پارلمان هم واکنش نشان داد
شک و تردیدها در مورد تر کیب شورای صلح...
به دنبال تشکیل شورای عالی صلح و انتخاب ربانی بعنوان رییس آن شورا، پارلمان نیز ترکیب شورای عالی صلح را مورد انتقاد قرار داده و نتیجه آن را به دیده شک می نگرند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۸    ۱۳۸۹/۷/۲۰ کد خبر: 15176 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در جلسه محرمانه روز دوشنبه پارلمان نمایندگان مردم از ترکیب شورای عالی صلح انتقاد کردند.

به باور آنان بسیاری از اعضای شورای عالی صلح رهبران سابق جهادی، فرماندهان و یا هم افرادی هستند که به نحوی سبب آوردن مشکلات در کشور شده اند.

این نمایندگان می گویند در صورتی که رئیس جمهور کرزی مطابق قانون اساسی عمل می کرد، باید با پیروی از مواد قانون اساسی در ایجاد شورای صلح، کسانی را بر می گزید که برای تأمین امنیت و گفتگو با مخالفان کارهای موثری انجام داده می توانستند.

هر چند شماری از اعضای شورای ملی در شورای عالی صلح نیز حضور دارند ولی نمایندگان مجلس تاکید می‌کنند که بر بنیاد قانون اساسی ایجاد اداره‌های جدید، تصویب بودجه و نحوه فعالیت آن‌ها از صلاحیت‌های مجلس نمایندگان است.

نمایندگان مجلس همچنین گفتند دیدگاه نمایندگان مردم نیز در مورد تشکیل شورای عالی صلح و میکانیزم برنامه‌ی صلح دولت مدنظر گرفته نشده است.

امان‌الله پیمان، معاون دوم مجلس نمایندگان در این نشست گفت با آن که این مجلس مخالف آوردن صلح در کشور نیست اما حکومت هیچ گاهی به دیدگاه‌های نمایندگان مردم در مورد مسایل مهم توجه نکرده است.

داوود سلطانزوی، نماینده غزنی نیز می‌گوید با وجود ملاحظه‌ای که نمایندگان مجلس در مورد شورای عالی صلح دارند، برای تصویب تصامیم این شورا نیاز است تا شورای عالی صلح، برنامه گفتگو با مخالفان مسلح دولت را به نمایندگان مجلس ارائه کند.

فوزیه کوفی، نماینده بدخشان در پارلمان نیز بر این باور است که برخی از اعضای شورای عالی صلح خود در جنگ‌های میان‌گروهی شرکت داشته‌اند و با طالبان نیز درگیر بوده‌اند و حضور این چهره‌ها نمی‌تواند برای آوردن صلح موثر تمام شود.

این اظهارات در حالی صورت می گيرد که شورای عالی صلح که شامل 70 عضو می باشد، روز یکشنبه در ارگ ریاست جمهوری برهان الدین ربانی یکی از رهبران سابق جهادی را به عنوان رئيس این شورا انتخاب کرد.

رییس جمهور کرزی نیز برمستقل بودن شورای عالی صلح تاکید نموده و انتخاب پروفیسور برهان الدین ربانی را به حیث رئیس آن شورا، یک موفقیت بزرگ و گام مهمی بسوی آوردن صلح و ثبات دایمی در کشور خوانده و گفته است دولت به تصامیم شورای عالی صلح احترام خواهد گذارد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افسوس به حال مردم افغانستان !!!
ربانی در جریان حکومت چه کرد که حال کند منبع .... همینها هستند .....6 سال چوکی را در پشت خود بسته کرده بود و حال میخواهد که صلح بیاورد !!!
وطندوست از امریکا

>>>   چه عجب پارلمان هم تکانی به خود داد.... یوسفزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است