌ها افتاده که باز اگر نه با زور نظامی، با اجماع سیاسی حکومت را سقوط داده و دولت‌سازی را از نو آغاز کنند. رفتن از صفر تا یک و بازگشت به صفر قبلی و دوره‌ای از جنگ و بی‌ثباتی بدل به رویه و عادت شده است. در حالی که مهم‌ترین شاخصه تکامل نهادها، تداوم و عمر طولانی‌تر است.

امریکا بیش از سه قرن با همین یک قانون اساسی دوام آورده است، در حالی که حتی مردم این سوی دنیا نیز به چند نقص و انتقاد بر سیستم و قانون اساسی‌ را می‌توانند وارد نمایند. امریکا‌ئی‌ها به خوبی اهمیت تداوم سنت سیاسی را درک می‌کنند و علاقه‌ای به تغییرات انقلابی نشان نمی‌دهند. اما پاکستان در عمر کوتاه ۷۰ ساله‌اش، قانون اساسی‌اش را بیش از ۴۰ بار مورد بازنگری قرار داده است!

یاسین رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانونی
سپنتا
شایعات
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت درافغانستان باید همیشه در دست دزدان باشد دزد های او غو وشمالی !

>>>   وقتیکه دزدان اوغوی جنوبی خودرا به پاکستان فروخته و حلقه غلامی ای اس ای را در گردن انداخته بدول پاکستان رقص میکند و جنایت و قتل و ترور را انجام میدهد با بی غیرتی تام ریش و عبا و قبایی فریبنده در جهت بربادی و ادغام افغانسان به پاکستان کمر بسته است خواهی نخواهی که اداره حکومت در دفاع از خاک و مردم پشتون های قندهار قوم درانی و مردم شمال که در مقاومت با ترورستان طالبان اله دست پاکستان سهم بارز داشتند وکشور را از دهن پاکستان بیرون کرده اند اداره حکومت را در دست بگیرند قوم غلجایی قوم کوچک کوچی را در طول چهار سال اخیر سپری شده همه دیدند و شاهد هستند که جز قوم خودشان بدیگران اهمیت قایل نشده کشور را بیشتربد امن از گذشته کرده فقیر و بیکاری و فرار مغزه ها و چور و چپاول وده ها جنایت دیگر دستاورد شان است در حالیکه چهار ساله حکومت توافقی به پایان رسیده هنوز از قدرت دست نکشیده بدوام کار شان ادامه داده است .

>>>   از فعالیت ها واهداف آی اس آی :
اگرچه درپیش نویس گزارش خاص آمده است که مرگ ضیاء الحق مانع برنامه الحاق افغانستان به پاکستان شد، اما رخ داد های بعدی درافغانستان ، نشان داد که ضعف حزب اسلامی حکمتیار وتوانمندی جمعیت اسلامی استاد ربانی به ویژه فرماندهی هوشمندانه ای جنگی فرمانده مسعود ، برنامه ژنرال حمید گل را درکابل خنثی کرد. ازسوی دیگر، پیش ازفروپاشی حکومت نجیب الله ، طرح آی اِس آی درراه اندازی کودتای ژنرال شاه نوازتنی وحکمتیاررا فرماندهان تاجیک تبار ارتش نا کام ساخته بود ند.
ازاین رو، می توانم بگویم که شکست کودتای نامبرده کمک به فرمانده مسعود کرد تا حکمتیاروخلقی های زیر سایه آی اِس آی وطرفدارالحاق افغانستان به پاکستان را به چهار آسیاب براند. افزون برآن، این استدلال ژنرال حمید گل درگزارش ویژه که حکومت دست نشانده مسکو بعد ازعقب نشینی سربازان روسیه یک ماه دوام نمی آورد ، باشکست حمله جهادی ها به جلال آباد زیرفرماندهی او وکارگزاریی حکمتیار بیهوده ثابت شد. معلوم است که ، آگاهی نجیب الله ازگزارش ویژه حمید گل وائتلاف حکمتیار وخلقی ها وشکست کودتای آن ها کمک به دوام حکومت کابل خلاف پیش بینی اوکرد. دردومورد دیگرهم ، بی احترامی فرمانده مسعود به ژنرال حمید گل ، برای نویسنده جالب تمام شد: نخست،حمید گل به ملاقات فرمانده مسعود به جبل السراج رفته بود و او مهمان خود را سه ونیم ساعت درانتظارخانه منتظر نگهدا شته بود. این مطلب را یکی ازافغان ها درمحفلی درپشاورکه من نیزدرآن حضورداشتم این گونه حکایت کرد که حمید گل گفته بود که دردوران جهاد، رهبران جهادی را دربیرون دفترخود یک ساعت منتظر نگهداری می کردم ، اما فرمانده مسعود مرا سه ونیم ساعت درجبل السراج منتظر نگهداشت. درمورد دوم، فرمانده مسعود به نویسنده پیام داد که ژنرال حمید گل با پیامی ازحکمتیار به کابل آمده است ومن با ید درنشست حضورداشته باشم.

>>>   نیویارک تایمز نگاشته است که سی‌هزار نیروی پولیس ملی که در برابر طالبان مصروف جنگ اند، ماهاست که معاش شان را دریافت نکرده اند و ایتلاف جهانی به رهبری امریکا هم بخاطر فساد در رهبری نهادهای امنیتی، حمایت مالی از این شمار نیروهای پولیس را متوقف کرده است.
به نقل از نیویارک تایمز، این حمایت‌های مالی جامعه جهانی به عنوان مجازات در برابر فساد در رهبری نیروهای پولیس به ویژه حضور سربازان خیالی، متوقف شده است

>>>   Q.u. Amin
وحدت ملي كه برادران پشتون با ديگر اقوام در نظر دارند!!!!
١- سرود ملي به زبان پشتو باشد.
٢-زبان ملي و اول بايد پشتو باشد.
٣-از سران پشتون به عنوان بابا و غازی ياد آوري شود؛ و سران ديگر اقوام به عنوان سقاو، دزد، جنگسالار و جوالي...
٤- قانون اساسي بايد بر وفق مراد پشتونها درست شود.
٥- از قوم پشتون به عنوان قوم اصلي و بومي و از ديگر اقوام به نام مهاجر ياد آوري شود.
٦-همه اقوام در شناسنامه هایشان باید به نام افغان (پشتون) ثبت شوند.
٧-پشتونها بايد بدون نفوس شماري به نام قوم اكثريت بالا تر از شصد دو فيصد شناخته شوند.
۸- موقف هاي مهم بلند دولتي را بايد پشتونها تصاحب كنند.
٩-نوشته بانكوتهاي پول به زبان پشتو باشد.
١٠-ريس جمهور براي هميشه باید از قوم پشتون
انتصاب شود .
۱۱- زبان فارسی را دری بگویید و اگر فارسی گفتید جاسوس ایران شناخته هستید.
۱۲- واژه ها و اصطلاحاتی را که آنها خوش دارند باید مصطلحات ملی شناخته شوند و آنچه را که آنها نمیخواهند باید فرهنگ بیگانه شناخته شوند.
۱۳- همه مرز ها ميان ديگر اقوام و هم تباران شان در آسيايي ميانه وايران برسمیت شناخته ‌شود؛ بجز از مرز دیورند كه ميان پشتونها با پشتونها است .
خوب شما بگويد ميشود که با این همه خواست های یک جانبه وحدت ملي بوجود آورد ؟

>>>   چهره های سوخته و کثیف، تا در قدرت باشند همه چیز خوب است! همین که بیرون بودند این دزدان بی شرف باز، باید در فکر برگزاری نشست بزرگان بوده و به نحوی قدرت را تصاحب نمایند.
هم کرزی با تیم اش و هم به اصطلاح مجاهدین دزد چه کرده اند؟
هر چند حکومت فعلی هم از جمله بدترین و متعصب ترین های حکومات گذشته بوده است. اما چرا جاگذین بهتر نه؟ تا آوردن دزدان تکراری؟
خدا به داد مردم بیچاره و مظلوم ما برسد، تا از شَر این ....ها خلاص شویم.
علومی
ناروی

>>>   اصلا حکومت مؤقت بی معنی و بی اساس بوده و کدام درد و زخم را که ما افغانها در خلال دوره کرزی و مابعد او تا امروز متقبل شده ایم دوا نمیکند یلکه فرصت فعالیت جنایتکاران را زیادتر میسازد. و هم سپنتا و قانونی نفرهای دو پشته و دورو هستند. سپنتا در حکومت کرزی که بحیث وزیر در وزارت خارجه بود نتوانست رای مردم را در پارلمان بدست اورد و هم در زمان خود در امنیت ملی چه کرد بغیر از نفاق اندازی که نتیجه انرا میبینیم. او هم خود وزارت خارجه را به یک سویه ابتدایی تبدیل نموده بود که تاکنون این ابتدایی پاس ها با شهادتنامه های جعلی خود هنوز هم در سفارتخانه کار نموده که نتیجه ان اینهمه وضع دیپلوماسی نادرست فعلی است. نمیدانم چرا از این دو فرد ناکام همیش یاد میشود؟ ایا میخواهید دوباره افغانستان به دوزخ فعلی که است تبدیل شود. به اشخاصی نظر اندازد که روزنه ها را باهمه علمیت و درایت خود و با پلان سازیهای اساسی خود باز نمایند.

>>>   سلام.
دزد وچپاولگر ومتجاوز صرف در شورای نظار دوران حکومت اسلامی طور وافر بوده که فعلآ دارای قصرها بلند منزلها،وشرکت های تجارتی اند .هنوز هم در فکر چور مودرنی هستند.
حقجو.غوربندی.

>>>   در هر چیز که کرزی شریک باشد در ان تقلب وجود دارد

>>>   Ahmady en 24 anderen.
وحدت ملي پشتونها با ديگر اقوام !!!
١- سرود ملي به زبان پشتو باشد.
٢-زبان ملي و اول بايد پشتو باشد.
٣-از سران پشتون به عنوان بابا و غازی ياد آوري شود؛ و سران ديگر اقوام به عنوان سقاو، دزد، جنگسالار و جوالي...
٤- قانون اساسي بايد بر وفق مراد پشتونها درست شود.
٥- از قوم پشتون به عنوان قوم بومي و از ديگر اقوام به نام مهاجر ياد آوري شود.
٦-همه اقوام در شناسنامه هایشان باید به نام افغان (پشتون) ثبت شوند.
٧-پشتونها به نام قوم اكثريت بالا تر از شصد دو فيصد شناخته شوند.
۸- موقف هاي مهم بلند دولتي را بايد پشتونها تصاحب كنند.
٩-نوشته بانكوتهاي پول به زبان پشتو باشد.
١٠-ريس جمهور براي هميشه باید از قوم پشتون
انتصاب شو.
۱۱- زبان فارسی را دری بگویید و اگر فارسی گفتید جاسوس ایران شناخته هستید.
۱۲- واژه ها و اصطلاحاتی را که آنها خوش دارند باید مصطلحات ملی شناخته شوند و آنچه را که آنها نمیخواهند باید فرهنگ بیگانه شناخته شوند.
۱۳- همه مرز ها برسمیت شناخته ‌شود؛ بجز از مرز دیورند.
خوب شما بگويد ميشود که با این همه خواست های یک جانبه کنار آمد؟

>>>   جمعیت پشتون ها در کشور بین 15 تا 25 درصد است اما سیاستمداران پشتون تبار، با محاسبه ی حدود 30 میلیون پشتون پاکستانی و راهبرد استراتژيک پشتونستان بزرگ خود که شامل تمام مناطق کشور و همچنین تمام خاک بلوچستان پاکستان می شود، جمعیت مردم خود را در کشور بیش از 50 درصد تبلیغ می کنند. پشتون ها با لابی گری و استخدام در سازمان های جاسوسی کشورهای مختلف از جمله آمریکا وبریتانیا نیز توانستند این آمار مجعول را تا اندازه ای در بین سیاستمداران و رسانه های غربی بقبولانند.

>>>   Mansoor Badry
چی دنیایی شده !
منگلی ها ، شینواری ها ، مومندی ها ، همه زی ها ، خیل ها و وال ها ، در کابل ، بلخ ، هرات ، شمالی ، مرکزی و غربی سرزمین خراسان ناقل شدند و حالا دعوای ملکیت دیگران دارند .
آیانمک حرامی بیشتر ازین خواهد شد ؟

>>>   دنیای ما بدون کفار چگونه بود ؟
اگر دنیای فعلی که به یک دهکده کوچک تبدیل شده وکوچکترین واقعه دراندک زمان در سرتاسر دنیا منتشر میشودوهمه مردم میتوانند آنرا ببینند یا بشنوند،ازطریق رسانه ها دراندک ترین وکوچکترین واحد زمان میتوانند از هرگوشه جهان با هم ببینند یا داخل بحث شوند ، یا ازین طرف کره زمین به آنطرف آن سفرکنند میتوانند اعضای مصتوعی بدن داشته باشند میتوانند تعویض گرده وقلب و چشم انجام دهند حرکات سنگ پارچه های معلق در فضارا تحت مراقبت وکنترول داشته باشند از وضعیت سیارات دیگر آگاهی حاصل کنند ، در ژنتیک نباتات دستکاری کنند ، رابطه فامیلی چندین نسل را از طریق دی ان ا تثبیت نمایند،
حالا اگر جهان غرب وکفار آن نمی بود زندگی امروزه ما چگونه بود ؟
از نظر محیط زیست :
درینصورت اولا ما زمستان های پُر برف وبهاروتابستانهای پر آب ومحصوال فراوان وبابرکت داشتیم ،فضا ومحیط ما پاک ومنزه بود چون ما نه گاز های گلخانه ئی داشتیم که باعث تغیر اقلیم گرددو نه فابریکه های تولید پلاستیک که همه کوچه وپس کوچه وسرک ها مملو از خریطه های پلاستیکی گردد همینطور نشانی از اضافات شفاخالنه ها مانند بنداژ ها پیچکاری ها وکیسه های پلاستیکی وبوتل ها وکارتن های ادویه نبود ،
همه محصولات زراعتی ومیوه جات ما طبعی با کیفیت خوش مزه وبا ارزش بودند ،
در شهر ها سروصدا ازدحام موترها ، لاری ها ، تکسی ها، کروزین ها، لودسپیکرها رادیو ها تلویزیون ها دیش ها موبایل ها و آنتن ها کیبل ها وپایه های برق نبود ، چند گادی محدودی با صدای زنگوله های شان اینطرف وآنطرف افراد یا وسایلی را نقل میدادند نه به قیر وسرک ترافیک وجریمه ضرورت بود نه به راه بندان روی مردم ، ودست چپ وراست ، شیشه سیاه یا سفید،
خانه های مسکونی مردم همه یکسان بود واگر تفاوتی هم میبود خیلی اندک مانند داشتن یا نداشتن قلاع وبالا خانه ،
اقتصاد :
مصارف روزانه فامیل ها اندک وخرچ وبرچ اضافی مانند بول برق بل گاز بل آب پول گیم برای طفلان پول کمپیوتر پول برای انترنت پول کرایه موتر پول خرید دوا نبود همه چیزیکه توسط طبیعت برای ما تهیه شده بود کافی بود
مصارف مانند انواع ظروف نبود همان کاسه چوبی یا کاشی برای احتیاجات فامیل هاکافی بود ، نمد یا قالینی که از پشم میساختند سال ها دوام میکرد ودر هر عید ضرورت خریداری فرش جدید نبود
برای کشورها ازدیاد نفوس باعث بیکاری مهاجرتها وپناهندگی ها نمیشد چون ما برای سرخکان ، پولیو ،کانگو ، ملاریا ، توبرکلوز، واکسین تابلیتی نداشتیم بهمین دلیل رشد جمعیت خیلی بطی صورت میگرفت،
امنیت :
درینصورت یقینا امنیت صد ها مرتبه بهتر از حالت فعلی بود ، چون اگر جنگی صورت میگرفت مانند قدیمی ها سرنوشت جنگ طی چند روزی مشخص میشد ، هردوطرف با سلاح نیزه خنجر شمشیروسپر در میدان جنگ حاضر میشدند که اولا پهلوانان بعد متباقی لشکر با هم در می آمیختند ویک طرف درنهایت پیروز وطرف دیگر مغلوب وتسلیم سرنوشت میشد هیچگاهی جانب برنده وبازنده حکومت ائتلافی تشکیل نمیدادند وهم اگر کسی دعوای بزرگی ورهبری داشت باید درمیدان عمل ثابت مبکرد که زور بازو وهنری دارد میتواند در روز مبادا از مردم ووطنش دفاع کند ،ونیز هیچ مقامی نمیتوانست با ماه ها سفر فامیلش راببرد درکشورهمسایه جابجا کند ودوباره برگردد تابرما حکومت کند یا اینکه پاسپورت وویزه درجیبش باشد تا در روز حادثه فورا با بکس خالی که همراهش اورده بود با بکس پُر فرار کند ، درهرحالت مابین مردم میماند تا در صورت لازم جواب کرده هایش رابدهد،
موتر های زره نبود که اشرار داخل آن شده وچهره فرنگی مابانه بگیرند واز یک ودو دروازه بگذرند ،ویا ریموتی داشته باشند که ماینی را منفجر سازند نه هم بی 52 بود که یک روز اینطرف رابزند فردایش آنطرف را ،
همچنان موتر ی نبود که هزارها کیلو مواد انفجاریه را از پخاور به اینجا انتقال دهد ، اگر یک اشرار یا ترورستی به نیت بد قصد آمدن داشت درینصورت یک ودوماه تارسیدن وقت را در بر میگرفت، واگراز داخل حکومت کسی به اشرار جاسوسی میکرد نامه می نوشت وتوسط یک سوارکار به قصد آنها روانه میشد حتما درمسیر راه دستگیر ونامه وفرستنده افشا میشد،
حکومت داری :
همان شاه که در راس بود هرکس بود وهر فعلی که داشت او سایه خدا در روی زمین پنداشته میشد و اطیعو الله واطیعو لرسول ... اینرا تضمین میکرد ، یاغی گری درمقابل او کار شایسته نبود اگر خوب بود یابد یک نفر بود ، اینطور نبود که در هر ولایت ده ها گرگ مصروف غنیمت وغصب واختطاف وخودسری قانون شکنی وظلم بالای رعیت باشند ،درهر واحد اداری یک مامورحکومتی که چشم های سرخ شکم کلان داشت برای رعیت کافی بود تا با میانجگری ارباب قریه همه مشکلات ونزاع هارا برطرف سازند،
چوکات حکومت محدود بود : حاکم محل ، قاضی ،داروغه ، چند میرزا ومدرس ، بنا پرداختن معاش آسان بود وهم امکان مامور خیالی موجود نبود ،
مانند تاریخ گذشته ما نبود که یکروز انگریز ها ریش دراز شاه شجاع را گرفته بکابل بیاورند وبگویند ما این رابرای شما شاه تعین نمودیم ،یا روز دیگری کرزی را توسط هلیکوپتر بکابل بیاورند وبگویند این شخص مورد اعتماد ماست بحیث رئیس شما تعیین شد ، یا اینکه پاکستانی ها بگویند ما شمارا ضمیمه خود میسازیم وگلبدین را بحیث گورنر کابل منصوب میکنیم ، یا اینکه جان محمد خان بیاید وبگوید ع و غ چوکی هارا مساویانه بین شان تقسیم کنند هرکس دعوا کند دعوای ا باطل است، حکومت ها موقت و دراز مدت وکوتاه مدت نبود هرکس در راس قدرت بود تازمانی زنده بود به کس دیگر ضرورت نبود همان برای رعیت کافی بود ،
تجارت :
ضرورت فامیل ها برای خریدو فروش خیلی اندک بود وهمان کاروان تجارتی که سال یکبار هم اگر راهی سفر میشد کافی بود چند کیلو چای ، صابون ،گوگرد، نمک ، رخت ، بیاورد ودرمقابل قالین میوه خشک وتر روغن زرد، پوست حیوانات را ببرد،تورخم وکراچی نبود که هر روز بهانه نوبتراشد واموال را توقف دهد ،گمرکی نبود که تعدادی محصول دهند وتعدادی قاچاقی بدون محصول وارد کتنند ،اجناس همه یکدست ویک کیفیت را داشتند
نتیجه : اینها همه در صورتی بود که دنیای غرب کفار نمیبود ، حالا اگر مسلمانان نمیبود جهان وغربیها چگونه بودند ؟؟؟؟
ر

>>>   Amirzada
دولت بریتانیا عبدالله را برای گوشمالی به لندن احضار کرد
عبدالله یک آدم مرموز ، بی خاصیت و فاقد صلاحیت در حکومت اشرف غنی است. او سر سپرده ترین اجنت آمریکا و انگلیس بحیث مار آستین سالهاست که مردم شمال بویژه احمد شاه مسعود و بسیاری مجاهدین را نیش زد و به کام مرگ سپرد و هنوز عده ای به او باور دارند.
بقول سپنتا از کتاب" سیاست افغانستان: روایتی از درون" " در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ عبدالله با ۵۶ رای برنده در روند اول شده بود ولی سفیر انگلیس به کمیسیون انتخابات گفت نتایج انتخابات را اعلام نکنند"
باند عبدالله در لندن سفر عبدالله را به فال نیک گرفته در هر جای لاف و پتاق می زنند که گویا مقامات بلند پایه دولت بریتانیا به او وعده دادند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده حتما از وی حمایت می کنند. این در حالیست که مقامات بریتانیا بوی گوشزد کردند که در برابر سیاست های اشرف غنی از جمله انتخابات، تطبیق شناسنامه افغان و صلح با طالبان سنگ اندازی نکند و مانع قیام های مردم شمال علیه دولت غنی شود.
واقعیت اینست که سفر عبدالله به لندن توطئه جدید علیه مردم شمال در حساس ترین شرایط کشور است.پیامد سفر نامیمون عبدالله را تا چند هفته دیگر در نسل کشی مردم شمال و توطئه های انتخاباتی احساس خواهید کرد.

>>>   نخست وزیر کانادا طی تماس تلفونی با دونالد ترامپ ضمن انتقاد از تصمیم امریکا درباره افزایش تعرفه بر فولاد و المونیم وارداتی از اروپا، کانادا و مکسیکو گفت که تعرفه های گمرکی با امنیت ملی امریکا چی ارتباط دارد؟

رئیس جمهور ترامپ در جواب گفت: «آیا شما (کانادایی‌ها) نبودید که کاخ سفید را به آتش کشیدید؟»

قابل ذکر است، واقعه به آتش کشیده شدن کاخ سفید مربوط به سال ۱۸۱۴ میلادی است زمانی که کانادا مستعمره بریتانیا بود، پس از شکست امریکایی ها در نبرد بلادنسبورگ نیروهای بریتانیایی تحت فرماندهی «رابرت روس» واشنگتن را اشغال کرده و این شهر را به آتش کشیدند. ساختمان کاخ سفید یکی از عمارت هایی است که در این حمله به آتش کشیده شده بود

>>>   اگر کمی این عالی جنابان شرم و حیا میداشتند و چهره های خود را در برابر آیینه های خود میدیدند و ابتدا از خود می پرسیدند که شما ها چه کرده بودید که حال باز نعره سر می دهید شما در زمان قدرت خویش که بار بار خزانه های هنگفتی را به منزل گه نا پدید انتقال دادید آیا در برابر ملت چه جواب دارید. وقتی شما ها نمیتوانید پس منظر خویش را خوبتر درک کنید آیا منطقی است که آینده تاریک را بازهم تاریک تر نمی سازید؟ وضعیت موجود ناشی از همان شهکاری هایست که شما عالی جنابان در زمان قدرت تان و در زمان تقسیم غنایم و پول سرسام آور غرب بیهوش شده بودید. افسوس بحال تان صد افسوس.
یک یادداشت مختصر از قصه شیخ زاهد که گفته میشوه وی در زمان جوانی اش صرف بنام دزد دریایی مشهور بود. ولی دزد با انصاف وقتی می دزدید تصمیم میگرفت تا 50 فیصد آنرا در بیت المال ثبت و حفظ نماید و بلاخره با پول هنگفتی که بدست آورد امروزه دبی را طوری ساخت که همه جهان برایش آفرین میگویند. همان متل است که " دزد باش با انصاف باش" ولی شما عالی جنابان چه کردید؟ اگر ترس از مردم ندارید, کمی از خداوند ج بترسید روز آخرت رسیدنی است و هیچ سوال در این رابطه پاسخ گفته نمیتوانید. ولی اگر میخواهید جبران نمائید ابتدا از ملت بیچاره بخشش خواسته و گذشته های تان را با صداقت تلافی کنید. ورنه الله ج حق خود را می بخشد ولی حق بنده خود را هرگز نمی بخشد.
وسلام

>>>   از همان اوانی که قانونی لاءیک وتکنوکرات به نمایندگی مجاهدین در بن اعزام گردید اخرین میخ در تابوت مجاهدین کوبیده شد اوکه فارغ مدرسه ای ابوحنیفه ای کابل وبعد محصل فاکلته ای شرعیات کابل بود از ابتدا به اسلام چندان التزام نداشته هم صنفی هایش اورا به بی نمازی وعدم پابندیش به امورات دینی متهم میکنند از مسعود قهرمان که بگذریم درمیان برادرن پنجشیر افراد ملتزم به دیانت ودلسوز به اسلام حد اقل در نسل های گذشته کم پیدا میکنیم البته ازین قماش انسانها در توده های بیسواد وکم سواد منطقه بسیار اند هدف ماازین اطلاق چیز فهم ها وتحصیل کرده های ان سامان است عده ای انجنیر اسحق وحفیظ منصور رابهتر قلمداد مینمایند وتعدادی هم عتیق الله بریالی را به مکتب مسعود نزدیک تر میدانند بهرصورت شاذ در حکم نادر ونادر کا لعدم خوانده شده است حال یکبار دیگر قانونی پس از وطن فروشی ومعامله گری در بن دارد قد بلندک مینماید تا باشد ازین اسم ورسم{جهاد ومجاهدین }به لب نان وجاه ومقام برسد وخارجی ها هم اگر مجاهد همین طور باشد ومجاهد اگر صلاح الدین ربانی ویونس قانونی وبسم الله محدی باشدزودتر می پذیرند وازینها هراس ندارندویا دران گروپ اگر مجاهد مانند حکمتیار و سیاف وکرزی ومجددی وگیلانی باشد عین مرام خارجی هاست اینها هیچ کدام خطرناک محسوب نمیشوندوهرچه مجاهد به معنی اصلی کلمه را هرکه بود ونبود یا شهید ساختند ویا به دیار غیر تبعید نمودند فکر نکنید که منظورم سید نورالله عماد وانجنیر داود مزاری باشداینها از ابتدا هم مجاهد نبودند بلاخره جفا است وتهمت بزرگ است که اگر قانونی وهمراهانش را مجاهد ویا نماینده ای مجاهدین بخوانید اینها تجار وفجار اند وازین نام مبارک استفاده های ابزاری می نمایند
مولا نا قربان

>>>   وزارت خارجه از چنگال مفافیای رشوه خواران منابع وریاست دفتر که حتا وزیر خارجه تمام صلاحیت های مقرری رابه ریس دفتر ذلگی سجاد وگذار نموده که حتا معین های وزارت نیزافراد خود را از طریق سجاد مقرر مینمایند و سجاد را هر کسی پول 15 الی 20 هزار دالر از هر پست امریکا و اروپا تعین نموده که کسی شناخت با افراد مزد بگیر داشته باشد میشود مقرر شود اما کسانیکه شناخت و یا پول ندارند باید سال های سال سارل انتظارمیکشند

>>>   Salehzadh
به خدايي خدا قسم اگر من جاي سياست مداران جمعيتي بودم لطيف پدرام خو خير كه با زبان چون برنده تر از شمشير اش جگر ها را داغ داغ كرده يك دو گروه ترويستي ديگر را هم درست ميكرديم و حمايت ميكرديم كه تا حرف ما درست تر به كرسي مينشست.
افغانستان جاي عذر زاري و تضرع و از خود گذري نيست اگر بود در هفده سال همه دار و ندار ما را در پتنوس گذاشته دو دسته به سران قبيله تسليم كرديم و باز هم از پشت خنجر خورديم. يكي طالب شد و ديگري استشهادي و ديگري داعش.
بزن و بكش از ما چه مانده كه نواسه بخورد.
زنده باد لطيف پدرام

>>>   آقای رسولی درست نوشته اید ولی فکرکنم تا هنوز اتمر را نشناخته اید.
مثال بسیار ساده و نزدیک که به وقوع پیوسته است شما و حکیم عطارد هردوی فراری و تابعیت دگانه اخذ نموده اید خودت چندین بار به وزارت مراجعه نمودید اما کسی صحنه شما را نخواند، اما حکیم عطارد به حیث سفیر در کوریای جنوبی تقرر حاصل کرد برعلاوه آن آقای حکیمی مقداری زیادی پول را تحت نام کمپاین نیز برایش داده است؛ بنا پشت این گونه موضوعات نگرد زمانی که اتمر وحکیمی این دوپلید در افغانستان موجود باشد هیچ تغییری نخواهد آمد نه اینکه اینها روز بروز ضعیف میشوند بلکه فربه شده روان هستند.
قمر ترین

>>>   بزرگوار از استقلال امريكا كمتر از ٢٥٠ سال ميشود؛ وهم چنان قانون اساسي امريكا بيش از بيست ونه اصلاحيه دارد؛ درضمن بهتر است زحمت كشيده كمي درباره ساختار سياسي امريكا وميكانيزم هاي قانونگذاري در ايالات امريكا نيز مطالعه كنين.

>>>   Khorasani
به سخنان این جوان با احساس پشتون ما گوش دهید که واقعیت هخا را بیان می دارد .
پسران يك پدر پشتون ازش مى پرسند كه كشور ما كجاست دراينجا ما احساس بيگانگى ميكنيم و چرا دلبسته اين سرزمين نيستيم اگر اين وطن اصلى ماست پس چرا به آباديش نميكوشيم همه روز دست به ويرانى ميزنيم با انتحار و انفجار پدرشان ميگويد وطن اصلى ما كوهى است بنام سليمان درپاكستان ما همه مهاجر به اين سرزمينيم به نيرنگ و جعل حكومت كرديم

>>>   دقیق است قانون اساسی به نفع یک تعداد محدود میباشد وباید که قانون اساسی تغییر و ماده های جعلی آن که با منافع ملی در تنقضص است بازنگری شوند ولی پشتون ها در هر مرحله فارسی زبانان را فریب داده اند ومیدانیم که همین آقای اسپندا مشاور امنیتی آقای کرزی نبود که در ایام قدرت شان واژه افغان را درج قانون اساسی ساختند و آقای اسپندا هیچ نظری منفی ارایه نکرد بدانیم که اسپنتا و قانونی هر دو معامله گران تاجیکتبار میباشند که به دول حاکمان پشتون می چزخند . نمونه آن تغییر نام میدان هوای بین المللی کابل را به میدان هوای حامد کرزی که خود یک خیانت ملی و جفا در حق شهروندان کابل میباشد . انقلابیون افغانستان می توانند که در ساختار دولت تغییرا بار ارند نه معامله گران منافع شخصی .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است